بررسی و معرفی انواع کاور دریچه کولر

دریچه کولر

بررسی و معرفی انواع کاور دریچه کولر

چرا از کاور دریچه کولر استفاده کنیم؟ مهم‌ترین منبع ورود سرما (و به عبارت دیگر خروج گرما) دریچه‌های کولرهای ساختمانی است. همانطور که می‌دانید، این قطعه در قسمت بالایی اتاق هوای گرم و در قسمت پایینی هوای خنک تر قرار می‌گیرد. محل قرار گرفتن دریچه‌های خنک کننده که جریان هوا را به راحتی از آنها عبور می‌دهد باعث می‌شود که درصد زیادی از گرمای تولید شده توسط وسایل گرمایشی (هیتر، رادیاتور یا …) از کانال خنک کننده خارج شود و این باعث خواهدشد که مقدار مصرف انرژی افزایش یابد.

مصرف انرژی به میزان قابل توجهی (حداقل 30 درصد) افزایش خواهدیافت و از طرفی برخی افراد در فصول بسیار سرد سال همواره با مشکل گرم نشدن محل سکونت یا محل کار خود مواجه هستند. استفاده از این محصول به شما این امکان را می‌دهد که با مصرف انرژی کمتر محیط زندگی خود را همیشه گرم نگه دارید و قبض‌های خود را کاهش دهید. کاور دریچه کولر معمولا یک روکش پلاستیکی است که یک طرف آن دارای لایه چسب می‌باشد. پس از دریافت محصول کافیست آن را با قیچی به طول کانال کولر خود برش دهید و با برداشتن لایه چسب به راحتی آن را روی دریچه کولر نصب کنید.

چرا از کاور دریچه کولر استفاده می‌کنیم؟

دریچه برگشت هوا جزء ضروری سیستم گرمایش و سرمایش شما است. با این حال، برخی مدل‌ها زیبا نیستند و در نتیجه بسیاری از مردم به دنبال راه‌هایی برای پنهان کردن آنها خواهندبود. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید دریچه هوای برگشتی خود را بدون ایجاد مانع در جریان هوا پنهان کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم که دریچه هوای برگشتی خود را مسدود نکنید؛ زیرا سیستم تهویه مطبوع شما برای عملکرد صحیح به هوای برگشت ثابت نیاز دارد. مسدود شدن کانال‌های برگشت هوا باعث می‌شود سیستم شما کارایی انرژی را از دست بدهد و باعث خرابی زودرس سیستم HVAC شما شود.

بنابراین، دریچه هوای برگشتی یک جزء حیاتی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم گرمایش و سرمایش است. مسدود کردن کانال‌های برگشتی می‌تواند باعث شود که سیستم HVAC به طور موثر کار نکند و باعث آسیب زودهنگام به اجزای داخل سیستم HVAC شما شود.

یک دریچه چقدر فضا نیاز دارد؟

به طور کلی توصیه می‌کینم که دریچه حداقل 12 اینچ در جلو، 12 اینچ در هر طرف و 6 اینچ در بالا و پایین دریچه فضا داشته باشد. این فضا اجازه می‌دهد تا فضای هوای کافی در همه طرف‌ها وجود داشته باشد تا دریچه برگشت هوا را برای عملکرد مناسب بکشد.

وقتی دریچه هوای برگشت شما مسدود شود چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که دریچه‌های هوای برگشتی را مسدود می‌کنید، تمام جریان هوا را به سیستم گرمایش و سرمایش می‌بندید و جریان هوا را به اتاق‌های موجود در خانه متوقف می‌کنید. این امر باعث می‌شود موتور دمنده و سایر اجزای تهویه مطبوع فشار وارد کند و سیستم به سختی کار کند و سریعتر فرسوده شود.

آیا می‌توانید مبلمان را جلوی دریچه تهویه قرار دهید؟

اکثر مردم به شما می‌گویند که نمی‌توانید مبلمان را جلوی دریچه برگشت هوا قرار دهید. با این حال، این امر کاملا درست نیست. اغلب بستگی به نوع مبلمانی دارد که در مقابل دریچه هوای برگشتی قرار می‌دهید. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید یک کاناپه یا صندلی یا هر مبلمانی که پشتی دارد را در مقابل دریچه هوای برگشتی قرار دهید؛ زیرا تمام جریان هوا را به دریچه هوای برگشتی مسدود می‌کند.

برخی از مبلمان، مانند میزها یا قفسه‌های باز از همه طرف و پایین، مانع از جریان هوا به دریچه هوای برگشتی نمی‌شوند. قطعات سفارشی نیز گزینه خوبی هستند، مشروط بر اینکه این الزامات را برآورده کنند.

نکته اصلی این است که تا زمانی که تکه مبلمان از همه طرف باز باشد و قسمت پایین به دریچه هوای برگشتی اجازه دهد تا هوا را بدون مانع به سیستم گرمایش و سرمایش بکشد، گزینه مناسبی است.

چند روش خلاقانه برای کاور کردن دریچه کولر

در اینجا چند راه برای پنهان کردن دریچه‌های هوای کولر بدون ایجاد مانع در جریان وجود دارد.

قفسه بندی نردبانی

قفسه بندی نردبانی در سال‌های اخیر رایج شده و بسته به طرح، به دیوار تکیه می‌دهد و یا به تنهایی می‌ایستد یا در بالای دیوار به دیوار محکم می‌شود. از آنجایی که قفسه نردبان در درجه اول باز است، فضای کافی برای جریان هوای بدون مانع را ایجاد می‌کند.

کرکره‌های لوور شده

کاورهای کرکره‌ای را می‌توان برای پنهان کردن دریچه هوای برگشتی بدون ایجاد مانع در جریان هوا استفاده کرد. اینها را می‌توان مانند یک عکس روی دریچه برگشت آویزان نمود یا با لولاهایی روی دیوار محکم کرد که به شما امکان می‌دهد وقتی زمان تعویض فیلترهای دریچه برگشتی می‌رسد، دریچه‌ها را به راحتی باز و بسته کنید.

روکش خطی فلزی تزئینی

این روش لزوماً وسیله‌ای برای پنهان کردن دریچه هوای برگشتی نیست؛ بلکه آن را به یک نقطه کانونی در اتاق تبدیل می‌کند. این کار یک درب دریچه برگشتی با لوور سفید خسته کننده را به یک اثر هنری تبدیل می‌کند. شما می‌توانید دریچه کولر مدرن را به صورت آنلاین از طریق تهویه‌ سان خریداری کنید.

این کرکره‌های فلزی تزئینی تا حدودی گران هستند، اما به طور کلی، به راحتی به عنوان جایگزینی ساده برای کاورهای موجود که قبلا استفاده کرده‌اید، نصب می‌شوند.

میز یا مبل باریک

قبلاً در این مقاله به طور خلاصه به مبلمان اشاره کردیم. مبلمانی که می‌توانید جلوی دریچه هوای برگشتی استفاده کنید، یک میز مبل باریک است یا برخی به آن میز سرسرا می‌گویند. این میزهای باریک معمولاً حدود 12 اینچ عرض دارند، طرفین باز و در جلو و پشت نیز باز هستند. این ویژگی بدان معنی است که می‌توانید میز را در مقابل دریچه هوای برگشتی بدون مسدود کردن جریان هوا قرار دهید.

کاورهای لاستیکی درب تغییر کاربری

شما باید کاورهای لاستیکی را روی دریچه برگشتی موجود نصب کنید. از دور این روش خوب به نظر می‌رسد، اما خیلی حرفه‌ای نیست؛ زیرا مشکل این است که همه دریچه‌های برگشت هوا را کامل نمی‌پوشانند. به طور معمول این کاور‌ها در حدود 18 اینچ در 30 اینچ هستند، اما بسیاری از دریچه‌های برگشتی بیش از 20 اینچ عرض دارند.

اهداف استفاده ار دریچه و کاور در تهویه صنعتی چیست؟

تهویه صنعتی یک سیستم مکانیکی است که هوای تازه بیرون را به خانه یا محل کار (دفتر یا کارخانه تولیدی) وارد می‌کند و هوای آلوده داخل خانه را حذف می‌کند. از تهویه در یک کارخانه برای فراهم کردن یک محیط کار سالم و ایمن برای کارکنان و حذف یا کنترل آلاینده‌های منتشر شده در محیط کار داخلی استفاده می‌شود. تهویه را می‌توان با باز کردن یک قسمت از خانه مانند درب یا استفاده از فن یا دمنده به دست آورد. آلاینده‌های معمولی که با استفاده از سیستم تهویه صنعتی حذف می‌شوند عبارتند از: بخارات قابل اشتعال، دود حاصل از عملیات جوش، گرد و غبار، قالب، الیاف آزبست، مه روغن، مواد شیمیایی سمی، رطوبت و غیره.

نصب تهویه صنعتی مناسب برای ایجاد محیطی امن و سالم برای کارگران بسیار مهم است و یک سیستم تهویه خوب طراحی شده، هوا را با سرعت خاصی وارد فضای کار کرده و فشار هوای مورد نیاز را ایجاد می‌کند تا از صرفه جویی در هزینه برای گرمایش و سرمایش اطمینان حاصل شود.

اهداف یک سیستم تهویه صنعتی خوب طراحی شده عبارتند از:

  • تامین مداوم هوای تازه از بیرون
  • دما و رطوبت را حفظ کنید
  • کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی و انفجار
  • آلاینده‌های موجود در هوا را حذف یا رقیق کنید

بنابراین، نباید نقش تجهیزات جانبی و کاور دریچه را دست کم گرفت؛ دریچه دارای یک قسمت ورودی هوا و مجاری برای حذف هوای آلوده از یک منطقه به منطقه دیگر، یک دستگاه تمیز کننده هوا، پشته‌های تخلیه و فن‌ها است.

مزایای استفاده از کاور دریچه و سایبان چیست؟

1- روکش کولر آن را از آلودگی و رطوبت محافظت می‌کند.

2- استفاده از این وسیله در فصول سرد سال توصیه می‌شود؛ زیرا اغلب آنها قابلیت مقاومت در برابر نفوذ رطوبت را دارند. استفاده از کاور دریچه کولر از ورود آب و رطوبت به داخل کولر و همچنین از زنگ زدگی و پوسیدگی کف کولر جلوگیری می‌کنند.

3- هنگام راه اندازی چیلر آبی گرد و غبار داخل کانال و دریچه وارد محیط می‌شود. استفاده از پوشش کولر آبی از ورود گرد و غبار به کولر جلوگیری می‌کند و این مشکل را برطرف خواهدکرد.

4- روکش دریچه کولر اتلاف انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

کارشناسان ما در تهویه‌ سان می‌توانند به شما کمک کنند تا سیستم تهویه صنعتی را که برای سایت یا کارخانه تولیدی شما مناسب‌تر است انتخاب کنید. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه حل‌های تهویه ما از یک تقویت کننده هوا ساده گرفته تا دریچه و کاور فیلتر، با ما تماس بگیرید‌.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید