روش هایی برای بستن دریچه کولر در زمستان

دریچه-کولر

نحوه صحیح بستن دریچه کولر

وسیله‌ایی بسیار کاربردی که امروزه به یکی از لوازم مهم و ضروری برای مردم تبدیل شده است؛ کولر آبی یا گازی با توجه به نیاز کاربر است. کولرها در همه ساختمان‌ها قابل استفاده هستند و یکی از ضروری‌ترین نیازها در فصول گرم سال خواهند بود البته کولرهای گازی نیز قابلیت سرما و گرما را داشته و برای فصول سرد هم کاربرد دارند.

در این مطلب می‌خواهیم جهت حفظ و نگه‌داری کولرها در فصولی که استفاده‌ایی ندارند؛ بپردازیم. کولرهای آبی در فصول سرد سال کاملا بلا استفاده خواهند بود از این رو برای جلوگیری از عبور گرد و خاک در دریچه‌‌ها می‌توان اقدام به بستن و مسدود سازی آنها کرد که در ادامه به نحوه صحیح بستن دریچه کولر بیشتر خواهیم پرداخت.

دریچه کولر چیست و چه کاربردی دارد؟!

یکی از مهمترین موارد که پیش نیاز نصب و راه‌اندازی کولرها است؛ شامل دریچه کولر گازی خواهد بود. دریچه‌ها از جمله المان‌های کاربردی و ضروری برای نصب کولر آبی و حتی داکت اسپلیت‌ها هستند به همین دلیل هنگام طراحی ساختمان بایستی به موضوع نصب دریچه‌ها توجه خاصی نمود.

دریچه کولر وسیله‌ایی است که برای ساخت آن نیاز به تخصص و مهارت زیادی است بنابراین افراد متخصص برای ساخت و تولید این وسیله از روش و موادی خاص استفاده می‌کنند. تهویه سان از جمله شرکت‌های با تجربه و حرفه‌ایی در زمینه ساخت انواع دریچه‌ها است که با بیش از 20 سال تجربه و فعالیت در این حوزه توانسته دستاوردهای زیادی را داشته باشد.

دریچه-های-کولر
دریچه-های-کولر

انواع دریچه کولر

از زمان پیدایش کولرها تا به امروز انواع مختلفی از دریچه‌ها به وجود آمده است که هر کدام از آنها برای مکان و سلیقه خاصی کاربرد دارد. در ادامه به برخی از مدل‌های دریچه اشاره خواهیم کرد که هر مدل جنس و شکل متفاوتی دارد اما برای یک هدف خاص طراحی شده است و آن هم عبور و انتشار هوای خنک خواهد بود.

-دریچه‌هایی از نوع پلاستیکی

دریچه‌های پلاستیکی جنسی از پلاستیک دارند و معمولا به دو دسته مختلف از جمله pvc و پلاستیکی تقسیم خواهند شد. دریچه‌های پلاستیکی مزایای زیادی دارند و از جمله این مزایا شامل وزن سبک، مقاومت بالا و همینطور قابلیت شستشوی آنها است.

دریچه‌هایی از جنس آهن
دریچه‌های آهنی از جمله دریچه‌هایی هستند که از قدیم تا به امروز بیشترین کاربرد را داشته‌اند. این دریچه‌ها قابلیت نصب در هر ساختمانی را دارند و البته بسیار مقاوم هستند که یکی از دلایل محبوبیت آنها مقاوم بودنشان است. این دریچه‌ها از جنس روغنی بوده و ضخامتی برابر با ۰.۳ میلی‌متر دارند. البته بسته به نوع آنها متفاوت هستند. دریچه‌های بازاری به شکل غیرحرفه ایی ساخته می شوند و غیر اصولی هستند پس هنگام خرید این محصول دقت لازم را داشته باشید.
دریچه‌هایی از جنس آلومینیوم
آلومینیوم محبوب‌ترین جنس در میان خریداران است. این نوع دریچه ها از دیرباز مورد استفاده کاربران قرار گرفته است. آلومینیوم مقاوم و کاربردی است. برای سفارش این محصولات حتما با افراد حرفه‌ایی در ارتباط باشید. از جمله مزایای آلومینیوم مقاومت و سبک وزن بودن نسبت به آهن خواهد بود از این رو باید بگوییم که استفاده از دریچه‌های آلومینیومی پیشنهاد مناسبی خواهد بود.
دریچه‌هایی از نوع فانتزی
دریچه‌های فانتزی برای افراد خاص پسند مناسب خواهند بود. این دریچه‌ها شامل جنس‌های مختلفی هستند که مهمترین آنها چوبی است. دریچه‌های چوبی از جنس چوب ام دی اف هستند و جلوه زیادی به محیط و دکوراسیون می‌بخشند. چوب ام دی اف مقاومت بسیار خوبی دارد اما از نظر زیبایی می‌تواند نسبت به دریچه‌های دیگر چند پله بالاتر و شیک‌تر به نظر بیاید.

دریچه‌های از مدل کنترلی نیز به صورت فانتزی و زیبایی ساخته شده‌اند. این دریچه‌ها با استفاده از ریموت کنترل هدایت می‌شوند و پره‌های آن قابلیت تنظیم شدن دارد اما مزیت آنها در این است که نیازی به باز و بسته کردن به صورت دستی ندارند و با استفاده از ریموت کنترل انجام داده خواهد شد.

نگهداری از کولرها در فصول سرد

احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده که با شروع فصل گرما به مکانی خنک فکر کرده باشید تا از شر گرما خلاص شوید و البته این مکان تنها با وجود کولرها میسر خواهد بود. کولرها از زمان‌های بسیار دور برای خنک کردن هوای محیط داخل به وجود امده‌اند و در طول مسیر تکامل خود تغییرات زیادی داشته‌اند.

اما همانطور که با شروع فصل گرما به فکر سرویس کولرهای آبی و گازی خود خواهید بود، در فصول سرما نیز بایستی اقدام به انجام یکسری مراقبت‌ها نمایید که یکی از آنها بستن دریچه کولر خواهد بود.

دریچه‌های کولر یکی از لوازمی هستند که با شروع فصل سرما به راحتی هوای بیرون را به داخل راه می‌دهند و همینطور باعث اتلاف انرژی داخل ساختمان می‌شوند از این رو باید با انجام روش‌هایی خاص جهت بستن دریچه‌ها اقدام به جلوگیری از انتشار هوای بیرون به داخل نمود.

دستگاه کولرهای آبی در فصول سرد بلا استفاده هستند از این رو بایستی اقدام به تعطیل کردن آنها نماییم. برای جلوگیری از نشست گرد و غبار در کولرها می‌توان اقدام به خالی کردن آب داخل آنها نمود و با پوششی از جنس پارچه، برزنت و یا هر چیز کاربردی دیگری اقدام به پوشاندن دستگاه نمایید. البته این به معنی خداحافظی تمام مدت تا رسیدن فصل گرم سال نخواهد بود بلکه پیشنهاد می‌شود هر ماه یکبار اقدام به سرکشی از دستگاه خود نمایید و آن را مجدد بپوشانید.

برای دریچه‌های کولر نیز باید همین روند را پیش بگیرید که در ادامه راه‌های مختلفی را جهت نحوه صحیح بستن دریچه کولر ارائه خواهیم داد.

دلایلی برای بستن دریچه‎های کولر

دریچه کولر آبی از جمله اجزای مهم و اصلی کولرها هستند که بدون وجود انها امکان انتشار هوا در محیط غیر ممکن خواهد بود. با رسیدن فصول سرد، امکان استفاده از کولرها وجود ندارد و این دریچه‌ها هستند که می‌توانند هوای سرد را به داخل راه دهند و باعث مصرف انرژی بیشتر در داخل و همچنین خشک شدن هوای داخل شوند از این رو باید اقدام به بستن دریچه‌ها کرد.

در واقع دریچه‌ها مزیت‌های زیادی دارند اما یکی از مهمترین معایب این وسیله انتشار هوای سرد به داخل در فصل سرما است که راهکارهایی برای حل آن در نظر گرفته شده است. یکی از اصلی‌ترین روش‌ها بستن دریچه پوشاندن آنها با استفاده از پوشش‌های مخصوص در نظر گرفته شده است که در بازار موجود هستند.

روش‌هایی برای پوشاندن دریچه کولر در فصول سرد

با بستن دریچه‌ها دیگر شاهد ورود گرد و غبار و هوای سرد به داخل محیط سرپوشیده نخواهید بود. این کار در گذشته با انجام روش‌های قدیمی و ایده‌هایی بسیار ساده انجام داده می‌شود اما امروزه تدابیری خاص و در عین حال ساده برای این کار در نظر گرفته شده است که در ادامه به چند مورد آن می‌پردازیم.

-استفاده از پوشش‌های مختلف برای کولر

امروزه برخلاف گذشته که با تکه‌ایی مقوا و چسب اقدام به بستن دریچه می‌شد؛ لوازم خاصی برای پوشش دریچه‌ها به وجود آمده است. لوازمی مانند مسدودکننده‌های چسبی، آهن ربایی که از جنس پلاستیک شفاف و یا با طرح‌های مختلف هستند. این مسدود کننده‌ها به راحتی بر روی دریچه کولر نصب می‌شود و از ورود هوا به داخل جلوگیری به عمل می‌آید.

مسدودکننده‌های چسبی به راحتی طبق اندازه‌گیری کاربر اندازه گرفته می‌شوند و با دقت بر روی دریچه نصب خواهند شد. این روش در مسدود کننده‌های آهن ربایی هم به همین شکل بوده با این تفاوت که در نوع آهن ربایی؛ در گوشه‌های محصول آهن رباهایی جایگزین چسب شده است و به راحتی جذب دریچه خواهد شد البته این محصول برای دریچه‌های آهنی کاربرد دارد.

از جمله مزیت‌های این مسدود کننده‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • امکان نصب راحت
  • عایق مناسبی برای دریچه است
  • باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود
  • دارای قدرت چسبندگی بالا
  • باعث جلوگیری از ورود هوا می‌شود
  • متناسب با رنگ دیوار است
  • در مسدود کننده‌های نوع چسبی؛ بعد از برداشتن آن کوچکترین اثری از چسب نمی‌ماند.

-استفاده از دریچه‌های ریموت دار

دریچه‌های ریموت‌دار کاملا جدید و پیشرفته هستند. این محصولات به تازگی وارد بازار شده‌اند و برای استفاده از آنها نیاز به ریموت کنترل کفایت می‌کند. دریجه‌های کولر با استفاده از ریموت به حالت باز و بسته در می‌آیند. از مزایای این نوع دریچه‌ها هدایت و تنظیم از طریق ریموت کنترل و به صورت از راه دور است که در دیگر محصولات این قابلیت وجود ندارد. دریچه‌های ریموت‌دار به خوبی باز و بسته می‌شوند به صورتی که هیچ هوایی از آنها عبور نخواهد کرد.

نحوه اصولی بستن دریچه کولر با استفاده از مسدود کننده‌ها

برای نصب مسدود کننده بر روی دریچه‌ها بایستی اقداماتی ساده و ابتدایی را انجام دهید تا این کار به شکل استاندارد و مطمئن انجام داده شود.

-در ابتدا به کمک چهارپایه‌ایی مناسب به شکلی که کاملا مماس با دریچه باشید و تسلط کافی به آن را داشته باشید؛ استفاده می‎‌کنید تا مسدود کننده را اشتباه متصل نکنید.

-دور دریچه و تا هر جایی که امکانش وجود داشته باشد را با کمک اسفنج و آب تمیز می‌کنید به گونه‌ایی که هیچ گرد و خاکی بر روی آن باقی نماند و منتظر برای خشک شدن خواهید بود.

-طول و عرض دریچه را با طول و عرض مسدود کننده هم اندازه می‌کنید.

-مسدود کننده را با دقت بر روی دریچه قرار می‌دهید.

جمع بندی

از زمانی که کولرها به عنوان یک ابزار کاربردی و مهم ایفای نقش کردند؛ ساخت کانال و دریچه‌های مختلف نیز به وجود آمد. امروزه شاهد انواع مختلفی از دریچه‌ها هستیم که یکی از اقدامات مهم شروع فصل سرما پوشاندن آنها برای جلوگیری از ورود هوای سرد به محیط داخل است. در این مطلب این موضوع و همچنین نحوه صحیح بستن دریچه کولر شرح داده شده است که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید