نکات طلایی در مورد تمیز کردن دریچه کولر آبی

تمیز کردن دریچه های کولر

چگونه دریچه کولر آبی را تمیز کنیم؟

چگونه دریچه کولر آبی را تمیز کنیم؟ کانال‌ها و تجهیزات HVAC را در طول ساخت و ساز تمیز، خشک و عاری از گرد و غبار و زباله نگه دارید و کانال‌ها را قبل از اشغال تمیز کنید؛ زیرا این کار به بهره وری بیشتر دستگاه کمک شایانی می‌کند. به همین دلیل تمیز کردن آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین، کانال‌ها را قبل از نصب بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی روغن یا زباله نیستند و قبل از نصب، کانال‌ها و تجهیزات مکانیکی را در محیطی تمیز و خشک نگهداری کنید یا در صورت لزوم تجهیزات را با پلاستیک بپیچید تا از ورود گرد و غبار جلوگیری شود. با تهویه سان همراه باشید تا نکات مهمی در رابطه با چگونگی تمیز کردن کانال کولر آبی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همچنین برای مشاهده لیست قیمت دریچه کولر آبی به صفحه محصولات ما مراجعه فرمایید.

این راهنما تمیز کردن کانال‌های انعطاف‌پذیر را شرح می‌دهد که با این حال، تجهیزات مکانیکی HVAC باید زمانی که مجاری تمیز می‌شوند، به طور کامل تمیز شده و استاندارد 6 ACCA توصیه می‌کند که تمام قسمت‌های کل سیستم تهویه مطبوع به طور همزمان پس از اتمام ساخت خانه جدید و قبل از اشغال توسط صاحبان خانه تمیز گردد.

نکاتی برای تمیز کردن دریچه کولر آبی

از روشن کردن سیستم تهویه مطبوع در حین ساخت خودداری کنید تا از ورود گرد و غبار به داخل خانه جلوگیری شود. هنگام دیوارکشی، سنباده کاری یا اره کردن، تجهیزات HVAC را اجرا نکنید.

با جارو کردن در طول ساخت و ساز، منطقه کار را تمیز نگه دارید.

پس از نصب و قبل از بهره‌برداری، تهویه مطبوع هوا و رجیستر کانال یا دهانه کانال را با پلاستیک بپوشانید تا ساخت و ساز (شامل نصب کفپوش، موکت، کابینت و نجاری نهایی) به پایان برسد. اگر رجیسترها هنوز نصب نشده‌اند، برای ایمنی دهانه کانال را با تخته سه لا بپوشانید.

پس از اتمام ساخت و ساز و قبل از راه‌اندازی HVAC، کانال‌ها را با استفاده از سیستم برس کشی وکیوم و پنوماتیک ساخته شده برای تمیز کردن کانال تمیز کنید.

از محلول‌های مرطوب یا سیستم‌های نور فرابنفش استفاده نکنید.

پس از تمیز کردن کانال‌ها، کوره مرکزی یا هواگیر را با فیلتر نصب شده راه‌اندازی کرده و فیلتر را قبل از اشغال تعویض کنید.

تمیز کردن دریچه کولر آبی
تمیز کردن دریچه کولر آبی

ابزار و تجهیزات برای تمیز کردن دریچه کانال‌ها

برای تمیز کردن کانال‌های انعطاف‌پذیر، از ابزارهایی برای تمیز کردن کانال استفاده کنید که به سطوح داخلی کانال‌ها آسیب نمی رساند؛ یعنی از جاروبرقی مجهز به برس نرم و مکش و جریان هوای کافی برای حذف ذرات بدون آسیب رساندن به مجاری استفاده کنید.

همانطور که در استاندارد 6 ACCA توضیح داده شده است، جمع‌کننده ذرات و خلاءهای قوطی که در داخل خانه استفاده می‌شوند باید مجهز به فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) بوده و فاقد گاز یا بخار باشند. آنها باید اندازه مناسبی داشته تا از انتشار ذرات در محیط داخلی جلوگیری شود. فیلتر HEPA فیلتری است که می‌تواند 99.97 درصد از ذرات عبوری از آن را با اندازه 0.3 میکرون یا بزرگتر حذف کند.

ابزارهای معمول تمیز کردن مجرای انعطاف‌پذیر، سیستم‌های برس کش کابلی یا پنوماتیکی هستند که از برس‌های نرم استفاده می‌کنند. سیستم‌های برس پنوماتیک مستقیماً با سطوح داخلی مجاری تماس می‌گیرند و آنها را مسواک می‌زنند تا زباله‌ها را از جای خود خارج کنند. اندازه سیستم‌های برس‌کش سطح کانال را مطابق دستورالعمل سازنده تمیزکننده برای اندازه و نوع کانال‌هایی که تمیز می‌شوند، تنظیم کنید. پس از اتمام برس زدن، از هوای فشرده برای شستشوی سطوح تازه تمیز شده مجاری برای انتقال مواد جابجا شده استفاده نمایید.

نحوه تمیز کردن کانال‌های انعطاف‌پذیر

_همه ابزارها و تجهیزات را قبل از آوردن آنها به محل کار تمیز کنید.

_تمام تجهیزات نظافتی را مطابق با دستورالعمل‌های سازنده تجهیزات نظافتی استفاده کنید.

_مطمئن شوید که تمام عملکردهای سیستم تهویه مطبوع و همه چراغ‌های راهنما خاموش هستند.

_برای جدا کردن مناطق گرد و غبار از مناطق در حال تمیز کردن، موانع محفظه‌ای (به عنوان مثال، ورقه‌های پلاستیکی یا پارتیشن‌های موقت) نصب کنید.

_یک ارزیابی بصری از داخل و خارج کانال‌های انعطاف‌پذیر برای تجمع ذرات یا هر گونه زباله دیگر انجام دهید. از آنجایی که کانال‌های فلکسیبل دارای پانل‌های دسترسی نیستند، ممکن است فقط منافذ تغذیه یا برگشت کانال‌ها و همچنین وضعیت خارجی کانال‌ها را مشاهده کرده و از کانال‌هایی که خیس هستند یا علائمی از کپک نشان می‌دهند استفاده نکنید.

_برای جلوگیری از انتشار نامطلوب ذرات، اختلاف فشار منفی مناسب را در داخل سیستم کانال نسبت به خانه حفظ کنید. اگر تجهیزات مورد استفاده برای ایجاد فشار منفی مجرای فیلتر HEPA نداشته باشند، تجهیزات باید در خارج از منزل تخلیه شوند.

_قبل از اقدام به تمیز کردن کانال‌های انعطاف‌پذیر، کارگرانی که در حال تمیز کردن هستند باید از ماسک‌های تنفسی مورد تایید به همراه دستکش‌های نیتریل استفاده کنند.

_انتهای شیلنگ جاروبرقی را که مجهز به برس برس انعطاف‌پذیر است، در نقطه اتصال هر دو انتهای مجرا قرار دهید تا ذرات موجود در مجرا را خارج کرده و مراقب باشید در حین تمیز کردن به سطوح مجاری آسیب نرسانید.

_از ورودی‌های هوای برگشتی سیستم HVAC شروع کرده و نظافت داخل کانال‌های انعطاف‌پذیر را با جاروبرقی شروع کنید.

_داخل مجراها را از طریق خطوط عرضه و نقاط تخلیه قابل دسترس به بیرون جاروبرقی بکشید.

_پس از جمع‌آوری زباله در تجهیزات نظافتی، جاروبرقی یا جمع‌کننده ذرات را در داخل خانه باز نکنید.

_پس از تمیز کردن کانال‌ها، تمام فیلترهای موجود در واحد هواساز را تعویض کنید.

_همه رجیسترها، دیفیوزرها یا توری‌ها را با یک پاک کننده از نوع شوینده (یعنی با pH در محدوده 3 تا 12 [ACCA 2007]) و به حالت مرطوب تمیز کنید. سپس آنها را با آب تمیز بشویید، خشک کنید و به محل خود برگردانید.

تمیز کردن دریچه کولر
تمیز کردن دریچه کولر

چرا دریچه کانال کولر کثیف می‌شود؟

پروژه‌های ساخت و ساز جدید و بازسازی به ناچار مقادیر زیادی گرد و غبار و ذرات ناشی از فعالیت‌هایی مانند اره کردن، سنباده کاری و دیوارهای خشک تولید می‌کنند. این ذرات معلق در هوا می‌توانند از طریق هوا حرکت کرده و به مجاری و تجهیزات مکانیکی سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع خانه (HVAC) کشیده شوند. زباله‌های ساختمانی از جمله خاک اره، ضایعات مواد، الیاف فرش، میخ‌ها و پیچ‌ها اغلب به کانال‌های کف باز راه پیدا می‌کنند وکانال‌های فلکس با سطوح داخلی شیاردار خود در معرض جمع‌آوری گرد و غبار و خاک در طول فرآیند ساخت و ساز هستند.

گرد و غبار یا زباله در دریچه کولر آبی

زمانی که این ذرات و زباله‌ها در داخل کانال‌ها قرار می‌گیرند، می‌توانند کارایی و عمر تجهیزات اجزای سیستم را کاهش دهند و جریان هوا را از طریق کانال‌ها مسدود کنند. اگر اجازه داده شود در مجاری باقی بمانند، ذرات می‌توانند به مرور زمان در سراسر خانه پخش شده یا به مخزنی برای رشد میکروبی یا بو تبدیل شوند. فراموش نکنید این امر بر کیفیت هوای داخل خانه برای همه ساکنان خانه تأثیر منفی می‌گذارد و به ویژه برای کسانی که آلرژی، مشکلات تنفسی (مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه [COPD]) یا مشکلات قلبی عروقی دارند، جدی است.

پس از اتمام ساخت و ساز، کانال‌های انعطاف‌پذیر باید همانطور که در این راهنما توضیح داده شده است تمیز شده تا زباله‌ها حذف شوند. با این حال، کانال‌های انعطاف‌پذیر سبک وزن هستند و می‌توانند به راحتی سوراخ شوند، پاره شوند، له شوند، یا در حین تمیز کردن آسیب ببینند. بنابراین باید با دقت و با ابزار مناسب تمیز شوند.

تمیز کردن باید فقط توسط متخصصان HVAC انجام شود و با جاروبرقی و برس‌های مناسب این کار انجام گیرد. از روش‌های ضد میکروبی مانند حلال‌های مرطوب، ضدعفونی کننده‌ها یا اشعه ماوراء بنفش (UV) استفاده نکنید! زیرا اینها به عنوان جایگزینی برای حذف فیزیکی ذرات از مجاری انعطاف‌پذیر با جاروبرقی کافی نیستند و در فرآیند تمیز کردن دریچه کانال نباید از مایعات استفاده کرد.

دور نگه داشتن زباله‌ها از کانال کولر آبی

اجرای پیشنهادات زیر در طول ساخت و ساز به کمتر کردن میزان نظافت مورد نیاز پس از اتمام ساخت کمک می‌کند:

_محل کار را تمیز نگه دارید تا میزان گرد و غبار و کثیفی که در خانه جمع می‌شود را کاهش دهید.

_به عنوان بخشی از طرح کلی تضمین کیفیت/کنترل کیفیت (QA/QC)، از پیمانکار تهویه مطبوع بخواهید که یک طرح حفاظت از کانال و تجهیزات یا طرح مدیریت کیفیت هوای داخل ساختمان ایجاد کند. باید روش‌هایی برای محافظت از کانال‌ها و کاهش تجمع ذرات در سیستم HVAC و همچنین روش‌هایی برای تمیز کردن کانال‌ها و واحد هواساز پس از ساخت تعریف شود.

_تمام کانال‌های انعطاف‌پذیر جدید را قبل از نصب بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی روغن یا زباله نیستند.

_قبل از نصب، تمام تجهیزات HVAC را در محیطی تمیز، خشک و عاری از گرد و غبار نگهداری کنید. در صورت لزوم، مجاری و اجزای تجهیزات مکانیکی را در پلاستیک بپیچید تا تمیز بماند. توجه: همچنین حفظ رطوبت از خطوط مبرد پمپ‌های حرارتی و تهویه مطبوع بسیار مهم است؛ زیرا روغن مورد استفاده برای روان‌کننده در سیستم‌های تبرید بسیار مرطوب خواهدبود. همچنین پس از نصب سیستم HVAC، مراحل تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را بلافاصله شروع کنید.

_در صورت امکان از روشن کردن سیستم HVAC در حین ساخت خودداری کنید تا از کشیده شدن هوا به داخل سیستم جلوگیری شود. مهم است که سیستم تهویه مطبوع را در حین فعالیت‌های کاری که گرد و غبار ایجاد می‌کند، مانند هنگام دیوارکشی خشک، اره کردن، یا سنباده زدن، راه‌اندازی نکنید. اگر چه فیلتر فایبرگلاس می‌تواند برای جلوگیری از ورود زباله‌های بزرگ به تجهیزات مکانیکی و کانال‌ها نصب شود، اما از ورود گرد و غبار ریز به اجزای تجهیزات مکانیکی یا کانال‌ها جلوگیری نمی کند.

پس از نصب تهویه مطبوع و قبل از بهره‌برداری، انتهای تمام کانال‌های نصب شده از جمله رجیستر و ورودی‌ها را ببندید تا کانال‌ها تا پایان ساخت (شامل نصب کفپوش، فرش، کابینت و نجاری نهایی) تمیز نگه داشته شوند. دهانه مجرا را می‌توان با پوشش پلاستیکی شفاف یا محافظ پلاستیکی که با نوار محکم شده است پوشاند و برای جلوگیری از خطر، هر دهانه در کف را با OSB یا تخته سه لا بپوشانید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید