بررسی انواع ابعاد دریچه کولر

دریچه کولر ابعاد

معرفی انواع ابعاد دریچه کولر

دریچه کولر یکی از پرکاربردترین لوازمی است که برای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته انواع و اقسام مختلفی دارد اما ابتدا قبل از اینکه به شرح انواع این محصولات بپردازیم؛ شما را با دریچه کولر بیشتر آشنا خواهیم کرد.

می‌توان گفت که این وسیله امروزه تقریبا در همه جا از قبیل منازل مسکونی، ادارات، مغازه، شرکت‌ها و غیره دیده می‌شود. دریچه‌ها معمولا از شکل و اندازه‌های متفاوتی ساخته شده‌اند که برای هر کدام از آنها از مواد مختلف بهره گرفته شده است.

وجود دریچه‌ها برای ساختمان اهمیت زیادی دارد زیرا مسئولیت تهویه هوا را بر عهده دارند و به غیر از این موضوع، در جلوه و  ظاهر ساختمان نیز تاثیر بسزایی می‌گذارند.

در پاسخ به این سوال که دریچه کولر چیست و چه کاری انجام می‌دهد باید بگوییم که این وسیله وظیفه انتشار هوای کولر به داخل محیط را بر عهده دارد و اگر وجود آنها نباشد فعالیت کولر نیز بی فایده خواهد بود. یکی از مهمترین وظایف دریچه کولر تنظیم باد و جهت‌هایی است که وزش از طریق آنها انجام داده می‌شود البته این باد نه تنها خنک بلکه ممکن است باد گرم نیز باشد از این رو نقش سیستم‌های گرمایشی را نیز به خوب ایفا می‌کنند.

دریچه کولر ابعاد
دریچه کولر ابعاد

انواع مختلف دریچه‌های کولر

همان طور که گفته شد دریچه‌ها انواع مختلفی دارند و نوع آنها با توجه به نیاز کاربران سنجیده می‌شود. استفاده از دریچه‌ها به عنوان یکی از لوازم ضروری در ساختمان‌ها باعث شده تا شرکت‌ها به تولید انواع مختلفی از آنها بپردازند. استفاده از انواع مختلف دریچه‌ها بستگی به شرایط ساختمان و نحوه استفاده از آن را دارد. در ادامه به انواع این محصول می‌پردازیم.

دریچه‌های کولر آبی

از قدیمی‌ترین نوع دریچه‌ها دریچه کولر آبی است که جنس آلومینیومی و یا آهنی دارند. این دریچه‌ها برای کولرهای آبی که در گذشته کاربرد بیشتری داشتند استفاده می‌شدند و البته امروزه نیز از آنها استفاده زیادی می‌شود. این نوع از دریچه‌ها قابلیت تغییر جهت باد، مسدود سازی و غیره را دارند.

دریچه‌های کولر گازی از نوع داکت اسپلیت

معمولا کولرهای گازی که از نوع داکت اسپلیت هستند دارای دریچه خواهند بود و در داخل سقف کاذب ساختمان نصب می‌شوند. این دریچه‌ها نیز انواع مختلفی دارند و از جنس‌های متفاوتی ساخته شده‌اند. در ادامه برای آشنایی با جنس‌های مختلف دریچه‌های کولر آبی و گازی به موارد زیر اشاره می‌کنیم.

دریچه کولرهای پلاستیکی

دریچه‌های پلاستیکی یکی از پر کاربردترین‌ها هستند زیرا مزایای زیادی نسبت به دیگر نوع‌ها دارند. این دریچه‌ها در انواع  و اقسام ابعاد موجود هستند که با توجه به نیاز کاربر سفارش داده می‌شوند. انواع مختلف این دریچه ها شامل: دریچه‌های دیواری، خطی، دریچه پادری و مشبک است. از جمله مزایای این دریچه‌ها می‌توان به پلاستیکی بودن و همچنین قابلیت شستشوی آنها اشاره کرد. دریچه‌های پلاستیکی در انواع سایزهای 15*15، 20*20، 25*25، 30*30 و غیره وجود دارند که بسیار سبک اما مقاوم در برابر انواع ضربات خواهند بود.

دریچه چوبی

این نوع دریچه‌ها را می‌توان فانتزی نیز لقب داد زیرا جلوه بسیار زیبا و دلنشینی دارند. معمولا برای ساخت دریچه‌های چوبی از چوب ام دی اف استفاده می‌شود. این دریچه‌ها طراحی زیبایی دارند و برای زمان‌هایی که نیاز به استفاده از درپوش نیست نیز جلوه جذابی به دکوراسیون محیط می‌بخشند.

دریچه‌های آلومینیومی

دریچه‌های آلومینیومی یکی از پر مصرف‌ترین‌ها در نوع خود هستند. استفاده از این دریچه‌ها در قدیم نیز بسیار زیاد بوده است که امروزه با وجود تنوع زیاد هنوز هم کاربردی‌ هستند. برای این دریچه‌ها ابعاد زیادی در نظر گرفته شده است که می‌توان به 40*20، 40*25، 40*30، 40*35 و غیره اشاره داشت که سایزهای دیگری از آن نیز با توجه به نیاز سفارش دهنده وجود دارد.

دریچه‌های آهنی

دریچه‌های آهنی شباهت زیادی به نوع آلومینیومی دارند این نوع از دریچه‌ها کیفیت و مقاومت بالایی دارند همچنین در مقابل انواع لرزش‌ها نیز بسیار مقاوم هستند اما نسبت به دیگر نوع‌ها ضخیم‌تر و سنگین وزن‌تر هستند. دریچه‌های آهنی نیاز به رنگ کردن دارند از این رو برای آنها از رنگ‌های کوره‌ایی استفاده می‌شود.

دریچه پی وی سی

این نوع از دریچه‌ها با استفاده از مواد PVC ساخته می‌شوند. قیمت دریچه پی وی سی با توجه به نوع و ابعاد آن تعیین خواهد شد. این محصولات در ابعاد و طرح‌های مختلف مربعی، دایره‌ایی و غیره موجود هستند.

نحوه صحیح اندازه‌گیری ابعاد دریچه کولر

اگر تصمیم به خرید دریچه کولر گازی دارید باید به مواردی جهت انتخابی بهتر توجه نمایید. از جمله این موارد که مهمترین آن است شامل ابعاد دریچه است که بستگی به ابعاد داخلی کانال دارد. ابعاد داخل کانال را از روی ارتفاع و طول آن مشخص خواهند کرد پس هنگام خرید حتما اندازه این دو مورد را در نظر داشته باشید.

برای اندازه گیری درست و بدون مشکل باید به شیوه زیر عمل نمایید:

-اگر دارای دریچه قدیمی هستید و نیاز به نوسازی آن دارید ابتدا دریچه را بر داشته و سپس اقدام به اندازه گیری نمایید.

-دهانه و قسمت ورودی کانال را به خوبی از نظر ارتفاع و عرض اندازه گیری نمایید. این کار را بدون کم و زیاد کردن ابعاد انجام دهید.

-اگر دریچه دارای چهارچوب است؛ اقدام به اندازه‌گیری قسمت داخلی آن نمایید.

-طول و عرض ابعاد خارجی دریچه نیز با دقت انجام داده شود. سایز این ابعاد مقداری بزرگ‌تر از بعد داخلی دریچه است. این ابعاد دیوار را پوشش می‌دهند و دیگر بخش‌های زائد و قناس دیوار کاملا پوشش داده خواهند شد.

در ادامه گروه تهویه سان به سفارش دهندگان توصیه می‌نماید در صورت وجود هر گونه اطلاعاتی در خصوص نحوه قرارگیری دریچه و موارد دیگر بایستی حتما ذکر و اطلاع رسانی نمایید.

قیمت دریچه کولر

برای دانستن قیمت و یا خرید دریچه‌های کولر گازی نیاز به پارامترهای زیادی است که باید در نظر داشته باشید. اما این نکته لازم به ذکر است که برای تولید دریچه‌های کولر از افراد متخصصی استفاده شده و اگر در این زمینه مهارت وجود نداشته باشد نمی‌توان اقدام به ساخت دریچه نمود. هنگام تولید این محصول نیاز به داشتن اطلاعاتی از قبیل سایز و ابعاد و نحوه قرارگیری دریچه است به همین دلیل اگر نتیجه کار با کیفیتی لازم دارید حتما باید اندازه‌گیری دقیقی داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت دریچه‌ها باید بگوییم که نیاز به دانستن جنس این محصولات دارید. جنس این محصولات با توجه به تنوع زیادی که دارند می‌توانند تاثیر بسزایی در قیمت‌ها داشته باشند اما باید بگوییم که نوع آهنی و آلومینیومی از قیمت بیشتری برخوردار خواهند بود و دلیل آن هم آلیاژهایی است که برای ساخت آن در نظر گرفته می‌شود.

البته وجود دمپر را نیز نباید نادیده گرفت. دمپرها در قیمت گذاری تاثیر گذار هستند. دمپر به قسمتی از دریچه گفته می‌شود که حالت باز و بسته شدن را بر عهده دارد. دریچه‌هایی که دمپر دارند از قیمت بیشتری برخوردار خواهند بود.

دریچه کولر با کیفیت را چگونه تشخیص و خریداری نماییم؟!

از جمله مهمترین سوالاتی که ممکن است برای کاربران به وجود بیاید اینکه با وجود تنوع بسیار زیاد شرکت‌های سازنده از کجا و چگونه می‌توان دریچه کولر با کیفیت را تشخیص و سفارش داد. بهترین پیشنهاد برای این سوال؛ سنجیدن موقعیت و مکانی است که نیاز به نصب دریچه دارید. اگر در مناطق معتدل و مرطوب زندگی می‌کنید استفاده از دریچه‌های پی وی سی و پلاستیکی گزینه بهتری برای جلوگیری از پوسیدگی خواهند بود.

استفاده از ورق‌های آلومینیومی و مشابه آن نیز، نیاز به بررسی ضخامت ورق دارد. ضخامت یک میل می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد. از دیگر مواردی که تاثیر گذار خواهند بود نوع پره‌ها و نحوه جابجایی دمپرها خواهد بود که حتما باید با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

بهترین روش برای اندازه‌گیری ابعاد دریچه کولر

برخی برای اندازه‌گیری دریچه کولر نیاز به افراد متخصص دارند که حضوری به محل مورد نظر آمده و اقدام به اندازه‌گیری ابعاد نمایند. این کار اگر چه بسیار دقیق‌تر خواهد بود اما ممکن است هزینه‌های زیادی برای سفارش دهنده داشته باشد.

برای اندازه‌گیری ناحیه مربوط به دریچه ابتدا با استفاده از متر قسمت‌های تو در تو و یا داخلی دریچه و همینطور قسمت‌های خارجی را اندازه‌گیری نمایید و آن را بر روی کاغذ یادداشت کنید سپس در اختیار گروه سازنده قرار دهید.

جمع بندی

از زمانی که کولرها به وجود آمدند؛ دریچه کولر نیز پدید آمد. این محصولات تقاضای زیادی در صنعت ساختمان سازی دارند و این معقوله ربطی به نوع ساختمان ندارد زیرا از دریچه‌ها می‌توان برای مکان‌های اداری، منازل، استخر، مکان‌های عمومی و هر ساختمان سرپوشیده‌ایی استفاده کرد.

دریچه‌ها انواع مختلفی دارند و برای خرید آنها بایستی ابتدا مکان و موقعیت جغرافیایی خود را بسنجید سپس اقدام به سفارش جنس خاصی از محصول نمایید که در مطلب بالا به انواع مختلف آن پرداخته شده است البته دریچه‌ها بیشتر از 20 نوع مختلف هستند. از دیگر اقدامات لازم در جهت سفارش دریچه؛ اندازه‌گیری ابعاد آن است که باید به صورت دقیق انجام داده شود.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید