در مورد پلنیوم باکس چه می‌دانید!

پلنیوم باکس اسلات

در مورد پلنیوم باکس چه می‌دانید!

پلنیوم باکس چیست؟ یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های سیستم‌های تهویه مطبوع، توانایی آنها در ارائه جریان هوای کافی در سراسر ساختمان است. آنها همچنین باید به طور موثر و کارآمد در دمای بالا کار کنند و اینجاست که پلنوم AC وارد می‌شود. اما کار دقیق پلنوم در سیستم‌های HVAC چیست؟ آیا جزئی است که سیستم گرمایش و سرمایش شما بتواند بدون آن کار کند؟ تهویه‌سان در ادامه اطلاعات مفیدی در این رابطه ارائه خواهدداد. در واقع این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که پلنوم در یک سیستم HVAC چیست و چرا برای عملکرد کارآمد سیستم گرمایش و سرمایش شما مهم است.

پلنیوم باکس در HVAC چیست؟

چه در یک فصل گرم قرار داشته باشیم و چه یک فصل سرد، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از هوا برای راحت نگه داشتن فضای شما استفاده می‌کنند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، کانال کشی سیستم شما مهم است؛ اما چه چیزی تضمین می‌کند که جریان هوای مورد نیاز در کانال و سیستم حاصل شود؟ پلنوم بخشی از سیستم HVAC است که به توزیع یکنواخت هوا در سراسر سیستم کمک می‌کند.

از طریق یک پلنوم، هوا به داخل کانال رانده می‌شود و در سراسر سیستم توزیع خواهدشد و در صورت لزوم خارج می‌شود. این قطعه اغلب در ساختمان‌ها و کارخانه‌های تجاری بزرگ برای کمک به بهبود کیفیت هوا و کاهش هزینه‌های انرژی استفاده می‌شود. با این حال، پلنوم را می‌توان در خانه‌های مسکونی نیز برای کمک به افزایش جریان هوا و کاهش سطح رطوبت استفاده کرد.

در این مرحله، هنوز ممکن است بپرسید: جعبه پلنوم یا پلنیوم باکس چیست؟ پلنوم و جعبه پلنوم یکی هستند که در بالا به اختصار توضیح داده شد.

پلنیوم باکس
پلنیوم باکس

انواع پلنوم HVAC

به طور کلی، دو نوع پلنوم در یک سیستم HVAC وجود دارد: پلنوم تامین و برگشت و هر کدام به اندازه دیگری مهم است. اما هر یک از این جعبه‌های پلنوم چه کاری انجام می‌دهند؟

 پلنیوم باکس تامین

همانطور که از نامش مشخص است، پلنوم تامین یک جعبه در تهویه مطبوع شما بوده که برای توزیع هوای تازه در ساختمان یا تخلیه هوای ناپاک استفاده می‌شود. بنابراین، امکان تبادل هوای تازه و هوای خروجی را به شیوه‌ای کارآمد و کنترل شده فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، هوای خنک یا گرم را از سیستم دریافت می‌کند و به توزیع آن در تمام فضاهای ضروری کمک خواهدکرد.

این جعبه که در یک نقطه پایین در خانه شما قرار دارد، می‌تواند داخل یا بیرون باشد و معمولاً از چدن، فولاد یا آلومینیوم ساخته شده و دارای لوورهایی است که امکان سرویس دهی به بخش‌های مختلف خانه شما را فراهم می‌کند.

پلنیوم باکس بازگشت

پلنوم برگشتی دقیقاً همانطور که از نامش پیداست کار می‌کند: هوای مطبوع فیلتر شده را معمولا از طریق فن‌ها به سیستم‌های تهویه مطبوع شما باز می‌گرداند؛ یعنی هوا را از دریچه‌های برگشتی سیستم شما دریافت می‌کند، آن را گرم یا خنک کرده و سپس هوا را برای توزیع مجدد برمی گرداند.

باید توجه داشته باشید که پلنوم برگشتی مجهز به فیلتر هوا است که این موضوع برای اطمینان از تمیز و ایمن بودن هوای مکیده شده به سیستم ضروری خواهدبود.

جعبه پلنوم برگشتی ایستگاه دوم هوا است و به خروجی برگشت پمپ حرارتی، کوره یا AC شما متصل خواهدبود. سپس هوای گرم یا خنک شده از این واحد به همان کانال باز می‌گردد و به مسیر خود در خانه شما ادامه می‌دهد تا توسط بخش دیگری از سیستم HVAC شما دوباره گرم شود. این عمل می‌تواند به دفعات در روز اتفاق بیفتد.

مزایای پلنوم در HVAC چیست؟

استفاده از پلنوم در HVAC مزایای زیادی دارد که شامل:

کاهش سطوح نویز

یک مزیت این است که پلنوم می‌تواند به کاهش سر و صدا کمک کند. پلنوم‌ها هوا را به طور یکنواخت و بی سر و صدا توزیع کرده و آنها را برای مناطقی با ترافیک بالا یا محیط‌های حساس ایده آل می‌کنند. آنها همچنین برای خنک کردن فضا مفید هستند؛ زیرا می‌توانند به دور کردن گرما از ناحیه کمک کنند.

بهبود جریان هوا

این اجزا در بهبود جریان هوا در سیستم HVAC خانه یا ساختمان شما ضروری هستند. زیرا به کاهش سطح رطوبت کمک کرده و محیط راحت تری را برای خانه یا محل کار شما ایجاد خواهندکرد.

محافظت از سیستم در برابر آلودگی

اگر سیستم گرمایش یا سرمایش هوا دارید، باید مجراها را تمیز نگه دارید تا از ورود ذرات ریز به سیستم جلوگیری کنید. یک پلنوم می‌تواند به جلوگیری از ورود کثیفی و سایر زباله‌ها به سیستم HVAC و خانه شما کمک کند. به همین دلیل است که آنها برای استفاده در ساختمان‌های اداری بزرگ که افراد زیادی از آنها عبور می‌کنند، ایده آل هستند.

 اهمیت نصب صحیح پلنیوم باکس AC

نصب یک پلنوم AC آنقدرها هم سخت نیست. با این حال، همیشه عاقلانه است که اجازه دهید یک متخصص واجد شرایط این کار را انجام دهد. این موضوع به این دلیل است که پلنوم مانند ستون فقرات توزیع هوای خانه شما عمل می‌کند. اگر جعبه پلنوم کار خود را انجام ندهد، گرمایش یا سرمایش خانه شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است واقعاً هوا نامطبوع شود.

یک پلنوم به درستی نصب شده موارد زیر را تضمین می‌کند:

  • توزیع کارآمد هوا
  • کاهش مشکلات جریان هوا
  • بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان
  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • افزایش طول عمر سیستم

به این دلایل، از تماس با یک تکنسین واجد شرایط برای اطمینان از اینکه همه تجهیزات شما به روش درستی نصب شده‌اند، تردید نکنید.

خطرات مرتبط با استفاده از Plenum در HVAC

استفاده از پلنوم تهویه مطبوع نیز می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر پلنوم مسدود شود، می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم گردد. علاوه بر این، اگر کانال به درستی نصب نشده باشد، ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد کند. در نهایت اگر پلنوم به هر نحوی آسیب دید باید تعویض یا تعمیر شود.

اما، همه این مسائل را می‌توان از طریق نصب صحیح و نگهداری معمول مرتب کرد. به این ترتیب می‌توانید از هزینه‌های بالای تعمیر کل سیستم جلوگیری کنید.

هدف از به کارگیری یک جعبه پلنوم چیست؟

یک جعبه پلنوم را می‌توان در پشت یک واحد فن کویل (FCU) یا یک واحد هواساز یافت. علاوه بر این، می‌توان آن را در پشت یک پخش‌کننده هوای تغذیه یا یک لوور هوای خارجی نیز پیدا کرد.

جعبه پلنوم در پشت FCU و AHU

هدف اصلی از نصب یک جعبه پلنوم در پشت فن کویل (FCU) یا یک واحد هواساز (AHU) کاهش سرعت هوای برگشتی است، به طوری که سرعت کویل خنک کننده از 2.5 تجاوز نکند.

در طول انتخاب FCU و AHU، سازندگان همیشه سرعت را در کمتر از 2.5 متر بر ثانیه تعیین می‌کنند (کمی بالاتر از 2.5 متر بر ثانیه خوب است). دلیل اینکه سرعت باید زیر 2.5 متر بر ثانیه ثابت شود این است که وقتی سرعت صفحه از 2.5 متر بر ثانیه تجاوز می‌کند، آب میعان روی سطح کویل خنک کننده دمیده می‌شود (از سطح جدا می‌شود) و بنابراین، روی تشت تخلیه کندانس می‌چکد و باعث نشت آب و سایر مشکلات مرتبط مانند رشد کپک و قارچ خواهدشد.

به عبارت دیگر، اگر سرعت هوا بیش از 2.5 متر بر ثانیه باشد، بسیار قوی در نظر گرفته می‌شود و آب میعانات موجود در سطح کویل خنک کننده بیرون می‌زند و به درستی روی تشت تخلیه نمی‌چکد.

با این حال، هنگامی که صحبت از سیم پیچ خنک کننده می‌شود، سرعت هوا باید کنترل شود و بنابراین، یک مجرای بسیار بزرگتر به نام جعبه پلنوم برای افزایش حجم داخلی و در نتیجه کاهش سرعت هوا استفاده می‌شود.

جعبه پلنوم در پشت دیفیوزرهای هوا و توری‌های هوای برگشتی

هدف از داشتن یک جعبه پلنوم در پشت یک پخش کننده هوای تغذیه یا یک توری هوای برگشتی کاهش سرعت هوای تغذیه یا هوای برگشتی است، به طوری که صدای تولید شده در محدوده قابل قبولی کنترل شود. صدای تولید شده در دیفیوزرها و توری‌ها را می‌توان با نگاهی به برگه عملکرد دیفیوزرها و توری‌ها شناسایی کرد. برگه عملکرد توسط سازندگان دیفیوزرها و توری‌ها ارائه می‌شود.

چگونه یک جعبه پلنوم را اندازه کنیم؟

همانطور که قبلاً حدس زده‌اید، جعبه پلنوم مطابق با نیاز سرعت هوا اندازه می‌شود. شما می‌توانید یک جعبه پلنوم را درست مانند اندازه یک کانال اندازه کنید. بسیاری از اوقات، اندازه جعبه پلنوم قبلاً توسط سازندگان FCU، AHUs، دیفیوزرها، توری‌ها و لوورها مشخص یا استاندارد شده است. از این رو، لازم نیست نگران آن باشید.

در پروژه‌های ساختمانی، ما معمولا جعبه پلنوم را با تطبیق آن با ابعاد FCU یا AHU اندازه می‌کنیم؛ زیرا نه تنها اطمینان می‌دهد که اندازه به اندازه کافی بزرگ است، بلکه از بیرون بهتر به نظر می‌رسد، زیرا جعبه پلنوم با بدنه FCU یا AHU هم‌سطح می‌شود.

برای توری‌ها و دیفیوزرها، ما معمولا جعبه پلنوم را به همراه توری‌ها و دیفیوزرها از همان سازنده خریداری می‌کنیم. از این رو، ما مطمئن هستیم که اندازه جعبه پلنوم مناسب است و بر روی توری‌ها و دیفیوزرهای مربوطه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، برای خرید سایر تجهیزات مربوطه مانند خرید دریچه اسلوت نیز نیازی نیست نگرانی داشته باشید، زیرا در تمامی اندازه‌های لازم موجود است.

سخن پایانی

برای دیفیوزرها، توری‌ها و لوورها، به احتمال زیاد چاره‌ای جز استفاده از جعبه پلنوم ندارید، زیرا در غیر این صورت، نمی‌توانید کانال را وصل کنید. در این مقاله، سعی کردیم اطلاعات جامعی در رابطه با پلنیوم باکس در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ امیدوارم که مفید واقع شده باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید