راه هایی برای عایق کردن کانال کولر و مزایای آن

بهترین عایق داکت کولر

چگونه کانال کولر را عایق کنیم و انجام آن چه مزایایی دارد؟

در فضای خانه، هوا عاملی ضروری است که بر رفاه ساکنان تأثیر می‌گذارد و در این میان، عایق کاری کانال کولر یک امر بسیار مهم خواهدبود. مشکل تبادل هوای مناسب تنها زمانی به ما یادآوری خواهدشد که بوی بد همراه با رطوبت در خانه ظاهر شود یا برعکس، زمانی که هوا خشک است و احساس خستگی می‌کنیم، خشکی چشم یا گلو داریم.

پس هوای داخل خانه آلاینده‌هایی مانند دی اکسید کربن، گرد و غبار، گرده و بخار آب را متمرکز می‌کند و بخار اضافی روی دیوارها متراکم می‌شود که باعث ایجاد رطوبت و در نتیجه رشد قارچ و کپک خواهدشد. بنابراین، استفاده از سیستم تهویه برای اطمینان از تبادل مناسب هوا ضروری است.

قبل از پرداختن به ادامه مطلب، تهویه سان به شما توصیه می‌کند که عایق کاری کولر را به دست افراد متخصص بسپارید. همچنین برای خرید محصولات مربوط به سیستم تهویه و خرید دریچه کولر آبی ارزان می‌توانید روی ما حساب کنید.

عایق کردن کانال کولر
عایق کردن کانال کولر

هدف از عایق کاری کانال کولر چیست؟

اتلاف انرژی می‌تواند منجر به افزایش راندمان سیستم شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی کل سیستم گردد. عایق کاری کانال کولر می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کرده و علاوه بر این، صدای تولید شده از حرکت هوا در مجرای تهویه را نیز سرکوب کند.

انواع عایق کاری کانال کولر

انواع پوشش‌های پلاستیکی و طبیعی در بازار وجود دارد. راه حل‌های رایج مورد استفاده برای عایق کاری سیستم‌های تهویه عبارتند از:

عایق پشم معدنی

عایق پشم معدنی با مقاومت حرارتی بالا مشخص می‌شود و به دلیل ساختار فیبری خود باعث کاهش صدای تولید شده توسط سیستم خواهدشد. عایق‌های پشم معدنی با فویل آلومینیومی تقویت شده پوشانده شده‌اند و در برابر تخریب ناشی از میکروارگانیسم‌ها مقاوم است. چنین پوشش‌هایی امن‌ترین راه حل از نظر آتش‌سوزی هستند، زیرا آنها دارای کلاس اشتعال پذیری A1 بوده و شرایط انتشار آتش را برآورده می‌کنند.

عایق فوم لاستیکی

پوشش‌های لاستیکی با ضریب هدایت حرارتی پایین و ساختار سلول بسته مشخص می‌شوند که کاهش تبادل حرارت تضمین می‌کند. فوم لاستیکی الاستومری همچنین دارای مقاومت بالایی در برابر انتشار بخار آب است که از تراکم و نفوذ رطوبت – عامل اصلی خوردگی در سطح لوله‌ها و مجاری – جلوگیری خواهدکرد.

عایق‌های لاستیکی با یک لایه خود چسب در دسترس هستند که فرآیند نصب را بسیار آسان می‌کند. با توجه به انعطاف‌پذیری عایق لاستیکی، می‌توان آن را با هر شکلی از کانال‌ها یا اتصالات عایق‌شده سازگار کرد. دمای کار برای این نوع پوشش می‌تواند از منفی200 درجه سانتیگراد تا حتی +175 درجه سانتیگراد متغیر باشد و مزایای عایق لاستیکی فوم عبارت‌اند از:

  • محافظت عالی در برابر تراکم
  • ضریب هدایت حرارتی پایین
  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • به طور گسترده در سیستم‌های گرمایش، تهویه مطبوع، تبرید، لوله کشی، و سیستم‌های تهویه استفاده می‌شود
  • نصب ساده و سریع

سیستم فوم برای عایق کاری کانال کولر

عایق به صورت فوم در ضخامت‌های مختلف موجود است و با توجه به اینکه فوم لاستیک به طور مستقیم بر روی اتصالات و کانال‌های گرد نصب می‌شود، زمان نصب سیستم تهویه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

مهر و موم مورد استفاده در سیستم بر اساس لاستیک همگن EPDM است و به انتهای اتصالات متصل شده و در اطراف محیط از طریق لبه رو به بالا اتصال محکم می‌شود. این کار تضمین می‌کند که واشر بدون توجه به شرایط نصب، همیشه در جای خود باقی می‌ماند. نوار چسب فوم لاستیکی FOAM-TAPE را می‌توان برای اتصال عناصر سیستم FOAM استفاده کرد و مزایای سیستم FOAM عبارتند از:

  • نصب سریع کانال عایق شده،
  • ضخامت کوچک با عایق حرارتی بالا
  • مناسب برای سیستم‌های تهویه، از جمله HRV و تهویه مطبوع کانالی
  • زمانی استفاده می‌شود که پس از مونتاژ کانال نتوان عایق اضافه کرد

مجرای حرارتی EPP

داکتینگ EPP سیستمی از کانال‌ها و اتصالات پیش ساخته است که از مزایای پلی پروپیلن منبسط شده بهره می‌برد. از مهم ترین ویژگی‌های محصول می‌توان به سفتی ساخت، سبکی، سهولت در نصب و عایق حرارتی خوب اشاره کرد.

مجاری EPP نیازی به عایق اضافی ندارند (زیرا خود ماده قبلاً عایق شده است) که به طور قابل توجهی زمان نصب را کاهش می‌دهد. همچنین هر قطعه را می‌توان به راحتی و به سرعت محکم کرد؛ زیرا نیازی به بست یا پیچ اضافی نیست. علاوه بر این، پلی‌پروپیلن فوم شده به راحتی با ابزار دستی برش داده می‌شود و این سیستم همچنین تشکیل پل‌های حرارتی را حذف می‌کند؛ چراکه این کار به دلیل وزن کم عناصر، عملاً غیر ضروری است. مزایای سیستم EPP عبارتند از:

  • نصب ساده (بدون پایه، نوار، پیچ و غیره اضافی)
  • مونتاژ به تخصص کمی نیاز دارد و عناصر EPP به سادگی برای اتصال مناسب هستند
  • مجاری را می‌توان با استفاده از چاقو یا اره برش داد تا مطابق با نیازهای ما باشد
  • این سیستم فقط از چند قطعه تشکیل شده است – فقط 3-4 (یک لوله، خم 45 درجه، خم 90 درجه، اتصال دهنده)
  • طراحی سبک و بادوام

پارامترهای مهم برای عایق کاری کانال کولر

هنگامی که صحبت از سیستم‌های تهویه و تهویه مطبوع می‌شود، یک عملکرد مهم عایق محافظت در برابر تراکم است؛ به یاد داشته باشید که آب تجمع یافته در عایق تأثیر منفی بر خواص آن دارد و با افزایش رطوبت ماده، ضریب هدایت حرارتی آن نیز افزایش می‌یابد و این یعنی افزایش تلفات گرما یا سرما و در نتیجه مصرف انرژی بیشتر.

یک محیط مرطوب همچنین باعث خوردگی و تشکیل کپک و قارچ می‌شود و تعمیر سیستم و عایق آسیب دیده می‌تواند واقعاً گران باشد. همچنین انتخاب ضخامت پوشش مناسب توسط طراح HVAC بی اهمیت نیست و هنگامی که به خوبی انتخاب شود، توزیع دمای خوبی را در لایه عایق تضمین می‌کند. ضخامت بر اساس این اصل انتخاب می‌شود که دمای سطح کانال باید با دمای محیط یکسان باشد.

عایق کانال کولر
عایق کانال کولر

مزایا و معایب عایق کاری کانال کولر

هنگام انتخاب نوع عایق باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

_نوع سیستم،

_تاثیر عوامل خارجی،

_محدوده دمایی محیط انتقال یافته،

_طبقه بندی آتش مورد نیاز

_ملاحظات اقتصادی- هزینه عایق کاری و سود احتمالی ناشی از کاهش هزینه‌های بهره‌برداری از تاسیسات.

_خواص مواد عایق مانند چگالی، نفوذپذیری بخار، خواص اکولوژیکی (شیمیایی، بیولوژیکی، پتانسیل گرد و غبار، سمیت) و مقاومت مکانیکی نیز مهم خواهد بود. هنگام انتخاب عایق، ویژگی‌های عملکردی مانند سهولت نصب نیز ارزش در نظر گرفتن دارد.

هنگامی که به دنبال ماده ارزان هستید، عایق پشم معدنی ارزان‌ترین راه حل ارائه شده است و همچنین از نظر آتش‌سوزی ایمن ترین گزینه خواهدبود، زیرا بالاترین کلاس اشتعال A1 را دارد. اما متأسفانه، زمان نصب در این مورد کمی طولانی خواهدبود.

کانال‌ها و اتصالات از پیش عایق شده و همچنین سیستم‌های پیش ساخته‌ای که نیازی به عایق ندارند، راه حل بسیار سریع تری هستند. البته، این نیز شامل قیمت بالاتری خواهدبود، اما صرفه جویی در نیروی کار قابل تامل است. در مقایسه با پشم معدنی، EPP و عناصر عایق لاستیکی نیز با مقاومت بالاتر در برابر انتشار بخار آب مشخص می‌شوند.

کاربردهای عایق کاری کانال کولر

_حرکت هوا در ساختمان توسط یک فن فعال می‌شود و هوای عرضه شده را می‌توان فیلتر کرد که میزان گرده و آلودگی را کاهش می‌دهد. استفاده از پنجره‌ها و درب‌های هوابند به این معنی است که هیچ صدای خارجی به اتاق‌ها نمی رسد. همچنین سیستم تهویه، اگر به درستی طراحی و نصب گردد، به خودی خود باعث ایجاد سر و صدا در خانه نخواهدشد.

_یک دستگاه مدرن، بر خلاف دودکش‌های قدیمی مسدود شده، اطمینان از وجود آب و هوای داخلی باکیفیت را فراهم می‌کند. این امر به ویژه در زمستان مفید است؛ زیرا مبدل‌های حرارتی به انرژی کمتری برای گرم کردن هوا نیاز دارند و با وجود خشک شدن توسط سیستم‌های گرمایشی، رطوبت بهتری دارند. فراتر از فصل گرما، تهویه مکانیکی را می‌توان با باز شدن مکرر پنجره‌ها پشتیبانی کرد که امکان دسترسی دائمی هوای تازه در اتاق‌ها را فراهم می‌کند.

_افزایش قیمت انرژی کسانی را که قصد ساخت یا بازسازی خانه را دارند، مجبور می‌کند به دنبال پس‌انداز باشند. هنگامی که به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های عملیاتی ساختمان هستید، عایق بندی مناسب کانال‌های تهویه قابل توجه است. این موضوع نه تنها هزینه تاسیسات برای گرمایش و تهویه مطبوع، بلکه بر راحتی ساکنان ساختمان و دوام کل سیستم نیز تاثیر می‌گذارد.

_تراکم بخار آب روی سطح کانال‌ها به تشکیل خوردگی کمک می‌کند و در نتیجه کارایی آنها و عمر کل سیستم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، رطوبت بیش از حد در داخل مجاری محیطی ایده آل برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند و کیفیت هوای ورودی را به خطر می‌اندازد.

سخن پایانی

به عنوان مالک ساختمان یا طراح پروژه، سیستم تهویه مطبوع خود را بر اساس آب و هوا، کاربری و شرایط ساختاری ساختمان و همچنین ترجیحات فردی خود انتخاب خواهید کرد. اما انتخاب شما هر چه باشد، تمام سیستم‌های HVAC به عایق کافی برای حفظ هوا در دمای مطلوب و جلوگیری از اتلاف گرما و انتشار غیر ضروری نیاز دارند.

هدف سیستم‌های تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) فراتر از گرمایش یا سرمایش یک فضا، ارائه آسایش حرارتی و کیفیت محیطی مناسب برای همه افراد داخل ساختمان است. سیستم‌های HVAC که در همه ساختمان‌ها، از آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، تجاری یا مسکونی استفاده می‌شوند، اغلب به عنوان ریه‌ها و رگ‌های ساختمان شناخته خواهندشد؛ زیرا از طریق آنها، بسته به شرایط بیرونی هوای تازه بیرون به داخل ساختمان‌ها کشیده شده و گرم می‌شود.

برای جلوگیری از تراکم و هدر رفت انرژی، عایق کاری کانال کولر توصیه می‌شود. زیرا نداشتن عایق می‌تواند منجر به نفوذ رطوبت و خرابی سیستم و متعاقب آن خوردگی سیستم گردد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید