بررسی و مقایسه دو کانال اسپیرال و چهارگوش

خرید داکت اسپیرال

مقایسه کانال اسپیرال با کانال چهارگوش

کانال اسپیرال با کانال چهارگوش چه تفاوتی دارد؟ برنامه ریزی تهویه یک مرحله مهم ساخت و ساز است و استحکام و دوام ساختمان به کارایی سیستم تهویه بستگی دارد. لازم است بدانیم که چه نوع کانال‌های تهویه برای شرایط کاری موجود مناسب هستند و برای حل این مشکل باید خواص موادی که از آنها ساخته شده‌اند و همچنین ویژگی‌های عملکرد محصولات با اشکال مختلف و درجات انعطاف‌پذیری ارزیابی شود. قبل از پرداختن به ادامه مطلب، این نکته را یادآور می‌شویم که تهویه سان محصولات تهویه هوا را با بهترین کیفیت در خدمت شما عزیزان قرار می‌دهد و برای مشاهده کلیه قیمت‌ها از جمله لیست قیمت دریچه کولر آبی می‌توانید از صفحه محصولات ما دیدن فرمایید.

خرید داکت اسپیرال
خرید داکت اسپیرال

مقایسه کانال اسپیرال با کانال چهارگوش

بسیاری از مردم نمیدانند که چه شکل کانالی را انتخاب کنند: گرد یا مستطیل؟ اگر جریان را درجه بندی کنید، محصولات گرد برنده می‌شوند؛ زیرا توده‌های هوا با مقاومت کمتری مواجه شده که به معنای گردش سریع تر است. در کانال‌های مستطیلی، گوشه‌ها بلااستفاده می‌مانند، بنابراین اتصالات با سطح مقطع افزایش یافته انتخاب می‌شوند. با این حال، فضای کمتری را اشغال می‌کند و مدل‌های پهن و مسطح راحت تر در پشت سقف کاذب یا بالای کابینت‌ها پنهان می‌شوند.

کانال اسپیرال، نقاط قوت کانال‌های مستطیلی و گرد را ترکیب می‌کند؛ یعنی جریان خوب و توانایی “پنهان کردن” سیستم تهویه!

همچنین سطح مقطع پارامتر مهمی است که هنگام محاسبه مساحت مجرای هوا برای تجهیز سیستم تهویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. محاسبات انجام شده به شما این امکان را می‌دهد که مقدار لازم مواد را بدون پرداخت اضافی خریداری کنید.

الزامات کانال‌های تهویه اسپیرال و چهارگوش

طراحی و محاسبه تهویه مستلزم داشتن دانش پیمانکار از قوانین ساختمان و درک اصول فرآیندهای تبادل هوا است. به همان اندازه، پارامترهای خود ساختمان و ویژگی‌های آب و هوایی منطقه نیز مهم خواهندبود. بنابراین، الگوی جریان هر چه باشد (تحریک طبیعی یا اجباری)، شبکه‌ای از مجاری تهویه در محل قرار می‌گیرد. همچنین بهره وری و قابلیت اطمینان سیستم تهویه تا حد زیادی به انتخاب شایسته از ابعاد هندسی لوله‌ها و مواد ساخت آنها بستگی دارد و کانال‌ها باید تعدادی از الزامات را برآورده کنند:

آب بندی: این خاصیت برای حفظ کشش و همچنین برای جلوگیری از اختلاط هوای تمیز و جریان خروجی اگزوز ضروری است و توجه ویژه‌ای به اتصال عناصر مختلف مجرای تهویه می‌شود.

عملکرد بی صدا: سطح پهپاد آیرودینامیکی باید در حد استانداردهای بهداشتی باشد و نویز مجاز سیستم 25-35 دسی بل است.

مقاومت در برابر خوردگی: از طریق خط لوله داخلی، توده‌های هوا با درجات مختلف رطوبت آزاد می‌گردد. بخار آب می‌تواند روی دیواره‌های مجاری تهویه جمع شده و باعث ایجاد زنگ شود.

جمع و جور و سبک وزن: طول کل کانال‌های سیستم تهویه اسپیرال و چهارگوش باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که ساختمان را بیش از حد بارگذاری نکند و فضا را به هم نریزد؛ بنابراین، لوله‌هایی با حداقل اندازه انتخاب می‌شوند که گردش بدون مانع را فراهم می‌کند.

ایمنی در برابر آتش: مواد اتصالات لوله نباید به راحتی مشتعل شوند و در هنگام سوختن بخارهای مضر منتشر کنند.

علاوه بر ویژگی‌های اصلی، انطباق لوله‌های تهویه با پارامترهای اضافی مورد استقبال قرار می‌گیرد: یعنی سهولت نصب، خواص عایق حرارتی خوب و صاف بودن کانال‌ها.

کانال‌های پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی برای تهویه به طور قابل توجهی جایگزین گالوانیزه سنتی شده و به طور فزاینده‌ای در ایجاد شبکه‌های کانال برای خانواده‌ها استفاده می‌شوند. اما استدلال اصلی برای استفاده از  لوله‌های پلیمری عبارتند از:

عدم حساسیت مطلق به خوردگی، که نمی توان در مورد محصولات گالوانیزه نیز این ویژگی را گفت.

سهولت نصب و پردازش: پلاستیک را می‌توان با اره برقی برش داد و با گرم کردن، انتها عناصر جداگانه را به هم متصل کرد و در نتیجه از هوابندی کامل مجرای اطمینان حاصل نمود.

وزن سبک: از این نظر، پلیمرها فراتر از فلزات هستند.

صافی سطح و عدم وجود درز: مقاومت در برابر جریان هوای متحرک کاهش می‌یابد که امکان استفاده از فن‌های با قدرت کمتر را فراهم می‌کند.

درمان یک لوله پلاستیکی با یک عامل ضد الکتریسیته ساکن، چسبیدن گرد و غبار را به حداقل می‌رساند و تعداد دفعات تمیز کردن را کاهش می‌دهد.

مواد کانال‌های پلاستیکی

پلی پروپیلن. این ماده از نظر مشخصات فنی و عملیاتی از PVC پیشی می‌گیرد که خواص آن شامل محدود کردن دمای گرمایش +85 درجه سانتیگراد، مقاومت در برابر مواد تهاجمی خواهدبود. انواع نسوز (PPS) با بازدارنده‌های شعله وجود دارد و پلی پروپیلن با یک عامل آنتی استاتیک پوشانده شده است که تجمع گرد و غبار را به حداقل می‌رساند.

فتوروپلاست. پلیمرهای حاوی فلوئور با مقاومت در برابر حرارت (از 60- تا 200+ درجه سانتیگراد)، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و مصونیت در برابر قلیایی‌ها و اسیدها مشخص می‌شوند.

پلی اتیلن. در برابر دمای منفی تا -50 درجه سانتیگراد و گرمایش تا +80 درجه سانتیگراد مقاومت می‌کند. این ماده کیفیت اصلی خود را تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش حفظ خواهدکرد.

پلی اورتان: محصولات پلی اورتان دارای ویژگی‌های مشابه لوله‌های پی وی سی هستند. تفاوت بین دومی مقاومت در برابر حرارت بالا (تا +270 درجه سانتیگراد) است.

انعطاف پذیری و شکل کانال اسپیرال و کانال چهارگوش گالوانیزه

شکل مقطع لوله‌های پلاستیکی دایره، مربع و مستطیل است. کانال‌های موج دار می‌توانند همزیستی از قاب‌های فولادی، فویل آلومینیومی و لایه‌های پلاستیکی را نشان دهند. اما در این میان، محصولات لوله‌های گالوانیزه با تطبیق پذیری آنها متمایز می‌شوند و از کانال‌های هوا برای تجهیز ساختمان‌های صنعتی، اداری و اماکن مسکونی استفاده می‌شود.

فولاد گالوانیزه از فولاد کربن با گریدهای مختلف ساخته شده و گالوانیزه گرم یا پخش می‌شود. این روش از فولاد در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند و لوله‌ها از تماس با آب آسیبی نمی بینند.

محیط کار مجاز لوله‌های تهویه گالوانیزه: دمای هوا – تا +80 درجه سانتیگراد، رطوبت – تا 60٪. گالوانیزه تمام الزامات سیستم‌های تبادل هوا را برآورده می‌کند.

مزایای فولاد گالوانیزه

_وزن سبک سهولت مونتاژ سیستم تهویه را توضیح می‌دهد و نیازی به ساخت یک ساختار پشتیبانی پیچیده نیست که هزینه شبکه مهندسی را افزایش می‌دهد. یک مزیت اضافی، راحتی حمل و نقل اتصالات لوله است.

_فولاد گالوانیزه در برابر فشار نقطه‌ای، ضربه‌های مکانیکی با اجسام تیز و بارهای نقطه ای مقاومت می‌کند. مقاومت در برابر فشار خمشی در لوله‌های دارای سفت کننده بیشتر است.

_کانال حتی در شرایط رطوبت بالا پایدار در معرض خوردگی نیست و لوله‌های گالوانیزه برای چیدمان زهکشی مناسب هستند.

_تحت تأثیر دمای بالا، گالوانیزه کردن اندازه و شکل اصلی خود را حفظ می‌کند و مقاومت لوله‌ها در برابر حریق در ساختمان‌های بلند 90 دقیقه است.

_طول عمر لوله گالوانیزه از 20 تا 25 سال متغیر است.

_استدلال‌های اضافی برای فولاد گالوانیزه: این استدلال ها شامل قیمت مقرون به صرفه، توانایی تولید لوله‌ها و اتصالات با پیکربندی‌های مختلف خواهدبود.

گالوانیزه داکت اسپیرال
گالوانیزه داکت اسپیرال

طبقه‌بندی کانال اسپیرال با کانال چهارگوش ساخته شده از گالوانیزه

بر اساس شکل و اصل ساخت، لوله‌های گالوانیزه برای تهویه به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • چهارگوش
  • درز گرد
  • مارپیچی

محصولات مستطیلی یا چهارگوش بر روی ماشین‌های مونتاژ تونل تولید می‌شوند و طول استاندارد برش لوله 1.25 متر است، حداقل اندازه مقطع 10 * 10 سانتی‌متر بوده و کانال‌های مستطیلی مجهز به سفت کننده هستند. همچنین لمینیت درز گرد با تکنولوژی ساخت ساده مشخص خواهدشد و ورق فولادی گالوانیزه برش داده شده تا به صورت لوله ای روی رول‌ها نورد شود.

ویژگی اصلی کانال‌های هوای مستقیم عملکرد آیرودینامیکی بالا است که گردش بی صدا توده‌های هوا را بدون لرزش صدا تضمین می‌کند. محصولات مارپیچی از یک نوار گالوانیزه (عرض – 137 میلی‌متر) ساخته شده‌اند که به صورت مارپیچی پیچ خورده است.

برای ساخت سیستم‌های تهویه از لوله‌های فولادی آستنیتی استفاده می‌شود که با ویژگی‌های زیر مشخص خواهدشد:

  • مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از محیط‌های کاری
  • قابلیت ساخت خوب
  • استحکام و شکل پذیری
  • مقاومت در برابر حرارت تا +500 درجه سانتیگراد
  • بی اثری شیمیایی نسبت به مواد سمی و رادیواکتیو

پایداری کانال اسپیرال و کانال چهارگوش

محصولات فولاد ضد زنگ کروم نیکل گرانتر از لوله‌های گالوانیزه هستند و روش‌های مختلفی برای تشخیص تقلبی وجود دارد.

_تحلیل طیفی: برای تعیین ترکیب شیمیایی فلز به ابزار خاصی نیاز است.

_بازرسی بصری: گالوانیزه باید صاف و بدون برجستگی یا تورفتگی باشد.

_تفاوت‌های الکترومغناطیسی: بیشتر آلیاژهای فولاد ضد زنگ مغناطیسی نمی شوند، در حالی که آهنربا به خوبی جذب فولاد می‌شود.

_واکنش شیمیایی: روی حاصل از برهم‌کنش با اسید هیدروکلریک شروع به حباب زدن می‌کند (هیدروژن آزاد می‌شود) و گالوانیزه به تدریج از بین می‌رود. برای آزمایش یک قطره اسید کافی است.

_همچنین باید در نظر داشت که لمینیت لوله‌های فولادی گالوانیزه دارای رنگ آبی ظریفی است.

سخن پایانی

هر نوع لوله هواکشی را که انتخاب می‌کنید، مهم است که بتوانید آن را به درستی نصب نمایید. در این مقاله، سعی بر آن شد تا با مقایسه کانال اسپیرال با کانال چهارگوش، بتوانیم برخی ابهامت شما در رابطه با این دو محصول را رفع کنیم. فراموش نکنید که کیفیت سیستم تهویه و قطعات آن بسیار مهم است و تاثیر به سزایی بر سلامت ساکنین دارد؛ پس در خرید قطعات مربوط به سیستم تهویه هم به قیمت و هم به کیفیت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید