آموزش نحوه تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت

کانال کولر

آموزش نحوه تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت

نحوه تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت به چه شکل خواهدبود؟ مسائل مربوط به تهویه مطبوع را باید قبل از ساخت خانه و در مرحله طراحی در نظر گرفت. اگر قصد دارید خانه‌ای بسازید یا در خانه قدیمی تعمیرات اساسی انجام دهید، اطلاع از اینکه سیستم اسپلیت کانال چیست و چگونه کار می‌کند، بسیار حائز اهمیت خواهدبود. در این مقاله، شما همه چیز را در مورد مشخصات ساختاری و اصل عملکرد تجهیزات کنترل آب و هوای کانال را خواهید آموخت.

سیستم داکت اسپلیت چیست؟

یک سیستم تهویه مطبوع داخلی موثر، در خدمات رسانی به مراکز تولیدی، عمومی و سرگرمی خود را ثابت کرده و ویژگی اصلی آن پوشش مساحت بزرگ است. اما اکنون اغلب برای تجهیز کلبه‌های خصوصی یا آپارتمان‌هایی با سقف بلند نیز استفاده می‌شود. اما سیستم‌های تقسیم کانال از نظر طراحی ساده تر و از نظر اندازه کوچکتر هستند، ولی اصول اساسی عملکرد آنها با سایر سیستم‌های تهویه مطبوع یکسان است.

تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت

برای بسیاری از کاربران این سوال پیش می‌آید که آیا امکان تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت وجود دارد یا خیر؟ این موضوع نیازمند بررسی تخصصی با توجه به مدل دستگاه و شرایط دیگر خواهدبود و توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد انجام این کار را دارید، با یک متخصص در تهویه‌ سان مشورت کنید. همچنین در صورت تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت، سعی کنید تجهیزات جانبی آن مانند دریچه زیر داکت اسپلیت را از نوع باکیفیت انتخاب کرده و کیفیت را فدای قیمت نکنید.

تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت
تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت

طراحی داکت اسپلیت

تهویه مطبوع نوع داکت، مانند سایر طرح‌های مشابه، برای حفظ یک میکروکلیم راحت در محل طراحی شده‌اند. ویژگی آنها این است که برای خدمات رسانی به مناطق بزرگ طراحی خواهندشد که اغلب به بخش‌های جداگانه تقسیم می‌شوند.

طراحی تهویه مطبوع کانال به طور کامل ساختار سیستم تقسیم سنتی را تکرار می‌کند؛ یعنی یک واحد در داخل ساختمان نصب شده است و یک واحد نیز در خارج قرار دارد. تفاوت اصلی این است که سازه‌های داخلی در بالای سقف‌های کاذب قرار می‌گیرند و فقط روی دیوار ثابت نمی‌شوند. همچنین مدل‌هایی وجود دارد که به راحتی می‌توان آنها را در کمد قرار داد و کولرهای تعبیه شده در دیوار نیز در بازار موجود هستند.

گزینه سیستم تقسیم کانال

طراحی سیستم تقسیم کانال، متشکل از 2 بلوک است که اتصال بین قطعات توسط ارتباطات فریون و سیم‌های برق پشتیبانی می‌شود. واحد خارجی نیز دارای اندازه و طراحی استاندارد و شامل تجهیزاتی است که مسئول خنک سازی و عملکرد بی وقفه هستند:

  • کمپرسور
  • کندانسور با مبدل حرارتی
  • پنکه
  • فیلترهای هوا
  • حسگرها
  • اتوماسیون

واحد خارجی کولر گازی کانالی

این دستگاه مستقیماً از بیرون دیوار بر روی براکت‌ها یا بر روی یک پایه محکم نصب می‌شود تا از اشعه ماوراء بنفش و بارش محافظت گردد. یونیت‌های داخلی نیز شامل وادهای زیر خواهدبود:

  • اواپراتور با مبدل حرارتی
  • فن
  • جمع کننده میعانات
  • برد الکترونیکی با سنسور

فن دستگاه کانال بسیار قدرتمند است؛ زیرا برخلاف مدل محوری معمولی که هوا آزادانه از آن عبور می‌کند، باید جریان‌های حجمی را با کشش آیرودینامیکی افزایش دهد.

طرح گردش مبرد در داخل سیستم

اصل کار بر اساس حرکت مبرد، عملکرد پمپ حرارتی و کندانسور است و فریون به لطف کمپرسور داخلی در یک مدار بسته بین دو رادیاتور داخلی و خارجی گردش می‌کند.

یک دریچه گاز را فشرده می‌کند در قسمت بیرونی مدار نصب شده و در نتیجه، گاز متراکم شده و به مایع تبدیل خواهدشد. هنگامی که به داخل اتاق می‌رسد، وقتی خود را در یک منطقه کم فشار می‌یابد، گرم شده و تبخیر می‌شود و به حالت گاز باز می‌گردد. همچنین بد نیست بدانید که رادیاتور خارجی کندانسور، و داخلی نیز اواپراتور نامیده می‌شود.

اما برخی از سیستم‌های مدرن طبق یک طرح دوگانه کار می‌کنند، یعنی در طول فصول سرد، می‌توانند دمای داخل ساختمان را به میزان محدودی افزایش دهند. محدودیت‌ها به دمای بیرون بستگی دارد و حداکثر پارامترها معمولاً توسط سازنده در دستورالعمل‌های عملیاتی نشان داده می‌شود.

انواع کولر گازی توکار

سیستم‌های تقسیم کانال بر اساس پارامترهای فنی مختلف طبقه بندی می‌شوند، اما نیرو یا فشاری که بر حسب پاسکال اندازه گیری می‌گردد، اصلی ترین آنها در نظر گرفته خواهدشد.

با توجه به نیروی فشار سازه به 3 گروه تقسیم می‌شوند:

  1. فشار کم – تا 40-50 Pa
  2. متوسط ​​- تا 100-150 Pa
  3. فشار بالا – 250-300 Pa یا بیشتر

سیستم‌های کم فشار ارزان ترین و آسان ترین مدل‌ها برای نصب هستند و در اماکن خانگی، ادارات، خانه‌های شخصی و… نصب می‌شوند.

سیستم تقسیم کانال یونیت داخلی

سیستم‌های فشار قوی در سالن‌های رستوران، سینما، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، سوپرمارکت‌های چند سطحی و مراکز ورزشی بزرگ نصب شده و همچنین سیستم‌های تهویه مطبوع کانالی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • معمولی
  • اینورتر

کمپرسور سیستم‌های معمولی تنظیم نمی‌شود، بنابراین آنها همیشه با قدرت یکسان کار می‌کنند و برای کنترل آب و هوای داخلی از یک قابلیت خاموش شدن خودکار ساده استفاده می‌شود. اما یک اینورتر، که به شما امکان می‌دهد به آرامی قدرت را تغییر دهید.

کنترل از راه دور کولر گازی کانالی

مدل‌های اینورتر، بر خلاف مدل‌های معمولی، خاموش نمی‌شوند، اما در یک حالت ثابت کار می‌کنند که قدرت بهینه را تنظیم خواهدکرد.  توسعه‌دهندگان مدل‌های اینورتر را تبلیغ کرده و استدلال می‌کنند که تجهیزات نسل جدید اقتصادی، کم صداتر و قابل اعتمادتر هستند. اما هیچ کس این آزمایش‌ها را انجام نداده و آمار خاصی در این مورد وجود ندارد. ولی در حال حاضر مشخص شده که آینده در اختیار سیستم‌های تقسیم اینورتر است و جایگاه خود را در بازار پیدا کرده‌اند.

عوامل موثر بر کیفیت هوای سیستم تهویه

و اکنون در نظر خواهیم گرفت که چه ویژگی‌هایی بر کیفیت یک تهویه مطبوع تأثیر می‌گذارد و با دانستن معیارهای دقیق، می‌توانید انتخاب خود را به میزان قابل توجهی محدود کنید. مانند هر سیستم دیگر، سیستم‌های تقسیم کانال دارای داده‌های فنی زیادی هستند که هنگام خرید و نصب نیاز به توجه دارند. در ادامه مهم‌ترین موارد را ذکر کرده‌ایم.

  • وجود اینورتر یا عدم وجود آن
  • حداکثر طول ارتباطات
  • بهره وری انرژی یا کلاس انرژی
  • مساحت محل خدمات رسانی
  • حداکثر جریان هوا
  • قدرت در حالت گرمایش و سرمایش
  • صدای یونیت داخلی
  • گزینه‌ها و ویژگی‌های اضافی

همچنین، شما باید نه تنها به طول کانال‌ها، لوله‌ها یا کابل‌ها، بلکه به اندازه واحدهای تهویه مطبوع کانالی نیز توجه کنید. علاوه براین، آنها همچنین مدل‌های بسیار باریک را تولید می‌کنند که مخصوص نصب در اتاق‌های نشیمن هستند.

مزایا و معایب سیستم‌های کانالی

کارشناسان تهویه مطبوع و کاربران معمولی به مزایای زیر در استفاده از تجهیزات کانال اشاره می‌کنند:

  • هیچ واحد دیوار داخلی وجود ندارد که به فضای روی دیوار نیاز داشته و اغلب با طراحی داخلی مطابقت نداشته باشد.
  • نصب درست سیستم با تبادل هوای خوب در تمام مناطق خانه همراه است.
  • یک واحد داخلی قدرتمند می‌تواند چندین اتاق کوچک را سرویس‌دهی کند.
  • سر و صدای عناصر کار به حداقل می‌رسد.
  • هنگام نصب یک سیستم کانال، می‌توانید آن را با تهویه ترکیب کنید، در حالی که در خرید تجهیزات و نصب صرفه جویی می‌کنید.

کنترل از راه دور کولر گازی کانالی

سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن دارای کنترل‌های مختلفی هستند، اما استفاده از کنترل از راه دور راحت تر است. با آن می‌توانید یک حالت را انتخاب کنید، دمای داخلی را تغییر دهید و سرعت فن را تنظیم کنید. اما معایبی نیز وجود دارد که گاهی اوقات صاحبان خانه را به سمت نصب سیستم‌های سنتی می‌کشاند. این معایب عبارتند از:

  • پیچیدگی، نیاز به دانش اضافی و حرفه‌ای بودن برای نصب
  • ترتیب سازه‌های معلق برای کانال‌های ماسک

اما مشکل اصلی به نظر می‌رسد طراحی شایسته، انتخاب، محاسبه و نصب سازه باشد. واضح است که این هزینه‌های اضافی و قابل توجه خواهدبود. اگر سیستم با تخلف نصب شده باشد، حداقل مزاحمت صدای بلندی خواهد بود که در سراسر خانه طنین انداز می‌شود.

طراحی برای نگهداری کارآمد

اطمینان حاصل کنید که تمام اجزای سیستم، از جمله واحدهای انتقال هوا، کنترل‌ها و فن‌های اگزوز به راحتی در دسترس هستند.  برای اطمینان از اینکه عملکرد و نگهداری صحیح اجزای سیستم تهویه مطبوع انجام خواهد شد، بسیار مهم است که طراح قطعات را به راحتی در دسترس قرار دهد. AHU‌ها، کنترل‌ها و فن‌های اگزوز نباید برای دسترسی به نردبان، برداشتن کاشی‌های سقفی یا موارد سخت دیگر نیاز داشته باشند.

برای تسهیل عملیات و نگهداری، اجزای سیستم HVAC را برچسب بزنید. برچسب‌گذاری اجزای تهویه مطبوع روشی ارزان و موثر برای کمک به پرسنل تاسیسات در عملکرد و نگهداری صحیح سیستم‌های HVAC است. برچسب‌ها باید هنگام ایستادن در کنار تجهیزات به راحتی قابل خواندن و بادوام باشند تا با عمر تجهیزاتی که به آن وصل شده‌اند مطابقت داشته باشد.

سخن پایانی

برای نصب تجهیزات باید با یک نصاب ماهر مشورت کنید؛ زیرا خودتان نمی‌توانید با نصب یک واحد پیچیده فنی کنار بیایید. این کار بسیار گران‌تر از یک سیستم تقسیم معمولی خواهد بود، اما نتیجه بسیار بهتری دارد و شما یک طراحی قابل اعتماد خواهید داشت که راحتی را برای شما فراهم می‌کند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید