راه های مهم برای افزایش کیفیت سیستم HVAC

HVAC

راهکارهایی برای بهبود کیفیت سیستم HVAC

برای بهبود کیفیت سیستم HVAC چکار کنیم؟ سیستم تهویه هوا یکی از کاربردی و ضروری‌ترین تجهیزات در محل زندگی و محیط‌های کاری است که با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد قادر به ارائه خدمات زیادی هستند. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش میزان آلودگی هوا استفاده از این تجهیزات بسیار حائز اهمیت هستند چرا که در عین برطرف کردن آلودگی‌های موجود در هوا امکان استنشاق هوای خنک و مطبوع را برای افراد فراهم می‌کند.

استقبال بی‌نظیر افراد از این تجهیزات سبب شد که برند‌های زیادی در جهت تولید این تجهیزات فعالیت خود را آغاز کنند و با ارائه محصولات متفاوت امکان انتخاب‌های متنوع را برای افراد فراهم سازند. تنوع این اقلام سبب شده نحوه استفاده و نگهداری از آن‌ها با هم نیز متفاوت باشد، حتی در زمان تعمیر نیز باید روش‌های مختلفی را به کار برد و همین امر سبب شده که مجموعه تهویه سان بخشی به معرفی روش‌های بهبود کیفیت سیستم HVACاختصاص داده شود، برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

 بهبود کیفیت سیستم HVAC
بهبود کیفیت سیستم HVAC

بهبود کیفیت سیستم HVAC برای تهویه هوا

HVAC یکی از کاربردی‌ترین اقلامی است که در محیط‌های کاری و محل اسکان و زندگی می‌تواند نقش موثر و مفیدی ایفا کند، در واقع این وسیله رابطه مستقیم با تنفس افراد دارد و می‌تواند نقش مهمی در سلامت آن‌ها ایفا نماید. اهمیت این وسیله در زندگی افراد سبب شده که مدل‌های متفاوتی از آن با عملکرد و کارایی مختلف به بازار عرضه شوند که هر یک نیاز به روش‌های مراقبتی خاصی دارند و در این میان، نباید اهمیت دریچه کولر پلاستیکی را نادیده گرفت.

چگونه از HVAC نگهداری کنیم؟

به طور کلی تمامی تجهیزات و لوازم برقی نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند و در زمان نگهداری از آن‌ها باید به موارد زیادی دقت کرد. رعایت نکات پیشگیرانه می‌تواند از خرابی‌های احتمالی جلوگیری کند، علاوه بر این سبب افزایش عمر مفید وسیله نیز خواهد شد.

همانطور که میدانید این تجهیزات علاوه بر تهویه هوا قابلیت تغییر دما را نیز دارند، در واقع این سیستم سرمایشی و گرمایشی با داشتن دستگاه جداگانه قابلیت تهویه هوا را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌کند. در دیدگاه بسیاری از افراد این دستگاه به نام اسپلیت معرفی شده پس بدون شک در کنار قابلیت تغییر دما امکان ایجاد هوای مطبوع و رفع آلودگی‌ها را نیز دارد. در واقع HVAC‌ها در کنار داشتن قابلیت‌های مذکور امکان تهویه مطبوع را نیز دارد و با خروج هوای آلوده و کهنه فضای دلپذیر را فراهم می‌نماید.

سیستم‌های HVAC کاربردی‌ترین تجهیزات در منزل و محیط‌های کاری هستند که به دلیل استفاده مداوم و همیشگی نیاز به مراقبت و نگهداری دارند، برای اینکه تجهیزات مورد نظر دچار مشکل نشوند لازم است که برخی نکات ضروری رعایت شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعویض فیلتر‌ها اشاره کرد. همانطور که میدانید فیلترها اصلی‌ترین بخش از این تجهیزات به شمار می‌آید که توجه به آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعویض فیلتر‌ها یک مراقبت کم هزینه و بسیار ساده است و می‌تواند از بروز آسیب‌های جدی به سیستم جلوگیری کند، در واقع با با تعویض فیلتر در تمامی تجهیزات و دستگاه‌ها می‌توانید تا حد زیادی میزان هزینه‌ها را کاهش دهید. تعویض این قطعات در انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، موتورخانه و سایر لوازم و تجهیزات منزل راهی امن و مطمئن برای سالم نگه داشتن این تجهیزات به شمار می‌آید.

تعویض فیلتر تاثیر زیادی در بهبود کیفیت هوا، مطبوع نگه داشتن فضا، رفع بوی نامطبوع، برطرف کردن گرد و غبار، خارج کردن هوای کهنه و… دارد، این اقدامات در افزایش طول عمر سیستم‌ها تاثیرات بسیار مثبتی دارد. البته توجه داشته باشید که تعویض فیلتر باید در زمان مقرر انجام شود تا آسیبی به سایر بخش‌های سیستم وارد نشود.

بهترین روش‌های پیشگیری از خرابی و بهبود کیفیت سیستم HVAC

برای برای بهبود کیفیت سیستم HVAC، تجهیزات برقی و سیستم‌های گرمایشی سرمایشی نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند، در واقع برای افزایش طول عمر این تجهیزات باید همیشه و به طور مداوم آن‌ها را چک کرد. بدون شک انجام اقدامات پیشگیرانه تاثیر زیادی در کاهش خرابی‌های احتمالی دارد و همین امر سبب کاهش هزینه‌های کلی آن نیز می‌شود. چک کردن‌های مداوم و همیشگی در بازه زمانی کوتاه تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های زیاد در بلند مدت می‌شود، به این منظور می‌توانید با چک کردن به صورت پیوسته و مداوم در هزینه‌های تعمیر به میزان قابل توجهی صرفه جویی کنید، این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

اعمال برنامه‌های کاربردی در تنظیمات سیستم

با توجه به اسمارت بودن این تجهیزات، امکان اعمال تنظیمات بر اساس معیار‌های خاص امکان‌پذیر است، البته دقت داشته باشید که این تنظیمات نباید بر برنامه‌های اصلی تجهیزات تاثیرات منفی داشته باشد پس در زمان اعمال این برنامه‌ها حتما به نکات زیر دقت کنید:

  • میزان پیشرفته و اسمارت بودن دستگاه
  • توجه به زمان بهینه برای عملکرد مناسب هر قطعه
  • میزان بازدهی سیستم بر اساس ساعات کارکرد استاندارد

توجه به این سه مقوله تاثیر زیادی در عملیات پیشگیرانه دارد و می‌تواند میزان عملکرد سیستم را تا حد زیادی افزایش دهد، این سه مرحله تاثیر زیادی در بازدهی و طول عمر مفید دستگاه دارد.

میزان پیشرفته و اسمارت بودن دستگاه

بدون شک مهم‌ترین بخش شناخت هر وسیله، اطلاع از میزان پیشرفته بودن آن است، البته برای کسب اطلاعات دقیق درباره این مورد باید اطلاعات کاوی و مهارت‌های لازم را داشته باشید برای این کار پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت‌های معتبر یا دفاتر خدماتی مراجعه نمایید، این افراد با داشتن آموزش‌های لازم و اطلاعات کافی می‌توانند به سادگی میان پیچیدگی و پیشرفته بودن دستگاه را بررسی کنند.

توجه به زمان بهینه برای عملکرد مناسب هر قطعه

یکی از مهم‌ترین موارد به عنوان بهترین روش برای بهبود کیفیت سیستم HVACداشتن برنامه ریزی دقیق درباره عملکرد مفید و مناسب هر قطعه و بخش از سیستم است، در واقع اگر بازه زمانی عمر مفید هر قطعه مشخص شود می‌توان به سادگی از خراب شدن احتمالی آن جلوگیری کرد و با تعویض به موقع مانع از بروز مشکلات جدی‌تر برای کل دستگاه شد.

برای کسب این اطلاعات دقیق می‌توانید دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید، در این دفترچه تمامی اطلاعات کامل درباره انواع قطعات آن درج شده، در صورتی که دفترچه ندارید می‌توانید به وب سایت‌های معتبر مراجعه نمایید. گفتنی است که در اطلاعات مذکور کلیه روش‌های نگهداری و تعمیر هر بخش به صورت کاملا جداگانه درج شده و شما می‌توانید به سادگی بازه عمر مفید قطعه را بدانید.

میزان بازدهی سیستم بر اساس ساعات کارکرد استاندارد

از مهم‌ترین جوانبی که برای بهبود کیفیت سیستم HVAC باید مورد توجه قرار بگیرد، میزان بازدهی سیستم بر اساس ساعات کاری استاندارد آن است. در واقع این تجهیزات با توجه به قطعات داخلی دارای بازه زمانی استاندارد برای کار کردن و روشن ماندن هستند، کسب اطلاعات دقیق درباره این که یک سیستم به صورت متوسط در روز چه مدت می‌تواند روشن باشد تاثیر زیادی در انتخاب آن برای بخش‌های خانگی یا محیط‌های کاری دارد.

برای تعمیر این سیستم‌ها باید اقدامات متفاوتی را انجام داد، در واقع تعمیر سیستم‌های اچ وی‌ای سی مربوط به بخش‌ها و قطعات جداگانه آن است که شامل موارد زیر می‌باشد:

تمیز کردن کندانسور و کمپرسور برای بهبود کیفیت سیستم HVAC

یکی از مهمترین اجزای سیستم HVAC چگالنده است که در صورت بروز مشکل برای آن عملکرد سیستم با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. این بخش که در ناحیه خارجی از محیط قرار میگیرد بیشتر در معرض آلودگی خواهد بود. نفوذ گرد و غبار و آلودگی به بخش‌های داخلی آن باعث ایجاد اختلالات عملکردی آن خواهد شد به همین دلیل پیشنهاد میکنم به صورت منظم و مداوم آن عملیات لازم برای نگهداری و مراقبت از آن را انجام دهید.

 سیستم HVAC
سیستم HVAC

تمیز کردن بادبزن و بخار ساز برای برای بهبود کیفیت سیستم HVAC

همانطور که میدانید این تجهیزات علاوه بر تهویه مطبوع هوا قابلیت تغیر دما را نیز دارد به این ترتیب امکان گرمایش و سرمایش برای محیط‌های مختلف وجود دارد. برای بهبود عملکرد این سیستم لازم است که پیش از هر بار راه‌اندازی سیستم بخش‌های متفاوت ن گرد و غبارزدایی شوند. به این معنا که با آغاز فصل سرد برای تعمیر و نگهداری HVAC قسمت بخار ساز آن بررسی و تمیز شود و در فصول کرد این اقدامات برای بخش بادبزن اعمال گردد.

دقت داشته باشید که این بخش‌ها دارای فیلتر و صافی جداگانه هستند، به این معنا که در زمان تعمیر و نگهداری HVAC در فصل سرد باید قسمت صافی بخار ساز تمیز و سیم پیچی‌های آن کاملا بررسی شود. در فصول گرم نیز قسمت فیلتر بادبزن نیاز به تعویض خواهد داشت. توجه داشته باشید که این مراقبت‌ها طول عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد.

علاوه بر موارد عنوان شده توجه به قسمت‌های خارجی سیستم مانند دریچه سقفی فن کویل، قسمت‌های برقی و… نیز نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند که رعایت این نکات تاثیر زیادی در افزایش ماندگاری و عمر مفید سیستم خواهد داشت.

سخن پایانی

تعمیر و نگهداری HVAC یکی از اقدامات مفید و کاربردی است که به شما این امکان را می‌دهد تا مدت زمان بیشتری از مزیت داشتن این سیستم بهره‌مند شوید. توجه داشته باشید که این سیستم‌ها به دلیل پیشرفته بودن نیاز به دقت و توجه خاصی دارند به همین دلیل نمی‌توانید بدون اطلاعات کافی دستگاه را باز یا تعمیر نمایید. برای هر اقدام لازم است به دفاتر خدماتی یا وب سایت‌های معتبر مراجعه نمایید. مجموعه تهویه سان یکی از معتبر‌ترین سایت‌ها در زمینه ارائه خدمات و اطلاعات کامل درباره انواع سیستم‌های تهویه مطبوع و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید