آشنایی با سایزبندی استاندارد لوله فلکسی

لوله فلکسی

آشنایی با سایزبندی استاندارد لوله فلکسی

شاید شما نیز این سوال را داشته باشید که سایزبندی استاندارد لوله فلکسی به چه شکل است؟ اندازه کانال انعطاف‌پذیر گاهی اوقات می‌تواند برای افراد غیر حرفه‌ای کمی پیچیده باشد؛ در همین راستا، در ادامه سعی کرده‌ایم که نگاهی جامع به این موضوع داشته باشیم. این نوع کانال‌کشی از سیم پیچ فلزی ساخته شده و با لایه‌ای از پلاستیک انعطاف‌پذیر پوشیده شده است.

مجرای هوای منعطف همچنین دارای عایق حرارتی ساخته شده از پشم شیشه و مواد دیگری مانند پلی اتیلن یا PET خواهدبود. اگر فضای کمی دارید، احتمالاً خانه شما کاندیدای مناسبی برای استفاده از یک کانال هوای انعطاف‌ پذیر باشد. در ادامه تهویه‌ سان ابتدا اصطلاحات رایج در رابطه با سایزبندی استاندارد لوله فلکسی را بررسی خواهد کرد و سپس به نکات مهم پیرامون آن می‌پردازیم.

منظور از قطر لوله فلکسی چیست؟

قطر به عنوان فاصله یک خط مستقیم از یک انتهای دایره یا کره به انتهای دیگر تعریف می‌شود یا به عبارت دیگر، مستقیماً از دایره عبور می‌کند. قطر یک واحد اندازه گیری بسیار مهم در مورد اندازه کانال انعطاف‌پذیر است؛ زیرا تمام اندازه‌های کانال با توجه به قطر آنها اندازه گیری می‌شود. مجرای انعطاف‌پذیر معمولاً با توجه به قطر داخلی اندازه گیری می‌گردد که اغلب به عنوان ID برچسب گذاری خواهدشد.

اما به یاد داشته باشید که هنگام خرید لوله فلکسی، دور را با قطر اشتباه نگیرید! اشتباه گرفتن محیط با قطر بسیار آسان است؛ زیرا هر دو واحد اندازه گیری مربوط به دایره هستند. دانستن تفاوت بین این دو بسیار مهم است، چراکه آنها کاملاً متفاوت بوده و در واقع محیط فاصله دور دایره است.

استاندارد لوله فلکسی
استاندارد لوله فلکسی

منظور از OD در سایزبندی لوله فلکسی چیست؟

OD مخفف قطر خارجی (یا بیرونی) خواهدبود و شامل اندازه گیری قطر دایره از یک بخش بیرونی به قسمت بیرونی دیگر یک دایره است. در رابطه با اندازه کانال انعطاف‌پذیر، اندازه‌گیری کل OD ضخامت دیواره شلنگ را محاسبه می‌کند. در نتیجه، اندازه‌گیری‌های OD کمی بیشتر از ID هستند. فراموش نکنید که OD هنگام اندازه گیری قسمت بیرونی لوله‌ای که کانال شما روی آن نصب می‌شود، مهم است.

منظور از ID در سایزبندی لوله فلکسی چیست؟

ID مخفف قطر داخلی است و داخل دایره را از یک نقطه روی دیوار داخلی تا نقطه دیگر اندازه می‌گیرد. اندازه‌گیری خاص به نوع لوله مورد نظر بستگی دارد، اما اندازه‌گیری‌های ID در اندازه کانال فلکس معمولاً از 1 تا 24 اینچ متغیر است. قطر داخلی فلکس مهم خواهدبود؛ زیرا این اندازه بر روی OD لوله‌ای که به آن وصل شده محاسبه می‌گردد و در آن نقطه مجرای فلکس بسته می‌شود.

ID و OD چگونه به هم مرتبط هستند؟

ID و OD هردو برای اندازه گیری قطر دایره هستند، اما تفاوت واقعی در نقاط دایره‌ای است که آنها اندازه می‌گیرند. قطر داخلی (ID) دقیقاً اندازه گیری بخش‌های داخلی دایره از یک نقطه به نقطه دیگر است و قطر خارجی (OD) همان اندازه گیری خواهدبود که از لبه بیرونی آن دایره گرفته می‌شود. OD همچنین ضخامت دیواره لوله فلکس را به حساب می‌آورد و بیشتر از ID است، زیرا ضخامت دیواره شلنگ را در نظر می‌گیرد.

قطر داخلی کانال فلکس چگونه اندازه گیری می‌شود؟

یافتن قطر داخلی برای اندازه کانال انعطاف‌پذیر کار سختی نیست و فقط به یک ابزار مانند نوار اندازه‎گیری نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که اندازه گیری‌ها را باید از دیوار داخلی دایره شروع کنید و فاصله از یک نقطه تا نقطه مقابل دایره، همان اندازه کانال فلکس برای قطر داخلی است.

هنگام اندازه گیری طول لوله‌های کانال انعطاف‌پذیر چه چیزهایی باید بدانم؟

اندازه کانال انعطاف‌پذیر به چیزی بیش از اندازه‌های ID یک لوله مربوط می‌شود. همچنین باید به خاطر داشته باشید که طول کلی لوله مورد نظر خود را برای برنامه خود در نظر بگیرید. طول لوله می‌تواند از یک کلاس مجرای انعطاف‌پذیر به دسته دیگر متفاوت باشد. اندازه‌گیری لوله‌های غیرقابل تراکم و بدنه جامد از یک سر تا سر دیگر آن آسان‌تر است؛ اما لوله‌های قابل تراکم می‌توانند باعث سردرگمی در اندازه گیری طول شوند، زیرا به اندازه‌های کوچکتر فشرده خواهند شد.

با این حال، این لوله‌ها زمانی اندازه گیری می‌شوند که از یک انتها تا انتهای دیگر کشیده شوند. اندازه گیری طول برای اندازه کانال انعطاف‌پذیر به شما می‌گوید بیشترین فاصله ممکن که کانال شما می‌تواند کشیده شود. به عبارت دیگر، اگر دو نفر انتهای لوله را به بالاترین نقطه کشش آن بکشند، به طول واقعی خود خواهدرسید و این همان طولی است که در آن فروخته می‌شود.

کانال‌های انعطاف‌پذیر در چه طول‌هایی فروخته می‌شوند؟

این در نهایت به کلاس خاصی از لوله مورد نیاز فرد برای کاربرد آنها بستگی دارد. طول‌هایی که در اندازه کانال انعطاف‌پذیر دیده می‌شود از 5 فوت تا 50 فوت متغیر است. کاربرد در حال انجام نیز در طول لوله نقش دارد و به عنوان مثال، برای جارو کردن خیابان‌ها، لوله‌های متصل به سر خودروهای شهرداری، طولی کوتاه دارند. با این حال، یک لوله انعطاف‌پذیر برای سیستم تهویه هوا معمولاً در طول‌های بلندتری یافت می‌شود که می‌تواند تا 50 فوت باشد.

نسبت تراکم به چه چیزی اشاره دارد؟

در زمینه اندازه کانال فلکس، نسبت تراکم به طول واقعی اطلاق می‌شود که یک لوله انعطاف‌پذیر می‌تواند تا آن حد فشرده شود. این اندازه گیری دقیقاً مدت زمان شلنگ در کوچکترین شکل ممکن است. به عنوان مثال، اگر لوله فلکس دارای نسبت تراکم 6:1 باشد، می‌توان آن شلنگ را از 6 فوت کامل به 1 فوت فشرده کرد.

محدوده نصب کانال

_هنگامی که کانال‌های انعطاف‌پذیر در مناطق دارای هوای متغیر خانه نصب می‌شوند، نباید آنها را در حفره‌هایی که کوچکتر از قطر بیرونی کانال هستند، از جمله عایق مجرا، فشرده کرد.

_طرح کانال را در مرحله اولیه در نظر بگیرید تا برای نصب آن در مجرای کوتاه و مستقیم بدون فشرده سازی برنامه ریزی کنید.

_کانال فلکس را در مستقیم ترین خط ممکن نصب کنید.

_اطمینان حاصل کنید که شعاع هر خم کمتر از قطر مجرای انعطاف‌پذیر نیست.

_این کار را به یک فرد متخصص یا لوله‌کش و برقکار واگذار کنید تا در هنگام نصب سرویس‌های دیگر از له شدن مجاری جلوگیری شود.

ابعاد استاندارد لوله فلکسی
ابعاد استاندارد لوله فلکسی

سایزبندی استاندارد لوله فلکسی مطابق با دفترچه راهنما

کانال فلکسیبل که به عنوان مجرای انعطاف‌پذیر نیز شناخته می‌شود، مجرای بسیار مناسبی برای اتصال خروجی‌های هوای مطبوع است و در بسیاری از موارد، کانال فلکس کل سیستم کانال یک ساختمان را در بر می‌گیرد. مجرای فلکس ساخته شده برای کاربردهای HVAC معمولاً از یک آستر داخلی پلاستیکی متصل به مارپیچ سیم فلزی (یا سیم پیچ) ساخته می‌شود تا کانالی گرد و انعطاف‌پذیر ایجاد کند. این کانال دارای یک لایه عایق پتویی فایبرگلاس است که قبلاً در اطراف مجرا وصل شده و عایق توسط یک مانع بخار پلی اتیلن یا فویل پوشانده شده و محافظت می‌شود.

 کانال فلکس معمولاً در مقادیر عایق R-4، R-6 و R-8 موجود است. برای سیستم‌های تهویه مطبوع مسکونی، کانال فلکس عایق شده معمولاً در قطرهای 4 اینچ تا 10 اینچ عرضه می‌شود. بالاتر از 10 اینچ، در اندازه‌های زوج 12، 14، 16 تا 22 اینچ در شعاع مارپیچ فلزی اندازه گیری خواهدشد.

مقاوم‌سازی

چه کانال فلکس جدید به خانه موجود اضافه شود، چه به عنوان بخشی از افزودنی یا ارتقاء تجهیزات، اطمینان حاصل کنید که کانال فلکس در مسیرهایی که تا حد امکان کوتاه، مستقیم و بودن مانع هستند نصب شود. همچنین شما باید بررسی کنید که حفره‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند تا فضای کافی برای مجرا، بدون فشرده سازی آن وجود داشته باشد.

در یک ساختمان موجود با کانال‌های فلکس و یک سیستم HVAC ضعیف، از نظر فشرده‌سازی سایزبندی استاندارد لوله فلکسی را بررسی کنید. علائمی که نشان می‌دهند کانال در شرایط بدی قرار دارد ممکن است شامل انتقال حداقل جریان هوا به ترمینال، صدای بیش از حد، یا فرسودگی فن به دلیل افزایش فشار استاتیک باشد.

نکات پایانی

_برای نصب کانال فلکس در شرایط مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود، بهترین شیوه‌ها و اقدامات احتیاطی که برای ساخت و ساز جدید توضیح داده شده است را دنبال کنید. یکی از دلایل معمول له شدن یا پیچ خوردگی مجرای فلکس، وجود یک مسیر منقبض از طریق حفره‌های ساختمانی است که با شکل و قطر مجرای فلکس سازگار نیست. همانند ساخت‌وسازهای جدید، این امر می‌تواند در انتقال‌هایی مانند اتصالات به هواگیر و یا در درزهایی که یک کانال را به یک رجیستر یا توری متصل می‌کنند نیز اتفاق بیفتد.

_برای اطلاع یافتن در مورد زمان و نحوه اضافه کردن به یک سیستم توزیع موجود، به بخش ارتقا یا گسترش سیستم HVAC در دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید. طرح کانال را برای یک فضای جدید با طراحی سازه و سایر سیستم‌ها هماهنگ نمایید تا از وجود فضا برای مسیریابی مناسب اطمینان حاصل کنید.

_توجه به اقلیم نیز بسیار مهم است؛ زیرا در آب و هوای مرطوب، کانال‌های بدون عایق می‌توانند منبع آسیب رطوبت باشند. هنگامی که هوای گرم و مرطوب با سطح سرد مجرای هوای سرد در تماس قرار می‌گیرد، بخار آب می‌تواند به آب مایع متراکم شود که می‌تواند باعث زنگ زدگی در مجاری و کپک زدن در عایق‌ها، قاب‌ها و سایر مصالح ساختمانی گردد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید