چه زمانی باید برای سرویس داکت اسپلیت سقفی اقدام نماییم!

انواع-داکت-اسپلیت-سقفی

چه زمانی باید برای سرویس داکت اسپلیت سقفی اقدام نماییم!

آیا تا به حال سرویس داکت اسپلیت سقفی را انجام داده‌اید؟ از آنجا که یک سیستم تهویه مطبوع از نوع اسپلیت است، نصب کاست سقفی آسان خواهدبود و نیازی به کانال کشی ندارد. این ویژگی درواقع مزیت اصلی آن نسبت به سیستم کانالی بوده که شامل یک فن کویل داخلی است که باید در فضای پشت بام خانه نصب شود.

 اگر یک سیستم کانالی نصب می‌کنید باید یک سری کانال در مکان‌های مختلف در سراسر خانه شما ایجاد شود. همچنین اگر خانه کوچکتری دارید، استفاده از سیستم کانالی کارآمد نیست و اگر فقط برای یک اتاق یک نفره به تهویه مطبوع نیاز دارید، بازهم گزینه خوبی نخواهدبود. اما سوال اینجاست که سرویس داکت اسپلیت باید چه زمانی انجام شود؟ تهویه‌ سان در این مقاله اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

هر چند وقت یکبار سرویس داکت اسپلیت سقفی باید انجام شود؟

سیستم‌های اسپلیت در تمام طول سال کار زیادی را انجام می‌دهند و خانه‌ها در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می‌دارند.  در بیشتر موارد توصیه کارشناسان تهویه مطبوع، انجام سرویس به صورت 12 ماه یکبار است. همچنین در صورت نگهداری منظم به طور موثر کار می‌کند و طول عمر خوبی دارد. این قانون چه درمورد برندهای درجه یک مانند کولر گازی فوجیتسو و چه درمورد مارک کمتر شناخته شده و ارزان‌تر نیز صدق می‌کند.

 بهترین زمان از سال برای برنامه ریزی تعمیر و نگهداری AC، اگر فقط یک واحد خنک کننده دارید، ماه‌های بهار است تا برای ماه‌های گرم تر تابستان آماده باشد. اگر سیستم هم عملکرد سرمایشی و هم عملکرد گرمایشی دارد، بهتر است که برای دو بار در سال، یک بار در بهار و یک بار در پاییز، قبل از شروع فصل سردتر یعنی زمستان، تعمیر و سرویس سیستم تهویه مطبوع را برنامه ریزی کنید.

داکت-اسپلیت-سقفی
داکت-اسپلیت-سقفی

آیا واقعاً لازم است هر سال برای سرویس داکت اسپلیت سقفی اقدام نماییم؟

ممکن است بپرسید که آیا تعمیر و نگهداری سالانه تهویه مطبوع ضروری است یا خیر؟ در ادامه چند نکته در این رابطه را برای شما عنوان کرده‌ایم؛

_وقتی کولر گازی خیلی کثیف است، قطعات به درستی کار نمی‌کنند و میزان خنک کردن خانه شما را کاهش می‌دهد. سرویس و تمیز کردن مرتب آن لازم است.

_هنگام بررسی اینکه آیا کولر گازی نیاز به سرویس دارد، شایان ذکر است که سرویس منظم همچنین عمر سیستم AC را افزایش می‌دهد،

_هنگامی که یک سیستم در تلاش است تا کار کند، از قدرت بیشتری استفاده می‌کند و این موضوع باعث بالا رفتن مصرف انرژی خواهدشد.

_علاوه بر صرفه جویی در هزینه در قبوض انرژی، تحقیقات ثابت کرده است که کولرهایی که سرویس منظم ندارند، تعمیرات گرانتری خواهندداشت.

_واحدهای تهویه مطبوع می‌توانند کیفیت هوای داخل خانه شما را بهبود بخشند؛ زیرا دود، بو و ذرات ریز را فیلتر می‌کنند، بنابراین شما و خانواده تان کمتر از آلرژی، مشکلات تنفسی، مشکلات پوستی و غیره رنج می‌برید.

آیا نگهداری سالانه کولر گازی ضروری است؟ بله! تعمیر و نگهداری منظم به این معنی است که متخصص تعمیرات کوچک را تشخیص می‌دهد و قبل از اینکه این مسائل به نگرانی‌های بزرگ‌تر و گران‌تر تبدیل شوند، آنها را حل خواهدکرد. سیستم داکت اسپلیت در روزهای گرم شما را خنک و راحت نگه می‌دارد و در صورت خرابی آن، احساس تحریک‌پذیری بیشتر می‌کنید و سطح ناراحتی‌تان افزایش می‌یابد.

5 نکته در مورد نحوه سرویس تهویه مطبوع

در اینجا چند مرحله آسان برای تمیز کردن و سرویس تهویه مطبوع آورده شده است که جنبه عمومی دارند.

فیلترهای خود را به طور منظم بررسی و تمیز کنید.

شما می‌توانید فیلترها را خودتان تعویض کنید و اینکه هر چند وقت یکبار باید کولر گازی تمیز شود، بستگی به استفاده شما دارد. اگر آلرژی دارید، در مکانی حاوی گرد و خاکی زندگی می‌کنید یا حیوانات خانگی دارید، احتمالاً لازم باشد که هر چند ماه یکبار فیلترها را تعویض کنید. در غیر این صورت می‌توانید هر 4 تا 6 ماه یکبار آن را تعویض کرده و برای خرید نوع فیلتر مناسب، دفترچه راهنما را بررسی کنید.

واحد بیرونی را تمیز کنید و زباله‌ها، برگ‌ها و غیره را حذف کنید.

دریچه‌های داخل آن را تمیز کنید. عدم تمیز کردن یکی از دلایل اصلی کاهش کارایی AC است. در هر صورت، بهترین گام شما این است از متخصصان کمک بگیرید؛ زیرا آنها تجربه، مهارت و دانش لازم را دارند تا آن را به درستی انجام دهند.

هزینه سرویس داکت اسپلیت

 تعدادی از عوامل بر این موضوع تأثیر می‌گذارد و برخی از آن عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • شرکت خدماتی که برای رفتن به آن انتخاب می‌کنید.
  • نوع سیستم تهویه مطبوع شما، تعداد واحدهای آن اگر تهویه مطبوع اسپلیت باشد.
  • چه تعداد جزء برای تعمیر کردن وجود دارد، هر چه کار طولانی‌تر باشد، هزینه سرویس بیشتر می‌شود.
  • چقدر خوب تمیز و نگهداری می‌شود – سیستمی که به خوبی و به طور منظم از آن مراقبت شده باشد، احتمالاً هزینه سرویس کمتری نسبت به سیستم تهویه مطبوع خواهد داشت.
  • هزینه تعمیر و نگهداری برق خانگی نیز تحت تأثیر این است که آیا قطعات به تعویض و تعمیرات جزئی نیاز دارند یا خیر.

هر چند وقت یکبار باید کولر گازی اسپلیت سیستم سرویس شود؟

هنگامی که به طور خاص به بررسی این موضوع می‌پردازیم که هر چند وقت یکبار باید یک سیستم تهویه مطبوع سیستم اسپلیت را سرویس کنید، پاسخ هنوز یک بار در سال است. به هرحال، اگر اسپلیت به درستی کار نمی‌کند و به خوبی خنک نمی‌شود، بنابراین انرژی بیشتری مصرف خواهدکرد و در نتیجه زودتر خراب می‌شود. در کنار تمامی مطالب گفته شده، نباید اهمیت انواع دریچه داکت اسپلیت را دست کم گرفت! زیرا برخی از آنها به عملکرد بهتر سیستم کمک کرده و نیاز به سرویس و تعمیرات را کاهش می‌دهند.

نشانه‌هایی که سیستم اسپلیت شما به خدمات نیاز دارد

علائمی که نشان می‌دهد نیاز به سرویس کولر گازی سیستم اسپلیت دارید عبارتند از:

  • اگر جریان هوا از واحد AC اسپلیت شما کاهش پیدا کند
  • آیا سیستم‌های اسپلیت نیاز به سرویس دارند، اگر متوجه شدید که هوای گرم را خارج می‌کند و نه سرد، بله است
  • متوجه شدید که قبض انرژی شما بالا رفته است
  • متوجه رطوبت یا نشت بیشتری در اطراف دستگاه می‌شوید
  • شروع به ایجاد صداهای عجیب و غریب می‌کند، بیش از حد بلند می‌شود یا بوی بدی به مشام شما می‌رسد

نحوه سرویس داکت اسپلیت برای متخصصان

  • فیلترهای داخل واحد را تعویض کنید
  • ترموستات‌ها را چک کنید
  • کویل‌ها را تمیز کنید
  • نحوه سرویس کولر گازی سیستم اسپلیت شامل بررسی تخلیه اواپراتور و شیر تخلیه است.
  • عملکرد کنترل از راه دور را بررسی کنید
  • واحد بیرونی را بررسی کرده و آن را تمیز کنید
  • موانع را از روی فن کندانسور بردارید
  • کویل‌ها را بررسی، شستشو و تمیز کنید
  • به سطوح مبرد نگاه کنید
  • در صورت نیاز عایق لوله را تعویض کنید

مزایای سیستم داکت اسپلیت سقفی

بسیاری از مردم کولر گازی اسپلیت را به دلیل مزایای زیر ترجیح می‌دهند:

فرآیند نصب آسان تر

در مقایسه با سیستم‌های سنتی، یک سیستم داکت اسپلیت سقفی Ceiling split duct به کار بسیار کمتری برای نصب نیاز دارد. نه تنها نیازی به کانال کشی نیست، بلکه اتصال بین واحدهای داخلی و خارجی شما فقط به دهانه‌ای به قطر حدود 3 اینچ نیاز دارد. پس از انجام این کار، تنها چیزی که لازم است دسترسی به برق و مکانی برای نصب واحدهای آن خواهدبود.

بهره وری انرژی بیشتر

سیستم‌های مرکزی انرژی زیادی را از طریق کانال کشی از دست خواهندداد و مجاری نشتی می‌توانند تا 30 درصد انرژی خنک کننده را از دست بدهند. هنگامی که کانالی بدون عایق یا کانالی دارید که در فضاهای دارای محیط مرطوب نصب شده است، این امر باعث ایجاد مشکلاتی در بهره وری انرژی می‌شود. از آنجایی که سیستم‌های اسپلیت طراحی کاملاً بدون کانال ارائه می‌کنند، این امر باعث افزایش صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینه‌های صرف شده برای قبوض آب و برق آینده می‌شود.

آنها با دکوراسیون شما ترکیب می‌شوند

با سیستم تهویه مطبوع سیستم اسپلیت، نصب در داخل ساختمان بسیار انعطاف‌پذیر است. می‌توانید آنها را از سقف یا به دیوار آویزان کنید. علاوه بر این، بسیاری از آنها ژاکت‌های ظریف و پیچیده‌ای ارائه می‌دهند که از نظر زیبایی شناسی جذاب هستند.

عملیات آرام

یک یونیت بدون کانال داخلی می‌تواند به اندازه 19 دسی‌بل بی‌صدا کار کند که به طور قابل توجهی ساکت تر از واحد‌های دیگر است. کندانسور بدون مجرای آن یز بسیار باریک‌تر بوده و به شما امکان می‌دهد آن‌ها را در مکان‌های مختلفی قرار دهید.

منطقه بندی

سیستم‌های اسپلیت با تقسیم فضا، مناطق مختلف خانه شما را خنک می‌کنند. برخلاف سیستم‌های AC سنتی که یک ترموستات برای کل فضای شما دارند، هر منطقه ترموستات مخصوص به خود را خواهدداشت.

سخن پایانی

همانگونه که گفته شد، سرویس داکت اسپلیت سقفی به صورت یک الی دوبار در سال توصیه می‌شود و اینکار به بالا رفتن کارایی آن کمک خواهدکرد. اما این نکته را فراموش نکنید که تمیز کردن داکت اسپلیت سقفی باعث می‌شود که زمان در سرویس یا تعمیر، به عملیات کمتری نیاز باشد و همچنین متخصصی که این کار را برای شما انجام می‌دهد، تقاضای هزینه کمتر ی کند. در صورتی که برای سرویس داکت اسپلیت سقفی خود به کمک نیاز دارید، متخصصان تهویه‌سان در خدمت شما خواهندبود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید