آشنایی با تمامی مراحل نصب کلاهک دودکش

کلاهک دودکش

آشنایی با تمامی مراحل نصب کلاهک دودکش

نحوه نصب کلاهک دودکش به چه صورت است؟ صاحبان خانه باید هر از چند گاهی درپوش دودکش خود را تعویض کنند و همیشه بهترین کار، استخدام یک فرد حرفه‌ای برای انجام این کار است، برخی از افراد ترجیح می‌دهند عملیات نصب کلاهک را به دست خود بگیرند که این مقاله برای آن افراد است! در اینجا اطلاعات مورد نیاز در مورد نحوه نصب صحیح کلاهک خود را خواهید یافت و توصیه می‌کنیم که تا پایان با تهویه سان همراه باشید.

قبل از شروع به تعویض درپوش دودکش چه باید کرد؟

قبل از شروع به کار و تعویض کلاهک دودکش، مطمئن شوید که دقیقاً می‌دانید کلاهک چه مدلی است، اگر با نوع دودکش شما مطابقت دارد، و تمام دستورالعمل‌های سازنده آن را در دست داشته باشید، می‌توانید کار را شروع کنید. علاوه بر این، دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه ابزارهای مناسب برای نصب موفقیت آمیز را دارید! در ادامه یک راهنمای گام به گام سریع در مورد آنچه که باید قبل از شروع انجام دهید آورده شده است:

  1. برای شناسایی نوع کلاهک دودکش وقت بگذارید
  2. کلاهکی را که دودکش شما دارد شناسایی کنید
  3. از قطعات سازنده اصلی استفاده کنید
  4. هر دستورالعملی که ممکن است از طرف سازنده آمده باشد را بررسی کنید
  5. بررسی کنید که همه ابزارهای مورد نیاز را دارید
درپوش دودکش
درپوش دودکش

گزینه‌های نصب کلاهک دودکش

اگر به دنبال راهی برای ایمن نگه داشتن دودکش خود هستید، تعویض کلاهک دودکش فعلی یک انتخاب عالی است! با وجود محصولات متنوع، پیدا کردن گزینه‌ای که مکمل دکوراسیون منزل شما باشد و در عین حال خانه شما را از عوامل جوی محافظت کند، بسیار آسان است. اگر از ارتفاع می‌ترسید، نصب درپوش دودکش تک جداره برایتان آسان‌تر است که با این حال، هیچ ابزار خاصی لازم نیست و تنها با چند مرحله ساده، دودکش شما کاملاً راحت نصب خواهدشد!

کلاهک دودکش تک جداره

با توجه به خطرات ناشی از کار بر روی ارتفاع، بهتر است نصب کلاهک به متخصصان نصب دودکش واگذار شود. با تخصص خود، آنها می‌توانند به شما کمک کنند اندازه و سبک کلاهک مناسب را پیدا کنید، دقیقاً برای نصب اندازه گیری کرده و اطمینان حاصل کنید که همه چیز کاملاً با یکدیگر مطابقت دارد. وقتی نوبت به حفاظت از ایمنی خانواده و حفظ یک دودکش سالم می‌رسد، همیشه کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای توصیه می‌شود!

نصب کلاهک دودکش با اتصالات اصطکاکی

نصب درپوش دودکش با اصطکاک ممکن است آسان به نظر برسد، اما می‌تواند کاملاً چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم به جای اینکه خودتان این کار را انجام دهید، با یک تکنسین با تجربه تماس بگیرید! اطمینان حاصل کنید که قطعات خریداری شده برای استفاده در مدل دودکش شما تأیید شده است و با یک متخصص مشورت کنید تا ایمن بمانید!

هنگام نصب کلاهک دودکش جدید، قبل از استفاده از درزگیر سیلیکونی، مطمئن شوید که درپوش در دودکش فلزی خود محکم شده باشد. همچنین اگر دو یا چند لوله به صورت متحدالمرکز چیده شده باشند – که معمولاً دودکش‌های هوای خنک نامیده می‌شوند- شما به نوع خاصی از کلاهک نیاز دارید تا هوای خنک به خوبی از لوله‌ای به لوله دیگر جریان یابد.

درپوش‌های چندگانه چالش بزرگی برای شما خواهندبود! این روکش‌ها نه تنها در سراسر تاج دودکش قرار دارند، بلکه باید با استفاده از ابزار خاصی سوراخ شده و در جای خود نصب گردند؛ در غیر این صورت می‌توانند به راحتی از جای خود کنده شوند. به یاد داشته باشید که این کار ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما خطرات بسیار جدی وجود دارد و اگر همه چیز اشتباه شود، جان ساکنین به خطر می‌افتد.

چرا کلاهک دودکش نصب کنیم؟

کلاهک دودکش‌ها پوشش‌های محافظی هستند که از ورود آب و حیات وحش به داخل شومینه جلوگیری می‌کنند. بر خلاف دمپر شومینه که از پایین آمدن هوای سرد از دودکش شما جلوگیری می‌کند، یک کلاهک دودکش در بالای خود دودکش نصب شده است. درپوش دودکش که به عنوان کلاهک باران نیز شناخته می‌شود و از ورود آب به دودکش شومینه ( یک لوله سفالی یا فلزی که دود و محصولات جانبی احتراق را به بیرون خارج می‌کند) جلوگیری خواهدکرد. ورود آب می‌تواند به شومینه و مواد سقف اطراف آسیب برساند و علاوه بر این، لانه‌هایی که توسط پرندگان و جوندگان در اطراف یا داخل دودکش ایجاد می‌شوند، می‌توانند خطر آتش سوزی جدی داشته باشند.

ملاحظات ایمنی

نصب کلاهک دودکش شامل کار روی سقف شما می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. هنگام کار بر روی سقف خود اقدامات ایمنی زیر را انجام دهید:

  • از یک نردبان کششی با تثبیت کننده نردبان (جک نردبان) استفاده کنید و پله‌های بالایی را سه فوت بالاتر از ناودان‌ها تنظیم کنید. از به‌کارگیری نردبان A-frame اجتناب کنید، زیرا آنها به اندازه نردبان‌های دیگر پایدار نیستند.
  • با فردی کار کنید که بتواند نردبان شما را نگه دارد، ابزارها را در اختیار شما قرار دهد و در صورت بروز حادثه یا اضطراری کمک بخواهد.
  • برای محافظت در برابر افتادن، از بند ایمنی استفاده کنید.

برای نصب درپوش دودکش در موارد زیر یک متخصص استخدام کنید:

  • سقف شما خیلی شیب دار است که نمی‌توانید روی آن راه بروید.
  • فضای کافی برای مانور در اطراف دودکش فراهم نمی‌کند.
  • شما تجهیزات ایمنی مناسب ندارید.
  • از کار کردن روی پشت بام ترس دارید.
خرید کلاهک دودکش
خرید کلاهک دودکش

نکات مهم نصب کلاهک دودکش

برای دودکش‌های مربعی و بیضی، طول و عرض بیرونی دودکش را اندازه بگیرید. همچنین قطر بیرونی دودکش‌های گرد را اندازه گیری کرده و سپس ارتفاع یا میزان بیرون زدگی دودکش از تاج را اندازه بگیرید. این اندازه‌ها را روی گوشی یا یک تکه کاغذ ثبت کنید و با دقت از پشت بام پایین بروید.

اندازه‌گیری‌های خود را به یک فروشگاه سخت‌افزار محلی، فروشگاه لوازم سقف‌سازی یا یک تامین‌کننده آنلاین کلاهک دودکش ببرید. اگر نمی‌توانید کلاهک با اندازه مناسب را پیدا کنید، ممکن است مجبور شوید آن را سفارشی داده و فراموش نکنید که قیمت کلاهک دودکش با توجه به مدل و ابعاد آن متفاوت خواهدبود.

با درپوش دودکش به پشت بام خود برگردید. با احتیاط آن را روی قسمت بالای دودکش قرار داده و درپوش را فشار دهید تا کاملاً جا بیفتد.  برای محکم کردن کلاهک روی دودکش فلزی، از دریل برقی یا درایور ضربه‌ای استفاده کنید تا درپوش را با پیچ‌های ورق فلزی محکم کرده باشید. این پیچ‌هاباید به همراه درپوش ارائه شوند و درپوش باید دارای حفره‌های از پیش سوراخ شده باشد که مشخص کند پیچ‌ها کجا می‌روند.

اگر دودکش سفالی دارید، ممکن است به جای آن نیاز داشته باشید که درپوش را با پیچ‌های بنایی مخصوص محکم کنید. برای انجام این کار، پیچ‌های سنگ تراشی به همراه یک قطعه سنگ تراشی سازگار که حدود 1/8 اینچ کوچکتر از قطر پیچ باشد را خریداری نمایید. مته سنگ تراشی را به یک مته چکشی وصل کرده و سوراخ‌های پایلوت را از طریق درپوش به داخل دودکش سوراخ کنید. در ادامه باید پیچ‌های سنگ تراشی را با یک درایور ضربه‌ای وارد سوراخ‌های پیلوت نمایید.

هشدارها

دودکش‌های رسی در صورتی که سوراخ یا پیچ شوند می‌توانند شکننده و مستعد آسیب باشند، بنابراین ممکن است بخواهید برای راحت‌تر شدن نصب، با یک متخصص مشورت کنید. در برخی موارد، آنها ممکن است توصیه کنند که فقط به جای پیچ از درزگیر با دمای بالا استفاده کنید.

یک کلاهک بخرید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا دودکش‌هارا بپوشاند، اما اندازه آن به گونه‌ای باشد که انتهای تاج را آویزان نکند. به دستورالعمل‌های سازنده مراجعه کنید تا ببینید آیا درپوش قرار است با پیچ‌های بنایی، چسب یا هر دو نصب شود و همچنین لوازمی را که به شما توصیه می‌کنند استفاده کنید بخرید.

کلاهک را روی تاج وسط قرار دهید. اگر درپوش با پیچ‌های بنایی محکم شده است، محل سوراخ پیچ را روی تاج مشخص کنید. با یک مته سنگ تراشی که به مته چکشی وصل شده است، سوراخ‌های پیلوت را روی علامت‌هاسوراخ کنید. اگر درپوش با چسب محکم شده باشد، محیط بیرونی درپوش را که با تاج تماس دارد علامت بزنید.

از یک برس برای پاک کردن هرگونه گرد و غبار، کثیفی یا زباله از ناحیه‌ای که درپوش روی تاج قرار گرفته است استفاده کنید.

نکته: اگر از چسب ساختمانی استفاده می‌شود، یک خط از چسب را در اطراف کل محیط کلاهک بمالید. از وارد کردن چسب به سوراخ‌های پیلوت خودداری کنید، چراکه در این صورت نمی‌توانید پیچ‌ها را بعداً باز کنید. از یک درایور ضربه‌ای برای وارد کردن پیچ‌های بنایی به سوراخ‌های پیلوت استفاده نمایید.

سخن پایانی

استفاده از درپوش دودکش برای جلوگیری از نفوذ آب و آفات و در عین حال نگه داشتن اخگرها و جرقه‌های آتش سوزی در داخل ضروری است. به یاد داشته باشید که اگر از کلاهک برای دودکش شومینه استفاده نکنید، دودکش شما می‌تواند رطوبت را در صورت عدم تخلیه مناسب ایجاد کند و منجر به آسیب و ایجاد خوردگی شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید