دانستی هایی در مورد سیستم هوا ساز

هواساز چیست و انواع آن

وظیفه اصلی سیستم هواساز چیست؟

آیا می‌دانید وظیفه اصلی سیستم هواساز چیست؟ مهمترین عملکرد سیستم هواساز قدرت خنک‌کنندگی آن است. با این حال، خنک کردن در واقع تنها یکی از 3 عملکرد حیاتی یک سیستم هواساز بوده در ادامه مروری کوتاه بر این سه عملکرد ارائه شده است. سپس در رابطه با وظایف اصلی سیستم هواساز اطلاعات مفیدی را در اختبار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

انواع هواساز خانگی
انواع هواساز خانگی

خنک کنندگی، از وظایف اصلی سیستم هواساز

به طور طبیعی، خنک نگه داشتن هوای داخل خانه و راحت نگه داشتن آن، اولویت اصلی هر سیستم تهویه مطبوع است. بسته به اندازه فضایی که خنک می‌شود و معماری ساختمان، ممکن است بتوانید از میان هوای مرکزی، واحد AC پنجره یا AC بدون کانال برای یک ملک مسکونی انتخاب کنید. ساختمان‌های تجاری بزرگ معمولاً به سیستم‌های ویژه روی پشت بام نیاز دارند تا خنک‌کنندگی قدرتمند و قابل اطمینانی را ارائه دهند. بنابراین، استفاده از تجهیزات مناسب و خرید اینترنتی دریچه کولر می‌تواند مفید باشد.

رطوبت زدایی، از وظایف اصلی سیستم هواساز

یکی دیگر از عملکردهای بسیار مهم کولر گازی رطوبت زدایی هوای داخل منزل است. حتی در مناطق خشک، رطوبت می‌تواند در داخل خانه یا محل کار به دام بیفتد و هوای داخل خانه را بسیار مرطوب تر از هوای بیرون کند. خوشبختانه، همان فرآیندی که هوای خنک را در واحد AC ایجاد می‌کند، هوا را نیز مرطوب خواهدکرد. عمل رطوبت زدایی دلیلی است که واحدهای AC باید زهکشی داشته باشند تا آبی را که از هوا متراکم می‌کنند، خارج نمایند.

تهویه، از وظایف اصلی سیستم هواساز

در نهایت، تهویه مطبوع برای ساختمان مهم است؛ چه هوای مرکزی داشته باشید یا یک واحد پنجره یا دیوار، تهویه مطبوع به گردش هوا در داخل خانه کمک می‌کند تا از احساس گرفتگی فضاها جلوگیری کرده باشد. اگر دمای داخل خانه راحت است و فقط می‌خواهید کمی هوای تازه در خانه شما جریان داشته باشد، حتی می‌توانید AC خود را به جای حالت خنک، روی حالت فن اجرا کنید. با اجرای AC در حالت فن به جای باز کردن پنجره، از این مزیت برخوردار می‌شوید که فیلتر واحد AC هر گونه آلرژی زا در فضای باز مانند گرده را بگیرد.

اگر از قدرت سرمایش، رطوبت زدایی یا تهویه کولر فعلی خود کاملا راضی نیستید، با یک متخصص گرمایش و تهویه مطبوع عمومی در تهویه سان تماس بگیرید. ما می‌توانیم کل سیستم تهویه مطبوع شما را بررسی نموده تا علت اصلی نارضایتی شما را شناسایی کنیم. ما همچنین در تهویه سان می‌توانیم موارد دیگری را توصیه کنیم که با AC شما برای بهبود راحتی خانه همکاری می‌کنند، مانند مرطوب‌کننده‌ها، فن‌های تهویه و تصفیه‌کننده‌های هوا.

برای نگه داشتن محیط در دمای مطلوب، سیستم تهویه مطبوع دستگاهی است که به ما در رسیدن به آن کمک می‌کند. این سیستم به قدری رایج است که در هر جایی که وارد می‌شویم می‌توان تأثیر آن را تجربه کرد. می‌توان آن را در خانه، اداره، ماشین‌ها و… نصب نمود و حتی یک مرکز مذهبی مدرن اکنون آن را دارد. به طور خلاصه، می‌توان آن را در هر دو محیط خانگی و تجاری مورد استفاده قرار داد.

هواساز چیست
هواساز چیست

عملکرد اصلی سیستم هواساز چیست؟

امروز ما به تعریف، عملکردها، اجزاء، نمودار، طبقه‌بندی، انواع و اصل کار یک سیستم تهویه مطبوع خواهیم پرداخت.

سیستم تهویه مطبوع یک وسیله الکتریکی است که به طور عمدی برای حذف گرما و رطوبت از فضای داخلی نصب می‌شود. این فرآیندی است که معمولاً برای دستیابی به یک محیط راحت تر، اساساً برای انسان و حیوانات خانگی استفاده می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع همچنین برای خنک‌کردن و رطوبت‌زدایی اتاق‌هایی که دارای دستگاه‌های الکترونیکی تولیدکننده گرما هستند، مانند سرور کامپیوتر، تقویت‌کننده‌های برق و… استفاده می‌شود. همچنین در فضایی که حاوی محصولات ظریف مانند آثار هنری است نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرمایش عموماً در سیستم تهویه مطبوع از طریق یک چرخه تبرید حاصل می‌شود، اما گاهی اوقات تبخیر یا خنک‌کننده آزاد استفاده خواهدشد و این سیستم همچنین می‌تواند بر اساس مواد خشک کننده (مواد شیمیایی که رطوبت هوا را از بین می‌برند) ساخته شود.

عملکرد اصلی سیستم هواساز

در زیر مهمترین وظایف اصلی سیستم هواساز در خانه‌های مدرن آورده شده است:

  • هدف اصلی تهویه مطبوع، ایجاد فضایی راحت در اتاق برای انسان است.
  • نوع خاصی از سیستم تهویه برای خنک کردن دمای دستگاه‌های الکتریکی استفاده می‌شود.
  • رطوبت یک اتاق را کنترل می‌کند، زیرا رطوبت در محدوده 30 تا 65 درصد مجاز است؛ در حالی که دما باید بین 20 تا 26 درجه سانتیگراد باشد.
  • سیستم تهویه مطبوع بر هوای اتاق تأثیر می‌گذارد تا افراد آسایش دهند و مانعی برای بهره وری آنها ایجاد نشود.
  • شرایط هوا با دما، فشار و رطوبت مشخص می‌شود و فشار هوا تغییر نمی کند.
  • سیستم تهویه مطبوع می‌تواند به منظور گرمایش، رطوبت زدایی، سرمایش و مرطوب‌کنندگی مفید باشد.

اجزای اصلی سیستم هواساز

ما سیستم تهویه مطبوع را به منظور تشخیص انواع مختلف آن طبقه‌بندی می‌کنیم. این کار زمینه را برای انتخاب سیستم تهویه مطبوع بهینه بسته به نیاز ساختمان فراهم می‌کند.

طبقه بندی بر اساس عملکرد اصلی:

  • تهویه مطبوع راحت مانند هتل‌ها، خانه‌ها، ادارات و غیره.
  • تهویه مطبوع تجاری مانند مراکز خرید، سوپرمارکت و غیره
  • تهویه مطبوع صنعتی مانند پردازش، آزمایشگاه و غیره.

طبقه بندی بر اساس فصل در سال:

  • تهویه مطبوع تابستانی که شرایط جوی را برای راحتی تابستان کنترل می‌کند.
  • کولر گازی زمستانی برای راحتی در زمستان طراحی شده است.
  • یک دستگاه تهویه مطبوع در تمام طول سال که از ابزارهای گرمایش و سرمایش با کنترل خودکار تشکیل شده است که می‌تواند در هر شرایط آب و هوایی در سال کار کند.

طبقه بندی بر اساس چیدمان تجهیزات:

  • این انواع شامل سیستم واحد و سیستم مرکزی است.
سیستم هواساز
سیستم هواساز

انواع سیستم تهویه مطبوع

در زیر انواع مختلف سیستم تهویه مطبوع موجود در دنیای مدرن ما آورده شده است:

تهویه مطبوع مرکزی:

تهویه مرکزی رایج ترین نوع سیستم خنک‌کننده است که ترجیحاً در خانه‌های بزرگتر استفاده می‌شود، زیرا یک دستگاه خنک کننده کارآمد است. سیستم تهویه مرکزی هوای خنک را از طریق کانال‌های تغذیه به گردش در می‌آورد و برمی گرداند. همچنین مجرای تغذیه و رجیسترها بر روی دیوار یا طبقات خانه قرار دارند که هوای داخل را تامین می‌کنند. هنگامی که هوا گرم می‌شود، دوباره به کانال‌های تغذیه گردش می‌کند و زمانی که دوباره به تهویه مطبوع منتقل گردد، ثبت خواهدشد.

نصب این نوع سیستم تهویه مطبوع نیاز به تفکر عمیق، برنامه ریزی و آمادگی دارد و همچنین اندازه محیط برای عملکرد سیستم بسیار مهم است.

کولر گازی مینی اسپلیت بدون کانال:

سیستم تهویه مطبوع بدون کانال و مینی اسپلیت نیز رایج است، اما با قطعات جدید اصلاح شده و درست مانند نوع تهویه مرکزی، این سیستم‌ها دارای یک واحد هندلینگ داخلی و یک کمپرسور/کندانسور در فضای باز هستند. این نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع در خنک کردن اتاق‌های فردی موثر هستند، زیرا این سیستم می‌تواند تا چهار واحد داخلی را خنک کند. یونیت هندلینگ به یونیت خارجی متصل است و همچنین، هر واحد هندلینگ دارای ترموستات مخصوص به خود بوده که به هر یک از آنها اجازه می‌دهد در دمای متفاوتی کار کنند.

کولر گازی پنجره‌ای:

تهویه مطبوع پنجره ای یک واحد جمع و جور است که برای خنک کردن یک اتاق خاص ایده آل خواهدبود. هنگام کار، هوای گرم از پشت سیستم تهویه هوا به بیرون فرستاده می‌شود و هوای خنک را از قسمت جلویی می‌دمد. این مدل برای کسانی که فضاهای کوچک را ایمن می‌کنند عالی است و برای خانه‌های بزرگتر مناسب نخواهد بود، زیرا در چنین محیطی به طور موثر اثر خنک‌کنندگی ندارد.

کولر گازی پرتابل:

این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع به عنوان سیستم خنک‌کننده پنجره‌ای نسل بعدی مشخص می‌شوند. کولر گازی پرتابل هوا را از اتاق گرفته و خنک می‌کند و سپس آن را به داخل اتاق می‌فرستد. همچنین هوای گرم را از بیرون، از طریق دریچه که در پنجره نصب شده است، خارج می‌کند.

درست مانند واحدهای تهویه مطبوع پنجره‌ای، این نوع سیستم‌ها نیز برای خنک کردن تنها یک اتاق طراحی شده‌اند. آنها مقرون به‌صرفه، همه‌کاره، و همچنین آسان برای نصب هستند و قابل حمل بودن استفاده از آن‌ها را ایده آل تر می‌کند.

گرمایش و سرمایش زمین گرمایی:

انرژی زمین گرمایی پایدار، کم مصرف و دارای عمر طولانی خواهدبود. در این فرآیند سرمایش و گرمایش دمای زمین همیشه 55 درجه باقی می‌ماند و هر چقدر هم که دما گرم یا سرد باشد، تغییر نمی‌کند.

تهویه مطبوع هیبریدی:

سیستم‌های تهویه مطبوع هیبریدی سیستم پمپ حرارتی هستند که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی یا برق کار می‌کنند. تولیدکنندگان معمولا به منظور صرفه جویی در هزینه و انرژی، منبع انرژی مناسب را هوشمندانه انتخاب خواهندکرد.

سیستم پمپ هیبریدی با قانون دوم ترمودینامیک کار کرده که بیان می‌کند گرما از جسم گرم به جسم سرد منتقل می‌شود. بنابراین، زمانی که مبرد به زیر دمای بیرون می‌رسد، گرمای محیط بیرون به کویل‌های پمپ حرارتی سیستم و به مبرد منتقل می‌شود. گرمای استخراج شده همان چیزی است که به هوای گرم و مطبوع اتاق تبدیل خواهدشد.

سخن پایانی

داشتن دمای مناسب خانه در هر زمانی از سال کار ساده‌ای نیست، اما چیزی است که همه ما برای رسیدن به آن تلاش می کنیم. به خصوص در طول تابستان، خانه شما به راحتی می تواند به طور غیرقابل تحملی گرم شود و گاهی اوقات، باز کردن پنجره‌ها و درها به اندازه کافی تسکین نمی دهد. بنابراین، به کارگیری یک سیستم هواساز بسیار مفید خواهدبود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید