اهداف مهم در طراحی و ساخت کانال برگشت هوا

کانال برگشت هوا

هدف از طراحی کانال برگشت هوا چیست؟

کانال برگشت هوا یکی از قابلیت‌های استفاده شده در تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است که با هدف انتقال و جریان مناسب هوای گرم و سرو به بخش‌های مختلف محیط مورد استفاده قرار میگیرد. این تجهیزات با استفاده از متریال متفاوتی تولید می‌شود که کیفیت و دوام زیادی دارند و معمولا در فواصل طولانی مدت نیاز به تعویض دارند. معمولا در کنار دریچه کولر خانه این تجهیزات نیز تعبیه می‌شوند که هدف اصلی آن مکش هوا به سمت داخل و قسمتی است که دستگاه وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این تجهیزات می‌توانید به سایت تهویه سان مراجعه کنید و در این باره از کارشناسان این مجموعه مشورت بگیرید.

کانال برگشت هوا چیست؟

استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا و تجهیزات گرمایشی سرمایشی نیاز به کانال کشی دارد چرا که با استفاده از طراحی و کانال کشی مناسب می‌توان جریان هوا را به بخش‌های مختلف محیط انتقال داد. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این کانال استفاده کانال برگشت هوا از که به واسطه آن می‌توان میزان جریان هوا و نحوه انتقال آن را کنترل و مدیریت کرد.

استفاده از این تجهیزات در سیستم‌های تهویه هوا و تجهیزات گرمایشی سرمایشی مزایای زیادی را به همراه دارد که از مهم‌ترین و آن می‌توان به برگشت هوای نامناسب و انتقال هوای مناسب به محیط اشاره کرد. در واقع به واسطه این کانال می توان هوای مانده را خارج و پس از فیلتر شدن آلودگی‌ها مجدد هوای تمیز را به محیط داخلی باز گرداند.

ساخت کانال برگشت هوا
ساخت کانال برگشت هوا

روش‌های استفاده بهینه از کانال برگشت هوا کدامند؟

برای اینکه بتوان یک جریان هوای متعادل در محیط‌های خانگی یا کاری داشت باید از کانالهای برگشت هوا استفاده کرد، در واقع این تجهیزات می‌توانند هوای خنک یا گرم را به کوره یا تهویه برگردانند و پس از گذراندن فرایند آلاینده زدایی به محیط بازگرداند تا به واسطه آن هوای فضای داخلی محیط به یک حد اعتدال برسد. به بیان دیگر هوای که به سمت کوره‌ها بازگردانده شده وارد کوره می‌شود و پس از ایجاد تغییرات مجدداً به حالت دلخواه به محیط باز می‌گردد.

در این فرایند آلودگی و آلاینده‌ها در فیلتر‌های موجود در کانال بازگشت هوا باقی می‌مانند و هوای پاکیزه مجدداً فضای خانه و محیط کار را در بر میگیرد. محل قرار گرفتن این نوع کانال‌ها در قسمت سقف، دیوار یا کف محیط است و معمولاً با استفاده از توری‌های هواکش کیپ خواهند شد. لازم است بدانید اینکه  هواکش یا کانال برگشت هوا در کدام نقطه از محیط قرار بگیرند به محل قرارگیری سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بستگی دارد چرا که بر روی این سیستم‌ها تمرکز می‌کند.

معمولاً سازندگان و پیمانکاران برای اینکه بتوان از این نوع کانال‌ها استفاده بهینه‌ای داشت آن را در نزدیکی در و پنجره‌ها نصب می‌کنند که به واسطه آن هوای قوی و خنک شده مجدداً  به سمت کوره می‌رود و پس از انجام فیلترهای خاص به محیط باز می‌گردد.

چرا باید از کانال برگشت هوا استفاده کرد؟

برای استفاده بهینه از هوای تولید شده توسط سیستم‌های تهویه مطبوع  و تجهیزات گرمایشی سرمایشی داشتن یک کانال برگشتی الزامی است. به طور کلی هدف از طراحی کانال برگشت هوا، انتقال هوای استفاده شده به بیرون و بازیافت آن طی فرآیند کلی است که در نهایت هوای بازیافت شده به محیط باز گردانده می شود و به واسطه آن دمای داخلی ساختمان به حد اعتدال می رسد. گفتنی است که استفاده از کانال برگشت هوا در سیستم‌ها و تجهیزات با توجه به اندازه آن کاملا متفاوت است.

چگونه از کانال برگشت هوا در سیستم های بزرگ استفاده می شود؟

معمولاً در سیستم‌های هوا که حرارت مرکزی دارند از یک واحد کندانسور استفاده می‌شود که باید آن را در فضای باز قرار داد و یک سیم پیچ کوچکتر که در محیط داخلی قرار می‌گیرد. هر دو قطعات با هم همکاری همدیگر امکان مدیریت و کنترل هوایی که از طریق کانال‌ها به اتاق‌های مختلف و بخش‌های متفاوت خانه و محیط‌های کاری می‌رسند را بر عهده دارند، به واسطه ایت تجهیزات می‌توان هوای داخلی محیط را به دمای نرمال و دلخواه رساند.

عملکرد کانال برگشت هوا در سیستم‌های بزرگ در فصل تابستان به گونه‌ای است که هوای گرم داخل را دریافت و آن را به بیرون انتقال می‌دهد، با این کار هوای که داخل محیط باقی می‌مانند دقیقا همان دمای دارد که ساکنین میخواهند. این نقل و انتقال به واسطه کانال برگشت هوا انجام میشود که یک سیستم کاملا مهر و موم شده است.

معمولا سیستم یا کانال برگشت هوا در اتاق‌های زیر شیروانی یا در نقاط زیر ساختمان قرار می‌گیرند و به هوا اجازه عبور و مرور می‌دهند. با استفاده از کانال برگشت هوا سیستم تهویه‌سازی انجام فرایند تهویه هوا انجام میشود و پس از این فرآیند هوای مورد نظر از طریق دریچه هوا به داخل محیط باز می‌گردد.

نحوه کار کانال برگشت هوا در سیستم‌های تهویه مطبوع

استفاده از کانال برگشت هوا در سیستم تهویه مطبوع از اهمیت زیادی برخوردار است این سیستم‌ها با استفاده از یک مبرد هوا را خنک می‌کند و هوای گرم را به بیرون انتقال می دهد. کمپرسور‌ی که در محیط بیرونی قرار دارد مبرد موجود را به یک گاز با فشار بالا تبدیل خواهد کرد، گاز از راه سیم پیچ می‌رود گرمای خود را از دست میدهد و تبدیل به مایع می‌شود.

پس از گذراندن این مراحل مایه به دست‌آمده وارد کویل اپراتور شده و در ترکیب با یک گاز با دمای پایین به انبساط می‌رسد. این کار باعث می‌شود گرمایی که از کانال برگشت وارد سیستم میشود جذب شودو مجددا به یک هوای خنک تبدیل شود. فرایند عنوان شده تا زمانی که دما به حد اعتدال برسد ادامه پیدا می‌کند، در هر زمانی که دمای درج شده بر روی ترموستات و دمای هوای محیط به یک عدد یکسان رسیدند عملیات مذکور توقف می‌ شود.

چرا باید کانالکشی ساختمان عایق کاری شود؟

یکی از مهمترین اقداماتی که در زمان طراحی کانال هوا برگشت هوا در تهویه مطبوع باید مورد توجه قرار بگیرد عایق کاری آن است، در واقع اهمیت عایق کاری به میزان دمای هوای خارج شده توسط کانال برگشت ارتباط دارد. همانطور که می‌دانید هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به سمت پایین حرکت می‌کند و اگر هدف شما خنک کردن محیط باشد، کانال برگشت هوا باید قابلیت مکش هوای سرد و عبور آن از هوای گرم نزدیک به سقف را داشته باشد.

چنانچه در کانال برگشت سوراخ یا درزی وجود داشته باشد برای اینکه بتواند هوای مورد نیاز را از سطح زمین دریافت کنند نیاز به برق و مکش بیشتر دارد که در این مصرف انرژی سیستم افزایش پیدا می‌کند،  برای جلوگیری از این مشکلات کانال های برگشت هوا عایق کشی می‌شود که طی این اقدامات سیستم تهویه مطبوع و عملکرد مناسب‌تری خواهد داشت.

راهنمای ساخت کانال برگشت هوا
راهنمای ساخت کانال برگشت هوا

معایب و مشکلات استفاده از کانال برگشت هوا

با وجود اینکه استفاده از کانال برگشت هوا مزایای زیادی را به همراه دارد و می‌تواند بدون بروز مشکل حد تعادل لازم را برای هوای محیط‌های مختلف برقرار کند، اما استفاده از کانال کشی برگشت هوا معایب و مشکلات خاص خود را داشته که از مهم‌ترین آن می‌توان به اشغال فضای زیاد برای نصب اشاره کرد، چنانچه قصد دارید در محیط های اداری و مسکونی از این تجهیزات استفاده کنید می توانید در زمان ساخت و ساز آن را در محیط های خزنده یا پشت دیوار پنهان کنید، اما استفاده از این تجهیزات در محیط‌های ساخته شده می‌تواند فضای زیادی را اشغال کند.

به طور کلی استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع در محیط‌های ساخته شده همواره مسائل و مشکلات خاص خود را به همراه دارد. چرا که باید یک محیط کاملاً استاندارد برای نصب، راه اندازی و کانال کشی این تجهیزات در دسترس داشت. معمولاً افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارند ممکن است پیش بینی کنند که صاحبان جدید مکان‌ها از سیستم تهویه هوای مطبوع استفاده کند به همین دلیل بخش‌هایی از فضای خانه یا محیط‌های کاری را به این تجهیزات اختصاص می دهند.

عدم وجود فضای کافی برای اندازی سیستم تهویه هوا و کانال برگشت هوا باعث بروز مشکلاتی در این تجهیزات خواهد شد که برای برطرف کردن آن باید با یک متخصص تماس بگیرید. توجه داشته باشید در صورت بروز هر چگونه مشکل ابتدا به سراغ فیلترها بروید این فیلترها قابلیت جلوگیری از ورود آلودگی و آلاینده‌ها ب محیط را دارد البته مقاومت این فیلترها به گونه‌ای است که بازه زمانی تعویض آن ها بسیار طولانی است و طی فواصل دور از هم تعویض می شوند.

جمع بندی

کانال برگشت هوا قابلیت و امکانات متفاوتی در اختیار افراد می گذارد و می توان گفت که یکی از تجهیزات کاربردی و مهم در ساختمان سازی است. در واقع استفاده از این تجهیزات امکان داشتن هوای پاک و سال را برای شما فراهم می کند به همین دلیل وجود آن در محیط های مسکونی و کاری الزامی است. البته توجه داشته باشید که برای نصب و راه اندازی این کانال باید اطلاعات و دانش کافی داشته باشید در غیر این صورت پیشنهاد می کنیم با متخصصین حرفه ای در این زمینه مشورت کنید. تهویه سان مجموعه ای حرفه ای و معتبر در این زمینه است که در زمان نصب و راه اندازی از دریچه کولر خانه تا کوره های هر سیستم را مورد بررسی قرار می دهد تا از سلامت و امنیت آن اطمینان حاصل کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید