شناخت و معرفی مدل‌های مختلف دریچه تهویه هوا ساختمان

دریچه تهویه هوا

شناخت و معرفی مدل‌های مختلف دریچه تهویه هوا ساختمان

آیا مدل‌های مختلف دریچه تهویه هوا ساختمان را می‌شناسید؟ پخش کننده‌های هوا نقاط تحویل هوای مطبوع هستند که معمولاً در سقف‌ها نصب می‌شوند. از آنجایی که استفاده از سیستم تهویه مطبوع در ساختمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، باید در انتخاب تجهیزات جانبی آن نیز دقت نمود؛ چراکه همین تجهیزات بر عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم می‌گذارند. یکی از این تجهیزات مهم، دریچه تهویه هوا است که در این پست سعی بر آن داشته‌ایم تا این قطعه را به صورت جامع بررسی کنیم. پس تا پایان وبلاگ ما را همراهی کنید.

اهمیت استفاده از دریچه تهویه هوا در ساختمان

دریچه هوا معمولا شبیه یک توری عمل خواهدکرد؛ توری متشکل از چند شکاف کنار هم در یک دیوار یا ورق فلزی یا مانع دیگر است که معمولاً اجازه می‌دهد هوا یا آب وارد و یا خارج شود اما اشیای بزرگتر را مانند فیلتر بیرون نگه می‌دارد. معمولاً از توری‌ها به عنوان ورودی هوای برگشتی یا خروجی استفاده می‌شود و درپوش‌های هواکش ما شامل توری‌های هوای برگشتی، خطی و… است.

دریچه‌های هوای برگشتی – این توری‌ها را می‌توان با لوورها در موقعیت بالا یا پایین به دور از دید نصب کرد و رنگ استاندارد آنها سفید است.

دریچه‌های فضایی چرخشی – ایده آل برای هوای برگشتی در نواحی مانند پاگرد یا بین کابینت‌های آشپزخانه، روشویی‌های توکار و غیره.

دریچه‌های کف – ساخت به صورت لانه زنبوری فولادی که معمولاً قهوه‌ای رنگ است.

توری فیلتر – کوره‌های فیلتر می‌توانند اندازه فیلترهای استاندارد با ضخامت 1 تا 4 اینچ را در خود جای دهند.

انواع دریچه تهویه هوای فلزی

لوورهای روی توری‌ها و رجیسترهای چوبی معمولاً ضخیم هستند، به خصوص اگر برای استفاده در کف در نظر گرفته شده باشند. ضخامت اضافی به طور قابل توجهی منطقه آزاد را کاهش می‌دهد و در نتیجه، فضای آزاد اطراف دریچه‌های چوبی معمولاً 45 تا 50 درصد است. حتی برخی از مدل‌ها دارای یک منطقه آزاد کوچکتر در اطراف خود هستند.

انواع دریچه‌های پلاستیکی نیز معمولاً دارای لوورهای ضخیم هستند تا به آنها استحکام بیشتری بدهد. برعکس، بیشتر رجیسترها و توری‌های فلزی دارای فضای آزاد زیادی در اطراف خود هستند که حدود 75٪ است.

اگر قصد دارید انواع دریچه‌های استاندارد را جایگزین کنید، بهتر است از خرید مدل‌هایی که محدودیت بیشتری برای جریان هوا دارند، خودداری نمایید، حتی اگر با دکوراسیون خانه شما مطابقت داشته باشند. استفاده از چنین مدل‌هایی منجر به کاهش جریان هوا می‌شود که می‌تواند بر تجهیزات HVAC و راحتی خانه شما تأثیر بگذارد.

می‌توانید درپوش‌های هواکش استاندارد خود را با همان نوعی که در حال حاضر دارید جایگزین کنید. روش دیگر این است که به سراغ مدل‌هایی با محدودیت کمتری بروید که دارای روکش‌های براقی مانند کروم یا برنز هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع دریچه و بهره وری انرژی HVAC، با تهویه‌ سان تماس بگیرید؛ زیرا ما به شما کمک می‌کنیم خانه‌های خود را راحت و دلنشین نگه دارید. همچنین خرید انواع تجهیزات مربوط به سیستم تهویه مطبوع از جمله خرید دریچه اسلوت از طریق این سایت وجود دارد و شما عزیزان با خیالی راحت می‌توانید خرید خود را انجام دهید.

دریچه تهویه هوا ساختمان
دریچه تهویه هوا ساختمان

اهمیت استفاده از دریچه تهویه هوا ساختمان

گرمایش و سرمایش فقط ارسال هوا به داخل خانه نیست، بلکه ایجاد یک الگوی جریان هوا در گردش است که هوای تصفیه نشده را در خانه شما حذف می‌کند و آن را به واحد مرکزی باز می‌گرداند تا فضا گرم یا خنک شود. اگر این گردش اتفاق نیفتد، هرگز هوای خوبی در داخل ساختمان نخواهید داشت.

برای مثال، اگر اتاقی فاقد مجرای هوای برگشت باشد، مهم نیست که در تابستان چقدر هوای خنک به آن پمپ می‌کنید. برای خنک ماندن با مشکل مواجه خواهد شد و این موضوع اغلب سخت و ناراحت کننده خواهد بود. بنابراین، متداول ترین اصلاح کانالی که ما انجام می‌دهیم این است که یک دریچه یا کانال هوای بزرگتر نصب کنیم تا گردش مناسب در خانه انجام شود.

هنر طراحی کانال کشی

خانه‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند، پس چرا کانال‌ها باید همه یکسان باشند؟ اینجا جایی است که علم با هنر ملاقات می‌کند.

فرض کنید بعد از ده سال یک اتاق به خانه اضافه شده و اکنون شما در حال تعویض سیستم HVAC هستید. ما اغلب مجبوریم در اطراف ساخت و ساز موجود تحقیقات مختلفی انجام دهیم تا بفهمیم که چگونه کانال کشی مناسب را به منطقه جدید برسانیم. اما همیشه راه حلی وجود دارد و در نهایت کار بسیار راحتی خواهد بود. در این مواقع، داستان به نحوه کانال کشی قبلی بر میگردد و اگر به صورت ستاندارد انجام شده باشد، راه اندازی سیستم تهویه در منطقه جدید در کوتاه ترین زمان انجام خواهدشد.

دریچه‌های خود را باز و بسته کنید

هدف اصلی دریچه‌های تهویه مطبوع شما این است که هوای گرم و خنک را وارد اتاق‌های خانه شما کنند. شما می‌توانید با باز و بسته کردن دریچه‌های منتخب در سیستم، جریان هوا را در خانه خود کنترل کنید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند دریچه‌ها را در اتاق‌هایی که اغلب استفاده نمی‌شود، بسته نگه دارید. این کار اطمینان حاصل می‌کند که اکثر هوای گرم و خنک خروجی از سیستم HVAC شما در مناطقی از خانه شما که بیشترین زمان را در آن سپری می‌کنید توزیع می‌شود. با این حال، بستن بیش از حد رجیسترها می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد و سیستم تهویه مطبوع شما را مجبور به کار سخت تر کند. از بستن بیش از 20 تا 40 درصد دریچه‌های خود در هر زمان برای رسیدن به نتایج مطلوب خودداری کنید. علاوه بر این، اگر گرمایش یا سرمایش مورد انتظارتان را در مناطق خاصی از خانه دریافت نمی‌کنید، مطمئن شوید که دریچه‌های شما کاملاً باز بوده و با پارچه، اثاثیه یا سایر وسایل مسدود نشده‌اند.

در میان انواع مختلف دریچه هوا، دریچه‌های اصلی دریچه‌های ورودی معمولی هستند که در اکثر خانه‌ها و آپارتمان‌ها یافت می‌شوند. این درپوش‌ها، دارای دنده‌های فلزی یا پلاستیکی ساده با اهرمی هستند که مجموعه‌ای از لت‌ها را باز یا بسته می‌کنند. درپوش‌های دکوراتیو دریچه هوا بر اساس یک اصل عمل خواهندکرد، اما در رنگ‌ها، سبک‌ها و مواد مختلف موجود هستند. این درپوش‌های دریچه برای تکمیل دکوراسیون شما طراحی شده‌اند و می‌توانند به راحتی و در کمترین زمان نصب شوند.

انواع دریچه تهویه بر اساس کارکرد

درپوش‌های دریچه منافذ دریچه سیستم HVAC را می‌پوشانند که هوا را در اتاقی که از طریق کانال‌ها می‌آید به گردش در می‌آورد. آنها بخشی جدایی ناپذیر از سیستم HVAC هستند و در حالت کلی، دو نوع دریچه وجود دارد که یک سیستم HVAC از آنها تشکیل شده است:

دریچه‌های تامین – دریچه‌های تامین هوا اجازه می‌دهند هوای سرد یا گرم مورد نظر از تهویه مطبوع وارد اتاق‌های خانه شود. آنها اغلب در دیوارهای بیرونی، روی زمین یا زیر پنجره‌ها نصب می‌شوند و به طور ایده آل جدا از دریچه‌های برگشتی قرار می‌گیرند تا از گردش مجدد هوای مطبوع وارد شده از HVAC جلوگیری کنند.

دریچه‌های برگشتی – این دریچه‌ها هوای بدون تهویه را از اتاق‌ها به کانال‌هایی می‌کشند که آن را برای تهویه به سیستم HVAC می‌برند. دریچه‌های برگشت بیشتر در اتاق‌ها قرار دارند و اغلب در دیوارهای داخلی، بالاتر از سطح زمین یافت می‌شوند. آنها همچنین به کنترل جریان هوا و فشار در خانه کمک می‌کنند.

هر دو دریچه تامین و برگشت با درپوشی پوشیده خواهندشد که به طور ایده آل برای کنترل جریان هوا از طریق دریچه‌ها طراحی شده‌اند. روکش‌های هواکش در سبک‌ها و طرح‌های بسیاری موجود هستند و می‌توان آن‌ها را متناسب با دکوراسیون اتاق انتخاب کرد. برخی از درپوش‌های دریچه دارای عملکرد اضافی حذف ناخالصی‌ها از هوا هستند که کیفیت هوای داخل خانه را بهبود می‌بخشد.

مراقبت از دریچه تهویه ساختمان

با گردش هوا در داخل و خارج درب دریچه، به مرور زمان گرد و غبار جمع شده و کثیف می‌شود. بنابراین درست مانند سیستم HVAC، تمیز کردن و نگهداری منظم آن ضروری است. در حالت ایده آل، تعمیر و نگهداری درب دریچه هوا باید یک بار در سال توسط تکنسین HVAC آموزش دیده و واجد شرایط انجام شود.

با این حال، مناطق خاص، به ویژه مکان‌هایی که ترافیک زیاد است، خاک بیشتری را جمع‌آوری می‌کنند و نیاز به تمیز کردن بیشتر از سایر درپوش‌های هوا دارند. بنابراین توصیه می‌شود که چنین درپوش‌های هواکشی به طور منظم تر تمیز شوند. سعی کنید تمیز کردن چنین پوشش دریچه‌ای به عنوان بخشی از نظافت هفتگی یا ماهانه خانه در نظر بگیرید.

تمیز نگه داشتن درپوش‌های هواکش نه تنها تمیز به نظر رسیدن آنها را تضمین می‌کند، بلکه عملکرد بهتری نیز خواهند داشت و کیفیت هوای گردشی را بهبود می‌بخشد. هنگامی که تجهیزات گرمایش و سرمایش شما به طور موثر کار می‌کنند، در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنید و در هزینه نیز صرفه جویی خواهید کرد.

سخن پایانی

آیا مایلید در مورد اجزای سیستم تهویه مطبوع خود و نحوه کمک آنها به گرمایش و سرمایش خانه خود بیشتر بدانید؟  برای این منظور، مقالات  وبلاگ ما را بررسی کنید. درپوش‌های هواکش اگرچه ممکن است چندان حیاتی به نظر نرسند، اما بخشی جدایی ناپذیر از سیستم تهویه مطبوع هستند و باید در انتخاب نوع آنها دقت کرد. همچنین کارایی سیستم را به طرز قابل توجهی بهبود می‌بخشند و از این رو، پیشنهاد می‌شود که برای خرید آنها از طریق فروشندگان معتبر اقدام کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید