هر آنچه که باید در مورد لوله فلکسی بدانید!

لوله فلکسی

هر آنچه که باید در مورد لوله فلکسی بدانید!

لوله فلکسی چیست؟ از کانال‌های فلکسی به طور منظم برای انتقال هوا و ذرات گرد و غبار سبک به دور از یک منطقه خاص استفاده می‌شود. این قطعه اغلب به دلایل ایمنی در بسیاری از زمینه‌های شغلی استفاده می‌شود، زیرا گرد و غبار می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. نوع گرد و غبار درگیر در این کاربردها می‌تواند از گرد و غبار بسیار ریز چوب گرفته تا ذرات کود متفاوت بوده و شما یک کانال با بدنه محکم اما انعطاف‌پذیر می‌خواهید. برای کاربردهای سنگین تر مانند جمع آوری گرد و غبار مربوط به زباله، کانال‌های انعطاف‌پذیر ساخته شده از پارچه‌های با پوشش نئوپرن، ترموپلاستیک‌ها و یورتان بسیار توصیه می‌شود.

خستگی فلکس چیست؟

خستگی فلکس توانایی یک کانال فلکس برای مقاومت در برابر خم شدن مکرر قبل از خرابی یا شکستن است. شیلنگ‌هایی که اندازه‌های ID کوچک‌تری دارند و درجه تراکم‌پذیری خوبی از خود نشان می‌دهند، در مقایسه با شیلنگ‌هایی با اندازه‌های ID بزرگتر و بدنه‌های غیر قابل تراکم جامد، خستگی بیشتری دارند.

به عنوان مثال، یک کانال انعطاف‌پذیر ID 4 اینچی که از شیلنگ‌های PVC و PU ساخته شده است، در مقایسه با کانال‌های فولادی ضد زنگ یا حتی کانال‌های ترموپلاستیک با ID 8 اینچی، خستگی بهتری دارد. توجه داشته باشید که برخی از شیلنگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محکم و غیر قابل انعطاف باشند، به این معنی که خستگی خمشی ندارند.

ترکیب مواد یک لوله انعطاف پذیر یکی از مهم ترین عواملی است که باید برای کاربرد مورد نظر خود در نظر بگیرید. مواد یک کانال فلکس می‌تواند مرز بین موفقیت برنامه شما یا شکست آن را تعیین کند. برخی از مواد برای کاربردهای خاص در مقایسه با سایرین مناسب‌تر هستند و به عنوان مثال، برای یک برنامه کاربردی که شامل دمای بیش از 400 درجه فارنهایت است، توصیه می‌کنیم از یک مجرای انعطاف پذیر ساخته شده از سیلیکون یا فولاد ضد زنگ استفاده کنید؛ زیرا این مواد می‌توانند در تماس با دمای شدید بسیار بهتر از PVC یا نئوپرن دوام بیاورند.

لوله فلکسی
لوله فلکسی

برای کاربردهای لوله فلکسی چه چیزی را باید در نظر بگیرم؟

کاربردهای جابجایی مواد عموماً شامل انتقال خاک، گرده، شوره حیوانات و حتی مواد مایع است. شیلنگ‌هایی که دیواره‌های ضخیم‌تری دارند برای انتقال این مواد بسیار مناسب هستند. به دلیل دوام و انعطاف پذیری، تهویه‌ سان شیلنگ‌های از جنس اورتان را برای هرگونه جابجایی مواد سنگین پیشنهاد می‌کند.

برای کاربردهای تهویه صنعتی چه ماده‌ای را باید در نظر بگیرم؟

تهویه صنعتی شامل انتقال مواد بسیار خطرناک از سموم مضر گرفته تا هوای گرم صنعتی است. در اکثر کاربردهای تهویه صنعتی، استفاده از لوله فلکسی ساخته شده از مواد درجه یک مانند سیلیکون و فولاد ضد زنگ توصیه می‌شود. کانال‌های انعطاف پذیر سیلیکونی برای اکثر تهویه‌های صنعتی با دمای بالا ایده آل بوده و از انعطاف پذیری سبک تا متوسطی برخوردار هستند.

اما برای انتقال مواد ساینده چه چیزی را باید در نظر بگیریم؟ شن، خاک، برگ‌های سست روی چمن، همه اینها مواد روزمره هستند که باید از مناطق مسکونی و محل کار مکش شوند. لوله‌های ترموپلاستیک و یورتان به دلیل دوام بالا، از جمله مواد منعطف کانالی هستند که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

برای سیستم‌های تهویه چه کانالی را باید در نظر بگیرم؟

به بیان ساده، برنامه تهویه هوا هر برنامه کاربردی است که شامل انتقال هوا باشد. این عملیات معمولاً شامل انتقال هوای سرد یا گرم برای مقاصد HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) است، اما در مورد مواد دیگر مانند دود نور نیز اعمال می‌شود. هنگامی که به دنبال یک کانال انعطاف پذیر برای برنامه‌های تهویه خود هستید، باید نوع خاصی از لوله فلکسی را در نظر بگیرید.

تهویه هوای گرم در صنایعی که نیاز به حفظ دمای ثابت دارند، حیاتی است. به کارگیری مجرای انعطاف پذیر برای مکیدن گازهای خروجی گرم انباشته شده در محل کار (که ممکن است خطراتی برای سلامتی کارگران یا آسیب به ماشین آلات داشته باشد) ضروری خواهدبود. بنابراین، صنایع به انواع مختلفی از کانال کشی نیاز دارند که متناسب با سیستم آنها باشد.

برای کاربردهای انتقال مواد زباله چه کانالی را باید در نظر بگیرم؟

کاربردهای جابجایی مواد عموماً شامل زباله‌های فیزیکی متحرکی است که چیزی فراتر از گرد و غبار باشد. این موارد شامل انتقال خاک، گرده، شوره حیوانات و حتی مواد مایع است و شیلنگ‌هایی که دیواره‌های ضخیم تری دارند برای انتقال این مواد بسیار مناسب هستند. ما به دلیل دوام و انعطاف پذیری، شیلنگ‌های اورتان را برای هرگونه جابجایی مواد پیشنهاد می‌کنیم.

موادی که معمولا برای کانال‌های انعطاف پذیر استفاده می‌شود

مقاومت و محدوده دمایی دقیق و همچنین انعطاف پذیری قطعه، به شدت به کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت کانال بستگی دارد.

پی وی سی

PVC را می‌توان برای سیستم تهویه مسکونی استفاده کرد. PVC کانال ایده آل برای کاربردهای حرارتی درجه تجاری و جمع آوری گرد و غبار است که حداکثر دمای آنها 75 درجه سانتیگراد یا 180 درجه فارنهایت خواهدبود. همچنین مواد محبوبی هستند؛ زیرا در مقایسه با سایر محصولات مقرون به صرفه تر بوده و بسیار انعطاف پذیر هستند و آنها را برای سخت ترین برنامه‌ها به یک محصول مناسب تبدیل می‌کند. یکی دیگر از مواردی که آن را به یک راه حل مناسب برای استفاده تجاری تبدیل کرده، مقاومت قوی آن در برابر مواد شیمیایی و روغن است.

فولاد ضد زنگ

لوله فلکسیبل فلزی ساخته شده از فولاد ضد زنگ یکی دیگر از مواد محبوب برای کانال‌کشی انعطاف‌پذیر است و برای کاربردهای سنگین استفاده می‌شود. زیرا می‌تواند در محیط‌های ساینده و خشن، سالم بماند و آسیب فیزیکی بیشتری را در مقایسه با سایر کانال‌ها تحمل کند. این بهترین انتخاب برای انتقال پنوماتیک و کاربردهای سخت است که به اجزای مقاوم در برابر سایش بالا نیاز دارند.

لاستیک ترموپلاستیک

این نوع مجرای انعطاف پذیر دارای لاستیک ساخته شده از پلاستیک است. شیلنگ‌های ساخته شده از لاستیک ترموپلاستیک اغلب در محدوده هود و ماشین‌های جاروی خیابانی دیده می‌شود و در مقایسه با کانال‌های انعطاف پذیر PVC، دمای لاستیک ترموپلاستیک می‌تواند تا 120 درجه سانتی گراد یا 275 درجه فارنهایت برسد. انعطاف پذیری طولانی مدت این ماده در مقایسه با پی وی سی‌ها کمتر اما دوام آن در برابر سایش بیشتر است.

سیلیکون

کانال فلکسی ساخته شده از سیلیکون در بین سایر مواد کانال کشی انعطاف پذیر، پیشرفته ترین و متنوع ترین ماده در نظر گرفته می‌شود. سیلیکون دارای سطوح بسیار پایینی از رسانایی حرارتی، سمیت و واکنش شیمیایی است که آن را در طیف گسترده‌ای از کاربردها قابل استفاده خواهدکرد.

گازهای خروجی با دمای بالا، مانند گازهای خروجی از سیستم‌های اگزوز خودرو، تهویه کوره، خشک کردن شیشه و پردازش در صنعت پلاستیک می‌توانند از خواص سیلیکون بهره‌مند شوند. سیلیکون با ظرفیت دمایی که می‌تواند تا 360 درجه سانتیگراد یا 750 درجه فارنهایت برسد، ماده انتخابی برای صنایعی است که با دماهای بالا سروکار دارند.

آلومینیوم

کانال فلکسی ساخته شده از آلومینیوم به دلیل دوام و سطح بالای مقاومت در برابر دما بسیار محبوب است. آلومینیوم همچنین سبک، بادوام و انعطاف پذیر بوده که آن را برای کاربردهای سبک و متوسط ​​مانند سیستم‌های تهویه کارخانه‌ای که گاز خروجی را تا دمای 180 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت تولید می‌کنند، مناسب خواهدکرد.

فایبرگلاس

برای کاربردهای تهویه هوا، دود و گازهای خروجی در دمای بالا، کانال انعطاف پذیر ساخته شده از فایبرگلاس یکی از بهترین گزینه‌ها است.

پارچه پلی اورتان (PU).

مجرای انعطاف پذیر ساخته شده از پارچه پلی یورتان (PU) کاملا ضد الکتریسیته ساکن، مقاوم در برابر میکروب و مقاوم در برابر شعله است و آن را به راه حلی ایده آل برای صنایعی تبدیل می‌کند که نیاز به استخراج دود سنگین و کنترل گرد و غبار دارند. همچنین سبک وزن و دارای مقاومت شیمیایی عالی بوده و به دلیل مقاوم بودن در برابر سایش، یک محصول محبوب است.

نئوپرن

کانال‌های انعطاف پذیر نئوپرن شیلنگ‌های ویژه‌ای هستند که برای حرکت هوا و کنترل هوا در محیط‌هایی که نیاز به سیستم‌های بدون فلز دارند توصیه می‌شود. مجرای نئوپرن با پلی اتیلن تقویت شده است تا انعطاف پذیری را بدون به خطر انداختن شکل یا استحکام بهبود بخشد. این ماده همچنین دارای ظرفیت باربری بالا و مقاومت بالایی در برابر پارگی، ساییدگی، حلال‌ها و روغن است.

از آنجایی که مجاری نئوپرن بدون فلز هستند، تحت تأثیر میدان‌های مغناطیسی قرار نمی‌گیرند. آنها همچنین جرقه را از بین می‌برند و استفاده از آنها را در محیط‌های بسیار قابل اشتعال ایمن می‌کنند.

سخن پایانی

کانال فلکسی از موادی تشکیل شده است که برای خم شدن و قرار دادن فضاهای فشرده و بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. کانال‌های انعطاف‌پذیر می‌توانند گازهای خروجی و سایر مواد را با مقاومت کم منتقل کنند و نصب آنها در مقایسه با سیستم های خنک کننده سفت و سخت ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم، آسان تر، سریع تر و ارزان تر است.

به یاد داشته باشید که سیستم‌های تهویه محیط‌های صنعتی با مواد بسیار سوزاننده سروکار دارند، بنابراین استفاده از کانال غیرقابل نفوذ در برابر مواد سمی توصیه می شود. سیلیکون و فولاد ضد زنگ گزینه‌های مناسبی برای کانال‌کشی انعطاف‌پذیر در چنین کاربردهایی هستند که دماهای بالا را نیز شامل می‌شوند. این مواد انعطاف پذیر و محکم هستند و می توانند عملکرد بالایی را در محیط های شدید حفظ کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید