هر چیزی در مورد سیستم داکت اسپلیت که باید بدانید! (بررسی مزایا و معایب)

معرفی انواع داکت اسپلیت

سیستم داکت اسپلیت چیست؟ + مزایا و معایب آن

سیستم داکت اسپلیت در دسته تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع (AC) قرار می‌گیرد که یکی از مهمترین وسایل در فضاهای مسکونی و تجاری به ویژه برای افرادی است. AC  نه تنها دما را تنظیم می‌کند، بلکه کیفیت کلی هوا را نیز بهبود می‌بخشد. امروزه نگرانی‌های مربوط به مصرف انرژی و اثرات زیست محیطی نیز افزایش می‌یابد و بنابراین، مصرف کنندگان بیشتری گزینه‌های کم مصرف را برای واحدهای AC و سایر وسایل در نظر می‌گیرند. برخی از کم مصرف ترین تهویه مطبوع امروزی می‌توانند بین 20 تا 40 درصد در هزینه‌های انرژی صرفه جویی کنند و یکی از مدل‌های محبوب، سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت است.

نحوه کار داکت اسپلیت و معایب و مزایا
نحوه کار داکت اسپلیت و معایب و مزایا

مزایا و معایب تهویه سیستم داکت اسپلیت

جدا از قابلیت‌های صرفه جویی در انرژی، واحدهای نوع اسپلیت دارای پروفیل‌های شیک تر و موتورهای کم صداتر نیز هستند. این ویژگی‌ها، در کنار سایر قابلیت‌ها، آنها را به انتخابی محبوب برای بسیاری از مصرف‌کنندگان تبدیل می‌کند. با این حال، ضروری است که قبل از خرید، معایب AC نوع تقسیم شده را در نظر داشته و در اینجا چندین فاکتور وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در مورد واحد تهویه مطبوع در نظر بگیرید. همچنین برای خرید انواع دریچه داکت اسپلیت می‌توانید با ما در تهویه سان در ارتباط باشید.

مزایای تهویه سیستم داکت اسپلیت

راحتی در استفاده

سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت مانند واحدهای متمرکز نیازی به مجرای هوا ندارند و مانند AC‌های سنتی بزرگ و دست و پاگیر نیستند. حتی می‌توان یک منطقه را در صورت عدم استفاده خاموش کرد، که این ویژگی آن‌ها را برای دفاتر یا هتل‌ها ایده‌آل می‌کند.

طراحی استاندارد

تهویه مطبوع نوع اسپلیت نیز براق و باریک هستند و آنها را برای کسانی که به طراحی داخلی خاص علاقه مند هستند، تبدیل به انتخابی عالی می‌کند. همچنین معمولاً در بالای دیوارها، دور از دید یا دسترسی شما قرار می‌گیرند و این مدل‌ها را می‌توان در هر مکانی استفاده کرد، اما با طراحی‌های مینیمال و مدرن بهتر کار می‌کند.

بهره وری انرژی

در حالی که سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی برای کنترل مستقیم موتور و کمپرسور به اجزای الکتریکی وابسته هستند، سطوح مصرف انرژی به دلیل عملکرد بهینه نشده باقی می‌ماند. خوشبختانه، پیشرفت‌های فناوری منجر به تولید دستگاه‌های تهویه مطبوع با مصرف انرژی بیشتر در بازار شده است.

سیستم داکت اسپلیت نوع تقسیم‌شده یکی از نمونه‌های این چنینی است، زیرا طراحی آن بر روی بردهای مدار چاپی (PCB) برای انجام ارتباطات پیچیده، محاسبه داده‌ها و کنترل عملیات خروجی متکی خواهدبود. دستگاه‌های صرفه جویی در انرژی مانند AC‌های نوع تقسیم شده از یک فناوری‌های جدید برای کاهش مصرف انرژی بدون به خطر انداختن عملکرد یا کارایی استفاده می‌کنند. با سرمایه گذاری در خرید این نوع کولر گازی، خانه شما می‌تواند از مزایای یک دستگاه با کارایی بالا با حداقل هزینه بهره‌مند شود.

تطبیق پذیری و سهولت

شاید یکی از بزرگترین مزایای استفاده از سیستم اسپلیت داشتن هر دو عملکرد سرمایش و گرمایش باشد. برای استفاده از یکی از آنها، به سادگی عملکردهای کمپرسور بیرونی را تغییر دهید، که می‌تواند به عنوان یک پمپ حرارتی نیز کار کند. فرقی ندارد از این واحدها در یک دفتر کوچک، فضای مغازه یا باغچه استفاده می‌کنید، تا زمانی که به درستی نصب شده باشند، برای گرم کردن و خنک‌کردن انواع مکان‌ها ایده‌آل هستند.

کنترل از راه دور

در نهایت، استفاده از AC‌های نوع تقسیم آسان است؛ زیرا عملکردهای مختلف آن‌ها از راه دور کنترل می‌شوند و نگهداری اولیه شامل شستشو و قرار دادن مجدد فیلترهای دستگاه است.

داکت اسپلیت چیست
داکت اسپلیت چیست

معایب تهویه مطبوع نوع اسپلیت

هزینه

یکی از بزرگترین معایب خرید یک سیستم تهویه مطبوع نوع اسپلیت، هزینه اولیه واحد و نصب آن است که می‌تواند برای برخی افراد کمی گران باشد. با این حال، کسانی که به دنبال پس انداز در بلندمدت هستند باید سرمایه گذاری در انواع اسپلیت را در نظر بگیرند. هزینه کلی کمتر استفاده از یک سیستم کم مصرف از هزینه اولیه سنگین آن بیشتر است و آن را برای دراز مدت انتخاب بهتری می‌کند.

سطح نویز

در حالی که سیستم تهویه مطبوع اسپلیت در داخل بی صدا است، اما یک واحد کمپرسور در خارج از خانه‌ها یا ساختمان‌ها نصب می‌شود که صدای زیادی تولید می‌کند. این موضوع می‌تواند برای همسایگان، به ویژه برای هر کسی که در مکان‌های ساکت‌تر زندگی می‌کند، به یک خطر صوتی تبدیل شود. در حالی که معمولا در داخل زمزمه آرامی دارد، کمپرسور بیرونی یک سیستم تهویه مطبوع سیستم اسپلیت می‌تواند بسیار پر سر و صدا باشد، بنابراین هنگام جستجوی مکان مناسب باید به فکر همسایگان باشید.

خوشبختانه کاهش صدای کولر گازی با پتوهای صوتی امکان‌پذیر است. این پتوها که از مواد فایبرگلاس با روکش‌های وینیل یا ایروژل ساخته شده اند، در کاربردهای صنعتی مختلف، از جمله خفه کردن صدای یک واحد تهویه مطبوع برای حفظ سطح سر و صدا کاربرد دارند.

نصب و نگهداری

پس از نصب، تهویه مطبوع نوع اسپلیت نیز ممکن است به نگهداری کمی نیاز داشته باشد. صاحبان خانه باید به خاطر داشته باشند که تمیز کردن ماهانه، به ویژه کانال‌های واحد آن را انجام دهند تا بعداً از مشکلات مهم تر جلوگیری شود. کندانسورهای فضای باز نیز باید به طور منظم تمیز شوند و نگهداری از چارچوب استاندارد برای عملکرد خوب دستگاه ضروری است. همچنین شاید استخدام یک متخصص برای تمیز کردن عمیق حداقل دو بار در سال مفید باشد.

انتخاب سیستم داکت اسپلیت مناسب به عوامل متعددی غیر از قیمت بستگی دارد. علیرغم داشتن برخی معایب، کولرهای گازی اسپلیت مزایای بیشتری را ارائه می‌دهند که ارزش هزینه بیشتر را دارد. با استفاده از آنها همراه با دستگاه‌های تصفیه هوا و مرطوب کننده‌ها برای بهبود کیفیت هوا، خانه شما می‌تواند به مکانی تمیزتر و راحت تر برای زندگی تبدیل شود. بنابراین، یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای خنک کردن خانه در تابستان طاقت فرسا و آب کردن بدنه‌های یخ‌زده در زمستان، سیستم داکت اسپلیت است.

سیستم داکت اسپلیت، یک سیستم همه کاره

برخلاف کولر گازی پنجره‌ای، تقریباً در هر مکانی می‌توانید سیستم اسپلیت را نصب کنید و نصب سیستم اسپلیت نیازی به سوراخ‌های بزرگ در دیوار یا کانال‌های گران‌قیمت ندارد. بعلاوه، یونیت کمپرسور خارجی می‌تواند در فاصله بسیار زیادی از خود واحد قرار گیرد و نگهداری و تمیز نگه داشتن آن آسان است.

سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن اسپلیت شیک و جذاب هستند و معمولاً در بالای دیوار قرار می‌گیرند و به خوبی با دیگر دکوراسیون‌های معاصر ترکیب می‌شوند. همچنین افرادی که از سیستم تهویه مطبوع پنجره‌ای استفاده می‌کنند متوجه خواهند شد که سیستم اسپلیت بسیار بی صداتر است. به این دلیل که کندانسور بیرونی سیستم تهویه مطبوع سیستم اسپلیت جدا از واحد دمنده هوا که در واقع در داخل خانه شما قرار دارد قرار دارد.

سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی یا پنجره‌ای مستعد نشت هوای سرد یا گرم از اتاق هستند، در حالی که گرمایش و سرمایش یک سیستم داکت اسپلیت به دلیل کارایی و یکنواختی هوای گرم و خنک در هنگام استفاده از آن مشهور است.

نصب و راه اندازی سیستم داکت اسپلیت

از آنجا که نصب معمولاً باید توسط یک متخصص انجام شود، به عنوان مثال برای برآورده کردن شرایط گارانتی، ممکن است منتظر باشید تا یک نصاب دارای مجوز در دسترس باشد. فراموش نکنید که سیستم‌های اسپلیت ممکن است برای آپارتمان‌های چند طبقه مناسب نباشند، زیرا سیستم دو قسمتی خواهدبود و لوله اتصال آنها فقط می‌تواند طول مشخصی داشته با

بهترین قیمت‌ داکت اسپلیت
بهترین قیمت‌ داکت اسپلیت

چرا سیستم داکت اسپلیت را خریداری کنیم؟

در پروژه‌های جدید ساخت و ساز و بازسازی خانه، شاهد افزایش استفاده از مینی اسپلیت‌ها برای گرمایش و سرمایش منزل هستیم. اینها واحدهای دیواری و بدون کانال هستند که سیستم خود را بین فضای باز و داخلی تقسیم می‌کنند تا گرمایش و سرمایش را برای یک منطقه خاص از خانه فراهم کنند.

مانند سیستم‌های مرکزی، سیستم داکت اسپلیت دارای دو جزء اصلی است: یک کمپرسور/کندانسور در فضای باز و یک واحد هواساز داخلی. همچنین یک مجرا که کابل برق، لوله مبرد، لوله مکش و تخلیه کندانس را در خود جای داده است، واحدهای خارجی و داخلی را به هم متصل می‌کند.

برخلاف سیستم‌های گرمایش یا تهویه مطبوع سنتی، اسپلیت‌های کوچک می‌توانند هوا را در یک منطقه متمرکز یا اتاق با دقت کنترل کنند. این موضوع همچنین به این معنی است که سیستم کارآمدتر خواهد بود و در نهایت در هزینه شما صرفه جویی می‌کند.

این مدل از سیستم داکت اسپلیت عموماً فشرده‌تر هستند و حدود 7 تا 10 اینچ عمق دارند که از مسیر رفت و آمد خارج می‌شوند. آنها گزینه‌های مناسبی برای قرار دادن در یک اتاق، سقف، دیوار یا کف را ارائه می‌دهند. همچنین آنها را می‌توان تقریباً در هر جایی آویزان کرد و تقریباً همه آنها با یک کنترل از راه دور ارائه می‌شوند.

بهره وری انرژی

کانال‌ها به دلیل از دست دادن انرژی بدنام هستند، به طوری که تا 30٪ گرمایش/سرمایش تولید شده تا رسیدن به اتاق از بین می‌رود – به خصوص زمانی که هوای اجباری از مناطق خاصی از خانه مانند فضاهای تراس و اتاق زیر شیروانی عبور می‌کند. مینی اسپلیت‌ها سیستم‌های بدون کانال هستند که هوا را مستقیماً از دستگاه می‌رسانند و خط مستقیم‌تری از گرمایش و سرمایش را فراهم می‌کنند که منجر به صرفه‌جویی زیادی در طول زمان می‌شود.

مینی اسپلیت‌ها معمولا قطعات هوشمندتری از تجهیزات هستند و می‌توانند تجهیزاتی با عملکرد خواب داخلی ارائه دهند.

سخن پایانی

انتخاب سیستم گرمایش مناسب برای هر اتاق یکی از مواردی است که می‌تواند برای سال‌های آینده بسیار مفید باشد. در بسیاری از پروژه‌های بهسازی خانه، لطفاً با متخصصان در زمینه خود مشورت کنید و مطمئن شوید که سابقه خوبی دارند. مثل همیشه اگر سوالی دارید با ما در تهویه سان تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید