هر چیزی که باید در مورد دیفیوزرها بدانید

دیفیوزر کانال هوا

دیفیوزر کانال هوا چیست؟ + انواع دیفیوزرها

دیفیوزر کانال هوا چیست؟ هواده عمیق یا دیفیوزر روشی کاربردی برای انتقال اکسیژن از هوا به لایه‌های مختلف فاضلاب و سیال واقع در تصفیه خانه‌ها است که با ایجاد حباب‌های ریز و درشت انجام می‌شود. سیستم هوادهی عمیق فاضلاب که به آن Aeration Diffuser نیز می‌گویند، با توجه به هدف استفاده و محل استفاده در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. تهویه سان در این راهنما به معرفی انواع هواکش عمیق (دیفیوزر حباب ریز و بزرگ) و کاربردها و استانداردهای مهم در طراحی، تولید و ساخت و قیمت و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید، می‌پردازد.

هواده عمیق یا دیفیوزر کانال هوا چیست؟

هوادهی و انتقال اکسیژن هوا به سیال در تصفیه خانه و حوضچه‌های آبزی پروری یکی از مهم ترین مراحل افزایش کیفیت فاضلاب است که به روش‌های مختلف قابل انجام خواهدبود. با توجه به اینکه در سیستم تصفیه فاضلاب نیاز به تغذیه منظم باکتری‌های هوازی است، لذا با کمک تجهیزات مختلف از جمله هوادهی سطحی شناور و هوادهی ثابت نیاز به هوادهی عمیق در کف تصفیه خانه می‌باشد. برای این منظور، به کمک دستگاه و تجهیزات انتقال اکسیژن، هوا به کف تصفیه خانه منتقل می‌شود. پس از انتقال اکسیژن و تهویه مطبوع به کف تصفیه خانه، هوا باید به درستی به تمام قسمت‌ها منتقل شده و هوادهی عمیق یا دیفیوزر برای انتقال اکسیژن به هوا و توزیع آن در سراسر تصفیه خانه استفاده خواهدشد. سیستم پخش کننده فاضلاب دستگاهی است که هوا و اکسیژن حمل شده توسط دمنده را به صورت حباب‌های ریز و بزرگ در تمام قسمت‌ها منتشر می‌کند.

دیفیوزر کانال هوا
دیفیوزر کانال هوا

انواع دیفیوزر کانال هوا

سیستم هوادهی عمیق با توجه به نوع فاضلاب و محل استفاده از آنها و میزان اکسیژن مورد نیاز در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شود. به طور کلی با توجه به اندازه حباب‌های تولید شده توسط دیفیوزر و ساختار در نظر گرفته شده برای ساخت هوادهی عمیق، این تجهیزات را می‌توان به دو گروه کلی زیر تقسیم کرد:

پخش کننده حباب بزرگ

Course Bubble Diffuser همانطور که از نامش پیداست، قادر خواهدبود حباب‌هایی به بزرگی 3 میلی‌متر تولید کند. این گروه از سیستم‌های هوادهی عمیق بیشتر برای تصفیه خانه‌هایی که نیاز به ایجاد تلاطم در سیال دارند، استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از این سیستم برای جلوگیری از رسوب مواد مختلف در کف تصفیه خانه استفاده کرد و مقدار انرژی مورد نیاز برای حباب‌های بزرگ بیشتر از حباب‌های کوچک است.

پخش کننده حباب ریز

دیفیوزر حباب ریز یکی از رایج ترین انواع سیستم‌های هوادهی عمیق فاضلاب است که به دلیل تولید حباب‌هایی با سایز یک تا 3 میلی‌متر، هوادهی مناسبی در فاضلاب ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه تعداد حباب‌های تولید شده توسط این نوع دیفیوزر کانال هوا زیاد است، در نتیجه سطح تماس فاضلاب با آن بیشتر شده و هوادهی و اختلاط مواد بهتر می‌شود. از ویژگی‌های مثبت دیفیوزر حباب ریز نسبت به نوع حباب بزرگ می‌توان به مصرف انرژی کمتر و هوادهی بهتر اشاره کرد.

دیفیوزر لوله هواده عمیق

دیفیوزرهای لوله ای شامل لوله‌های پلاستیکی و سیلندرهایی هستند که با غشاء EPDM پوشانده شده‌اند. هوای داخل سیلندر پلاستیکی حباب‌هایی را برای عبور از غشای EPDM ایجاد می‌کند که باعث ایجاد حباب و اکسیژن رسانی در سطح مورد نظر می‌شود. جنس این نوع لوله‌ها اغلب PVC بوده و در برابر خوردگی کاملاً مقاوم هستند.

طراحی دیفیوزر کانال هوا

در طراحی سیستم هوادهی عمیق، توجه به چند موضوع ضروری است که از مهمترین آنها می‌توان به میزان تهویه مطبوع، مصرف انرژی، نوع فاضلاب و مواد آلی موجود در آن، مقاومت در برابر خوردگی بدنه سیستم و مواد و … اشاره کرد.علاوه بر این، طراحی دیفیوزرهای صفحه ای یا انواع دیگر حباب‌های ریز و درشت با توجه به شکل و ساختار کلی آنها مستلزم رعایت استانداردهای مختلفی است که تیم‌های حرفه ای و سازندگان به آن توجه دارند.

گروه صنعتی تهویه سان یکی از مجرب ترین تیم‌ها در زمینه طراحی، تولید و ساخت تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می‌باشد که تولید و ساخت هواکش‌های عمیق را در فعالیت‌های خود قرار داده است. محصولات تولیدی این مجموعه همگی زیر نظر مهندسین مجرب و حرفه‌ای در زمینه آب و فاضلاب بوده و مطابق با استانداردهای روز دنیا می‌باشد. کارشناسان گروه صنعتی ما برای اطلاع از ویژگی‌های به کار رفته در هر یک از محصولات و نوع و مدل هوادهی عمیق آماده ارائه مشاوره قبل از خرید حباب پخش کننده بزرگ و ریز می‌باشند و برای مشاهده لیست قیمت همه محصولات مانند لیست قیمت دریچه کولر آبی می‌توانید به صفحه اصلی وب سایت ما مراجعه فرمایید.

انواع دیفیوزر ها
انواع دیفیوزر ها

قیمت دیفیوزر کانال هوا

قیمت هوادهی عمیق با توجه به شکل کلی آن (دیسکی، لوله‌ای و صفحه‌ای)، اندازه حباب‌های تولید شده توسط آنها (حباب‌های کوچک و بزرگ) و مواد و متریال استفاده شده برای بدنه و سایر اتصالات دستگاه تعیین می‌شود. با توجه به تنوع بسیار بالای این محصولات، پیشنهاد می‌کنیم برای استعلام قیمت دیفیوزر دیسکی و تیوبی از طریق راه‌های ارتباطی موجود در قسمت “تماس یا ما” و”درباره ما” با گروه صنعتی تهویه سان تماس حاصل فرمایید.

کاربرد هوادهی عمیق

از کاربردهای اصلی سیستم‌های دیفیوزر دیسک حباب بزرگ و ریز و دلایل ایجاد هوادهی عمیق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوادهی تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال
  • تصفیه فاضلاب صنعتی مانند کارخانه‌های منسوجات و دارو
  • تصفیه و هوادهی استخرهای ماهی و سایر آبزیان
  • تالاب و کانال‌ها و راکتورهای متوالی SBR
  • ازن زنی تصفیه خانه‌های فاضلاب و استخرهای شنا
  • تصفیه فاضلاب خانگی، صنعتی و شهری

آیا دیفیوزرهای کانال هوا محصولات خوبی هستند؟

مرحله تصفیه اولیه فاضلاب از فرآیندهای فیزیکی برای حذف زباله‌های جامد از فاضلاب استفاده می‌کند. مرحله تصفیه ثانویه فاضلاب نیز یک فرآیند بیولوژیکی است که از میکروارگانیسم‌های مفید برای تجزیه بیشتر ناخالصی‌های فاضلاب جامد استفاده خواهدکرد. بنابراین، هوادهی بخش مهمی از مرحله تصفیه آب ثانویه است که میکروارگانیسم‌ها را با اکسیژن تغذیه می‌کند که به آنها اجازه می‌دهد مواد آلی موجود در آب را متابولیزه کنند.

طی مرحله تصفیه ثانویه فاضلاب، مخازن هوادهی اکسیژن را به داخل دیفیوزرها با دهانه‌های کوچک در سطح آنها فشار می‌دهند. این منافذ هنگام تماس با آب مخزن هوادهی حباب‌های کوچکی ایجاد کرده و حباب‌هایی که یک دیفیوزر تولید می‌کند، اکسیژن را به میکروارگانیسم‌های مخزن می‌دهد. تغذیه باکتری‌های موجود در مخزن به آنها کمک خواهدکرد تا آنزیم‌هایی تولید کنند تا مواد آلی را سریعتر تجزیه نمایند.

افزودن اکسیژن به مخزن نیز فاضلاب را مخلوط کرده و مواد جامد را معلق نگه می‌دارد و از تجمع لجن اضافی جلوگیری می‌کند. پس از تجزیه زباله، در زلال‌کننده‌های ثانویه یا مخزن ته‌نشینی ته‌نشین می‌شود و با ترکیب بیوسولیدها، لجنی ایجاد خواهندکرد که تصفیه خانه فاضلاب می‌تواند آن را دوباره به مخزن هوادهی پمپ کند تا میکروارگانیسم‌های جدیدی را معرفی کند که می‌توانند زباله‌های بیشتری را تجزیه نمایند.

از آنجایی که فرآیند هوادهی می‌تواند بین 30٪ تا 70٪ از کل انرژی مصرفی یک کارخانه را تشکیل دهد، داشتن تجهیزات مناسب برای تصفیه فاضلاب بسیار مهم است. داشتن تجهیزات هوادهی مناسب می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها شود. فراموش نکنید که پخش‌کننده‌های هوادهی حباب ریز اکسیژن بیشتری را به میکروارگانیسم‌ها می‌رسانند و در عین حال انرژی کمتری مصرف کرده و همین ویژگی آنها را به گزینه‌ای کم مصرف تبدیل می‌کند.

یک دیفیوزر کانال هوا خوب چگونه کار می‌کند؟

سیستم‌های پخش کننده حباب ریز با تولید هوادهی کارآمد و انتقال اکسیژن در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند. راندمان هوادهی استاندارد سیستم تصفیه فاضلاب (SAE) مقدار اکسیژنی است که دمنده‌ها در هر اسب بخار در ساعت به فاضلاب پخش می‌کنند. پخش‌کننده‌های حباب ریز می‌توانند با نصف هوای بیش از دو برابر بیشتر از پخش‌کننده‌های درشت، جرم اکسیژن تولید نمایند.

راندمان انتقال استاندارد اکسیژن (SOTE) نشان می‌دهد که چگونه اکسیژن منتشر شده با فاضلاب مخلوط می‌شود تا فرآیند هوادهی انجام گیرد. پخش کننده‌های غشایی حباب ریز حباب‌هایی با قطر کمتر نسبت به پخش کننده‌های حباب درشت آزاد کرده و پخش کننده‌های حباب ریز معمولاً حباب‌هایی با قطر 1 تا 3 میلی‌متر پخش می‌کنند. این حباب‌ها در طول فرآیند هوادهی 2% یا بیشتر SOTE تولید خواهندکرد؛ یعنی دو برابر میزان اکسیژنی که پخش کننده‌های حباب درشت می‌توانند تولید کنند.

پخش‌کننده‌های منافذ ریز، حباب‌های کوچک فراوانی تولید می‌کنند که در درجه اول به دلیل سرعت و مساحت سطح است. حباب‌های کوچک کندتر از حباب‌های بزرگ‌تر بالا می‌روند و به هوا و آب اجازه می‌دهند برای مدت طولانی‌تری با هم ترکیب شوند و اکسیژن بیشتری در آب پخش شود. علاوه بر این، تعداد زیادی حباب کوچک می‌تواند سطح بزرگتری را نسبت به چند حباب بزرگ پوشش دهد.

دیفیوزر کانال
دیفیوزر کانال

اندازه‌های یک دیفیوزر کانال هوای خوب

پخش کننده دیسک حباب ریز 7 اینچی: دیفیوزر دیسک حباب ریز 7 اینچی می‌تواند لوله‌های PVC، PP، CPVC و فولاد ضد زنگ را در خود جای دهد.

دیفیوزر دیسک حباب ریز 9 اینچی: دیفیوزرهای دیسک حباب ریز 9 اینچی بسیار کارآمد و بادوام هستند. آنها می‌توانند PVC و فولاد ضد زنگ را در خود جای دهند و با استفاده از PODS از پیش مونتاژ شده، گیره‌ها یا زین‌ها متصل شوند.

دیفیوزر دیسک حباب ریز 12 اینچی: دیفیوزرهای دیسک حباب ریز 12 اینچی بزرگتر هستند تا سطح فعال بزرگتری را در خود جای دهند.

دیفیوزر دیسک حباب ریز 20 اینچی: پخش کننده دیسک حباب ریز 20 اینچی می‌تواند نیازهای سیستم‌های تصفیه فاضلاب با بار و تقاضای بزرگتر را برآورده کند.

دیفیوزر لوله 2 اینچی: دیفیوزر لوله 2 اینچی 62 میلی متری است و در انواع مدل‌ها از جمله زینی عرضه می‌شود.

دیفیوزر لوله 3 اینچی: انواع دیفیوزرهای لوله 3 اینچی 91 میلی متری هستند و به صورت زینی نیز موجود هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید