دریچه تامین هوا در کجا نصب و راه اندازی می‌شود؟!

دریچه تامین هوا

دریچه تامین هوا در کجا نصب و راه اندازی می‌شود؟!

دریچه تامین هوا در کجا نصب و راه اندازی می‌شود؟ این سیستم بر خلاف بسیاری از اجزای سیستم تهویه عمل می‌کند و طی یک عملیات، با فشار دادن هوای تازه از طریق فن، فشار را در اتاق افزایش می‌دهد و هوای موجود را خارج خواهدکرد. برای ورود هوای تازه از بیرون، یک کانال تغذیه کوچک و یک دمپر کوچک موتوری نصب شده است و این دریچه برای کارکرد در صورت خاموش بودن سیستم گرمایش و سرمایش نیاز به فن مخصوص دارد.

دریچه‌های تامین، دریچه‌هایی هستند که هوا را به داخل خانه می‌دمند و بدون کانال برگشت، سیستم خانه را به درستی گرم و خنک نمی‌کند. در واقع، در حال حاضر برخی خانه‌ها به دلیل عدم وجود کانال‌های برگشتی یا قرارگیری نامناسب دریچه تامین هوا، نقاط مختلف خانه گرمایش و سرمایش نامناسی دارند. به همین دلیل است که قبل از اقدام به نصب کانال‌ها، لازم است همه چیزهای لازم در مورد آنها را بدانید.

بهتر است زمانی که سیستم تهویه مطبوع روشن است، از دریچه استفاده کنید؛ زیرا با این کار انرژی زیادی هدر نمی رود و از آنجایی که سیستم تهویه تامین نیاز به جابجایی هوای کمتری نسبت به مقدار مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش دارد، بنابراین همان مقدار انرژی را برای فرآیند بسیار کمتری مصرف خواهد کرد.

دریچه‌های هوای تامین در مقابل دریچه برگشت؛ تفاوت چیست؟

دریچه‌های تامین: این دریچه‌های هوا، هوای مطبوع را به بیرون می‌فرستند. شناسایی آن‌ها آسان است زیرا همان‌هایی هستند که هوای خنک از آن‌ها می‌آید. هوای خروجی از این دریچه‌ها از طریق سیستم تهویه مطبوع شما، از طریق کانال‌ها و از دریچه‌های تغذیه خارج شده است. دریچه‌های منبع تغذیه معمولاً در بالای دیوارهای خانه یا سقف یافت می‌شوند.

دریچه‌های برگشتی: این دریچه‌های تهویه هوا را از اتاق‌های خانه شما به سیستم تهویه مطبوع شما برمی گرداند. آنها معمولاً از نظر اندازه بزرگتر از دریچه‌های منبع تغذیه هستند و شما احساس نخواهید کرد که هوا از آنها خارج می‌شود. دریچه‌های برگشتی معمولاً نزدیک‌تر به پایین دیوارهای خانه شما، نزدیک تخته کف هستند، اما بستگی به محل کانال‌کشی شما دارد.

طراحی دریچه تامین هوا

مجرای برگشت، هوا را از اتاق خارج می‌کند و سپس آن را به واحد مرکزی می‌فرستد تا دمای آن را از طریق یک دریچه هوای جداگانه تنظیم کند. مجرای ورودی دارای یک دمپر موتوری با یک کنترل کننده ویژه است. برای ترکیب هوای تازه از بیرون به سیستم HVAC، دمپر طوری تنظیم شده که در صورت نیاز باز شود. برای خرید دریچه اسلات، فراموش نکنید که باید با نیاز شما و همچنین خصوصیات دستگاه مطابقت داشته باشد.

سیستم‌های تهویه تامین چند پورت: از این سیستم برای تحت فشار قرار دادن فضای داخلی با استفاده از یک فن تک پورت برای متعادل کردن فن تغذیه استفاده می‌شود. فراموش نکنید که در آب و هوای سرد، ممکن است لازم باشد فن منبع تغذیه را با یک فن اگزوز تک پورت متعادل کنید.

مزایای دریچه تامین

  • هوای بیرون را فیلتر و رطوبت زدایی می‌کند و برای جلوگیری از کپک زدن آن را برای آب و هوای با رطوبت بالا متناسب خواهدکرد.
  • از یک فن برای کشیدن هوای بیرون به داخل ملک استفاده می‌کند تا فشار را متعادل نماید.
  • این سیستم در آب و هوای گرم یا مختلط مفیدتر است، استفاده از آن در آب و هوای بسیار گرم ترجیح داده نمی شود.

اما چه چیزی سیستم را از سایر گزینه‌های موجود متفاوت می‌کند؟ نصب این سیستم آسان است و با هزینه پایین نصب همراه خواهدبود. قیمت ممکن است با توجه به طرحی که انتخاب می‌کنید و نصب پنجره یا دریچه‌های دیواری قابل تنظیم در اتاق‌های متعدد متفاوت باشد.

اجازه دهید کنترل بهتری بر هوای ورودی به خانه در مقایسه با سایر سیستم‌ها داشته باشید و آلودگی‌های بیرون مانند گرد و غبار، بخار و گرده را کاهش دهید.

عملکرد کانال‌های برگشتی دقیقا چیست؟

مجرای برگشت بخشی از سیستم است که هوا را به کوره یا هواگیر برمی‌گرداند و سپس از طریق دریچه‌های تغذیه به بیرون گردش می‌کند. بدون کانال برگشت، هوای خانه نمی تواند به درستی گردش کند که این موضوع نه تنها باعث افزایش قبض انرژی می‌شود، بلکه باعث خواهدشد کل سیستم شما با راندمان کامل کار نکند.

تئوری پشت این کار این است که هوا قبل از اینکه دوباره به کل سیستم بازگردانده شود فیلتر گردد. این موضوع لزوماً به این معنا نیست که شما در هر اتاق به بازگشت نیاز دارید؛ بلکه برخی از سیستم‌ها طوری طراحی شده‌اند که به این روش کار کنند، اما اکثر سیستم‌های کانال مدرن معمولا یک یا دو بازده برای کل سیستم دارند.

بهترین مکان‌ها برای قرار دادن دریچه تامین هوا کجا هستند؟

نصب مجرای برگشت در هر اتاقی که دریچه تامین وجود دارد امکان پذیر است؛ اما همیشه بهترین حالت نیست. در واقع، هنگام نصب کانال‌های برگشت، همیشه توصیه می‌شود از قرار دادن آنها در حمام یا آشپزخانه خودداری کنید. چراکه این کار باعث می‌شود که سیستم گرمایش و هوا بوهای پخت و پز و رطوبت را در سراسر سیستم به گردش درآورد.

وقتی صحبت از خانه‌های دو طبقه به میان می‌آید، همه چیز می‌تواند کمی پیچیده‌تر شود، اما قاعده کلی این است که دریچه تامین هوا را تا حد امکان نزدیک به ترموستات نصب کنید. این قاعده کلی است؛ زیرا به ترموستات اجازه می‌دهد تا دمایی را که در حال برگشت در سیستم است، نظارت و ثبت کند. علاوه بر این، ترموستات معمولاً در یک مکان متمرکز نصب خواهدشد.

متمرکز کردن ترموستات و کانال برگشت به این معنی است که گردش هوا و دما را از هر قسمت از خانه می‌گیرید. متأسفانه، این موضوع ممکن است یک راه اندازی ایده آل برای همه طراحی‌های خانه نباشد. در این موارد، ممکن است ضروری باشد که در هر اتاق از خانه به جز حمام و آشپزخانه نصب شود.

متعادل کردن هوای بازگشت

اگر واقعاً می‌خواهید بیشترین بهره را از سیستم کانال خود ببرید، باید دمپرها را در هر دو دریچه منبع تغذیه و برگشت در نظر بگیرید. این کاری است که می‌توان پس از نصب اولیه انجام داد و گاهی اوقات حتی می‌توانید از دریچه خطی برای کاهش و باز کردن جریان هوا استفاده کنید. نصب این دمپرها به شما این امکان را می‌دهد که اتاق‌هایی را که خیلی نزدیک به کانال برگشت قرار دارند، خفه کنید. این اتاق‌ها بیشترین هوا را می‌کشند و نیروی مکش را از بقیه سیستم می‌گیرند. خفه کردن کانال‌هایی که در طبقه اول یا نزدیک کانال برگشت قرار دارند به شما این امکان را می‌دهد که هوای بیشتری را به کانال‌هایی که قدرت مکش زیادی ندارند، اختصاص دهید.

بهترین مکان‌های ممکن برای نصب دریچه تامین هوا

اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر کانال‌های تغذیه شما یا در کنار پنجره‌ها یا درها نصب شده‌اند. این موضوع به این دلیل است که بیشترین گرما از اینجا وارد خانه می‌شود. کانال‌ها به صورت استراتژیک در این مکان‌ها نصب می‌شوند تا به مقابله با اتلاف گرما یا افزایش گرما کمک کنند و این تنها یکی از دلایلی است که کانال‌های برگشت باید مستقیماً در مقابل دریچه‌های تغذیه نصب شوند.

هنگامی که دریچه تامین هوا به این روش نصب شود، به سیستم اجازه می‌دهد تا هوا را در کل اتاق مکش کند. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت، موقعیت فیزیکی کانال‌های تغذیه است. آیا روی زمین، دیوار یا سقف نصب می‌شوند؟ اگر کانال‌های تغذیه در سقف یا بالای دیوار قرار دارند، باید کانال‌های برگشتی یا دریچه‌های خطی را تا حد امکان پایین نصب کنید.

نه تنها محل کانال‌های برگشت شما تفاوت عمده ای ایجاد می‌کند، بلکه اندازه آن نیز تفاوت زیادی دارد. اندازه کانال‌های برگشتی معمولاً به اندازه کانال‌های اصلی و همچنین اندازه سیستم تهویه مطبوع شما بستگی دارد.

مجاری را همیشه تمیز نگه دارید

کانال‌های برگشتی نباید در حمام‌ها و آشپزخانه‌ها نصب شوند، زیرا آنها فقط بو و رطوبت اتاق‌ها را در سراسر سیستم کانال به گردش در می‌آورند. این موضوع دلیل دیگری برای اهمیت تمیز کردن مجرای هوا است و یک کانال برگشت کثیف فقط باعث می‌شود که سیستم بارها و بارها گرد و غبار و زباله‌ها را در سراسر خانه به گردش درآورد.

همچنین سیستم ممکن است نیاز به تمیز کردن و نگهداری بیشتر (سالانه)، با توجه به محیط داخلی و خارجی شما داشته باشد.

چگونه کارایی دریچه‌های هوا را به حداکثر برسانیم؟

چند کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که دریچه‌های عرضه و برگشت شما بهترین عملکرد را دارند که شامل موارد زیر خواهندشد:

  • برای بهینه‌سازی جریان هوا، دریچه‌های تامین یا برگشت را با مبلمان یا اشیاء دیگر مسدود نکنید
  • از بستن دریچه‌های منبع تغذیه در هر اتاق خانه خود، حتی اتاق‌های بلااستفاده، برای جلوگیری از افزایش فشار داخل کانال خودداری کنید.
  • برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در اتاق‌هایی که استفاده نمی‌شوند یا به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند، اتاق‌ها را به مناطق جداگانه تقسیم کنید.

سخن پایانی

استفاده از تجهیزات تهویه متناسب می تواند به صاحبان خانه کمک کند تا به طیف وسیعی از مسائل، از تجمع گرد و غبار گرفته تا دمای ناهموار و کپک زدن رسیدگی کنند. هنگام خرید دریچه تامین هوا، مهم است که ابتدا از یک متخصص سیستم HVAC در تهویه‌ سان کمک گرفته و یک محاسبه بار را انجام دهید تا از نصب کانال‌های اندازه مناسب اطمینان حاصل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید