بررسی استانداردهای تنظیم موتور دمپر زیمنس

دمپر موتور زیمینس

بررسی استانداردهای تنظیم موتور دمپر زیمنس

تنظیم موتور دمپر زیمنس به چه شکل خواهدبود؟ این مقاله بر ارائه یک نمای کلی از عملکردهای کلیدی، انواع و انتخاب صحیح دمپرهای آتش و دود برای سیستم‌های تهویه تمرکز دارد تا به بهبود ایمنی ساختمان کمک کند. محفظه قوی و کنترل دود برای مهار آتش و محافظت از ساکنان و محتویات ساختمان بسیار مهم است. کنترل دود و مهار آتش در کانال‌های تهویه در هر ساختمان تنها دو مورد از الزامات ضروری برای ایمنی آتش سوزی است. سیستم‌های کنترل آتش و دود باید به عنوان بخشی از یک فرآیند روشمند، جامع و مداوم طراحی، نصب و نگهداری شوند. چندین استاندارد و دستورالعمل مرتبط وجود دارد که اگر به درستی در نظر گرفته شوند، طراحان و اپراتورها را قادر می‌سازد تا سیستم‌های ایمن‌تری ارائه دهند.

استانداردهای تنظیم موتور دمپر زیمنس

مرزهای محصور (مانند دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها) باید بتوانند در برابر گسترش آتش مقاومت کنند. فضاهایی که محفظه‌ها را به هم متصل می‌کنند، معروف به “شفت‌های محافظت شده” هستند که مانند شفت‌های سرویس نیز باید محافظت شوند تا گسترش آتش بین محفظه‌ها محدود گردد. بنابراین، در جایی که خدمات تهویه کانالی می‌تواند یکپارچگی آن محفظه را به خطر بیندازد، دمپرهای آتش و دمپرهای دود میتوانند یک راه حل قابل کنترل ارائه دهند.

استاندارد اصلی تست BS EN 1366 تست مقاومت در برابر آتش برای تاسیسات خدماتی است. BS EN 1366 از چندین بخش برای عناصر مختلف یک سیستم HVAC تشکیل شده که قسمت 2 به دمپرهای آتش و قسمت 10 به دمپرهای کنترل دود می‌پردازد.

خرید و قیمت دمپر
خرید و قیمت دمپر

دمپرهای آتش نشانی

وظیفه اصلی یک دمپر آتش نشانی حفظ محفظه و جلوگیری یا ممانعت از گسترش آتش از طریق کانال تهویه است. دمپرهای آتش نشانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجازه می‌دهند هوا در حالت عادی جریان داشته باشد، اما در زمان وقوع آتش‌سوزی به طور ناگهانی با مکانیزم رهاسازی حرارتی بسته می‌شوند. مکانیزم رهاسازی دستگاهی است که از نظر حرارتی فعال می‌شود تا به افزایش دمای محیط اطراف پاسخ دهد و تیغه‎های دمپر آتش را در دمای از پیش تعیین شده رها کند. این امر می‌تواند با مکانیزم‌های مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی یا پنوماتیکی که به صورت یکپارچه یا از راه دور از دستگاه قرار گرفته‌اند، ارتباط برقرار کند.

دمپرهای آتش برای استفاده در کانال‌های تهویه ساختمان باید دارای علامت CE به BS EN 15650:2010 باشند. این دمپرها در برابر پیشرفت حریق در موقعیت بسته مقاومت می‌کنند و دارای ویژگی حداکثر نشت تایید شده هستند. استاندارد BS EN 1366-2 الزامات آزمایش دمپرها را با الزام بسته شدن در عرض دو دقیقه پس از شروع آزمایش تعریف می‌کند. پس از بسته شدن، یک دیفرانسیل فشار 300 Pa به دمپر اعمال می‌شود و نشت دمپر در طول آزمایش ثبت خواهدشد.

دمپرهای دود

مهم‌ترین خطر برای ساکنین در صورت آتش سوزی، استنشاق دود است. بنابراین، باید یک مسیر خارج کردن دود بدون وقفه بین منطقه‌ای به بیرون ساختمان ایجاد گردد. همانطور که در BS EN 1366-10:2011 توضیح داده شد، دمپرهای کنترل دود در آتش و در طول مسیر باید باز باشند و باز بمانند؛ همچنین دمپرهای کنترل دود در شاخه‌ها یا روی سطح مجرا در طول مسیر باید بسته شوند و بسته بمانند.

عملکرد یک دمپر دود، کنترل جریان دود و گازهای داغ به داخل یک مجرا خواهدبود. ساده‌ترین کاربرد آنها در جایی است که توسط آشکارسازهای دود فعال می‌شوند و با تشخیص دود یا آتش بسته خواهندشد تا از گردش در مجرای جلوگیری به عمل آید. آنها همچنین به طور فزاینده‌ای به عنوان بخشی از یک سیستم کنترل دود فعال برای ارائه انتخابی مسیری برای حذف دود از یک ساختمان استفاده می‌شوند. این دمپرها میتوانند در کمتر از 60 ثانیه توسط سیگنال‌های کنترل خارجی و از طریق یک سیستم کنترل دود فعال، باز و بسته شوند و موقعیت خاصی برای دمپرهای دود وجود ندارد.

دمپرهای کنترل دود باید دارای علامت CE به BS EN 12101-8:2011 سیستم‌های کنترل دود و حرارت باشند. دمپرهای کنترل دود؛ تست شده بر اساس BS EN 1366-10 تست‌های مقاومت در برابر آتش برای تاسیسات خدماتی را پشت سر گذاشته‌اند و شما برای خرید دمپر می‌توانید از صفحه محصولات تهویه‌ سان دیدن نمایید.

محرک دمپر کانال هوا HVAC چیست؟

محرک دمپر کانال هوا HVAC نوعی وسیله برقی است که برای کارکردن دمپر و تنظیم جریان هوا و دود استفاده می‌شود که معمولا در سیستم‌های تهویه عمومی استفاده خواهدشد. آنها را میتوان با 2/3 امتیاز یا تعدیل کنترل کرد و گشتاورها از 2 تا 40 نیوتن متر قابل انتخاب هستند. محرک دمپر 24 ولت یا 230 ولت HVAC به صورت اختیاری به طور گسترده در تهویه مطبوع، تبرید، گرمایش و سایر سیستمهای کنترل اتوماتیک ساختمان استفاده می‌شود. محرک دمپر کانال هوای HVAC را می‌توان مستقیماً در محل تولید نصب کرد و حتی در شرایط سخت کاری نیز به خوبی عمل خواهندکرد. پس از نصب، دمپر را میتوان از طریق درایور با گزینه‌های زیادی برای ولتاژ و گشتاور محرک تنظیم کرد. حفظ عملکرد عادی محرک دمپر HVAC به طور مستقیم بر ایمنی و قابلیت اطمینان سیستم تهویه خودکار یا تنظیم آب تأثیر می‌گذارد.

محرک دمپر ضد انفجار

مطابق با نوع تهویه مطبوع، یک محرک دمپر ضد انفجار برای اتوماسیون دمپرهای هوا، دمپرهای آتش و دود، کنترل حجم صدا و همچنین برای دریچه‌های گرد، دریچه‌های دریچه گاز و سایر آرمیچرهای یک چهارم گردش یا اصطلاحا ربع گرد استفاده می‌شود. محرک ضد انفجار کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف مانند سیستمهای الکتریکی، کمپرسورها، بادکش‌ها و غیره دارد. همچنین برای باز و بسته کردن HVAC ضد انفجار استفاده می‌شود و اتمسفرهای بالقوه انفجاری (ATEX) که برای گازها و مه‌ها تایید شده‌اند. علاوه بر این، محرک ضد انفجار نیز احتمالاً در مناطق مختلف برای گرد و غبار در مناطق مختلف کاربرد خواهد داشت.

محرک دمپر دود آتش

در مواقع اضطراری آتش سوزی، محرک دمپر آتش در صورت قطع برق یا قطع شدن برق توسط سنسور حرارتی به حالت اولیه خود باز می‌گردد و به طور کلی، محرک دمپر آتش موتوری باز است. هنگامی که دمای لوله اگزوز دود در شرایط اضطراری آتش سوزی به 280 درجه می‌رسد، محرک دمپر دود آتش بسته می‌شود. محرک دمپر دود آتش نقش بسیار مهمی در جداسازی دود و مقاومت در برابر آتش دارد. در میان تمام تولید کنندگان محرک دمپر آتش نشانی، Soloon با محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب محرک دمپر آتش قابل اعتماد و حرفه ای است.

محرک دمپر سریع

محرک‌های دمپر Quick Running به طور ویژه برای کاربرد در سیستم‌های HVAC طراحی و تولید شده‌اند. محرک‌های باکیفیت برای استفاده با دمپر هوای سریع طراحی شده‌ و با کنترل باز / بسته یا تعدیل کننده، به طور گسترده در آزمایشگاه‌ها و سایر مناطق حساس استفاده می‌شود.

محرک دمپر برگشت فنری

محرک‌های دمپر برگشت فنری برای کاربردهای کلی دمپر هوا، دریچه دوار و سایر دستگاه‌هایی که نیاز به عملکرد ایمن دارند، ساخته شده‌اند. این محرک در حین کارکرد عادی و در صورت قطع برق، محرک به حالت اولیه خود بازمی گردد.

محرک دمپر استاندارد

محرک دمپر استاندارد که به عنوان محرک دمپر غیر ایمن نیز شناخته می‌شود، به طور خاص برای دمپرهای هوای کوچک و متوسط ​​طراحی شده است. به دلیل اندازه کوچک و کنترل انعطاف پذیر، اغلب در مکان‌هایی با فضای محدود استفاده می‌شود. محرک‌های دمپر استاندارد برای کاربردها در سیستم‌های HVAC با گستره گشتاور وسیع (2nm تا 40nm) طراحی شده‌اند که برای انواع دمپرها و اندازه‌های مختلف مناسب است.

عملکرد محرک دمپر کانال هوا HVAC

عملکرد محرک دمپر تهویه مطبوع کنترل دمپر برای باز یا بسته شدن کامل یا کنترل آن برای باز شدن در یک زاویه خاص است، همچنین می‌توان آن را در یک محدوده زاویه مشخص تنظیم کرد تا حجم هوا را برای برآوردن نیازهای فرآیند کنترل کند. به عنوان یک عنصر کلیدی در یک سیستم HVAC، یک محرک حرفه‌ای دمپر هوا تضمین می‌کند که دمپرهای منطقه به درستی کار خواهند کرد.

 تنها با استفاده از یک دمپر منطقه خودکار که توسط یک محرک دمپر کانال هوا کنترل می‌شود، سیستم می‌تواند میزان هوای تولید شده توسط سیستم HVAC را تنظیم کند. بنابراین به طور گسترده‌ای در واحد حمل هوای تازه برای باز و بسته کردن دمپر هنگام شروع و توقف فن استفاده می‌شود. علاوه بر این، هنگام وقوع زنگ هشدار دمای پایین باید بسته شود. محرک‌های دمپر هوا در واحدهای تهویه مطبوع معمولاً از نوع تنظیم کننده هستند، اساساً در دریچه‌های هوای تازه و دریچه‌های هوای برگشتی وجود دارد.

سخن پایانی

امروز با بررسی استانداردها دمپر زیمنس در خدمت شما عزیزان بودیم؛ این قطعه عملکردی حیاتی در دستگاه تهویه دارد و اگر به صورت استاندارد تنظیم نشده باشد، خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت. در صورتی که هرگونه سوالی در این رابطه داشته و یا نیاز به خرید دمپر زیمنس و انواع دیگر دمپرها را دارید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید