آموزش قدم به قدم نصب و راه اندازی فن کویل سقفی

فن کویل سقفی

آموزش قدم به قدم نصب و راه اندازی فن کویل سقفی

آیا اصول نصب و راه اندازی فن کویل سقفی را می‌دانید؟ واقعیت نگران‌کننده‌ این است که بسیاری از شرکت‌های تهویه مطبوع و نصاب‌های کولر گازی تمام مراحلی را که باید بخشی از یک نصب خوب باشد، نمی‌دانند. آیا می‌خواهید دستگاهی عالی و کارآمد برای تامین انرژی تهویه مطبوع خانه خود داشته باشید؟ در این مقاله قصد داریم تمام مراحل نصب و راه اندازی فن کویل سقفی را از ابتدا تا انتها بررسی کنیم! پس با تهویه‌سان همراه باشید و ادامه مطلب را بخوانید تا این اصول را باهم بگیریم.

اصول نصب و راه اندازی فن کویل سقفی

بسته به محیط، ممکن است به تجهیزات تخصصی نیاز باشد که تیم نصب می‌تواند آن‌ها را به همراه داشته باشد. بنابراین، داشتن اطلاعات مناسب قبل از روز نصب، شانس انجام موفقیت آمیز و سریع کار را افزایش می‌دهد.

کولر گازی موجود شما حاوی مبردی است که قبل از نصب کولر گازی جدید باید خارج شود. برای حذف ایمن و قانونی مبرد در سیستم تهویه مطبوع مرکزی موجود باید از دستگاهی به نام ماشین بازیابی به همراه مخزن بازیابی استفاده شود. این تنها فرآیندی است که امکان حذف ایمن و مدیریت صحیح مبرد را فراهم می‌کند.

هنگامی که مبرد به درستی بازیابی شد، سیم کشی برق از کولر گازی موجود قطع می‌شود. در نزدیکی کولر گازی یک جعبه جدا کننده قرار دارد که یک وسیله ایمنی در مواقع اضطراری است و می‌تواند واحد تهویه مطبوع شما را خاموش کند.

خرید فن کویل سقفی
خرید فن کویل سقفی

آماده سازی منطقه برای کولر گازی مرکزی جدید

در بیشتر موارد، محل موجود کولر گازی قبل از اینکه کولر گازی جدید در جای خود قرار گیرد، نیاز به کارهای آماده سازی دارد. این کار آماده سازی شامل تعویض پدی است که کولر جدید روی آن تنظیم می‌شود.

برداشتن کویل اواپراتور داخلی موجود

کویل اواپراتور داخلی نیمه دیگر سیستم تهویه مطبوع شماست که در بالای کوره قرار می‌گیرد.

از بین بردن خطوط مبرد مسی موجود (مجموعه خط)

در مرحله بعد، مجموعه خط مبرد موجود را می‌توان حذف کرد. این خط مجموعه‌ای از دو خط مسی است که از طریق آن مبرد از کندانسور بیرونی حرکت می‌کند و سپس به کویل اواپراتور داخلی باز می‌گردد.

نصب کویل جدید اواپراتور داخلی

کویل محفظه‌ای به گونه‌ای طراحی شده است که بدون هیچ گونه تغییری در بالای کوره قرار می‌گیرد که این ویژگی تعمیر و اصلاح را آسان می‌کند. در بیشتر موارد، رنگ آن مطابق با رنگ کوره خواهد بود. بزرگترین مزیت استفاده از کویل محفظه‌ای این است که توسط سازنده از قبل ساخته می‌شود. این امر باعث خواهدشد که بدون در نظر گرفتن سطح مهارت نصب‌کننده، امکان شکست در فرایند نصب بسیار بعید باشد.

نصب و راه اندازی خطوط جدید مبرد مسی

مجموعه جدید خط مبرد ترکیبی از دو خط مسی مجزا است. یک خط همیشه بزرگتر از دیگری بوده و عایق است؛ خط بزرگتر را خط مکش و خط کوچکتر را خط مایع می‌نامند. آنها با هم بسته بندی شده و در یک کلاف نورد می‌شوند و در چندین مدل از طول، از 15-50 فوت موجود است. شما به ندرت به بیش از 50 فوت در یک خانه مسکونی نیاز خواهید داشت.

تنظیم کندانسور کولر گازی جدید

تا کنون، محیط را آماده کرده‌ایم، آن را تراز کرده ایم، و خطوط تبرید و قطع برق ما آماده است تا به کندانسور جدید کولر گازی متصل شود. برداشتن کولر گازی جدید و قرار دادن آن روی پد مرحله اول است. پس از جدا کردن دستگاه، یک نصاب خوب، محیط و دستگاه را برای هر گونه آسیب بررسی می‌کند و هر گونه خسارت باید بلافاصله به شما گزارش شود.

نصب فیلتر خشک کن

فیلتر خشک کن‌ها یک جزء کلیدی در سیستم مبرد هستند. آنها دو عملکرد اصلی را انجام می‌دهند که مهمترین وظیفه فیلتر خشک کن جذب رطوبت بوده و دوم ارائه فیلتراسیون فیزیکی است. هنگام نصب کندانسور جدید کولر گازی، همیشه باید یک خشک کن فیلتر مایع را در سیستم تبرید نصب کنید. اکثر کندانسورهای کولر گازی جدید دارای یک فیلتر خشک کن مایع برای نصب هستند.

رطوبت به روش‌های مختلف وارد سیستم می‌شود. اگر یک سیستم به درستی تخلیه نشود، رطوبت در آن وجود خواهد داشت. رطوبت همچنین می‌تواند از نشت یا سیم پیچی موتور ناشی شده و آب می‌تواند باعث خوردگی و ایجاد پوسیدگی در قطعات فلزی شود.

نصب و راه اندازی سیم کشی جدید

برای اینکه سیستم تهویه مطبوع کار کند، سیم کشی فشار قوی و پایین باید دوباره وصل شود. با استفاده از منبع تغذیه موجود از تابلو برق داخل خانه، نصاب جعبه قطع سرویس جدید را نصب می‌کند. جداکننده بر اساس نوع سطحی که روی آن نصب می‌شود، به طور ایمن در کنار خانه نصب خواهدشد.

نصب خط تخلیه میعانات

خط تخلیه میعانات در جایی استفاده می‌شود که زهکشی کف مناسبی در خانه وجود ندارد. همچنین دلایل دیگری وجود دارد که نصب پمپ میعانات گازی مورد نیاز است و نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که برای حفظ عملکرد مناسب باید حداقل دو بار در سال مورد بازرسی قرار گیرد.

راه اندازی فن کویل سقفی جدید

پس از راه اندازی اولیه سیستم تهویه مطبوع جدید، خانه باید گرم باشد تا حداقل پتانسیل برای شارژ دقیق سیستم وجود داشته باشد. دمای بالای 75 درجه فارنهایت در بیشتر موارد توصیه می‌شود؛ زیرا این دما به اجزای سیستم تهویه مطبوع اجازه می‌دهد تا در حالت کامل کار کنند تا حداکثر پتانسیل خنک کنندگی خود را نشان دهند.

گاهی اوقات سیستم سرمایشی یا گرمایشی پس از 15-20 دقیقه کارکرد، می‌تواند راه اندازی شود. یک نصاب خوب، عملکرد ترموستات، ترتیب عملکرد سیستم و چندین قسمت دیگر را بررسی می‌کند و جمع آوری داده‌های زیر برای اطمینان از عملکرد مناسب در مشخصات سازنده مهم است:

  • مکش و فشار خط مایع
  • مکش و دمای خط مایع
  • ساب کولینگ
  • دمای هوای برگشتی
  • دمای هوای تامین
  • فشار استاتیک از سمت برگشت، سمت عرضه و قرائت استاتیک کل
  • قرائت جریان ولتاژ بالا
  • آمپر در موتور دمنده، موتور فن در فضای باز و کمپرسور
  • خواندن جریان ولتاژ پایین
  • طول مجموعه خط
  • مقدار مبرد
  • فاصله بالا یا پایین یونیت خارجی نسبت به سیم پیچ داخلی

این یک فهرست اساسی از داده‌های مناسبی است که باید شناخته و ثبت شوند. این تنها راهی است که مطمئن شوید سیستم چگونه کار می‌کند و آیا مطابق با مشخصات تولیدکننده است یا خیر. اگر هر یک از اینها مطابق با مشخصات سازنده نباشد، سیستم شما ممکن است توسط سازنده ضمانت نداشته باشد.

یک پیمانکار خوب تهویه مطبوع، تیم‌های نصب آموزش دیده‌ای خواهد داشت که سیستم تهویه مطبوع شما را قبل از ترک محل به درستی راه‌اندازی می‌کنند.

فرآیند پاکسازی و بسته شدن

فرآیند پاکسازی نسبتاً ساده است؛ تمام مواد و تجهیزات قدیمی باید بارگیری شده و از خانه خارج شوند. حفاظ کف باید آخرین بار رول شود و تمام زباله‌های موجود باید پاک گردد. همچنین تمام مناطق باید جارو شده و عاری از هرگونه مواد یا زباله باشد.

به عنوان آخرین مرحله مکانیکی، یک درپوش یا دریچه باید در قسمت بیرونی واحد قرار داده شود. این درپوش فقط با کلید صحیح باز خواهدشد و برای جلوگیری از دستکاری تجهیزات شما و همچنین جلوگیری از سرقت مبرد است. شما عزیزان برای خرید دریچه فن کویل می‌توانید از صفحه محصولات تهویه‌سان دیدن نمایید.

چند نکته نصب جدید سیستم تهویه مطبوع که باید بدانید

محل یونیت کندانسور خارجی باید به دور از محل تجمع آب به خصوص در روزهای بارانی نصب شود. در واقع، یک باران کوچک حتی می‌تواند باعث فرسایش در یک دوره زمانی گردد.

بهتر است که واحد کندانسور خارجی را در یک فضای باز با جریان هوای عالی نصب کرده و اطمینان حاصل کنید که گرمای تولید شده می‌تواند بدون هیچ مانعی به بیرون جریان یابد. اگر یونیت کندانسور روی زمین قرار دارد، مطمئن شوید که محکم شده است و از قرار دادن هر وسیله‌ای در بالا و جلوی واحد کندانسور خارجی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است بر گرمایش و جریان هوا تأثیر بگذارد.

از قرار دادن دستگاه در نور مستقیم خورشید اجتناب کنید! مطمئن شوید که واحد فن کویل داخلی در معرض نور خورشید قرار نگیرد. واحد فن کویل داخلی را 30 دقیقه زودتر روشن کنید تا در فصل گرما به بهترین دمای خنک کننده دست یابید.

فاصله بین سقف و فن کویل داخلی نباید خیلی نزدیک به هم بوده و فاصله نباید کمتر از 10.5 سانتی متر باشد.

همچنین واحد فن کویل داخلی برای نصب در نزدیکی درب مناسب نیست؛ زیرا باعث کاهش سرعت خنک کننده در اتاق می‌شود. این موضوع به این دلیل است که هر بار که در باز می‌شود هوای خنک خارج شده و اطمینان از بسته نگه داشتن درها و پنجره‌ها همیشه به حفظ محیط خنک کننده کمک می‌کند. این موضوع همچنین باعث صرفه جویی در قبوض برق نیز خواهدشد.

سخن پایانی

در این مطلب، نصب و راه اندازی فن کویل سقفی را در یک تایم کوتاه تشریح کردیم؛ لازم به ذکر است که این کار نیازمند دانش بالایی خواهدبود و در صورتی که تاکنون راه اندازی تحهیزات الکتریکی را انجام نداده‌اید، از این کار نیز اجتناب کرده و آن را به متخصصان فعال در این زمیه بسپارید. در صورت نیاز به مشاوره یا داشتن هرگونه سوال، تیم ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید