هر چیزی که باید در مورد لوله کشی داکت اسپلیت بدانید!

لوله کشی داکت اسپلیت

هر چیزی که باید در مورد لوله کشی داکت اسپلیت بدانید!

نصب و لوله کشی داکت اسپلیت مستلزم رعایت چه نکاتی است؟ یک سیستم مینی اسپلیت بدون کانال از یک واحد داخلی و یک کندانسور خارجی تشکیل شده و تهویه مطبوع معمولی از طریق مجاری به یک کمپرسور در فضای باز متصل می‌شود. اما مینی اسپلیت مستقیماً از طریق یک خط مبرد به کمپرسور متصل خواهدشد. در این میان، نحوه لوله کشی داکت اسپلیت نیز بسیار حائز اهمیت است و در این مقاله، در رابطه با این موضوع و نکات پیرامون آن اطلاعات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

داکت اسپلیت‌ها از سایر اشکال تهویه مطبوع هستند و از نظر نصب کمی انعطاف پذیری بیشتری دارند. هرچند که هزینه اولیه آنها بیشتر است، اما اعتبارات مالیاتی مختلف، تخفیفات، و مشوق‌های دیگری ارائه می‌شود که ممکن است بتوانید با نصب از آنها استفاده کنید.

فرآیند نصب مینی اسپلیت بدون داکت

لوله کشی داکت اسپلیت در خانه مسکونی تک طبقه مستلزم عبور لوله‌ها از پشت بام است؛ زیرا تهویه مطبوع معمولا در یک اتاق نشیمن بزرگ قرار خواهد داشت که دارای سقفی بزرگ باشد. نکته مهم نصب در این مکان این است که به شما این امتیاز را می‌دهد که ارتفاع یونیت داخلی را در یک نقطه ایده آل قرار دهید تا گرما را از سقف‌های بلند به طور موثر استخراج کنید.

برای لوله کشی داکت اسپلیت، تجهیزات عموما از داخل سقف کاذب رد می‌شوند و این قائده شامل لوله‌ها نیز خواهدشد. در حالت کلی، باید ابتدا سوراخ‌هایی متناسب با سایز لوله‌ها در سقف ایجاد گردد و نصب باید بر اساس قوانین و استانداردها باشد. چراکه ارتباط واحد بیرونی و درونی این سیستم، با استفاده از لوله‌ها خواهدبود و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که فرایند نصب را به متخصصان بسپارید.

لوله کشی داکت اسپلیت سقفی
لوله کشی داکت اسپلیت سقفی

علائم و خطرات لوله کشی نادرست داکت اسپلیت

هنگامی که مینی اسپلیت شما توسط یک متخصص دارای مجوز نصب شد، به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن منظم آن برنامه ریزی کنید. در ادامه پیامدهای لوله کشی نادرست داکت اسپلیت را عنوان خواهیم کرد.

واحدهای داخلی از دیوار می‌افتند

ساده ترین مشکل نیز بیشترین خطر را برای آسیب یا حتی جراحت دارد: مطمئناً، هر واحد دارای یک براکت تخصصی است که اگر به درستی بسته نشده یا آنطور که باید به دیوار پیچ نشود، آن واحد سنگین ممکن است دچار خرابی گردد. چون لوله کشی و سیم کشی پشت دستگاه با آن به سمت پایین کشیده می‌شود و قسمت بیشتری از دیوار را پاره می‌کند.

آب از پشت دیوار نشت می‌کند

نصب نادرست مینی اسپلیت می‌تواند باعث مسدود شدن خط میعانات شود که منجر به نشت آب از پشت دیوار شما خواهدشد. ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه مشکل شوید و تا آن زمان، با آسیب‌های زیادی روبرو خواهید شد. هر هواگیر دارای یک خط میعانات گازی یا لوله تخلیه است تا از شر آب داخل سیستم خلاص شود. همانطور که سیستم شما هوا را در تابستان مرطوب می‌کند، بخار آب به مایع تبدیل خواهدشد و بخار باید خارج شود. اما این خط اغلب برای عبور از یک مسیر انعطاف پذیر است و اگر پیچ خورده یا خم شود، آب در داخل هواگیر جمع می‌گردد.

واحدهای پر سر و صدا، آسیب دیده یا خراب

سیستمی که خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد و یا برای چیدمان خانه شما مناسب نیست، آنطور که باید کار نمی کند. همچنین در این صورت با واحدهای پر سر و صدا یا خراب مواجه می‌شوید و ممکن است همیشه برای نگه داشتن بار خیلی سخت کار کند و صدای ساییدن آن را بشنوید.

در نهایت، این فرسودگی و پارگی بیش از حد باعث از بین رفتن قطعات می‌شود و این بدان معناست که تعمیرات بسیار گران قیمت خواهند بود و این یعنی طول عمر بسیار کوتاه‌تر برای مینی اسپلیت شما!

کیفیت هوای داخلی ضعیف

در کنار کیفیت هوای داخلی ضعیف، احتمالاً متوجه کاهش کیفیت هوای داخل خانه خود خواهید شد. این اتفاق به دلیل گردش هوای ضعیف اتفاق می‌افتد و یا اغلب، کثیفی و کپک در داخل سیستم شما جمع می‌شود.

باطل شدن گارانتی

اگر یک تکنسین HVAC دارای مجوز، مینی اسپلیت شما را نصب و نگهداری نکند، سازنده موظف نیست هزینه‌های خرابی سیستم شما را پوشش دهد.

چگونه یک نصاب مینی اسپلیت حرفه‌ای پیدا کنیم؟

هنگامی که به دنبال نصاب مینی اسپلیت با کیفیت هستید، با پیروی از دستورالعمل‌های معمول برای انتخاب پیمانکار شروع کنید. این بدان معناست که به دنبال شرکتی باشید که برای مدت طولانی در منطقه شما کار کرده است. آنها باید یک دفتر فیزیکی داشته باشند که بتوانید از آن بازدید کنید و ارجاع از دوستان و خانواده همیشه یک مزیت است. همچنین برای مینی اسپلیت‌ها به دنبال شرکتی باشید که متخصص در سیستم‌های بدون کانال باشد و بررسی کنید که آیا آنها برای برند مورد نظر شما تأیید شده اند یا خیر.

چگونه مینی اسپلیت خود را عالی نگه داریم؟

در کنار تنظیم منظم، تمیز کردن عمیق و منظم سیستم شما را برای سال‌های آینده عالی نگه می‌دارد. تمیز کردن اختصاصی انواع تجمعاتی که در طول تعمیر و نگهداری معمول برطرف نمی شود را از بین می‌برد.

مشکل این است که خاک، گرد و غبار و آلاینده‌های میکروبی روی باله‌های کویل و پشت فن‌های واحدهای داخلی شما ایجاد می‌شوند. دسترسی به این قسمت‌ها بدون جدا کردن دستگاه سخت است و یا تمیز کردن دستی معمولا زیاد طول می‌کشد.

در عوض، تهویه‌سان از تجهیزات سفارشی‌سازی شده و پاک‌کننده‌های قدرتمند و در عین حال ایمن برای محیط‌زیست استفاده می‌کند تا تقریباً هر آلاینده‌ای را که در داخل سیستم شما ایجاد می‌شود، خارج نماید. همچنین انواع وسایل مربوط به تهویه مطبوع از جمله دریچه سقفی داکت اسپلیت را خدمت شما عزیزان عرضه خواهدکرد تا بتوانید لوازم جانبی سیستم تهویه مطبوع خود را با خیالی راحت خریداری کنید.

مزایای نصب مینی اسپلیت بدون داکت

 اگر تاکنون نتوانسته‌اید یک سیستم خنک کننده در خانه خود راه اندازی کنید، مینی اسپلیت خانه شما را با همان کیفیت AC سنتی خنک می‌کند. در واقع، در بیشتر موارد، سیستم‌های مینی اسپلیت بدون داکت بهتر از همتایان قبلی خود کار خواهندکرد.

وزارت انرژی تخمین می‌زند که 25٪ تا حتی 40٪ از انرژی گرما یا خنک هنگام عبور از کانال‌ها از بین می‌رود. این انرژی که از دریچه‌های شما عبور می‌کند و ممکن است برای خنک کردن قسمت‌هایی از خانه که حتی از آنها استفاده نمی کنید تلف شود. اما داکت اسپلیت می‌تواند فضای داخلی ساختمان شما را از نظر مقدار دما به نواحی مختلفی تقسیم کند و یک مینی اسپلیت بدون کانال می‌تواند آن را به گونه‌ای تبدیل کند که انرژی فقط در مناطقی که در طول روز اوقات خود را در آن سپری می‌کنید صرف شود. اگر هم در خانواده‌ای بزرگ‌تر داشته و یا چند نفری در یک منطقه زندگی می‌کنید، داشتن مجموعه‌ای از مینی اسپلیت‌ها به همه این امکان را می‌دهد تا منطقه خود را مطابق میل شخصی خود خنک کنند.

یک مینی اسپلیت بدون داکت در انواع سبک‌ها و گزینه‌های نصب متناسب با طراحی داخلی ساختمان شما ارائه می‌شود.

سیستم مینی اسپلیت چگونه کار می‌کند؟

یک کمپرسور در فضای باز، مبرد تحت فشار را از طریق لوله‌های کوچکی که به واحدهای داخلی متصل هستند، پمپ می‌کند. این لوله‌ها فقط به یک سوراخ به عرض سه اینچ برای مجرای کوچکی نیاز دارند که اجزای مختلف را به هم متصل می‌کند. هنگامی که مبرد به یونیت خارجی باز می‌گردد، گرمای جمع آوری شده از هوای داخل به محیط آزاد می‌شود. علاوه بر این، برخی از سیستم‌ها یک پمپ حرارتی را یکپارچه می‌کنند که گرما را از هوای بیرون استخراج می‌کند و آن را به داخل منتقل خواهندکرد تا فضای داخلی شما را گرم کند.

قطعات یک سیستم تهویه مطبوع مینی اسپلیت بدون داکت

چهار جزء اصلی وجود دارد که یک سیستم بدون کانال را تشکیل می‌دهد. این موارد عبارتند از:

واحد کندانسور: در یک سیستم مینی اسپلیت، کندانسور در خارج از خانه یا ساختمان قرار می‌گیرد و شامل کویل‌های کندانسور خواهدبود که برای پمپاژ مبرد سرد/گرم شده از طریق لوله‌های تخصصی طراحی شده است. در واقع یک فن هوا را از طریق کویل می‌کشد تا انرژی گرمایی را به طور ایمن به محیط اطراف پخش کند.

خطوط مبرد: این مجموعه خطوط معمولاً از یک سوراخ کوچک سه اینچی در دیوار عبور داده می‌شود (این کار از حفاری گسترده جلوگیری می‌کند). خطوط مبرد واحد خارجی را به یک یا چند واحد داخلی در سیستم متصل خواهندکرد.

یونیت داخلی: هوای سرد را به داخل اتاق یا فضایی که مورد استفاده قرار دارد، آزاد می‌کند. اگرچه انواع مختلفی از واحدهای داخلی موجود در بازار وجود خواهدداشت، اما وجه مشترک این است که همه برای خنک کردن یا گرم کردن یک منطقه طراحی شده‌اند.

سخن پایانی

نصب نادرست تهویه مطبوع می‌تواند باعث آسیب رساندن توسط آب به خانه شما شود! بنابراین، نباید اهمیت درست انجام شدن لوله‌کشی داکت اسپلیت را نادیده گرفت. در این مقاله سعی بر آن داشتیم که نکات مهم پیرامون این موضوع و خطراتی که نصب نادرست لوله‌ها دارند را بررسی کنیم. در صورتی که هرگونه سوالی داشتید، با متخصصان ما در تهویه‌ سان تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید