آموزش صفر تا صد نصب فن کویل زمینی

فن کویل زمینی

آموزش صفر تا صد نصب فن کویل زمینی

چه اقداماتی برای نصب فن کویل زمینی نیاز خواهدبود؟ فن کویل یکی از اعضای یک سیستم HVAC (تهویه مطبوع) است که امروزه به طور گسترده در ساختمان‌های جدید و قدیمی استفاده می‌شود. فن کویل‌ها از نظر ساختار بسیار شبیه به هم هستند و همگی از یک مجموعه کویل (چند ردیف لوله خمیده) و یک فن تشکیل شده‌اند و در فن کویل‌ها یک شیر در قسمت ورودی کویل‌ها قرار می‌گیرد و نقش آن کنترل جریان آب سرد یا آب گرم ورودی به لوله‌ها است.

همچنین سرعت فن با توجه به دمای مورد نیاز کاهش و افزایش می‌یابد و نحوه کار فن کویل به این صورت است که در فصل تابستان آب سرد چیلر وارد کویل می‌شود و با چرخش فن و دمیدن هوا به داخل کویل‌های سرد هوای خنک به داخل اتاق منتقل خواهدشد. در ماه‌های سرد سال به جای آب سرد، آب گرم به کویل‌ها وارد می‌شود و این بار لوله‌های مسی و پره‌های آلومینیومی کویل گرم شده و هوای گرم توسط فن به بیرون دمیده می‌شود. به علاوه در صورت نیاز به فیلتراسیون هوا از فیلترهای مخصوص در مسیر هوا استفاده خواهدشد.

نصب فن کویل زمینی ساده است، اما برای اطمینان از عملکرد صحیح نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد.

آموزش صفر تا صد نصب فن کویل زمینی

پیشنهاد می‌شود که نصب فن کویل زمینی را به متخصصان بسپارید تا محصول شما مشمول گارانتی شود. اما در یک نگاه کلی، نصب و راه اندازی آن شامل مراحل زیر است:

­_جانمایی: باید بهترین مکان را برای نصب سیستم پیدا کنید. این مکان باید از تابش نور خورشید، وسایل گرمایشی دیگر، مولدهای الکتریکی و رطوبت مستقیم به دور باشد.

_مونتاژ: بخش‌های مختلف دستگاه را با توجه به دفترچه راهنمای سازنده به هم متصل کنید.

_نصب یونیت داخلی: روی کف یا دیوار، سوراخ‌های مورد نیاز را برای استقرار دستگاه ایجاد کنید و توجه داشته باشید که جایگاه سوراخ‌ها با پیچ‌های دستگاه مطابقت داشته باشد.

_اتصالات: اتصال آب، برق و لوله کشی دستگاه را به درستی انجام دهید.

_اتصال نهایی: بدنه دستگاه را به یونیت داخلی که در مراحل قبل نصب کردید، متصل نمایید.

ساختار انواع فن کویل

فن کویل‌ها در انواع زمینی، روکار یا توکار، سقفی و دیواری تولید می‌شوند که تقریباً همگی عملکرد یکسانی دارند و تفاوت در ظاهر و نحوه نصب آنهاست. برخی از فن کویل‌ها که به فن کویل کانالی معروف هستند و تا ظرفیت 2000 CFM تولید می‌شوند، دارای کانال هستند و هوای مورد نیاز را از طریق این کانال‌ها منتقل می‌کنند. اما فن کویل‌های زمینی، دیواری و حتی سقفی کانال ندارند و فقط هوای داخل ساختمان را به گردش در می‌آورند و دمای آن را کاهش یا افزایش می‌دهند. فن کویل‌ها علاوه بر نحوه کانال‌کشی، از نظر نحوه نصب نیز با یکدیگر متفاوت هستند، برخی از آنها توکار (پنهان، غیر قابل مشاهده) و برخی به صورت روکار (آشکار) هستند. اما نحوه عملکرد فن کویل‌ها چه توکار و چه روکار مشابه یکدیگر است.

نحوه عملکرد سرمایش و گرمایش در سیستم فن کویل

فن کویل به تنهایی قادر به خنک یا گرم کردن هوا نیست و در ساختمان‌های بزرگ به سیستم‌های آبگرمکن مانند موتورخانه یا پکیج و سیستم‌های آب سرد مانند چیلر یا مینی چیلر نیاز دارد. در یک ساختمان چندین فن کویل وجود خواهد داشت که به کمک لوله‌های جداگانه آب سرد و گرم به سیستم‌های آب خنک کننده و گرم کننده متصل می‌شوند. به این ترتیب دمای دستگاه‌ها در هر قسمت به صورت جداگانه قابل تنظیم بوده و در یک فصل از سال می‌توان از هوای سرد و گرم فن کویل به طور همزمان استفاده کرد. استفاده از این سیستم برای مکان‌هایی که هر اتاق یا سالن نیاز به کنترل دمای جداگانه دارد، گزینه بسیار مناسبی است.

انواع فن کویل

فن کویل از آبی که از چیلر یا پکیج وارد کویل می‌شود استفاده می‌کند و با دمای آب هوا را خنک یا گرم خواهدکرد. همچنین دارای اجزای جانبی مانند دریچه هستند که برای خرید دریچه فن کویل می‌توانید صفحه محصولات تهویه‌سان را مشاهده فرمایید.

فن و کویل، دو جزء اصلی چنین دستگاه‌هایی هستند؛ با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های منحصر به فرد مدل‌های فن کویل، طرز کار و نصب هر یک از آنها بیشتر آشنا شوید.

فن کویل سقفی

فن کویل سقفی یکی از پرکاربردترین مدل‌های این محصول می‌باشد که در دو نوع توکار و روکار تولید خواهدشد. اگر فن کویل شما توکار باشد، کاملا داخل سقف قرار خواهدگرفت و فقط دریچه آن در معرض دید قرار می‌گیرد. فن کویل سقفی هوای محیط را از زیر می‌مکد و پس از عبور هوا از روی کویل آن را به داخل محیط می‌اندازد و دور موتور توسط ترموستات محیط قابل تنظیم است؛ بنابراین دمای محیط به خوبی کنترل می‌شود.

فن کویل دیواری

فن کویل‌های دیواری ظاهری مشابه اسپلیت یونیت‌ها دارند؛ آنها روی دیوار نصب می‌شوند و نیازی به اختصاص یک فضا روی زمین نخواهندداشت. مصرف کنندگان خانگی و سازندگان پروژه‌های ساختمانی به این مدل فن کویل توجه زیادی دارند؛ زیرا نسبت به مدل‌های دیگر جدیدتر است و صدای کمتری دارد و معمولاً نیازی به ترموستات دیواری نخواهدداشت؛ اما عملکرد و سرعت فن دستگاه با کنترل از راه دور به راحتی قابل تنظیم است.

فن کویل زمینی

فن کویل‌های زمینی هم برای گرمایش و هم برای سرمایش محیط استفاده می‌شوند. نصب آسان و قیمت مناسب نسبت به سایر انواع فن کویل از جمله مزایای این نوع فن کویل می‌باشد. فن کویل زمینی در مدل‌های تاپ مادگی، مادگی و شیب دار تولید می‌شود و دارای ظرفیت تهویه تا 1200 فوت مکعب خواهدبود. همچنین در کف محیط قرار می‌گیرد و توسط ترموستات قابل تنظیم است. لوله کشی فن کویل‌های زمینی به دو صورت اکسپوز یا توکار انجام خواهدشد که در لوله کشی اکسپوز لوله‌ها روی دیوار نصب می‌شوند و در معرض دید قرار دارند؛ اما زمانی که لوله کشی توکار است لوله‌ها داخل دیوار قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین ویژگی‌های فن کویل زمینی می‌توان به قیمت مقرون به صرفه، نصب آسان و ظاهر جمع و جور آن اشاره کرد.

فن کویل کاست

از مدرن ترین مدل‌های فن کویل می‌توان به فن کویل کاست اشاره کرد، فن کویل کاست روی سقف نصب می‌شود. بر اساس نحوه تهویه، دو نوع فن کویل یک طرفه و چهار طرفه وجود دارد. فن کویل‌های یک طرفه برای استفاده در کناره‌های سقف و فن کویل‌های چهار طرفه برای وسط سقف مناسب هستند.

فن کویل کانالی

این نوع فن کویل‌ها معمولا قدرت و باد بیشتری دارند و برای محیط‌های بزرگتر مانند بیمارستان‌ها، مدارس، ادارات، کارخانجات و … استفاده می‌شوند و ظرفیت تهویه فن کویل‌های کانالی از 600 تا 2000 فوت مکعب است. این فن کویل‌ها برای ارسال هوای سرد یا گرم بدون ایجاد مزاحمت برای اتاق‌های همسایه، گزینه مناسبی هستند.

دریچه زیر فن کویل

اجزای مهم فن کویل چیست؟

از آنجایی که فن کویل‌ها در انواع مختلفی ساخته و عرضه می‌شوند، ممکن است هر کدام از آنها دارای اجزای خاص خود باشند، اما قطعات رایج و مهم مورد استفاده در فن کویل‌ها به شرح زیر است.

فن: فن وظیفه گردش هوای داخل و خارج دستگاه را بر عهده دارد که توسط موتور فن یا موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید.

موتور فن: الکتروموتور یا موتور فن چرخاننده و تنظیم کننده سرعت فن دستگاه است که به دو صورت سه دور یا چهار دور موجود خواهدبود. موتورهای الکتریکی توسط یک کلید یا دیجیتال کنترل می‌شوند و معمولاً توسط ترموستات محیطی که روی دیوار نصب شده است، کنترل خواهندشد.

ترموستات: ترموستات یکی از اجزای اصلی فن کویل‌ها است که دمای فضا را کنترل یا اندازه گیری می‌کند. این کار با چرخاندن موتور الکتریکی یا روشن و خاموش کردن آن انجام می‌شود.

کویل: کویل‌ها مبدل‌های حرارتی فن کویل هستند که اغلب از لوله‌های مسی (به دلیل ظرفیت حرارتی بالای مس) و پره‌های آلومینیومی ساخته می‌شوند. کویل‌ها نقش مجرای آب را در فن کویل بازی می‌کنند و در دو ردیف و سه ردیف موجود است. دمای هوای خروجی از فن کویل بستگی به دمای آب داخل کویل دارد، مثلا اگر دمای آب داخل کویل گرم باشد هوای خروجی از دستگاه نیز گرم می‌شود و در نتیجه باعث گرم شدن بیشتر خواهدشد.

فیلتر: فیلترها در ورودی فن کویل قرار گرفته و باعث خواهندشد که عوامل محیطی توانایی ورود به دستگاه را نداشته باشند. به این ترتیب نه تنها هوای خروجی از دستگاه تمیز می‌شود، بلکه عمر مفید دستگاه نیز افزایش می‌یابد.

جعبه برق: موتوری که در داخل فن کویل کار می‌کند یک موتور الکتریکی است، جعبه الکتریکی برای تغذیه و کارکرد موتور استفاده می‌شود.

زهکشی: برای جمع آوری قطرات آب حاصل از تقطیر در کویل‌ها سینی شیب دار در فن کویل‌ها تعبیه شده و لوله‌ای جهت تخلیه آب قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله با عملکرد و نصب فن کویل‌ها آشنا شدیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دیدن انواع و برندها و اطلاع از قیمت‌های به روز و همچنین خرید فن کویل و صدها محصول دیگر می‌توانید به سایت مجموعه تخصصی تهویه‌ سان مراجعه نمایید. همچنین جهت بررسی و انتخاب فن کویل‌های مورد نیاز پروژه خود می‌توانید در ساعات اداری با کارشناسان واحد تجهیزات تهویه مطبوع ما تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید