انجام شاسی کشی داکت اسپلیت و آموزش نحوه اجرای آن

شاسی کشی داکت اسپلیت

انجام شاسی کشی داکت اسپلیت و آموزش نحوه اجرای آن

یکی از محبوب ترین و رایج ترین انواع سیستم‌های تهویه مطبوع برای کنترل آب و هوا در تابستان و زمستان، داکت اسپلیت است. اجرای شاسی کشی یکی از حیاتی ترین مراحل در طراحی و اجرای داکت اسپلیت خواهدبود؛ زیرا طراحی و اجرای نامناسب آن باعث کاهش عملکرد و کارایی دستگاه، توزیع نامناسب هوای گرم یا خنک و در نتیجه هدررفت انرژی می‌شود و این یعنی ضرر و زیان! برای اطلاعات بیشتر تا پایان پست با تهویه‌ سان همراه باشید.

نکات مهم در مورد کانال کشی داکت اسپلیت

همانگونه که گفته شد؛ یکی از محبوب ترین و متداول ترین سیستم‌های تهویه مطبوع برای کنترل آب و هوا و گرمایش تابستان و زمستان، اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت است. فراموش نکنید که طراحی و اجرای نامناسب کانال باعث کاهش عملکرد و کارایی دستگاه، توزیع نامناسب هوای خنک یا گرم و در نتیجه منجر به از دست دادن انرژی خواهدشد.

استفاده از یک کانال ساخته شده از مواد مناسب و داشتن ابعاد مناسب (معمولاً از ماشین حساب برای محاسبه ابعاد لازم هر بخش از کانال داکت اسپلیت بر اساس حجم و سرعت هوای عبوری مورد نیاز استفاده می‌شود) بسیار ضروری است. هنگام تغییر جهت کانال‌ها، از استفاده از زوایای بیش از 15 تا 20 درجه خودداری کنید و به خاطر داشته باشید که شعاع قوس‌های داخلی را نیز در نظر بگیرید که باید حداقل نصف عرض کانال در هر بخش باشد.

نکته مهم: در صورتی که کانال برگشتی برای برگشت هوا به اواپراتور داکت اسپلیت (پانل نصب شده در بالای سقف کاذب) به درستی عمل نکند، لازم است در پایین درب هر اتاق، یک شیر برای فعال کردن برگشت جریان هوا در زمانی که درب اتاق بسته است، باید وجود داشته باشد.

شاسی کشی داکت اسپلیت تهران
شاسی کشی داکت اسپلیت تهران

انواع کانال اسپلیت کانالی مختلف

کانال‌های اسپلیت داکت معمولا در چهار دسته زیر قرار می‌گیرند و به شکل گرد یا مربع هستند.

  • کانال مارپیچ
  • کانال انعطاف پذیر
  • لوله گالوانیزه
  • کانال پلی اورتان

اما تمایز بین کانال‌های مربعی و دایره‌ای چیست؟ کانال‌های گالوانیزه و پلی اورتان مربع شکل هستند، در حالی که کانال‌های انعطاف پذیر و مارپیچی گرد بوده و در این بخش به تمایز کانال‌های دایره‌ای و مربعی پرداخته خواهد شد.

  • کانال‌های دایره‌ای محدودیت‌های فیزیکی و طراحی بیشتری نسبت به کانال‌های مستطیلی دارند.
  • کانال‌های مربعی نسبت به کانال‌های دایره‌ای خطر نشت بیشتری دارند.
  • در مقایسه با کانال‌های مربعی، کانال‌های دایره‌ای از مواد کمتری استفاده می‌کنند.

کانال انعطاف پذیر

دلایل متعددی وجود دارد که چرا از کانال انعطاف پذیر در کانال کشی داکت اسپلیت و همچنین در ساخت و ساز ساختمان‌ها استفاده می‌شود. برخی از این دلایل در ادامه ذکر شده است.

  • فضای نصب نامحدود و انعطاف پذیری طراحی
  • عایق کاری مجدد ضروری نیست زیرا لوله انعطاف پذیر از قبل با الاستومری، پلی اتن، پلی استر و پشم شیشه عایق شده است.
  • هیچ ابزار خاصی برای نصب مورد نیاز نیست و این کار را سریع و ساده می‌کند.
  • حمل آسان و سبک وزن
  • در برابر آتش مقاومت می‌کند
  • نصب ارزان

کانال مارپیچ

کانال دایره‌ای دیگری که اغلب گالوانیزه نامیده می‌شود، کانال مارپیچی است. به دلیل عدم خاصیت ارتجاعی در کانال مارپیچ، که باعث می‌شود انعطاف پذیری کمتری نسبت به کانال منعطف داشته باشد، آنها معمولاً در محیط‌های صنعتی به جای ساختمان‌های مسکونی به کار می‌روند. در این میان، یکی از مهم‌ترین اجزایی که باید در خرید آن نهایت دقت را به خرج دهید، انواع دریچه داکت اسپلیت است که در صورت نیاز به مشاوره درباره خرید آن، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان خواهندبود.

کانال گالوانیزه مربعی

نوع گالوانیزه (چهار گوش) که مشابه کانال‌های کولر آبی است اما ابعاد کوچکتری دارد، یکی از اولین تکنیک‌های کانال سازی است. برای عایق کاری این نوع کانال‌ها می‌توان از عایق الاستومری که بسیار گران است استفاده کرد. با این حال، از آنجایی که کانال بسیار در دسترس و ساده است، هنوز در پروژه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

کانال سازی پلی اورتان

نوع دیگر کانال مستطیلی پلی یورتان است که از فوم سرد با روکش‌های داخلی و خارجی آلومینیومی ساخته می‌شود که به کانال‌های پیش‌عایق نیز معروف هستند. برخی از مزایای استفاده از کانال‌های پلی اورتان در کانال کشی داکت اسپلیت به شرح زیر است.

  • بدون نیاز به عایق کاری مجدد
  • سرعت نصب بالا
  • وزن کم
  • نصب کم هزینه

تنها عیب این کانال‌ها پوسته پوسته شدن پوشش‌های داخلی و خارجی آن‌هاست که پس از حدود سه سال به تدریج اتفاق می‌افتد.

چگونه کولر گازی مینی اسپلیت و مرکزی را هوشمند کنیم؟

اگر می‌خواهید سرمایش یا گرمایش خودکار را در مینی اسپلیت‌های ساده خود انجام دهید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کنترل‌کننده‌های AC هوشمند مانند Cielo Breez Eco یا Cielo Breez Plus را خریداری کنید. برای هوشمندسازی کولر گازی مرکزی خود، امکان نصب ترموستات هوشمند را دارید که این دستگاه‌ها می‌توانند کولرهای گازی شما را هوشمند کنند. با اتصال دستگاه‌ها به AC خود، می‌توانید از ویژگی‌های هوشمندی مانند تنظیم برنامه‌ها بر اساس پیش‌بینی آب و هوا، geofencing، دریافت گزارش‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. همچنین با اتوماسیون، در هزینه برق نیز صرفه جویی می‌کنید و می‌توانید با استفاده از تلفن هوشمندتان از هر کجای دنیا، تمام تنظیمات AC خود را مدیریت نمایید.

در حالت کلی، اگر به دنبال دستگاهی هستید که انرژی کمتری مصرف کند و می‌خواهید با هزینه‌های سرسام‌آور قبض برق روبه رو نشوید، به سراغ یک سیستم مینی اسپلیت بروید. در مقایسه مینی اسپلیت در مقابل هوای مرکزی، اینکه کدام سیستم برای شما مناسب است به عواملی مانند نیازهای سرمایش/گرمایش خانه و بودجه شما بستگی دارد. با در نظر گرفتن تمام نکات ذکر شده در بالا، می‌توانید کولر گازی مناسبی را انتخاب کنید که سطح کارایی بهینه را برای خانه شما فراهم کند.

مینی اسپلیت در مقابل سیستم تهویه مرکزی: کدام نوع برای خانه شما مناسب است؟

رفته رفته هوا گرمتر می‌شود و AC قدیمی شما دیگر کار نمی کند و یا شاید قصد دارید یک AC اضافی به خانه خود اضافه کنید یا اینکه در حال بازسازی یا ساخت خانه بوده و در جستجوی بهترین سیستم خنک کننده هستید. در تمام این موارد، بهترین گزینه یک مینی اسپلیت است.

اکثریت قریب به اتفاق خانه‌ها در ایران از سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی استفاده می‌کنند. با این حال، مینی اسپلیت‌ها نیز به دلیل سهولت نصب و انعطاف پذیری در استفاده در تابستان و زمستان محبوب هستند. هنگام مقایسه کولر گازی مینی اسپلیت و کولرگازی مرکزی، باید هزینه واحد، اندازه خانه، ترجیحات زیبایی شناختی، بهره وری انرژی و هزینه‌های عملیاتی را در نظر بگیرید تا بهترین سیستم را برای خانه خود پیدا کنید.

کولر گازی‌های مینی اسپلیت و مرکزی چگونه کار می‌کنند؟

هر دو کولر گازی مرکزی و بدون کانال با استفاده از یک فرمول یکسان کار می‌کنند. هوای گرم به داخل کشیده می‌شود، گرما در فضای باز آزاد شده و هوای خنک شده در داخل خانه پخش خواهدشد، بنابراین یک محیط خنک و آرام را برای شما فراهم می‌کند. بیایید نگاهی به نحوه عملکرد هر دو این تجهیزات تهویه مطبوع بیندازیم.

عملکرد مینی اسپلیت

مینی اسپلیت‌ها یک انتخاب هوشمندانه برای خانه‌ها و مناطق با فضای محدود خواهندبود. آنها شبیه یک واحد AC پنجره هستند؛ زیرا برای خنک کردن یک اتاق یک نفره طراحی شده‌اند. با این حال، بر خلاف AC‌های مرکزی، آنها یک واحد خارجی جداگانه دارند. اما چیزی که مینی اسپلیت‌ها را از واحدهای تهویه مطبوع مرکزی جدا می‌کند این است که معمولا نیازی به کانال کشی نیست. بدون نیاز به کانال کشی، یک سیستم پمپ حرارتی مینی اسپلیت بدون کانال، گزینه مناسبی برای خانه‌هایی است که هیچ کانالی در آنها وجود ندارد یا برای خنک کردن مناطق اضافی مانند گاراژ یا سوله نیز مناسب خواهدبود.

در سیستم مینی اسپلیت، یونیت داخلی از یک دمنده و یک اواپراتور تشکیل شده است که هوای گرم را از اتاق بیرون می‌کشد و هوای سرد را می‌دمد. برخلاف سیستم خنک کننده مرکزی، هوای خنک مستقیماً به اتاقی که واحد داخلی نصب شده است باز می‌گردد. این موضوع تلفات انرژی مرتبط با مجاری را از بین می‌برد و سپس یونیت خارجی می‌آید که یک کندانسور است و گرما را از داخل خانه شما دریافت کرده و آن را به بیرون رها می‌کند.

عملکرد تهویه مطبوع مرکزی

یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی یک سیستم کانالی است و از یک سری کانال‌ها و دریچه‌ها برای گردش هوای سرد/گرم در خانه شما استفاده می‌کند. همچنین از یک کندانسور، کمپرسور و یک واحد انتقال هوا تشکیل شده است و دریچه‌های برگشتی ابتدا هوای گرم را از خانه شما بیرون می‌کشند و آن را به هواگیر می‌فرستند تا فیلتر و خنک شود. کندانسور، که واحد بیرونی است، مبرد را به کویل‌های اواپراتور کنترل کننده داخلی می‌دهد. همانطور که هوای گرم خانه شما بر روی کویل‌های اواپراتور می‌دمد، خنک می‌شود و با استفاده از کانال‌ها و دریچه‌های تغذیه تحویل داده خواهدشد. پس اگر خانه شما از قبل یک سیستم کانال کشی شده دارد، برای تهویه مطبوع مرکزی مناسب است.

سخن پایانی

تهویه سان یکی از اولین و معتبرترین شرکت ها در زمینه تجهیزات تاسیسات ساختمانی و کلیه دستگاه‌های تهویه مطبوع است. تمامی محصولات آنها دارای گارانتی معتبر بوده و قیمت مناسبی دارند. علاوه بر این، در صورت داشتن هر گونه نگرانی در مورد انتخاب و تضاد برندهای این مجموعه، می‌توانید از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید