فن‌کویل سقفی چیست و چگونه کار می‌کند؟

فن‌کویل سقفی

فن‌کویل سقفی چیست و چگونه کار می‌کند؟

فن‌کویل سقفی چیست؟ فن‌کویل‌‌ها یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی تهویه مطبوع هستند که از نظر نحوه نصب و عملکرد به دسته‌‌های مختلفی مانند سقفی، دیواری، زمینی و … تقسیم می‌شوند. از فن‌کویل سقفی در ساختمان‌های مختلف مانند مجتمع‌‌های مسکونی، اداری و … برای بهبود جریان هوای داخلی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله با فن‌کویل سقفی، انواع، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا می‌شویم، پس تا پایان با تهویه‌ سان همراه باشید.

نوع عملکرد و ساختار فن‌کویل سقفی

اجزای اصلی فن‌کویل‌‌ها شامل کویل‌‌های سرمایش و گرمایش، فن تهویه و موتور الکتریکی خواهدبود. معمولاً آب سرد فن‌کویل توسط چیلر یا مینی چیلر (چیلر اسکرول، چیلر پیچی، چیلر گریز از مرکز) تامین می‌شود و آب گرم مورد نیاز از دیگ یا پکیج تامین خواهدشد و سپس در داخل کویل منتقل می‌گردد. فن‌کویل از لوله‌‌ها استفاده می‌کند و پس از دمیدن هوا توسط فن تهویه روی کویل‌‌های سرمایش یا گرمایش، هوای سرد یا گرم از دستگاه خارج خواهدشد. همچنین دستگاه با استفاده از فیلترهای قابل شستشو به تصفیه هوا کمک می‌کند. در این سیستم عملکرد هر دستگاه به طور جداگانه و مستقل از سایر فن‌کویل‌‌ها کنترل می‌شود و با کنترل جریان آب ورودی به کویل یا کنترل سرعت فن، دمای مورد نظر تنظیم می‌شود.

در این میان، دریچه سقفی فن کویل نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر از یک مرکز معتبر و برند معتبر تهیه شود، تاثیر به سزایی روی کیفیت عملکرد فن‌کویل سقفی شما و در نتیجه سیستم تهویه خواهدداشت.

فن‌کویل سقفی
فن‌کویل سقفی

انواع فن‌کویل سقفی

فن‌کویل‌‌های سقفی در واقع به صورت یک جعبه مستطیل شکل هستند که شامل کویل، سینی تقطیر، فیلتر هوا و فن تهویه می‌باشد و در داخل یا روی سقف قرار می‌گیرند که انواع مختلفی دارد از جمله:

  • فن‌کویل سقفی توکار
  • فن‌کویل سقفی سطحی
  • فن‌کویل کانالی

فن‌کویل سقفی توکار

فن‌کویل سقفی توکار شامل یک واحد مستطیل شکل است که در داخل سقف کاذب ساختمان تعبیه شده و فقط دریچه هوای خروجی نمایان است. اجزای داخلی آن شامل فن، موتور الکتریکی، کویل گرمایش، فیلتر، شیر تهویه، سینی تخلیه و سایر اتصالات و تجهیزات خواهدبود. فن‌کویل سقفی دارای فیلترهایی است که معمولاً قابل شستشو هستند و لازم است هر چند وقت یکبار این فیلترها را به خوبی شسته تا گرد و غبار ناشی از هوای ورودی به دستگاه کاملا از بین برود و سپس مجدداً در دستگاه نصب شود. فن‌کویل سقفی توکار قیمت مناسب تری نسبت به سایر فن‌کویل‌‌ها دارد و در ظرفیت 200 تا 1200 CFM طراحی و تولید می‌شود. البته فن‌کویل‌‌هایی که در سقف کاذب قرار می‌گیرند را نیز می‌توان یکی از انواع فن‌کویل سقفی نامید که به چند روش تولید می‌شوند.

فن‌کویل سقفی سطحی

فن‌کویل‌‌های سقفی روکار یا فن‌کویل‌‌های سقفی زمینی مشابه پنلی هستند که هم روی زمین و هم روی سقف قابل نصب خواهندبود. این مدل برخلاف فن‌کویل توکار، هم کابین دارد و هم بدنه آن تکمیل است و به جای داخل سقف، بر روی سقف یونیت نصب شده و یا روی زمین قرار می‌گیرد. فن‌کویل سقفی زمانی استفاده می‌شود که کانال کشی فن‌کویل سقفی در ساختمان انجام شده باشد.

فن‌کویل کانالی

فن‌کویل کانالی یکی از بزرگترین انواع فن‌کویل سقفی است که معمولاً مانند فن‌کویل توکار در داخل سقف ساختمان نصب می‌شود. روند کار و اجزای نوع کانالی همانند فن‌کویل داخلی است و تنها در ظرفیت و قدرت باد با هم تفاوت دارند که در فن‌کویل کانالی بیشتر خواهدبود. یکی از مهم ترین کاربردهای فن کول کانالی، استفاده در ساختمان‌هایی است که نیاز به ظرفیت گرمایی بالایی دارند؛ زیرا طرفیت این مدل از سایر محصولات مشابه بیشتر است. در فن‌کویل کانالی نوع جریان هوا یا به عبارتی ورودی و خروجی هوا به صورت کانالی طراحی می‌شود و می‌تواند جریان هوای پرفشاری ایجاد کند به همین دلیل از آن به عنوان پرفشار نیز یاد می‌کنند. فن‌کویل فشاری کانالی معمولاً در ظرفیت‌‌های 600 تا 2000 CFM و همچنین در ظرفیت‌‌های پایین طراحی و تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از فن‌کویل سقفی

  • عملکرد بهینه سرمایش و گرمایش
  • طراحی و تولید فن‌کویل سقفی در ظرفیت‌‌های مختلف
  • حجم کم و زیبایی در طراحی
  • اشغال فضای کمتر و اجرای آسان در پشت بام
  • کم مصرف بودن سری جدید فن‌کویل سقفی و قرار گرفتن در کلاس A مصرف انرژی
  • داشتن ریموت کنترل یا ترموستات برای کنترل دما
  • عملکرد کم صدا

چرا اهمیت استفاده از فن‌کویل زیاد است؟

فن‌کویل در فضاهای مختلف اداری و مسکونی نصب می‌شود تا تهویه هوا را به خوبی انجام دهد. برای نصب فن‌کویل محدودیتی وجود ندارد و انواع فضاها با هر کاربری مانند منازل، کارخانه‌‌ها، فضاهای پزشکی، آموزشی و هر نوع فضای دیگری می‌توانند از فن‌کویل برای کنترل شرایط محیطی خود استفاده کنند. این کنترل شرایط محیطی به معنای کنترل و تنظیم دما و رطوبت و همچنین تصفیه و تصفیه هوا است. با این حال، در هر شرایطی و برای هر مکانی، نیاز به تازه کردن هوا، ایجاد جریان هوا، حفظ یا حذف رطوبت هوا و یا حداقل حفظ تعادل دما وجود دارد. فن‌کویل می‌تواند این کار را انجام دهد؛ زیرا یک نمونه معمولی از سیستم تهویه مطبوع است.

ساختار ساده این نوع سیستم تهویه مطبوع امکان نصب آنها را در فضاهای مختلف با زوایای متنوع مانند کف، روی کابینت، داخل دیوارها و سقف‌‌ها و یا حتی داخل دیوارها و سقف‌‌های کاذب فراهم می‌کند.

چگونه و بر چه اساسی فن‌کویل مناسب را انتخاب کنیم ؟

فن‌کویل بر اساس نیاز گرمایش و سرمایش، میزان فضای در نظر گرفته شده و محل نصب انتخاب می‌شود. اما علاوه بر معیارهای خارجی که به خود محیط مربوط است، خود فن‌کویل نیز معیارهایی برای انتخاب دارد. به عنوان مثال ظرفیت، قدرت موتور و ظاهر آن نیز می‌تواند در خرید فن‌کویل موثر باشد. ظرفیت فن‌کویل به توانایی آن در رفع نیازهای ساختمان‌‌های بزرگ اشاره دارد و ظرفیت فن‌کویل بر اساس تعداد مکعب‌‌های هوادهی بر حسب دقیقه محاسبه می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که فن‌کویل به دو صورت افقی و عمودی نصب می‌شود. فن‌کویل سقفی یکی از انواع فن‌کویل‌‌هایی است که به صورت عمودی نصب شده و آن را می‌توان در محل کار یا بر روی سقف معمولی یا کاذب نصب کرد. فن‌کویل سقفی عملا داخل سقف یا جلوی دیوار قرار می‌گیرد و جز توری چیزی از آن معلوم نیست. همچنین مکش در این نوع فن‌کویل‌‌ها از زیر یا پشت انجام می‌شود و سقفی نمونه ساده‌ای از فن‌کویل است که ساده ترین و ابتدایی ترین کار فن‌کویل را انجام می‌دهد.

عوامل موثر بر کیفیت فن‌کویل

به دلیل سختی کار گذاشتن فن‌کویل‌‌ها در داخل سقف، ارتفاع آنها برای نصاب مهم است. در واقع این ارتفاع تعیین می‌کند که آیا فن‌کویل معیوب می‌تواند در داخل سقف کاذب نصب شود یا خیر.

مشکل دیگر صدای کم فن‌کویل خواهدبود؛ این امر به این دلیل است که فن‌کویل در وسط سقف نصب می‌شود و صدای زیاد فن‌‌ها در هنگام کار می‌تواند آزار دهنده باشد.

یکی دیگر از عوامل مهم در کیفیت این نوع فن‌کویل دسترسی آسان به تنظیمات ترموستات آن است که معمولاً از راه دور انجام می‌شود.

مزایا و معایب فن کویل

مزایا

فن کویل وسیله ای ارزان قیمت برای خرید و استفاده است. در واقع، جفت شدن با پمپ حرارتی، روشی اقتصادی برای تولید انرژی است و امکان کاهش قابل توجه قبض را فراهم می‌کند. سیستم آن بسیار کارآمد است و به سرعت گرم می‌شود، بنابراین هوای اتاق می‌تواند به سرعت به دمای مطلوب برسد. لازم به ذکر است این دستگاه بسته به قدرت پمپ حرارتی مشمول دریافت اعتبار مالیاتی می‌باشد که برای این کار لازم است با نزدیکترین متخصص تماس بگیرید.

معایب

با وجود پیشرفت مداوم فناوری، واحد فن کویل صدای بلندی تولید می‌کند.

هرچند هوای اتاق توسط دستگاه تهویه می‌شود، اما برخی از فیلترها ممکن است کارآمد نباشند.

نصب و راه اندازی

فن کویل باید به منبع آب و همچنین به باتری تولید کننده انرژی متصل شود. این دستگاه معمولا بر روی دیوار یا سقف اتاق نصب شده و برخی از تاسیسات اجازه قرار دادن سیستم را در سقف کاذب نیز می‌دهند. این مژده را نیز به شما عزیزان می‌دهیم که طراحی فن کویل و دریچه فن کویل می‌تواند با فضای داخلی یک ساختمان حرفه ای و همچنین یک منزل شخصی سازگار شود.

سخن پایانی

سیستم تهویه مطبوع تاثیر به سزایی روی سلامتی ساکنین ساختمان دارد و به همین دلیل، شما همواره باید به دنبال تجهیزات مرغوب و باکیفیت باشید. در همین راستا، شما باید فن کویل‌سقفی خود را به کمک افراد خبره نصب کنید تا اط صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد فن‌کویل سقفی ارائه کرده باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در خصوص انتخاب فن‌کویل مورد نیاز پروژه می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. در صورتی که به هرگونه راهنمایی نیاز داشته باشید، تیم ما در کمک رسانی به شما دریغ نخواهدکرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید