شناخت دریچه فن کویل سقفی و معرفی ابعاد استاندارد آن

دریچه فن کویل سقفی

شناخت دریچه فن کویل سقفی و معرفی ابعاد استاندارد آن

چرا ابعاد دریچه فن کویل اهمیت زیادی دارد؟ عملکرد فن کویل نسبتا ساده است و اکثر فن کویل‌ها به پمپ حرارتی متصل هستند. اما در این میان، شما باید به ابعاد دریچه فن کویل نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ چراکه اگر با اندازه و مشخصات دستگاه همخوانی نداشته باشد، می‌تواند بر کیفیت کارایی فن کویل تاثیر بگذارد. تهویه‌ سان در ادامه راهنمای مختصری در این رابطه در اختیار شما عزیزان گداشته است و همچنین اشاره‌ای به عملکرد فن کویل داشته‌ایم؛ پس پیشنهاد می‌شود این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

ابعاد استاندارد دریچه فن کویل

همانگونه که در ابتدا ذکر شد؛ شما به اولین چیزی که باید توجه داشته باشید این است که دریچه فن کویل با مشخصات و ابعاد فن کویل همخوانی داشته باشد. همچنین شما باید به ظرفیت فن کویل خود توجه ویژه‌ای داشته و بر اساس آن، ابعاد دریچه را انتخاب کنید. در واقع هرچه ظرفیت فن کویل بیشتر باشد، باید دریچه بزرگتری را انتخاب کرده و دریچه را طوری نگهداری کنید که هنگام سرویس فن کویل، مشکلات زیادی نداشته باشد. در همین راستا، تمیز کردن دریچه فن کویل بسیار مهم خواهدبود و این کار از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

اما شاید بپرسید که با توجه به تعاریف فوق، ابعاد استاندارد دریچه فن کویل چقدر است؟ نمی‌توان یک جواب قطعی به این سوال داد؛ زیرا مدل دستگاه‌ها بسیار متنوع است و برای خرید دریچه فن کویل و اطلاع از ابعاد دقیق دریچه آن‌ها، باید به دفترچه راهنمای محصول مراجعه فرمایید.

عملکرد فن کویل

نحوه عملکرد فن کویل مزایا و معایبی دارد و این عملکرد بر اساس اصل گرمایش همرفت است. این دستگاه برای تامین انرژی فن خود از انرژی برق استفاده می‌کند که باعث ایجاد حرکت هوا در اتاق می‌شود. هوای سرد از قسمت پایینی فن کویل وارد شده و از قسمت بالایی آن خارج خواهدشد. بیایید در شش مرحله به اصل عملکرد آن نگاهی بیندازیم.

1. تولید گرما

واحدهای فن کویل همیشه دارای یک واحد تولید گرما یکپارچه هستند. این دستگاه‌ها از انواع مختلفی از انرژی استفاده کرده و ساده‌ترین واحدهای فن کویل از برق استفاده می‌کنند. همچنین افزایش دمای هوا به لطف یک مقاومت انجام می‌شود.

2. اصل همرفت

فن کویل از اصل گرمایش کانوکشن استفاده می‌کند. همرفت به عنوان انتقال حرارت از طریق ماده تعریف خواهدشد و برای فن کویل، منظور از این ماده در واقع هوا است. واحد فن کویل گرما را به هوای سردی که وارد دستگاه می‌شود، منتقل خواهدکرد و دستگاه هوای گرم شده را به داخل اتاق دفع می‌کند.

3. فن

برای سرعت بخشیدن به گرمایش اتاق و ارتقای انتقال حرارت، واحد فن کویل از یک دمنده استفاده می‌کند. فن کویل به لطف داشتن یک فن، هوای اتاق را به حرکت در می‌آورد و این سیستم باعث اختلاط هوا، افزایش دما و تخریب لایه‌ها می‌شود؛ اما هوای گرم در سقف ذخیره نخواهدشد.

4. تولید سرما

برای دستیابی به خنک کنندگی قابل توجه، فن کویل دارای یک مبرد است که در پمپ‌های حرارتی استفاده می‌شود.

5. فیلتر

یک فیلتر درشت در پایین دست ورودی هوای فن کویل قرار دارد. در طول کار دستگاه، هدف فیلتر جذب بزرگترین ذرات است که می‌توانند روی سیم پیچ یا مبدل تجمع کنند و وظیفه اصلی آن حفظ عملکرد دستگاه در سطح بهینه آن است.

6. جمع آوری میعانات

عملکرد فن کویل در حالت خنک کننده، باعث میعان خواهدشد که این بازیابی با ذخیره سازی یا تخلیه انجام می‌شود. فن کویل اغلب دارای پمپ بالابر است و نصب باید اتصال به شبکه زهکشی فاضلاب را فراهم کند.

عملکرد فن کویل‌ها بر اساس نوع

بسته به نوع فن کویل، عملکرد آن متفاوت است. برای مثال، تنظیم از ترموستات الکتریکی یا شیر سه طرفه استفاده می‌کند. مبدل حرارتی از آب گرم دیگ یا پمپ حرارتی استفاده خواهدکرد و برخی از واحدهای فن کویل به طور متناوب انرژی الکتریکی و انرژی هیدرولیک را مدیریت می‌کنند. بیایید کارکرد فن کویل را با توجه به نوع آن بررسی کنیم.

فن کویل روی پمپ حرارتی هوا-آب

واحد فن کویل روی پمپ حرارتی عمدتاً به لطف مدار مبرد پمپ حرارتی کار می‌کند. این نوع فن کویل دارای دو لوله می‌باشد و پمپ حرارتی آب و هوا برگشت پذیر باتری را با آب گرم یا سرد تامین می‌کند. ترموستات اتاق با استفاده از یک شیر سه طرفه دما را تنظیم خواهدکرد و برای کار کردن به یک واحد خارجی نیاز دارد.

فن کویل بویلر

عملکرد فن کویل بویلر فقط در حالت گرمایش است. یک مبدل گرمای حمل شده توسط آب گرم در مدار گرمایش مرکزی را به هوای اتاق منتقل می‌کند و این سیستم مانند واحدهای فن کویل پمپ حرارتی است. این نوع فن کویل دو لوله یا چهار لوله بوده و یک شیر سه طرفه، همراه با یک ترموستات اتاق، تنظیم آن را تضمین می‌کند.

فن کویل تمام برقی

فن کویل تمام برقی مطابق با فن بخاری سنتی است. عملکرد فن کویل برقی فوق العاده ساده بوده و مقاومت الکتریکی هنگام عبور از مبدل، انرژی خود را به هوا منتقل می‌کند. هنگامی که هوا به دمای تنظیم شده رسید، ترموستات منبع تغذیه را قطع خواهدکرد و دستگاه هیچ گونه میعاناتی تولید نمی‌کند.

فن کویل ترکیبی: برق و مبدل حرارتی

عملکرد فن کویل ترکیبی از جایگزین استفاده می‌کند یا برق یا آب مقاومت الکتریکی عملکرد باتری گرم را فراهم کرده و اجازه می‌دهد تا اتاق را گرم کند. یک مدار آب سرد مبدل حرارتی را تامین خواهدکرد و برای عملکرد تهویه مطبوع سرما تولید می‌کند. این فن کویل برای قسمت تهویه مطبوع به پمپ حرارتی نیاز دارد.

یونیت فن کویل چیست؟

فن کویل دستگاهی است که با استفاده از فن می‌تواند هوای سرما یا گرما را در خانه شما پخش کند. این سیستم هوشمند «یونیت داخلی» نامیده می‌شود، زیرا می‌توان آن را به واحد خارجی پمپ حرارتی هوا متصل کرد.

هنگامی که فن کویل خود را به یک پمپ حرارتی وصل می‌کنید، واحد بیرونی انرژی گرمایی موجود در هوا را جذب می‌کند و گرمای بدست آمده را از طریق لوله‌ها منتقل می‌کند. سپس فن کویل این گرما را از طریق فن تعبیه شده به خانه شما پخش خواهدکرد.

برخلاف رادیاتور که گرمای تولید شده توسط آب با دمای بالا (65 تا 70 درجه سانتیگراد) در لوله‌هایش گردش می‌کند، فن کویل با دمای جریان بسیار پایین (حدود 35 درجه سانتی‌گراد) کار خواهدکرد و گرمای حاصل از آن را به خوبی پخش می‌کند.

مزایا و معایب فن کویل‌ها چیست؟

برای دانستن نقاط قوت و ضعف این دستگاه، نگاهی به عملکردهای مختلف آن بیندازیم.

راحتی حرارتی

فن کویل نسبت به رادیاتورهای معمولی افزایش دما را بسیار سریعتر را ارائه می‌دهد. در واقع، با دمیدن هوا، توربین فن این امکان را فراهم می‌کند که اختلاف دمای بسیار قابل توجهی بین کف و سقف را کاهش دهیم. بنابراین گردش هوا آسایش حرارتی سرنشینان را بهبود می‌بخشد و کنترل دمای هوای اتاق توسط مسیرهای دریچه فن کویل ارائه می‌شود.

پس از استفاده طولانی مدت، این محلول حرارتی ممکن است تمایل به تابش گرما به صورت موضعی داشته باشد. علاوه بر این، اینرسی این فرستنده کاملاً محدود است و هنگامی که خاموش باشد، نمی‌تواند گرما را برای مدت طولانی آزاد کند.

گرمایش برگشت پذیر

فن کویل را می‌توان مستقل از مدار آب گرمایش مرکزی نصب کرد که این امر سهولت نصب را نیز بیشتر می‌کند. می‌توان آن را همیشه به عنوان یک عنصر گرمایش یا برای خنک کردن یک اتاق استفاده کرد. این موضوع تطبیق پذیری آن را بسیار کاربردی کرده و شما را از نصب تهویه مطبوع یا حتی پمپ حرارتی برگشت پذیر بی نیاز می‌کند. این نوع رادیاتور همچنین می‌تواند برای تکمیل سیستم گرمایشی که از قبل در محل وجود دارد، استفاده شود.

مصرف انرژی

رادیاتورهایی که از یک مقاومت استفاده می‌کنند، برق بیشتری مصرف خواهندکرد. بنابراین این نوع گرمایش انرژی بر است. با این حال، مدل‌های اخیر مصرف انرژی کم و بهره وری عالی را نشان می‌دهند. برای صرفه جویی در هزینه، بهتر است که فن کویل با 4 لوله را انتخاب کنید.

امکانات

مانند یک سیستم تهویه مطبوع، فن کویل را می‌توان به روش‌های مختلفی نصب کرد: آنهاروی زمین، دیوار، توکار یا پنهان در سقف کاذب با کاست برای توزیع گرما قابل نصب هستند.

میزان صدا

امروزه مدل‌های بی صدا یا دارای صدای حدود 20 دسی بل وجود دارد.

سخن پایانی

فن کویل دستگاهی است که با برق یا گاز کار می‌کند و با تصفیه هوای محیط اطراف، اتاق را گرم یا خنک خواهدکرد. همچنین به آن یونیت داخلی نیز می‌گویند، زیرا فقط با اتصال به واحد خارجی مانند پمپ حرارتی یا دیگ کار می‌کند. در این میان، توجه به اجزای جانبی مانند دریچه بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در صورت انتخاب قطعات نامناسب، دستگاه بخش عظیمی از کارایی خود را از دست می‌دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید