مقایسه دو سیستم تهویه داکتلس و کانالی

سیستم تهویه داکتلس

سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی؟ 

سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی سوالی که برای تمامی افرادی که قصد نصب و راه‌اندازی تهویه هوا در منزل محیط کار را دارند پیش می‌آید. اگر قصد دارید یکی از تجهیزات تهویه هوا را خریداری کنید باید به نکات زیادی توجه نمایید که از مهمترین آن می‌توان به راه انتقال هوا از طریق کانال یا بدون کانال اشاره کرد.

این انتخاب بر اساس معیارهای خاصی صورت می‌گیرد که از مهم‌ترین و آن می‌توان به متراژ محیط و فضایی که برای انتقال هوا در اختیار دارید اشاره نمود. انتخاب سیستم تهویه داکتلس یا کانالی از مهمترین موضوعاتی است که امروز با آن خواهیم پرداخت، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید و همچنین برای خرید انواع دریچه داکت اسپلیت می توانید از تهویه سان کمک بگیرید.

تهویه داکتلس
تهویه داکتلس

سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی؟ 

سیستم‌های تهویه هوا و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از کاربردی‌ترین وسایلی هستند که وجود آن‌ها برای تمامی محیط‌های کاری و محل زندگی از اهمیت زیادی برخوردارند، اما این که قصد دارید از این سیستم‌ها به چه روش‌های استفاده کنید نیز بسیار مهم است.

با وجود اینکه استفاده از سیستم‌های بدون کانال رضایت توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و از عملکرد آن بسیار راضی هستند، نوع کانالی آن نیز توانسته با عملکرد متفاوت خود دیدگاه بسیاری را تغیر دهد. این که سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی در هیچ قانونی ثبت نشده، در واقع هیچ معیار یا استاندارد‌ای وجود ندارد که مشخص کند کدام یک از این دو مورد برتری بیشتری نسبت به مورد دیگر دارد.

استفاده از سیستم‌های تهویه هوا به دلیل داشتن بخش مهندسی پیچیده نیاز به تمرکز خاصی دارد و برای نصب و راه‌اندازی آن باید به موارد زیادی را رعایت کرد، پیش از نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها ابتدا باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه مقدار بودجه را برای این کار در نظر دارید؟
  • آیا به قابلیت کنترل منطقه فردی نیاز پیدا خواهید کرد؟
  • چه مقدار از فضا را به نصب سیستم تهویه هوا و نوع انتقال دما اختصاص داده اید؟
  • محل که قصد نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها را دارید از پیش ساخته شده یا در حال ساخت است؟

هر یک از این سوالات به نوبه خود در انتخاب نوع داکتلس یا کانالی بودن سیستم تهویه هوا تاثیر گذار خواهد بود.

تفاوت سیستم تهویه داکتلس و کانالی

برای اینکه بتوانید به این سوال پاسخ دهید که سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی می‌بایست ابتدا تفاوت‌های میان این دو سیستم را با هم بررسی کنید، این تفاوت‌ها شامل ویژگی‌ها و مزایا و معایب استفاده از هر دو نوع خواهد بود که مهم‌ترین تفاوت آن‌ها نوع ساختار سیستم هاست.

نوع با کانال این تجهیزات مجموعه‌ای از کانال‌های تولید شده با استفاده از ورق‌های فلزی هستند که به صورت توکار یا روکار نصب میشود، این کانال‌ها وظیفه انتقال دمای سرد و گرم و هوای تهویه شده به بخش‌های متفاوت را دارند. علاوه بر این سیستم تهویه هوای کانالی با بهره‌مندی از فیلتر ها، آلودگی‌ها را جدا و هوای تمیز را وارد محیط خواهد کرد. این تجهیزات به صورت تک کاناله یا چند کاناله هستند و می‌توانند بخش‌های متفاوت از یک محیط را پوشش دهند.

در مقابل سیستم تهویه هوای داکتلس وجود دارد که برای انتقال دمای سرد و گرم و هوای تحت تهویه شده از فن کویل‌ها استفاده می‌کند، در این سیستم هیچ گونه کانالی برای انتقال وجود ندارد و ساختار آن از تعداد یونیت سرد و گرم‌کننده تشکیل می‌شود.

عملکرد این یونیت‌ها به گونه‌ای است که با توجه به ابعاد محیط در اندازه‌های مختلف تولید و با استفاده از لوله کشی به منابع تولید آب سرد و گرم متصل خواهند شد. معمولاً فن کویل‌ها به صورت زمینی دیواری و سقفی هستند. از مدل‌های مشابه فن کویل میتوان به رادیاتور، یونیت هیتر و… اشاره کرد که به واسطه لوله کشی آب سرد و گرم باعث ایجاد تغییر دما در محیط خواهند شد.

بررسی مزایا سیستم تهویه داکتلس و کانالی 

یکی از مهمترین مواردی که تاثیر زیادی در انتخاب سیستم تهویه هوای داکتلس یا کانالی دارد توجه به مزایا و معایب آن‌ها است، در واقع استفاده از هر دو مورد به نوعی مزایا و معایب خاص خود را دارند. باید بررسی کنید و بدانید که مزیت استفاده از کدام مورد بیشتر از تا بتوانید بهتر از آن استفاده کنید.

از مزایای سیستم تهویه کانالی می‌توان به دریچه‌های تنظیم هوای آن اشاره کرد، استفاده از دریچه‌های انتقال هوا شکل و فرم زیباتری به فضای داخلی منزل و محیط کار می‌دهد، مخصوصاً اینکه اگر از کانال‌های تو کار استفاده شود که به این ترتیب هیچ آسیبی به طراحی و معماری داخلی محیط وارد نمی‌شود.

در مورد بعدی می‌توان به سرعت انتقال هوای به محیط و افزایش میزان رطوبت فضا اشاره کرد، در واقع سیستم‌های کانالی امکان افزایش رطوبت محیط با درصد بالا را فراهم می‌کند و این میزان را در حالت ایده آل قرار می‌دهد.

از دیگر مزایای استفاده از سیستم تهویه کانالی می‌توان به قابلیت ارائه هوای بیشتر جریان هوای بیشتر اشاره کرد، در واقع میزان هوایی که از کانال‌ها به محیط انتقال پیدا میکند بیشتر است. شما می‌توانید در مدت زمان خیلی کم دمای محیط را تغییر و هوای آن را تازه‌سازی کنید، این در حالی است که با استفاده از سیستم تهویه داکتلس مدت زمان بیشتری برای تغییر دما نیاز دارد.

چرا نباید از سیستم تهویه کانالی استفاده کرد؟ 

در مقابل مزایای عنوان شده بهتر است که با معایب استفاده از سیستم تهویه کانال این نیز آشنا شوید و پس از بررسی‌های کلی انتخاب کنید که سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی؟

در وهله اول استفاده از سیستمهای کانالی نیاز به هزینه بیشتری دارد، مخصوصا اگر مکان مورد نظر شما بزرگ باشد که در این حالت نیاز به کانال کشی متعدد و زیر شاخه‌های بیشتری خواهید داشت که این امر باعث افزایش هزینه‌های نصب و راه‌اندازی می‌شود.

با وجود اینکه سرعت انتقال و جریان هوا در سیستم‌های کانالی بیشتر است اما رتبه‌بندی رتبه راندمان پایین‌تری دارند میزان بازدهی انرژی آن‌ها به نسبت تجهیزات بدون کانال خیلی کمتر است.

برای انتقال جریان هوا در سیستم‌های کانال‌ای از ورق‌های فلزی استفاده می‌شودو ممکن است به دلایل مختلف این کانال‌ها دچار آسیب و نشتی شوند که به نوبه خود می‌تواند هزینه‌های مضاعفی برای است داشته باشد. علاوه بر این وجود هرگونه آسیب یا نشتی میزان انتقال هوا را کاهش می‌دهد در نتیجه با وجود افزایش مصرف انرژی راندمان کمتری را شاهد هستیم.

سیستم تهویه هوای کانالی نیاز به توجه و مراقبت و نگهداری دارد چرا که برخی از نشتی‌های موجود در این کانال را با چشم عادی دیده نمی‌شود و نیاز به حضور تعمیرکار حرفه‌ای دارد. در مدت زمانی که از وجود نشتی و سوراخ بی‌اطلاع هستیم ممکن است بخش عمده‌ای از هوای سرد و گرم تولید شده هدر برود.

سیستم تهویه داکتلس
سیستم تهویه داکتلس

سیستم تهویه داکتلس و کانالی در چه محیط‌هایی کاربرد دارند؟ 

از دیگر تفاوت‌های بین سیستم تهویه داکتلس و کانالی می‌توان به محیط مورد استفاده آن‌ها اشاره کرد، در واقع هر یک از این تجهیزات در مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشد.

سیستم تهویه کانالی

سیستم‌های کانالی در محیط‌های استفاده می‌شود که نیاز به رطوبت بالایی دارند؛ در واقع اگر قصد دارید در یک محیط میزان رطوبت را در تمامی فصول سال تنظیم کنیم میتوانید از سیستم تهویه کانالی استفاده نمایید. علاوه بر این محیط‌های بزرگ مثل رستوران، هتل‌ها و ساختمان‌های که افراد زیادی در آن رفت و آمد دارند و نیاز به گردش سریع هوا و تازه‌سازی را دارد می‌تواند از سیستم‌های تهویه کانالی استفاده کنند. این سیستم‌ها به دلیل داشتن کانال‌های محکم و قدرتمند امکان انتقال جریان هوا با حجم بیشتری را فراهم می‌نماید.

سیستم تهویه داکتلس

در مقابل سیستم تهویه داکتلس وجود دارد که به دلیل داشتن قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد و متفاوت در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در واقع این سیستم به دلیل نداشتن کانال یک انتخاب ایده آل برای محیط‌های با فضای کم هستند. با استفاده از سیستم‌های تهویه نیازی به کانال کشی‌های روکار نیست و تنها با به کارگیری لوله کشی‌های نازک و ظریف می‌توان جریان انتقال هوای سرد و گرم را فراهم نمود.

از دیگر مزایای سیستم داکتلس می‌توان به مناسب بودن برای استفاده در زمان بازسازی یا ساخت و ساز اشاره کرد. برخی افراد تمایل به داشتن سقف‌های بلند برای کانال کشی ندارد، یا در زمان بازسازی خانه‌های قدیمی فضای لازم برای کانال کشی وجود نداشته باشد در این حالت با استفاده از لوله کشی‌های مناسب می‌توانند قابلیت تهویه هوا و تنظیم دما را فراهم نمایند.

همانطور که می‌دانید انواع دریچه داکلت اسپلیت دارای و منافذ بازی هستند که آلودگی و گرد و غبار به راحتی می‌تواند در آن ها نفوذ کند به همین دلیل استفاده از سیستم تهویه داکتلس در محیط‌های بهداشتی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود بلکه می‌تواند با استفاده از فن کویل‌ها دمای محیط را تازه‌سازی و انتقال دمای ساده و راحتی را فراهم نمود.

جمع‌بندی

سیستم تهویه داکتلس بهتر است یا کانالی و اینکه از این دو سیستم در چه محیط‌هایی می‌توان استفاده کرد از سوالات مهمی هستند که برای پاسخ به آن باید با افراد حرفه‌ای یا وب سایت‌های معتبر مراجعه نمایید. مجموعه تهویه سان یکی از بهترین و معتبر‌ترین سایت‌های فعال در این زمینه است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید