چند ایده برای پوشاندن دریچه کولر در زمستان

دریچه کولر پوشاندن

چند ایده برای پوشاندن دریچه کولر در زمستان

از زمانی که کولر پدید آمد، استفاده از دریچه کولر نیز به یک نیاز مبدل گشت. امروزه در تمامی ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود دریچه کولر وجود دارد. دریچه کولر وسیله‌ایی برای انتشار هوای تولید شده به محیط داخل ساختمان است و در واقع بدون وجود آن، عملکرد کولر با مشکل مواجه می‌شود.

معرفی و آشنایی با دریچه کولر

از جمله مهمترین المان‌ها برای نصب و طراحی کولر دریچه‌ها هستند. این لوازم کمک شایانی به تهویه و انتشار هوا می‌کنند و به راحتی می‌توانند هوای فضای داخل ساختمان را عوض نمایند. به دلیل کاربردی بودن این وسیله باید بگوییم که هنگام طراحی ساختمان باید به این موضوع نیز توجه خاصی نمود. دریچه‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه در خصوص آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ساخت انواع دریچه‌های کولر نیازمند کار و مهارت بسیار زیادی است. افراد متخصص برای این کار از روش‌ها و متریال‌های مختلفی استفاده می‌کنند. تهویه سان یک گروه کاملا فعال و حرفه‌ایی است که با وجود تجربه بیش‌تر از 20 سال فعالیت در این حوزه توانسته موفقیت‌های زیادی را کسب نماید و یکی از برترین تولیدکنندگان انواع دریچه‌ها در کشور باشد.

پوشاندن دریچه کولر زمستان
پوشاندن دریچه کولر زمستان

مدل‌های مختلف دریچه‌های کولر

برای داشتن و استفاده دریچه ابتدا بایستی اندازه‌گیری دقیق ابعاد دریچه را در نظر بگیرید تا دریچه از هر نوع و جنسی که باشد به راحتی در داخل جایگاه خود قرار بگیرد. دریچه‌ها انواع مختلفی دارند و بالغ بر 20 نوع هستند که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت:

-دریچه پلاستیکی

دریچه‌های پلاستیکی همانطور که از نام آنها مشخص است از جنس پلاستیک هستند و مزایای زیادی دارند. از جمله این مزیت‌ها شامل وزن سبک، مقاومت بالا، قابلیت شستشو و غیره است. دریچه‌های پلاستیکی می‌توانند به دو دسته پلاستیک مرغوب و همچنین PVC تقسیم شوند که نوع پی وی سی ضخامت و مقاومت بیشتری نسبت به پلاستیکی دارد.

استفاده از دریچه‌های پلاستیکی برای انواع کولرها از جمله آبی، انواع اسلیت‌ها، فن کوئیل‌ها و غیره کاربردی خواهد بود. و در انواع مختلفی از جمله خطی، مشبک، دیواری هستند که در تمامی نوع‌ها از سایز مختلف و همچنین قابلیت شستشو برخوردار خواهند بود.

-دریچه آلومینیومی

یکی از قدیمی‌ترین نوع دریچه‌ها مربوط به دریچه‌های آلومینیومی است. این دریچه‌ها از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند و از دیر باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون نیز یکی از پر کاربردترین نوع دریچه‌ها مربوط به همین جنس است. دریچه‌های آلومینیومی مقاومت بسیار خوبی دارند و اگر می‌خواهید برای طولانی مدت دریچه‌های خود را تغییر ندهید، استفاده از آنها پیشنهاد خوبی خواهد بود.

-دریچه چوبی

نوع بسیار شیک و جذابی از دریچه‌ها مربوط به انواع چوبی آنها است. دریچه‌های چوبی از جنس چوب ام دی اف ساخته شده‌اند و ماندگاری خوبی دارند. اگر به دکوراسیون محیط داخلی خود اهمیت زیادی می‌دهید می‌توانید با استفاده از انواع طرح‌های مختلف دریچه چوبی جلوه زیبایی به محیط ببخشید. دریچه‌های چوبی را می‌توان دریچه فانتزی نیز نامید زیرا تنوع بسیار بالایی دارد.

-دریچه آهنی

دریچه‌های آهنی یکی از پرطرفدارترین نوع دریچه‌ها است که ضخامت 0.3 میلی متری دارد و دوام بسیار بالایی دارد. این نوع دریچه‌ها از دیرباز مورد استفاده بوده‌اند و عملکرد بسیار خوبی در برابر هر نوع شرایطی خواهند داشت. جنس ورق‌هایی که برای ساخت این دریچه‌ها استفاده می‌شود روغنی است به همین دلیل کوچکترین لرزش و ایجاد صدایی در حین کار کولر نخواهند داشت.

نکته مهم هنگام خرید دریچه‌های آهنی این است که حتما به جنس محصول توجه نمایید و از خرید محصولاتی با جنس نازک و بی کیفیت بپرهیزید.

-دریچه کولر کنترلی

این از دریچه‌ها کاملا جدید و تازه وارد شده به بازار هستند و از جلوه بسیار زیبایی برخوردار خواهند بود. دریچه‌های کنترلی با استفاده از ریموت کنترل قابلیت تنظیم پره به هر سمتی را خواهند داشت از این رو کاربر می‌تواند بدون اینکه حرکتی داشته باشد اقدام به تنظیم پره‌ها و باز بسته نمودن آنها نماید.

مزایا و معایب دریچه‌های کولر

همانطور که پیش‌تر اشاره‌ایی مختصر به این موضوع شد؛ دریچه‌ها از مزایای زیادی برخوردار هستند و یکی از کاربردی‌ترین اقلام برای کانال سازی و نصب کولر است. در مجموع مزیت وجود دریچه‌ها بسیار بیشتر از معایب آن است. در زمان‌های گذشته دریچه‌ها تنوع امروزه را نداشته و تنها از یک مدل خاص جهت نصب استفاده می‌شد که بیشتر مدل آهنی یا آلومینیومی بود.

اما امروزه با پیشرفت‌های زیادی که در این حوزه صورت گرفته است باید بگوییم که انواع بسیار متنوعی از دریچه‌ها ساخته شده و وارد عرصه بازار شده است. با توجه به انواع و اشکال مختلف این محصولات؛ کاربر می‌تواند متناسب با دکوراسیون منزل خود؛ به هر گونه که تمایل داشت اقدام به سفارش دریچه با رنگ و طرح‌های دلخواه نماید.

اما از آنجا که هر محصولی می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد؛ دریچه‌ها نیز دارای مشکلاتی هستند. به عنوان مثال برخی از آنها ممکن است به خوبی بسته نشوند و درزهایی به وجود آید که در فصول سرد سال ایجاد مشکل نماید و هوای سرد بیرون را به داخل محیط منتشر کنند.

چند روش برای پوشاندن دریچه کولر

از جمله دلایلی که با شروع فصل سرما شاهد آن خواهید بود، هدر رفتن انرژی و گرمای داخل محیط به خارج از طریق دریچه‌ها است به همین خاطر از جمله راه‌های جلوگیری از این مشکل بستن و پوشاندن دریچه‌های کولر است که با این کار دیگر هوا از بیرون به داخل و بالعکس منتشر نخواهد شد. از جمله لوازمی که برای این کار کارایی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-بستن با استفاده از ایده‌های خانگی

برخی از افراد سعی در پوشیدن و بستن دریچه با استفاده از لوازم دم دستی دارند و ایده‌هایی همچون مقوا و کادو پیچ کردن آن با توجه به دکوراسیون و یا استفاده از انواع پلاستیک‌ها را خواهند داشت. البته این کار می‌تواند خلاقیت به شمار بیاید اما ممکن است به خوبی انجام نشود و باز هم مقداری هوا به داخل سرایت کند و یا با وزش باد شدید ایجاد سر و صدا نماید در نتیجه می‌توان از روش‌های دیگری برای این کار استفاده کرد.

-بستن دریچه با استفاده از مسدود کننده چسبی

مسدود کننده چسبی محصولی است که برای پوشاندن دریچه‌ها استفاده می‌شود. این محصول بسیار کاربردی بوده و می‌توان به خوبی بر روی هر دریچه‌ایی از جمله دریچه‌ کولر آبی و گازی با جنس مختلف اعم از آلومینیومی، پلاستیکی و غیره نصب نمود. از جمله مزایای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره داشت که شامل:

  • قابلیت نصب سریع و آسان
  • عایق بسیار خوبی است
  • از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌نماید
  • چسبندگی بسیار محکمی دارد
  • از وارد شدن گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند
  • همرنگ با دیوار است
  • بعد از برداشتن مسدود کننده؛ اثری از جای چسب آن باقی مشاهده نخواهید کرد
پوشاندن دریچه کولر با درب
پوشاندن دریچه کولر با درب

-استفاده از دریچه‌های ریموت دار

دریچه‌های ریموت‌دار نوعی از دریچه هستند که به صورت کامل باز و بسته می‌شوند به این صورت که هیچ نوع درزی در آنها هنگام بسته بودن به وجود نخواهد آمد. این دریچه‌ها برخلاف انواع دیگر چرخ کامل پره‌ها را دارند و به خوبی عمل می‌کنند.

-پوشش دریچه با استفاده از مسدود کننده آهن ربایی

این محصول دقیقا مانند مسدود کننده چسبی عمل می‌کند اما مشکلاتی از جمله چسبیدن و یا برداشتن چسب را نخواهد داشت زیرا لبه‌های محصول سراسر آهن ربایی هستند و می‌توانند به خوبی متصل به دریچه شوند. این محصول بر خلاف مسدود کننده چسبی جنسی شفاف دارد و در عین حال مقاوم است.

نحوه نصب مسدود کننده بر روی دریچه

برای جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول سرد می‌توان از مسدود کننده با جنس‌های مختلف استفاده کرد. در این صورت دیگر هوای بیرون به داخل نفوز نخواهد کرد. مسدود کننده‌ها انواع مختلفی دارند اما هر کدام از آنها به شکلی طراحی شده‌اند که به راحت‌ترین شکل ممکن نصب خواهند شد. از جمله اقدامات قبل از نصب این مسدود کننده‌ها شامل:

-ابتدا با استفاده از یک نردبان یا چهارپایه مطمئن به طوری تسلط کافی به دریچه را داشته باشید، مماس با دریچه کولر قرار بگیرید. این کار از نصب اشتباه و یا کج شدن مسدود کننده جلوگیری می‌کند.

-در مرحله بعدی اقدام به تمیز و خشک کردن قاب دریچه نمایید و کامل گرد و غبار روی آن را بردارید. این کار را در حالت بسته بودن درپوش انجام دهید تا مجددا گرد و غبار بر روی قسمت‌های تمیز ننشیند.

-ابعاد دریچه را اندازه‌گیری نمایید و با توجه به اندازه همان دریچه اقدام به برش مسدود کننده نمایید. این عمل برای مسدود کننده‌هایی که از نوع چسبی هستند مفید واقع می‌شود.

-پوشش را دقیق مماس با دریچه قرار داده و بر روی آن بچسبانید.

جمع بندی

امروزه برای تمامی ساختمان‌ها استفاده و طراحی کانال کشی کولر می‌تواند امری ضروری و واجب باشد زیرا با استفاده از دریچه‌ها سیستم تهویه محیط فعال خواهد شد. دریچه‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که در مطلب بالا اشاره‌ایی مختصر به آنها نمودیم اما این محصولات نیز دارای مزایا و معایبی هستند.

در این مطلب به یکی از معایب دریچه‌ها در فصول سرد پرداختیم که پوشش آنها با استفاده از محصولات خاصی همانند مسدود کننده‌ها است. مسدود کننده‌ها لایه‌ایی چسبی هستند که دریچه را به خوبی پوشش می‌دهد و باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شوند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید