برای انتخاب تهویه مناسب چه باید کرد؟! (راهنمای جامع تهویه مناسب)

انتخاب تهویه

راهنمای انتخاب تهویه مناسب

برای انتخاب تهویه مناسب چکار کنیم؟ با تهویه سان همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر از هوای کهنه و پنجره‌های غیراستاندارد خسته شده‌اید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما اینجا هستیم تا در تهویه سان به شما کمک کنیم. این مراحل را همراه با استفاده از پایگاه داده ما دنبال کنید تا بهترین سیستم تهویه را برای خانه خود بیابید.

گرمایش و عایق را چک کنید

برای انتخاب تهویه مناسب، شما فقط در صورتی باید سیستم تهویه را انتخاب کنید که عایق کف و سقف (در صورت امکان) و همچنین منبع گرمایی مناسب را نصب کرده باشید. همچنین شما باید هر گونه منبع رطوبت موجود در هوا مانند حمام را شناسایی کنید، سپس نصب فن استخراج را در نظر بگیرید. همچنین به نصب ورق پلاستیکی کنترل رطوبت برای جلوگیری از افزایش رطوبت توجه کرده و بررسی کنید که آیا آب از زهکش‌های مسدود شده در زیر خانه جمع شده است یا خیر.

انتخاب تهویه مناسب
انتخاب تهویه مناسب

سیستم تهویه فشار

اولین چیزی که هنگام بررسی سیستم‌های تهویه باید در نظر بگیرید این است که باید فشار مثبت یا فشار متعادل را انتخاب کنید و توجه داشته باشید که هیچ کدام را با سیستم‌های انتقال حرارت اشتباه نگیرید.

سیستم‌های تهویه فشار مثبت (همچنین به عنوان هوای اجباری شناخته می‌شوند) با دمیدن هوای خشک‌تر از فضای پشت بام بالای سقف از بیرون به داخل خانه کار می‌کنند. آنها برای خانه‌های قدیمی با نازک کاری چوبی مناسب‌تر هستند تا خانه‌های مدرن با نازک کاری آلومینیومی (مگر اینکه پنجره‌ها باز شوند یا دریچه‌های اضافی تعبیه شده باشد).

سیستم‌های تهویه با فشار متعادل (همچنین به عنوان مبدل حرارتی شناخته می‌شود) هوای گرم و مرطوب را از فضای بیرون می‌آورند و آن را از یک مبدل حرارتی عبور می‌دهند که این موضوع می‌تواند به طور کامل الزامات کد ساختمان را برآورده کند. آنها در خانه‌های مدرن بهترین کارایی را دارند و مانند سیستم‌های فشار مثبت اثر خنک‌کنندگی ناخواسته ندارند، بنابراین اگر خانه شما به خوبی آب بندی شده است، یک سیستم فشار متعادل را انتخاب کنید.

انتخاب تهویه مناسب و فیلترهای آن

علاوه بر محبوبیت استفاده از دریچه کولر که بسیاری از افراد خرید اینترنتی دریچه کولر پلاستیکی را انتخاب می‌کنند، طیف گسترده‌ای از انواع فیلترها وجود دارد که معمولاً با یک حرف و یک عدد مشخص می‌شوند (مثلاً G4). به طور کلی، فیلترهای “F” ذرات کوچکتر را نسبت به فیلترهای “G” حذف می‌کنند، بنابراین گرد و غبار و باکتری‌های موجود در هوا را جذب خواهندکرد. هرچه عدد دوم بیشتر باشد، فیلتر موثرتر است و برخی از سازندگان فیلترهای پیشرفته اختیاری را ارائه می‌دهند. همچنین فیلترهای کربنی می‌توانند برای از بین بردن بوهای هوا مفید باشند، در حالی که ادعا می‌شود فیلترهای HEPA در از بین بردن مواد حساسیت زا موثر هستند و تهویه سان توصیه می‌کند در ابتدا به سراغ فیلتر استاندارد بروید.

برخی از سیستم‌ها قابلیت اضافه کردن بخاری‌ها به کانال‌کشی را ارائه می‌دهند، و اگر نگران هوای خنک از فضای پشت بام هستید که دمای داخل خانه را کاهش می‌دهد، می‌تواند برای سیستم‌های فشار مثبت مفید باشد. اما فراموش نکنید که این گزینه‌ها می‌توانند گران باشند.

راهنمای انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب
راهنمای انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب

انتخاب تهویه مناسب و کنترل تراکم

تراکم در زمستان یک مشکل گسترده است؛ زیرا در زمستان زمان بیشتری را در داخل خانه می‌گذرانیم و رطوبت حاصل از پخت و پز، تمیز کردن، شستشو و حتی تنفس ایجاد می‌شود. وقتی از خانه بیرون می‌رویم برای امنیت خانه را بسته می‌گذاریم. بنابراین، ما گرمای محل زندگی را با بسته نگه داشتن درها و استفاده از پرده‌ها و فرش‌های سنگین به دام می‌اندازیم.

یک سیستم تهویه اتوماتیک راه بهتری برای کنترل تراکم است. از هر راهی که به مشکل حمله کنید، به یاد داشته باشید که اگر مقدار آب آزاد شده در هوا کاهش یابد، هوای سالم‌تری خواهید داشت.

قبل از انتخاب تهویه مناسب، عایق سقف خود را بررسی کنید

اگر عایق ندارید، ابتدا آن را نصب کنید. اگر عایق موجود در اثر نشت سقف از جا کنده، فشرده یا خیس شده باشد، کاملاً مؤثر نخواهد بود. حتی ممکن است برای آب و هوای شما ناکافی باشد. بنابراین، قبل از اینکه به نحوه بهبود گرمایش و تهویه خود فکر کنید، تمام مشکلات عایق را برطرف نمایید. راه‌های ساده برای کاهش میزان آب آزاد شده در خانه عبارتند از:

  • فن‌های استخراج کننده را روی اجاق گاز یا در حمام قرار دهید و آنها باید مجرای بیرونی داشته باشند.
  • هنگام پخت و پز همیشه از درب قابلمه‌های بسته استفاده کنید.
  • خشک کن لباس را به بیرون انتقال دهید.
  • هنگام پخت و پز، دوش گرفتن یا استفاده از خشک کن درها را ببندید تا انتشار هوای مرطوب را محدود کنید.
  • تعداد گیاهان گلدانی در خانه را محدود کنید.
  • بررسی کنید که زمین زیر خانه خشک باشد. اگر خیس است، آن را با پلی اتیلن بپوشانید.
  • اتصالات را بچسبانید، و از چسباندن محکم اطراف شمع‌ها اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، شما باید مطمئن شوید که سیستم‌های زهکشی آب را دور می‌کنند.
  • هرگونه نشتی در سقف یا اطراف پنجره‌ها را برطرف کنید.
  • نورهای رو به رو با تهویه باز را بردارید یا آنها را با نورهای پایینی جدید جایگزین کنید که هوای گرم و مرطوب شما را به سقف نشت نکنند.

الزامات کد ساختمان

تمام هوای خانه شما باید هر 3 ساعت یکبار و هوای آشپزخانه‌ها باید هر یک ساعت عوض شود. در حمام نیز هر 2 ساعت یکبار بوده و بهترین راه استفاده از پنکه است.

سیستم‌های تهویه هوای فشار مثبت/اجباری با دمیدن هوای خشک‌تر از فضای پشت بام به داخل خانه کار می‌کنند. آنها برای خانه‌های قدیمی با نازک کاری چوبی بهتر از خانه‌های مدرن با نازک کاری آلومینیومی مهر و موم شده مناسب هستند؛ مگر اینکه پنجره‌ها باز شوند یا دریچه‌های اضافی تعبیه شده باشد.

سیستم‌های تهویه متعادل فشار/مبدل حرارتی هوای مرطوب گرم را از فضاهای داخل به بیرون می‌برند و آن را از یک مبدل حرارتی عبور می‌دهند تا هوای خشکی را که سیستم از بیرون وارد می‌کند گرم نماید. این موضوع می‌تواند به طور کامل الزامات کد ساختمان را برآورده کند و این سیستم در خانه‌های مدرن تر و بدون هوا بهتر کار می‌کند.

اینکه کدام سیستم بهتر است به طراحی خانه شما، مساحت کف آن، موقعیت مکانی، میزان آفتاب گرفتن خانه، نوع سقف … حتی آب و هوای محلی بستگی دارد. همچنین قبل از نصب هر سیستمی، تکالیف خود را انجام دهید. ما در زیر نحوه عملکرد طرح‌های مختلف و برخی از مزایا و معایب آنها را بیان کرده ایم که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که آیا خانه شما برای هر یک از سیستم‌های موجود مناسب است یا خیر.

برای رسیدن به بهترین نتایج، یک سیستم باید به طور خاص برای خانه و نیازهای شما طراحی شود. اما این کار می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، به خصوص اگر یک سیستم کاملاً خودکار با چندین پریز یا گزینه‌های دیگر را انتخاب کنید. بنابراین، تهویه سان به شما توصیه می‌کند از چندین نصاب که با آب و هوای محلی شما آشنا هستند، خدمات دریافت نمایید.

چگونه برای منزل خود سیستم تهویه مطبوع انتخاب کنیم
چگونه برای منزل خود سیستم تهویه مطبوع انتخاب کنیم

کانال کشی سیستم تهویه مناسب

سردرگمی بسیار زیادی در مورد سیستم‌های به اصطلاح “بازیابی گرما” وجود دارد و مؤثرترین نوع واحد «بازیابی گرما»، سیستم فشار متعادل است (به بالا مراجعه کنید)، که هوای مرطوب گرم را از فضاهای زندگی استخراج می‌کند و آن را از طریق یک مبدل حرارتی برای گرم کردن هوای خشک عبور می‌دهد. همچنین در این نوع سیستم بخاری‌های داخلی مورد نیاز نیست.

سیستم‌های فشار مثبت بدون شک می‌توانند هوای گرم (مثلاً در روزهای آفتابی تابستان) از ساختمان و سقف خارج کنند. اما در روزهای سرد زمستانی فضای پشت بام نیز بسیار سرد است. مطالعه ای در دانشگاه اوتاگو نشان می‌دهد که در زمستان هوای فضای پشت بام معمولا سردتر از داخل خانه بوده و در شب‌های زمستان می‌تواند سردتر از هوای بیرون باشد.

توصیه ما

هر یک از انواع سیستم‌های تهویه می‌تواند بسیار موثر باشد. همچنین انتخاب شما به نوع خانه ای که در آن زندگی می‌کنید، موقعیت مکانی و بودجه شما بستگی دارد.

سیستم‌های فشار متعادل بهترین گزینه هستند و تقریباً در هر شرایطی کار می‌کنند، به شرطی که به درستی با خانه شما مطابقت داشته باشند و به درستی نصب شوند.

سیستم‌های فشار مثبت در هر خانه‌ای که فضای سقف مناسبی دارد و هوای کافی از درها و پنجره‌ها نشت می‌کند، کار خواهدکرد. اما اگر سقف شما در سایه است یا در قسمت سردتری از کشور زندگی می‌کنید، روشن کردن یک بخاری برای اطمینان از جریان هوای کافی و دفع بادهای سرد ضروری خواهدبود. همچنین ممکن است مجبور شوید دریچه‌های کوچک را در خانه‌های جدید نصب کنید یا پنجره‌ها را کمی باز بگذارید تا به حرکت هوای کافی برای کنترل کامل تراکم دست یابید.

سیستم‌های خورشیدی (تغییر سیستم‌های فشار مثبت) در هر جایی که آفتاب کافی داشته باشد مؤثر خواهند بود و همیشه کمترین هزینه‌های جاری را خواهند داشت.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید