کانال گرد کولر آبی را بیشتر بشناسید!

کانال گرد کولر آبی

کانال گرد کولر آبی چیست؟ هرآنچه باید راجع به آن بدانیم

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که کانال گرد کولر آبی چیست؟ حفظ کیفیت محیط داخلی بدون گردش هوا امکان‌پذیر نیست و برای رفع این مشکل، ساختمان‌ها به سیستم‌های تهویه مجهز شده‌اند. یکی از اجزای مهم این ارتباطات، مجاری هوا هستند که حرکت از طریق آنها جریان دارد. بسته به وظایف انجام شده، طراحی، پارامترها، مواد ساخت و ساز و سایر ویژگی‌های این دستگاه‌ها ممکن است متفاوت باشد. نمی دانید که کدام کانال‌های تهویه را استفاده کنید؟ تهویه سان در این مورد به شما کمک خواهدکرد.

کانال گرد کولر آبی برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

اصطلاح مجرای هوا به کانال‌های تهویه مخصوص طراحی شده اشاره دارد که به لطف آنها توده‌های هوا در جهت خاصی منتقل می‌شوند. به لطف این دستگاه‌ها، اکسیژن وارد اماکن مسکونی یا صنعتی می‌شود که در ادامه، CO2 و سایر آلودگی‌ها از بین می‌رود. در چنین سیستم‌هایی معمولاً می‌توان شدت توده‌های هوا و فشار آنها را با استفاده از دریچه‌ها تنظیم کرد.

انواع مختلف دستگاه‌های طراحی شده برای گردش هوا با موفقیت در ساختمان‌های مسکونی، در فضاهای صنعتی و همچنین در ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شود و دو راه برای رفع مشکل جریان هوا وجود دارد:

گزینه شماره 1. در این مورد، آنها به تهویه طبیعی یا اجباری محدود می‌شوند و یک کانال خروجی واحد را برای حذف هوای استفاده شده فراهم می‌کنند.

گزینه شماره 2. یک طراحی پیچیده‌تر و کارآمدتر سیستم تامین و تهویه در نظر گرفته می‌شود که شامل قرار دادن دو کانال مجزا از یکدیگر است؛ زیرا با این کار هوای تازه در یکی از آنها جریان می‌یابد و هوای استفاده شده در امتداد دیگری تخلیه می‌شود.

اغلب در یک ارتباط تهویه از چندین نوع کانال استفاده می‌شود که یک شبکه پیچیده با شاخه‌ها، کانال‌ها و لوله‌های مختلف را تشکیل می‌دهد.

خرید کانال گرد
خرید کانال گرد

معیارهای طبقه‌بندی کانال گرد کولر آبی

استفاده گسترده از چنین ابزارهایی در مناطق مختلف ساخت و ساز مسکونی و صنعتی باعث شده تا خرید اینترنتی دریچه کولر پلاستیکی و تجهیزات دیگر بسیار رونق بگیرد. با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف به عنوان پایه، چندین معیار را می‌توان متمایز کرد که بر اساس آنها محصولات تهویه طبقه‌بندی می‌شوند.

با توجه به مواد ساخت

بسته به منطقه مورد استفاده می‌توان از عناصر سیستم تهویه ساخته شده از مواد مختلف استفاده کرد که عبارتند از:

  • فولاد گالوانیزه
  • فولاد ضد زنگ
  • انواع پلیمرها
  • پلاستیک

عناصر گالوانیزه برای استفاده در آب و هوای معتدل، در غیاب عوامل تهاجمی مناسب هستند. استفاده از روی از فولاد در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کند که دوام این محصولات را تضمین خواهدکرد. مقاومت در برابر بخار آب از رشد کپک‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین، این گزینه برای استفاده در حمام‌ها، موسسات پذیرایی و سایر مکان‌هایی با رطوبت معمولی بالا توصیه می‌شود.

کانال‌های هوا از فولاد ضد زنگ (مقاوم در برابر حرارت یا فیبر ریز) می‌تواند برای انتقال جریان هوا در یک محیط تهاجمی در دماهای فوق‌العاده بالا – تا 500 درجه سانتیگراد استفاده شود. به عنوان یک قاعده، این عناصر در صنایع سنگین یعنی متالورژی، معدن و شرکت‌های پردازش مورد استفاده قرار خواهندگرفت.

پلیمر صاف اجازه می‌دهد تا جریان آزادانه در لوله‌ها با حداقل فشار بلغزد. از جمله مزایای چنین محصولاتی می‌توان سبکی و شکل پذیری را نام برد، بنابراین اجزای پیچیده‌ای از شکل آنها ساخته می‌شود. مجراهای پلاستیکی اغلب از پلی وینیل کلرید ساخته می‌شوند که در فضای هوایی تهاجمی کاملاً مقاومت خود را نشان می‌دهد. رطوبت، بخارات قلیایی و اسیدها را به خوبی تحمل می‌کند که به همین دلیل از عناصر پلیمری اغلب در صنایع شیمیایی، غذایی و دارویی استفاده می‌شود.

البته این نکته را نیز اضافه می‌کنم که معایب لوله پلاستیکی، فاقد بودن مقاومت در برابر آسیب مکانیکی و ناتوانی در عملکرد در دماهای بالا است. در مقابل، این محصولات دارای طراحی سبک و کیفیت عایق حرارتی خوبی هستند.

بر اساس شکل برش

کانال‌های گرد کولر آبی امروزه بیشترین تقاضا را دارند و به طور معمول، چنین کانال‌هایی با پردازش لوله‌های گرد بر روی تجهیزات ویژه به دست می‌آیند. مزایای کانال گرد کولر آبی عبارتند از:

  • جریان هوای بالا
  • عایق صوتی خوب
  • نصب ساده و بادوام با استفاده از اتصالات خارجی
  • سبک وزن

تخمین زده می‌شود که در مقایسه با همتایان مستطیلی خود، تولید عناصر گرد 20 تا 30 درصد کمتر فلز مصرف می‌کند.

کانال گرد کولر آبی در فضای صنعتی

در اتاق‌های تولید عموما از کانال‌هایی با دهانه‌های گرد استفاده می‌شود. زیرا طرح‌های مستطیلی وزن بیشتری داشته و نیاز به مصرف مواد قابل توجهی دارند. همچنین مزیت قابل توجه کانال‌های گرد کولر آبی امکان قرارگیری بهینه در فضا است. قطعات مسطح فضای کمتری را اشغال می‌کنند و حتی در اتاق‌هایی با چیدمان‌های پیچیده یا سقف‌های کم به راحتی قابل قرار گرفتن هستند.

طبقه‌بندی کانال گرد کولر آبی با توجه به ویژگی‌های ساخت

بسته به طراحی، اجزای تهویه را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • درز مستقیم
  • مارپیچ جوش داده شده

محصولات درز مستقیم از ورق فولادی ساخته شده‌اند که ضخامت آن 0.55-1.2 میلی‌متر و طول آن 1.25 متر است. این مجراها می‌توانند گرد یا مستطیل باشند و در مورد دوم، درز روی آرنج قرار می‌گیرد که استحکام ساختاری بیشتری را فراهم می‌کند.

عناصر جوش مارپیچی از نوارهای فولادی ساخته شده‌اند که یک لایه ضد خوردگی روی آنها اعمال می‌شود. این محصولات دارای ضخامت 0.8 تا 2.2 میلی‌متر بدون محدودیت هستند و از آنجایی که جوشکاری درز روی هم قرار می‌گیرد، محصولات دارای درز بادوامی خواهندبود.

طبقه‌بندی کانال گرد کولر آبی بر اساس صلبیت سازه

اگر جزئیات تهویه را از نظر سختی در نظر بگیریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل انعطاف
  • نیمه سفت
  • سخت

محصولات انعطاف‌پذیر اغلب به دلیل ظاهرشان موج دار یا مارپیچ نامیده می‌شوند و پایه آنها یک تقویت کننده سیم فولادی بادوام است، در حالی که دیوارها از ورق چند لایه ساخته شده‌اند. چنین طرح‌هایی به راحتی قابل حمل، نگهداری، چیدن و در عین حال به راحتی با عناصر موجود ترکیب می‌شوند. با این حال، دیوارهای موجدار خاصیت عایق صدا را کاهش می‌دهند و سرعت عبور هوا را به تاخیر می‌اندازند. اغلب از کانال‌های موجدار برای اتصال هود استفاده می‌شود.

عناصر نیمه سفت و سخت از لوله‌های آلومینیومی نورد – فولاد یا آلومینیوم، با درز مارپیچ ساخته شده‌اند. محصولات الاستیسیته نیز سازه‌های انعطاف‌پذیر را با مقاومت سازه‌های صلب ترکیب می‌کنند. بر خلاف همتایان موج دار، آنها فقط یک بار می‌توانند کشش داشته باشند و پس از آن دیگر فشرده نمی شوند. هنگام استفاده از آنها، سرعت توده‌های هوا کاهش می‌یابد که به ویژه در هنگام استفاده در سیستم‌های تهویه خاص قابل توجه است.

کانال گرد کولر
کانال گرد کولر

نصب کانال گرد تهویه در آشپزخانه

در یک سیستم تهویه می‌توان از اتاق‌هایی با تنظیمات و پارامترهای مختلف استفاده کرد. برای اتصال آنها از انواع عناصر استفاده می‌شود که شامل سه راهی، آرنج، آداپتور، دیفیوزر هستند. برای انتخاب محصولات با اندازه مناسب، باید مقدار طراحی سرعت هوا را بدانید و در ساختمان‌های مسکونی با تهویه طبیعی، این رقم نباید از 1 متر در ثانیه تجاوز کند.

ظرافت‌های نصب کانال گرد کولر آبی

طرح بندی شبکه‌های تهویه باید حاوی حداقل ترکیبات باشد و قطعات دارای فلنج که در لبه‌ها قرار دارند با پیچ‌های خودکار یا پرچ‌ها که در فاصله 20 سانتی متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند بسته می‌شوند. برای آب بندی اتصالات، توصیه می‌شود فلنج‌ها را با واشر لاستیکی آب بندی کنید و مونتاژ کانال از قطعات سفت و سخت باید به ترتیب زیر انجام شود:

  1. در تمام قسمت‌های سایت؛ کانال‌های هوا، عناصر پروفیل، نقاط اتصال مشخص شده باشد.
  2. سوراخ‌هایی با قطر مورد نیاز در این نقاط حفر می‌شود.
  3. مفاصل با نوار مخصوص یا ترکیب آب بندی درمان می‌شوند.
  4. سپس نصب کامل اجزا، کانال‌های هوا در یک واحد با گیره و سایر جزئیات ثابت می‌شود.
  5. واحد مونتاژ شده بلند شده و روی یک تکیه گاه یا مواد دیگر آویزان می‌شود.
  6. این عنصر به بخش تهویه که قبلاً تکمیل شده است، متصل شده و اتصالات به صورت قطری مهر و موم می‌شوند.
  7. نصب سیستم از عناصر انعطاف‌پذیر یا نیمه سخت تا حدودی ساده‌تر است، زیرا در این حالت خم شدن و چرخش آسان تر بوده و مهم است که نظارت دقیق بر سفتی مفاصل را فراموش نکنید.

سخن پایانی

هنگام انتخاب عناصر تهویه، باید طرح سیستم را با دقت در نظر بگیرید و بر اساس نقشه، لازم است ویژگی‌های طراحی کانال‌ها، قطر آنها، سرعت جریان، روش‌های نصب و سایر عوامل تعیین شود. توجه به نکاتی که در این وبلاگ گفته شد، بسیار حائز اهمیت خواهدبود و میدواریم ابهامات شما در رابطه با کانال گرد کولر آبی برطرف کرده باشیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، سایر وبلاگ‌های ما را مطالعه فرمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید