دریچه خطی چیست و چگونه کار می کند؟ (معرفی و بررسی انواع آن)

دریچه خطی اسلات

دریچه خطی چیست و چگونه کار می‌کند؟

دریچه خطی چیست و چگونه کار می‌کند؟ یک دریچه خطی یا اسلوت به کانال متصل می‌شود که اجازه می‌دهد هوا به سیستم خنک‌کننده یا گرمایشی بازگردد. هر سیستم سرمایشی یا گرمایشی هوا را از طریق سیستم مجاری به داخل اتاق‌ها و فضاها هدایت می‌کند که این کار باعث افزایش فشار هوا در ناحیه تهویه‌شده می‌شود و در برخی مواقع حتی از ورود هوای بیشتر جلوگیری می‌کند، مگر اینکه یک سیستم گردشی برای کاهش فشار تنظیم شده باشد. این کار به طور معمول از طریق مجاری برگشتی انجام می‌شود که به هوا اجازه می‌دهد در موارد خاص به طور کامل به بیرون گردش کند. یک دریچه خطی چنین مجاری را می‌پوشاند و همچنین می‌تواند جریان هوا را تنظیم کند.

یک دریچه اسلوت همچنین دارای فیلتری است تا ذرات را به دام بیندازد و بنابراین اطمینان حاصل شود که هوای برگشتی خالص تر است. این امر همچنین می‌تواند در دراز مدت میزان نیاز به تمیز کردن مورد نیاز مجاری را کاهش دهد.

دریچه خطی یا اسلوت چگونه کار می‌کند؟

دریچه خطی بسته به طراحی سیستم در سطح دیوارها یا سقف قرار می‌گیرند. استفاده از فیلترها بر روی چنین دریچه‌هایی بسیار ضروری است که به نوبه خود می‌تواند منجر به راندمان بالاتر در سرمایش یا گرمایش شود. فیلترها به نوعی به کاهش جریان هوا و در نتیجه بهبود کارایی کمک می‌کنند. چنین فیلترهایی می‌توانند امتیازات بیشتری داشته باشند که به نوبه خود می‌توانند آلرژن‌ها و گرد و غبار را کاهش دهند و در نتیجه هوای گردشی را سالم تر کنند. همچنین لازم است فضای اطراف چنین دریچه‌هایی عاری از هرگونه مانعی باشد، زیرا این امر می‌تواند کل سیستم را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع، بهترین کار این است که اطمینان حاصل شود همه دریچه‌ها، اعم از عرضه یا برگشت، تمیز نگه داشته می‌شوند و اجازه داده خواهدشد همانطور که طراحی شده‌اند کار کنند.

یک دریچه هوای برگشتی و فیلتر آن حداقل هر سه ماه یکبار باید سرویس و تمیز شوند. چنین تمیزکاری همچنین می‌تواند منجر به عملکرد سیستم با نویز کمتر شود، زیرا مسدود شدن فیلتر می‌تواند سطح نویز را افزایش دهد، چراکه فشار بیشتری روی دمنده‌ها و فن‌ها وارد می‌شود.

دریچه خطی
دریچه خطی

نحوه نگهداری از دریچه خطی یا اسلوت

یک سیستم تهویه مطبوع از قطعات و اجزای متعددی تشکیل شده که ممکن است اغلب به آنها فکر نکنید. سیستم‌های تهویه مطبوع علاوه بر سیم پیچ‌ها، کمپرسورها، خازن‌ها و فن‌های معمولی، اجزای موجود در کانال را نیز شامل می‌شوند. یکی از این قطعات دریچه کانال است که وظیفه به راه انداختن جریان هوا در اطراف سیستم را بر عهده دارد.

دریچه تهویه مطبوع بخشی از سیستم HVAC است که هوای سرد یا گرم را به اتاق می‌رساند. این دریچه‌ها به طور معمول درست روی دهانه کانال قرار می‌گیرند و مانند یک دروازه عمل می‌کنند تا از ورود زباله‌های بزرگ، آفات و گاهی گرد و غبار به داخل اتاق یا کانال‌ها جلوگیری کنند.

دریچه‌های AC در سیستم‌های گرمایش مرکزی بسیار رایج هستند؛ زیرا هوای گرم در سراسر خانه حرکت می‌کند. دریچه هوای برگشتی نیز ممکن است دارای دریچه‌های AC باشد، اما در عوض مسئول بیرون کشیدن هوای کهنه از فضا است. واحدهای خنک کننده متمرکز همچنین از دریچه‌های AC استفاده می‌کنند که برای تهویه و گردش هوا در اطراف اتاق کاربردی هستند.

دریچه‌های AC دهانه کانال را پنهان می‌کنند و بسته به نوع کانال، می‌توانند روی زمین، روی دیوار یا سقف قرار گیرند. اکثر سیستم‌های تهویه مطبوع متمرکز دارای دریچه‌ها، توری‌ها و رجیسترهایی هستند که شامل صفحه‌های فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به اتاق است.

اهمیت دریچه خطی

دریچه‌های AC برای سیستم‌های تهویه مطبوع کانالی مهم هستند. آنها به عنوان پوشش دریچه‌ای عمل می‌کنند تا از ورود یا خروج گرد و غبار، زباله و مهمتر از آن آفات جلوگیری کنند. در عین حال، این دریچه‌ها جریان هوا را از طریق نوارهای زاویه‌ای به داخل اتاق هدایت کرده که تعیین می‌کنند هوا باید از کجا عبور کند تا در اطراف فضا به گردش درآید.

مشکلات دریچه خطی

گرد و غبار

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است با درپوش‌های هواکش با آن مواجه شوید، گرد و غبار است. گرد و غبار در همه جا وجود دارد و به دلیل اینکه سیستم AC که هوا را در اطراف فضا می‌دمد، گرد و غبار می‌تواند به راحتی در دریچه‌های AC گیر کند. اما خوشبختانه تمیز کردن آن نسبتاً ساده است، به خصوص اگر دریچه‌های قابل شستشو دارید. شما می‌توانید به سادگی آنها را با آب و صابون بشویید، سپس اجازه دهید قبل از استفاده خشک شوند.

مشکل تراز

نصب نادرست می‌تواند باعث شود که دریچه‌های AC با دریچه دریچه به هم نخورند و برخی از دریچه‌ها ممکن است هنگام حرکت یا لرزش سیستم تهویه مطبوع نامرتب شوند. در هر صورت، محکم کردن درب هواکش در جای خود باید مشکل را برطرف کند و باید اطمینان حاصل شود که دریچه‌ها به درستی کار می‌کنند تا هوا را به داخل اتاق هدایت نماید.

شکستگی

لت‌های شکسته آسیب زیادی به واحد تهویه مطبوع شما وارد نمی‌کنند، اما می‌توانند جریان هوا را مختل کرده و به عوامل محیطی اجازه دهند به داخل کانال شما فشار بیاورند. برای حل این مشکل شما می‌توانید دریچه‌های شکسته را با مدل‌های مشابه یا مدل‌هایی با همان شکل جایگزین کنید تا مشکل برطرف شود.

نحوه نگهداری از دریچه خطی یا اسلوت

تعمیر و نگهداری دریچه AC نسبتاً ساده است: درپوش‌های دریچه فقط نیاز به تمیز کردن و شستشوی معمولی دارند و برخی از سیستم‌های گرمایش و سرمایش کانالی نیز برای نگهداری نیاز به تمیز کردن و تعمیرات حرفه‌ای دارند، بنابراین یافتن یک شرکت معتبر خدمات تهویه مطبوع برای حفظ وضعیت خوب دستگاه مهم است.

برای تمام نیازهای خود به خدمات تهویه‌ سان نگاه کنید؛ تکنسین‌های مجرب ما برای تمیز کردن و نگهداری انواع سیستم‌های تهویه مطبوع و همچنین اجزای مختلف در هر سیستم کاملا آموزش دیده‌اند. تکنسین‌های ما می‌توانند دریچه‌های تهویه مطبوع شما را سرویس کرده و به شما کمک کنند تا یک روال تعمیر و نگهداری برای کل واحد HVAC خود ایجاد کنید. همچنین در صورت نیاز به خرید دریچه اسلات، ما گزینه‌های متعدد را پیش‌روی شما قرار داده‌ایم.

دریچه خطی و توزیع بهینه هوا

دریچه‌های اسلات امکان توزیع ثابت و موثر هوا و گرما را در یک اتاق فراهم می‌کند. آنها فقط کمتر در معرض دید قرار می‌گیرند و به راحتی نصب می‌شوند. همچنین برای جلوگیری از نشستن مه و غبار بر بروی پنجره‌ها و جلوی پنجره‌ها در سالن‌های استخر نصب خواهند شد و علاوه بر این، می‌توانند در هر نوع ساختمان دیگری استفاده شوند. ورود هوا از طریق دریچه‌های دارای شیار مانع از وزش باد در کف خواهدشد و همچنین در صورت تابش نور شدید خورشید از ایجاد گرما جلوگیری می‌شود.

کاربردهای دریچه‌های اسلات در یک نگاه

  • توزیع بهینه هوا در داخل اتاق را فعال کنید
  • حداقل دید – آنها می‌توانند بطور مجزا ادغام شوند و تقریباً “نامرئی” هستند
  • جلوگیری از تجمع گرمای بیش از حد در حالی که تابش خورشیدی قوی است
  • نصب ساده
  • آلومینیوم آنودایز AIMgSiOF22 مقاوم در برابر خوردگی (ضخامت: 3-4 میلی متر) برای حفاظت در برابر خوردگی
  • طول‌های موجود: از 500 تا 6000 میلی متر (دقت: تا 10 میلی متر)
  • با نوار مرکزی ثابت یا قابل جابجایی – تمیز کردن آسان را امکان پذیر می‌کند
  • دارای گواهی بهداشت
  • پشتیبانی از حفاظت رطوبت مورد نیاز سازه ساختمان
  • قسمت متحرک دریچه اسلات به راحتی قابل دسترسی است و امکان تمیز کردن آسان را فراهم می‌کند.

مورد استفاده – مثال‌ها:

  • استخرهای عمومی و خصوصی (سرپوشیده)
  • ساختمان‌های تجاری
  • باغ‌های زمستانی
  • رستوران‌ها
  • سالن‌های ورزشی
  • اتاق‌هایی که نیاز به توزیع یکنواخت هوا در داخل فضا دارند.

در صورت استفاده از سیستم تهویه در استخر توصیه می‌شود که دریچه خطی نصب شود. این کار به طور موثر از شبنم روی پنجره‌ها جلوگیری می‌کند و از این رو از چکیدن ناخوشایند و غیربهداشتی میعانات از سقف جلوگیری خواهدشد.

مزیت کلیدی دریچه‌های اسلات این است که کمتر مستعد گرم شدن هستند. از آنجایی که آنها در ساخت و ساز کف تعبیه شده‌اند، فقط اندکی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. از این رو، آنها انرژی خورشیدی زیادی را انباشته نخواهندکرد و بازده انرژی پایدار سیستم را تضمین می‌کنند.

تهویه مطبوع کانالی چگونه کار می‌کند؟

هوا از طریق سیستم لوله‌ها و کانال‌هایی که در فضای پشت بام قرار دارند، پمپ می‌شود. این جریان هوا توسط واحدی که در خارج از ساختمان قرار دارد و واحد دیگری که در داخل سقف قرار دارد تامین خواهدشد. این دو واحد موتوری هستند که هوا را در سرتاسر ساختمان هل می‌دهند. کانال‌ها در واقع نقش یک رابط را دارند که به انعکاس بهتر گرما کمک می‌کنند و به هوا اجازه می‌دهند در حین حرکت از میان مجراها خنک بماند.

پس از گردش هوا، از طریق توری‌های هوا که در سرتاسر خانه یا ساختمان قرار دارند، به سیستم بازگردانده می‌شود. توری‌ها می‌توانند در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود باشند و اغلب بصری ترین نقاط سیستم کانالی هستند. توری‌ها به تصفیه هوا در هنگام گردش کمک می‌کنند، به این معنی که برای اطمینان از خلوص هوای خانه، تمیز کردن منظم آنها مهم است.

به طور خلاصه، دستگاه‌های تهویه مطبوع کانالی دارای یک واحد داخلی و یک واحد بیرونی هستند که با هم کار می‌کنند تا هوای مطبوع را در سراسر خانه انتشار دهند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید