آشنایی با طرز کار و نحوه تنظیم استاندارد فن کویل

خرید فن کویل

آشنایی با طرز کار و نحوه تنظیم استاندارد فن کویل

نحوه تنظیم استاندارد فن کویل چگونه است؟ واحدهای فن کویل در انواع ساختمان‌ها از مسکونی گرفته تا تجاری و صنعتی استفاده می‌شود و یونیت‌های فن کویل در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند؛ اما خوشبختانه اصل کار آن دقیقاً یکسان است و اجزای آن شامل یک کویل داخلی، یک فن و یک واحد کندانسور خارجی است.

فن هوا را از طریق کویل داخلی، که با مبرد پر شده، هدایت می‌کند تا بسته به دمای مورد نظر در اتاق، آن را خنک یا گرم کند. سپس این هوای سرد یا گرم شده به داخل اتاق فرستاده می‌شود تا محیطی راحت ایجاد و حفظ گردد.

قبل از پرداختن به ادامه مطلب، این نکته را خدمت شما عزیزان عرض کنیم که مجموعه تهویه‌ سان یکی از پیشگامان در ارائه خدمات مرتبط با سیستم‌های تهویه مطبوع و قطعات آن مانند دریچه فن کوبل سقفی و… است که می‌توانید در صورت داشتن هرگونه مشکل، از متخصصان ما کمک بگیرید.

استاندارد فن کویل
استاندارد فن کویل

نحوه تنظیم استاندارد فن کویل

پارامتر اصلی و وظیفه فن کویل، حفظ دما در مقدار تنظیم شده توسط کنترلر است. برای تحقق این امر، ظرفیت سیستم باید در طول زمان تغییر کند. این تغییرات به طور غیر مستقیم توسط سیستم اتوماسیون و مستقیماً توسط مبدل حرارتی و شیرهای کنترل در سیستم هیدرولیک ایجاد می‌شود. پاسخ سیستم به تغییر بار خنک کننده یا بار گرمایی، تنظیم کمیت یا دمای محیط است.

روش‌های کنترل:

کنترل کمیت – ظرفیت واحد توسط مقدار محیط جریان کنترل می‌شود.

کنترل کیفیت – ظرفیت واحد با تغییرات دمای محیط جاری کنترل می‌شود.

در سیستم‌هایی که از شیرهای دو طرفه استفاده می‌کنند، ظرفیت کولر یا بخاری توسط شیری کنترل می‌شود که بسته به نوع روش کنترل، مقدار آب عبوری از مبدل را تغییر می‌دهد یا با دو حالت “جریان و عدم جریان” کار می‌کند.

در سیستم‌هایی که از شیرهای سه طرفه برای کنترل ظرفیت واحدهای فن کویل استفاده می‌کنند، در دوره‌هایی که نیازی به گرما یا سرمایش نیست، جریان آب از طریق بای پس شیر هدایت می‌شود، بنابراین کل جریان آب در سیستم ثابت است.

سیستم کنترل دمای اتاق شامل اندازه گیری مداوم و مقایسه نتایج با مقادیر تعیین شده است. اگر دمای اتاق اندازه گیری شده با مقدار تعیین شده متفاوت باشد، کنترل کننده موقعیت شیر ​​را تصحیح می‌کند. این موضوع روی کمیت محیط و ظرفیت سیستم تاثیر می‌گذارد که البته دمای اتاق را تغییر می‌دهد.

همچنین تأثیر اختلالات را جبران می‌کند و روی مواردی مانند تغییر دمای بیرون، باز شدن پنجره، دریافت گرمای اضافی از محیط و غیره اثرگذار است. اینکه این دما تا چه حد پایدار باشد و تا چه حد سیستم قادر به تصحیح دقیق این اختلالات است، تا حد زیادی به انتخاب شیرها و همچنین به روش‌های کنترل فرضی و سایر موارد بستگی دارد.

کنترل روشن/خاموش

سیگنال کنترل می‌تواند یکی از دو حالت موجود را داشته باشد – ON یا OFF. این بدان معنی است که شیر کنترل یا کاملاً بسته و یا کاملاً باز خواهدبود. این ساده ترین روش کنترل بوده و بسته به وضعیت شیر، انرژی حرارتی یا خنک کننده را بسیار کم یا بسیار بالا تعیین می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود که وضعیت عملکرد ناپایدار شود، که منجر به نوسانات دمایی کاملاً قابل توجه در رابطه با نقاط تنظیم دما خواهدشد.

کنترل PWM

نوع خاصی از تنظیم روشن/خاموش، مدولاسیون عرض پالس PWM است. کنترل PWM یک نسخه بهبود یافته از روش کنترل روشن/خاموش به شمار می‌آید.

کنترل فن کویل

یکی از روش‌های کنترل، کنترل سه حالتی است، که در آن سیگنال کنترل می‌تواند سه حالت داشته باشد که باز کردن، بسته شدن و توقف دریچه خواهدبود. روند کنترل دستگاه معمولاً شامل تغییر موقعیت شیر ​​سه طرفه است که نسبت جریان ورودی و بای پس را تغییر می‌دهد. تصحیح موقعیت شیر بلافاصله دمای جریان آب مخلوط را تغییر داده و پاسخ سریع سیستم امکان تنظیمات جزئی در تنظیم سوپاپ را فراهم می‌کند. این سیستم به سیستم‌های پاسخ دهنده سریع نیاز دارد، در غیر این صورت مانند سیستم ON/OFF عمل می‌کند.

اصول واحد فن کویل

یک واحد فن کویل با استفاده از یک فن برای حرکت هوا از طریق کویل گرمایش یا خنک کننده برای تهویه هوا در یک فضا کار می‌کند. در ساده ترین شکل، یک فن کویل از یک فن و یک کویل تشکیل شده است.

فن: از فن برای گردش هوا از طریق واحد فن کویل و فضای مطبوع استفاده می‌شود. فن هوا را از طریق واحد فن کویل از اتاق خارج می‌کند و آن را به داخل اتاق می‌دمد.

کویل: کویل برای گرم کردن یا خنک کردن هوا در هنگام عبور از واحد کویل استفاده می‌شود. در ساختمان‌های تجاری، کویل معمولاً به یک سیستم آب گرم یا آب سرد متصل می‌شود.

فیلتر: اکثر واحدهای فن کویل دارای فیلتر هوا نیز هستند که برای فیلتر کردن ذرات موجود در هوا قبل از ورود به واحد فن کویل استفاده می‌شود. فیلتر هوا به محافظت از اجزای داخلی فن کویل در برابر گرد و غبار کمک می‌کند و همچنین هوای فضای موردنظر را تمیز خواهدکرد.

واحد فن کویل، آب گرم

واحدهای فن کویل معمولاً به یک سیستم مجرای بزرگتر وصل نمی‌شوند و فاکتور اصلی تعیین کننده واحد فن کویل این است که فقط هوا را در یک فضای معین به گردش در می‌آورد. اگر دستگاه از فن خود برای وارد کردن هوای بیرونی استفاده می‌کند، آنگاه واحد از نظر فنی یک فن کویل نیست؛ بلکه یک هواگیر است.

در تهویه مطبوع تجاری، واحد فن کویل در واقع نوع خاصی از هواگیر است که از یک فن برای چرخش مجدد هوا در یک فضا و یک کویل برای گرم کردن یا خنک کردن هوا استفاده می‌کند. در تهویه مطبوع مسکونی، اصطلاح یونیت فن کویل به صورت آزاد به کار می‌رود و برای نام بردن واحدهایی استفاده می‌شود که حداقل دارای فن و کویل هستند.

یونیت فن کویل چیست؟

یونیت فن کویل (FCU) وسیله ای است که برای گرم کردن یا خنک کردن اتاق بدون نیاز به کانال کشی استفاده می‌شود. این واحد شامل یک کویل داخلی، یک فن و یک واحد کندانسور خارجی است. فن هوا را از طریق کویل داخلی، که با مبرد پر شده، هدایت خواهدکرد تا بسته به دمای مورد نظر در اتاق، آن را خنک یا گرم کند. سپس این هوای سرد یا گرم شده به داخل اتاق فرستاده می‌شود تا محیطی راحت ایجاد و حفظ گردد.

FCU‌ها اغلب در دفاتر و سایر ساختمان‌های تجاری و همچنین برخی از خانه‌ها یافت می‌شوند که دو مدل اصلی تولید خواهندشد: فن کویل‌های عمودی (VFC) و فن کویل‌های افقی HFC. نوع اول معمولاً برای فضاهای کوچکتر استفاده می‌شود؛ زیرا می‌تواند به صورت عمودی بر روی دیوارها یا سقف‌ها نصب گردد، در حالی که HFC‌ها برای مناطق بزرگتر مناسب تر هستند، زیرا می‌توانند به صورت افقی روی کف یا سقف نصب شوند.

فن کویل
فن کویل

تفاوت بین فن کویل و واحد هواساز چیست؟

فن کویل‌ها دستگاه‌های مستقلی هستند که هوای موجود را در یک محیط به گردش در می‌آورند. آنها همچنین می‌توانند بخشی از یک سیستم تهویه مطبوع بزرگ باشند در حالی که واحدهای انتقال هوا (AHU) بخشی از یک سیستم HVAC هستند که هوا را از طریق کانال‌ها در خانه شما خنک و مجدداً توزیع می‌کند.

هزینه تعویض فن کویل چقدر است؟

شما هزینه واحد فن کویل جدید را به همراه هزینه‌های نصب در نظر می‌گیرید. هزینه یک واحد فن کویل جدید ممکن است بر اساس برند واحد شما و اندازه تجهیزات متغیر باشد. تعمیر و نگهداری منظم نیز برای سیستم شما لازم است تا اطمینان حاصل شود که واحد فن کویل شما تا زمانی که ممکن است به طور موثر کار می‌کند.

آیا واحدهای فن کویل از مبرد استفاده می‌کنند؟

بله، واحدهای فن کویل از مبرد برای خنک کردن یا گرم کردن هوای اتاق استفاده می‌کنند. مبرد در داخل کویل داخلی یک FCU قرار می‌گیرد و با روشن شدن فن، هوا را از طریق این سیم پیچ وارد می‌کند که بسته به دمای مورد نظر آن را گرم یا خنک خواهدکرد. سپس هوای سرد یا گرم شده به اتاق فرستاده خواهدشد تا محیطی راحت حفظ شود. توجه به این نکته مهم است که تمام سیستم‌های HVAC که از مبردها استفاده می‌کنند باید به طور منظم نگهداری شوند؛ زیرا نشت از این سیستم‌ها می‌توانند عواقب زیست محیطی جدی داشته باشند.

سخن پایانی

مزایای فن کویل بسیار زیاد است و طراحان سیستم حجم دستگاه را به حداقل رسانده و روی طراحی کار کرده‌اند تا بتوان آن را به روشی بهینه در خانه ادغام کرد. سهولت استفاده از آن نیز یک مزیت است و فن کویل یک راه حل عالی برای گرمایش و سرمایش منازل، ادارات و ساختمان‌ها خواهدبود. در صورتی که نیاز به هرگونه مشاوره یا راهنمایی در خصوص تهویه مطبوع دارید، از کارشناسان ما در تهویه‌سان کمک بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید