دلایلی برای اهمیت وجود سیستم تهویه در ساختمان

سیستم تهویه در ساختمان

هدف از نصب سیستم تهویه در ساختمان چیست؟

هدف از نصب سیستم تهویه در ساختمان چیست؟ یک سیستم تهویه موثر جزء ضروری هر خانه یا محل تجاری است و تهویه به هر سیستمی اطلاق می‌شود که اجازه می‌دهد هوا بین داخل و خارج یک ملک جریان داشته باشد و هوای تازه را برای ساکنین فراهم کند. در گذشته، ساختمان‌ها متکی به تهویه طبیعی یا کنترل نشده بودند که این امر می‌تواند شامل باز کردن پنجره‌ها و درها، دریچه‌های هوای ثابت و شکاف‌های طبیعی در سازه باشد. البته چنین سیستمی همیشه در یک ملک مدرن مؤثر نیست، به خصوص که خانه‌ها و دفاتر کارآمد به شکل دیگری طراحی شده اند. تهویه طبیعی می‌تواند یک ساختمان را تهویه بیش از حد یا زیر تهویه کند و غیرقابل کنترل است.

سیستم‌های مکانیکی اغلب برای دستیابی به نرخ‌های مناسب تبادل هوا در یک ساختمان مورد نیاز هستند که این موضوع می‌تواند به حفظ سلامت ساکنین و جلوگیری از مشکلاتی مانند رطوبت کمک کند. برای ساختمان‌های جدید، ممکن است یک الزام مقررات ساختمانی نیز باشد، در حالی که برخی از محل‌های کار دارای تهویه به عنوان بخشی از الزامات بهداشتی و ایمنی هستند.

کیفیت هوای داخل ساختمان

اخیراً توجه زیادی به خرید اینترنتی دریچه کولر، سیستم تهویه در ساختمان و کیفیت و سلامت هوا شده است، اما تا حد زیادی بر کیفیت هوای بیرون و آلودگی متمرکز شده اند و این یک موضوع مبرم است و همه ما باید نگران آن باشیم. برای مثال، مطالعه‌ای توسط دانشگاه شفیلد نشان داد که هوای خانه‌های ما می‌تواند تا سه برابر بدتر از محیط‌های بیرونی، از جمله در کناره‌های جاده‌های شلوغ و در مراکز شهر، دارای سطوح آلاینده باشد.

پروفسور ویدا شریفی که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: «ما 90 درصد از زمان خود را در داخل خانه می‌گذرانیم و سخت کار می‌کنیم تا خانه‌هایمان گرم، امن و راحت باشد، اما به ندرت به آلودگی‌هایی که ممکن است در آن تنفس می‌کنیم فکر کنیم. از آنجایی که ما خانه‌های خود را برای کاهش هزینه‌های گرمایش هوا بسته‌تر می‌کنیم، احتمالاً در معرض سطوح بالاتری از آلودگی داخلی قرار می‌گیریم که تأثیرات بالقوه ای بر سلامتی ما خواهد داشت.»

آلاینده‌های زیادی در داخل خانه منتشر می‌شوند، از جمله ذرات رها شده در حین پخت و پز، سوزاندن شمع‌ها و سایر مواد قابل احتراق، و ترکیبات آلی فرار (VOCs). اینها گازهای بالقوه مضری هستند که از منابع مختلفی از جمله برخی از رنگ‌ها و محصولات پاک کننده، لاک‌ها، سطوح کف، مبلمان و فرش‌های جدید منتشر می‌شوند و تهویه سان به شما پیشنهاد می‌کند که نصب سیستم تهویه ساختمان را جدی بگیرید.

در صورت نصب سیستم تهویه در ساختمان غیراستاندارد، سایر آلاینده‌ها، مانند دود ترافیک، می‌توانند از بیرون وارد شوند، به خصوص اگر به تهویه طبیعی بدون فیلتر متکی باشید. یک سیستم تهویه موثر می‌تواند به ارائه جریان ثابت هوای تمیز کمک کرده و از تجمع آلاینده‌های بالقوه خطرناک جلوگیری کند.

قالب مرطوب و سیاه

یکی دیگر از خطرات بالقوه یک سیستم تهویه در ساختمان غیراستاندارد، رطوبت و کپک سیاهی است. تراکم زمانی اتفاق می‌افتد که هوای گرم و مرطوب به ناحیه یا سطح خنک تری برخورد کند. هوای سردتر نمی تواند بخار آب زیادی را در خود نگه دارد، بنابراین بخار دوباره به مایع تبدیل می‌شود. این یک مشکل رایج در بسیاری از خانه‌های جهان است. بر اساس آخرین نظرسنجی مسکن انگلیسی (EHS)، بیش از یک میلیون خانه تنها در انگلستان دچار رطوبت شده‌اند که تراکم شایع ترین علت آن است.

رطوبت می‌تواند به خانه و وسایل شما آسیب برساند و باعث پوسیدگی چوب و همچنین باعث خرد شدن گچ شود. همچنین می‌تواند وارد اثاثیه مانند پرده و فرش، مبلمان و وسایلی که در کمدها و کمدها باقی مانده‌اند نیز شده و به طور قابل توجهی، رطوبت می‌تواند تهدید قابل توجهی برای سلامتی باشد.

اگر محیط داخلی ساختمان مرطوب و کپک زده باشد، احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی، عفونت‌های تنفسی، آلرژی یا آسم بیشتر است. رطوبت و کپک نیز می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و در صورت عدم نصب سیستم تهویه در ساختمان، برخی از گروه‌ها می‌توانند بیشتر مستعد اثرات مضر رطوبت و کپک باشند، از جمله کودکان و نوزادان، افراد مسن، و افرادی که از قبل شرایطی مانند اگزما، آسم و آلرژی دارند.

چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از انتشار رطوبت انجام دهید، اما نصب یک سیستم تهویه در ساختمان موثرترین آنها است. فن‌های استخراج کننده می‌توانند برای خارج کردن هوای پر از رطوبت از اتاق‌های خاص مانند حمام و آشپزخانه عالی باشند، در حالی که سیستم‌های تهویه کل خانه می‌توانند به حذف رطوبت از کل ملک کمک کنند.

خطرات گاز رادون

همه ما از خطرات مونوکسید کربن در خانه خود آگاه هستیم. این گاز به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، اما گاز رادون کمتر شناخته شده هر ساله با مرگ و میر بیشتری مرتبط است. برخلاف مونوکسید کربن که همیشه باید جدی گرفته شود، فوراً باعث مرگ نخواهدشد، اما طبق گزارش انجمن رادون، سالانه بیش از 2000 نفر به دلیل سرطان ریه که در نتیجه قرار گرفتن مستقیم در معرض رادون ایجاد می‌شود، جان خود را از دست می‌دهند.

رادون یک گاز رادیواکتیو طبیعی است که با تجزیه اورانیوم موجود در سنگ‌ها و خاک‌ها در سراسر زمین آزاد می‌شود. معمولاً در غلظت‌های آنقدر زیاد وجود ندارد که خطرناک باشد، اما می‌تواند در برخی ساختمان‌ها ایجاد شود. برخی مناطق نسبت به سایرین مستعد افزایش میزان رادون هستند. بهداشت عمومی کشور دارای طیف وسیعی از نقشه‌های تعاملی است که “مناطق آسیب دیده” را در زمین نشان می‌دهد. اینها فقط احتمال سطوح بالا را نشان می‌دهند و قرار گرفتن در یک منطقه کم خطر به این معنی نیست که سطوح بالایی از رادون ندارید و بالعکس.

بیشتر تجمعات رادون از سطح زیر طبقه شروع می‌شود، بنابراین تهویه کف موثر می‌تواند به جلوگیری از تجمع خطرناک گاز کمک کند. بهداشت عمومی می‌گوید که اگر از انبار به عنوان فضای نشیمن استفاده می‌شود و خطر گاز رادون وجود داشته باشد، باید یک مخزن مخصوص رادون یا یک سیستم تهویه مثبت نصب کنید.

سیستم تهویه در ساختمان و افزایش کیفیت زندگی

یکی دیگر از دلایل نصب تهویه موثر در خانه این است که محیط زندگی دلپذیرتری ایجاد می‌کند. همانطور که قبلاً دیدیم، هوای بسیار آلوده و کپک سیاه می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند، اما هوای کهنه و بوی بد می‌تواند خانه شما را خوشایند کرده و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک سیستم تهویه کل خانه می‌تواند تضمین کند که شما و خانواده تان همیشه هوای تمیز، تازه و فیلتر شده برای تنفس داشته باشید.

سیستم تهویه در ساختمان و تهویه در اماکن تجاری

این فقط خانه نیست که به تهویه موثر نیاز دارد، بلکه فضاهای کاری نیز نیاز به تهویه مناسب دارند و در برخی موارد ممکن است این یک الزام قانونی باشد. اداره بهداشت و ایمنی (HSE) می‌گوید: «همه محل‌های کار نیاز به هوای تازه کافی دارند که این موضوع می‌تواند با تهویه طبیعی رفع شود.»

گزینه‌های مختلف سیستم تهویه در ساختمان

اگر تهویه طبیعی برای ملک شما کافی نیست، باید سیستم‌های تهویه مکانیکی و خرید اینترنتی دریچه کولر را در نظر بگیرید. فن‌های استخراج کننده برای خارج کردن هوای کثیف، کهنه یا مرطوب از اتاق‌های جداگانه مفید هستند اما برای بقیه ساختمان کار زیادی نمی کنند. تهویه کل خانه می‌تواند به ایجاد تبادل مداوم و ملایم هوا در سرتاسر ملک کمک کند و به جلوگیری از رطوبت تراکم و خطرات مربوط به تنفس در هوای ناپاک کمک خواهدکرد. حتی گزینه‌هایی برای واحدهای بازیابی گرما وجود دارد که می‌توانند گرما را از هوای خروجی به هوای کشیده شده به داخل ملک منتقل کرده و به بهبود بهره‌وری انرژی شما کمک کنند.

انواع سیستم تهویه در ساختمان

دو نوع مختلف تهویه در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. یک مدل آن تهویه مکانیکی (همچنین به عنوان تهویه اجباری شناخته می‌شود) و نوع دوم تهویه طبیعی است. سیستم تهویه در ساختمان، مدل مکانیکی را می‌توان در جاهایی مانند ساختمان‌هایی که برای مقاصد تجاری استفاده می‌شود نصب کرد.

این نوع تهویه با وسایل مکانیکی مانند فن کنترل می‌شود. آنها معمولاً در توسعه‌های تجاری و توسط واحدهای حمل و نقل هوایی کنترل شده و معمولاً به مجاری داخل ساختمان متصل می‌شوند. این کانال‌ها هوای تازه را تامین کرده و هوای آلوده را از داخل ساختمان خارج می‌کنند.

چه مکانی به سیستم تهویه در ساختمان نیاز دارد؟

هر ملک تجاری که دارای سطح مناسبی از هوابندی مناسب و همچنین آب بندی ساختمان با کیفیت خوب باشد از سیستم تهویه بهره‌مند خواهد شد. همچنین تهویه سان توصیه می‌کند که یک متخصص حرفه‌ای را برای نصب سیستم تهویه مطبوع ساختمان خود استخدام کنید.

تهویه برای تضمین کیفیت هوای عالی در ساختمان بسیار مهم است، زیرا می‌تواند به حذف سموم و همچنین C02 مضر کمک کند. علاوه بر این، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سطوح رطوبت یک اتاق یا ساختمان داشته باشد که به نوبه خود، احتمال ایجاد مشکلاتی مانند رطوبت را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

تهویه همچنین می‌تواند به افزایش راحتی حرارتی کمک کند. اگر می‌خواهید مردم را جذب ساختمان تجاری خود کنید، این امر بسیار مهم است؛ چراکه آسایش حرارتی می‌تواند به بهبود بهره‌وری کمک کرده و همچنین اطمینان حاصل کنید که فضایی جذاب تر به دست می‌آید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید