آشنایی با تمامی اتصالات لوله فلکسی

قیمت خرید لوله فلکسی

آشنایی با تمامی اتصالات لوله فلکسی

اتصالات لوله فلکسی به چه شکل هستند؟ اگر صاحب خانه یا کسب و کار هستید، به احتمال زیاد کانال‌های فلکس را دیده‌اید. این مجراها با فویل آلومینیومی پوشانده شده و برای آب و هوای گرم ما بسیار عالی خواهندبود؛ زیرا سبک وزن و کاملاً عایق هستند و با وجود استفاده گسترده از این کانال‌ها در ایران، آنها در صنعت HVAC بسیار محبوب هستند.

 به طور کلی، کانال‌های فلکس به خودی خود خوب هستند و می‌توانند به اندازه کانال‌های فلزی موثر باشند و در آب و هوای گرم فوق العاده خوب عمل کنند. در این میان، استفاده از اتصالات صحیح برای فلکسی بسیار موثر خواهدبود و امروز، ما در تهویه‌ سان به شما کمک می‌کنیم تا در این رابطه اطلاعات مفیدی کسب کنید.

انواع مواد مورد استفاده در ساخت اتصالات کانال انعطاف پذیر

در اینجا 4 ماده متداول مورد استفاده که از آنها اتصالات کانال انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود، آورده شده است و شما می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت لوله فلکسی و همچنین اتصالات آن از تهویه‌سان کمک بگیرید.

پلی استر:

پارچه پلی استر در ساخت و ساز بسیار ظریف بوده در مقایسه با سایر مواد، مناسب برای کاربردهای عمومی است و همچنین انتخاب اقتصادی تری خواهدبود. پلی استر معمولا در دو رنگ خاکستری و مشکی، محدوده دما از -30 تا +80 درجه سانتیگراد موجود است.

وینیل:

وینیل به دلیل استحکام بالای پارگی و مقاومت در برابر سایش، متداول ترین ماده مورد استفاده برای کاربردهای کانال است و برای بهترین نتیجه برای سیستم‌های کانالی با فشار کم تا متوسط ​​توصیه می‌شود.

سیلیکون:

پارچه سیلیکونی با لاستیک سیلیکونی منحصربفرد پوشیده شده است که مقاومت بسیار خوبی در برابر دماهای شدید، از سردترین تا گرمترین دما را دارد. سیلیکون برای کاربردهایی که درجه حرارت بالای زیادی دارد، توصیه می‌شود و محدوده تحمل دمای آن از -50 تا +280 درجه سانتیگراد است.

بوم:

بوم مواد معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شود که به استحکام مکانیکی بالایی نیاز دارند؛ به همین دلیل در بخش‌های متنوعی مانند صنایع مختلف، مهندسی و معماری استفاده می‌شود، زیرا در برابر رطوبت و کپک مقاوم است.

لوله فلکسی
لوله فلکسی

جنس کانال‌کشی انعطاف‌پذیر چیست؟

کانال‌کشی انعطاف‌پذیر در این مواد موجود است: PVC، آلومینیوم با روکش PVC، آلومینیوم و آلومینیوم عایق. به یاد داشته باشید که کانال‌کشی انعطاف‌پذیر زمانی ایده آل است که کانال به صورت سفت و سخت به دلیل کمبود فضا نصب نشود و ببهترین طول عملی که کانال باید تا آن گسترش یابد 90 درصد حداکثر طول آن است.

مجرای پی وی سی ارزان ترین کانال موجود است، اما بسیار متنوع بوده و می‌تواند در اکثر برنامه‌های عمومی اتصال تهویه، از جمله هود اجاق گاز استفاده شود.

کانال صلب چیست؟

مجرای صلب هم در پلی پروپیلن پلاستیکی و هم در جنس‌های پلی پروپیلن منبسط شده (EPP) موجود است و می‌تواند به عنوان بخشی از یک سیستم مجرای بزرگتر یا به عنوان یک جزء مجرا استفاده شود. تا جایی که ممکن است در یک سیستم تهویه باید از مجرای صلب استفاده شود تا مقاومت کانال و خمیدگی در سیستم به حداقل برسد.

به طور کلی، مجرای پلاستیکی سفت و سخت برای اکثر تاسیسات مناسب است. با این حال، مجرای صلب EPP باید در مواردی استفاده شود که واحد بیرونی باشد یا از مناطق گرم نشده مانند فضاهای زیر شیروانی عبور می‌کند.

کانال‌کشی نیمه سخت چیست؟

مجرای نیمه سخت به عنوان بهترین نوع کانال تهویه موجود در نظر گرفته می‌شود و به نصابان و کسانی که از کانال‌های نیمه صلب در سیستم تهویه خود استفاده می‌کنند مزایای زیادی را ارائه می‌دهد. مجرای نیمه سخت با کیفیت خوب به یک سیستم تهویه کمک می‌کند تا با عملکرد مطلوب خود کار کند. علاوه بر این، می‌تواند منجر به کاهش 70٪ زمان نصب شود و همچنین با کیفیت بالا دارای توان تحمل تا 13 کیلو نیوتن بر متر مربع نیرو هستند.

برخی از سیستم‌های مجرای نیمه صلب نیز به نصاب اجازه می‌دهند بین کانال‌های بیضی و گرد جابجا شوند. همچنین بدون اینکه افت فشار هیدرولیکی یا عملکرد سیستم را از دست بدهند، تطبیق پذیری را به نصاب ارائه می‌دهند. نگهداری از سیستم تهویه نیز آسان تر خواهدشد، زیرا سیستم‌های مجرای نیمه سفت و سخت پیشرو پوشش ضد الکتریسیته ساکن و ضد باکتری را ارائه می‌دهند و همچنین هنگام نصب بسیار آسان تمیز می‌شوند.

کانکتورهای انعطاف‌پذیر از یک پارچه، به عنوان مثال پلی استر با روکش PVC یا الیاف شیشه با پوشش PU تشکیل شده است که از هر دو طرف روی ورق فلزی محکم می‌شود. ورق فلزی می‌تواند از فولاد گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ ساخته شود.

چرا از کانال‌های انعطاف‌پذیر برای جابجایی هوای گرم استفاده کنیم؟

کانال‌های انعطاف‌پذیر برای دوام ساخته شده اند، به خصوص در محیط‌های خشن که در معرض دماهای بالا و مواد سمی هستند. آنها علیرغم انعطاف پذیری بالا از استحکام کششی بالایی برخوردار هستند و مقاومت شیمیایی بالا نیز یکی از نقاط قوت لوله کشی انعطاف‌پذیر است، به ویژه هنگامی که در کاربردهای جابجایی مواد و کنترل دود استفاده می‌شود. طول عمر متوسط ​​برای کانال‌های انعطاف‌پذیر ساخته شده از قطعات با کیفیت بالا 25 سال است.

جابجایی مواد سمی و دود بدون نگرانی از نشتی و به خطر انداختن سلامتی افراد، هدف اصلی تاسیسات کانال‌کشی انعطاف‌پذیر است. به عنوان مثال، گازهای قابل اشتعال برای انتقال مواد به یک کانال غیر خورنده و ایمن نیاز دارند.

سیستم تهویه هوا برای اطمینان از گردش خوب

برای انتقال ذرات گرد و غبار سبک، به ماده‌ای نیاز دارید که انعطاف‌پذیر و محکم باشد. PVC‌ها بادوام و انعطاف‌پذیر هستند، بنابراین گزینه بسیار خوبی برای بوده و برای استفاده سنگین، پارچه نئوپرن و پلی اورتان (PU) انتخاب بهتری خواهد بود.

هنگامی که به دنبال کانالی برای سیستم تهویه خود هستید، به کانالی نیاز دارید که از مواد صنعتی ساخته شده باشد و بتواند جریان هوای کارآمد را فراهم کند. شما یک سیستم کم تعمیر و نگهداری اما بسیار بادوام می‌خواهید که بتواند در برابر دمای شدید مقاومت کند.

استفاده از محصولات باکیفیت برای ایجاد یک سیستم تهویه موثر ضروری خواهدبود؛ زیرا این موضوع در انتقال گازهای خروجی بسیار داغ از یک مکان به مکان دیگر مفید است. خودروها، کوره‌ها و هودها از رایج ترین کاربردهای تجاری و مسکونی کانال‌کشی انعطاف‌پذیر هستند.

چالش‌های کلی کانال‌ها

کانال‌های نامناسب می‌توانند سیستم تهویه مطبوع شما را خراب یا فرسوده کنند. اگرچه کانال‌ها برای حرکت هوای مطبوع در خانه شما ضروری هستند، اما از طریق نشت و اصطکاک، کارایی سیستم تهویه مطبوع شما را کاهش می‌دهند. کانال‌های فلکس لزوما در معرض نشتی یا اصطکاک روی سطح نیستند که با این حال، نصب نادرست، مشکل نشت یا اصطکاک را بسیار بدتر می‌کند. خوشبختانه کانال‌های فلکس استوانه‌ای و انعطاف‌پذیر هستند و حتی اگر آنها را برای قرار گرفتن در فضاهای تنگ یا طراحی عجیب و غریب به کار بگیرید، باز هم عالی عمل خواهندکرد.

اصطکاک در کانال‌های فلکس متفاوت است و میزان اصطکاک در آنها ارتباط زیادی با طراحی کانال‌ها دارد. بنابراین، شما معمولاً می‌توانید منابع ناکارآمدی ناشی از اصطکاک را با چشم غیر مسلح ببینید. اصطکاک در یک سیستم کانال انعطاف‌پذیر به گسترش کانال، سیستم پشتیبانی کانال و منحنی‌های کانال بستگی دارد.

اصطکاک یک منبع اصلی ناکارآمدی در یک سیستم کانال است و زمانی اتفاق می‌افتد که دو طرف مجرا باعث کاهش سرعت هوا می‌شود؛ یعنی گاهی هوا آنقدر کند خواهدشد که به طرف دیگر نمی‌رسد. به همین دلیل، هرچه یک مجرای فلکس فشرده تر باشد، چین‌های داخل آن بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، اصطکاک بسیار بیشتری برای غلبه بر هوا وجود دارد.

خرید لوله فلکسی
خرید لوله فلکسی

افتادگی کانال

افتادگی بیش از حد، یک حالت ناکارآمد برای نصب کانال فلکس است. طبق کد، مجاری نباید بیش از نیم اینچ افتادگی برای هر پا بین تکیه‌گاه‌ها داشته باشند. گاهی اوقات، کانال‌ها نمی‌توانند فقط در امتداد یک طبقه زیر شیروانی حرکت کنند و برخی از کانال‌های فلکس به تکیه گاه‌ها و تسمه‌های مناسب مخصوصاً در فضاهای تجاری نیاز دارند.

تهیه تسمه مناسب مشکل بزرگی خواهدبود، زیرا قوانین ساختمان ممکن است برخی از اقدامات نامطلوب را مجاز کند. یکی از این روش‌ها این است که به مجاری اجازه دهید بین تکیه گاه‌ها آویزان شوند.

منحنی‌ها در کانال فلکسی

هنگامی که منحنی‌های کانال فلکس طولانی، به شدت خم شده و فشرده می‌شوند، عملکرد سیستم تهویه مطبوع شما آسیب می‌بیند. منحنی‌های کانال باعث می‌شود که پوشش مجرای خراشیده شود و اصطکاک و مسافتی را که هوا برای طی کردن نیاز دارد افزایش دهد.

از آنجایی که منحنی‌ها به شدت کارآیی مجرا را کاهش می‌دهند، هدف باید کوتاه و محکم نگه داشتن تمام منحنی‌ها یا به حداقل رساندن منحنی‌ها باشد. هنگامی که یک منحنی بسیار بدفرم به نظر می‌رسد، می‌توانید اثرات ناخوشایند احتماالی را با کانال‌کشی بهینه به خوبی پشتیبانی کنید.

سخن پایانی

تهویه سان طیف گسترده‌ای از تجهیزات مربوط به HVAC، قطعات، لوازم جانبی تهویه و بسیاری موارد دیگر را ارائه می‌دهد. علاوه براین، اطلاعات جامعی در رابطه با تهویه مطبوع در اختیار شما قرار خواهیم داد و در صورت داشتن هرگونه سوال، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید