هر آنچه که باید در خصوص کانال اسپیرال بدانیم! (معرفی و کاربرد)

مزایای کانال اسپیرال

کانال اسپیرال و موارد کاربرد آن چیست؟

کانال اسپیرال یک عنصر اساسی سیستم تهویه است؛ مجرای تهویه گذرگاه‌هایی هستند که برای انتقال هوا و تامین هوای تازه از بیرون و حذف هوای کهنه داخل خانه استفاده می‌شوند. کانال‌های تهویه را می‌توان بر اساس شکل آن تقسیم کرد، یعنی شامل دایره، مستطیل و بیضی خواهندشد. همچنین می‌توان آن را با توجه به موادی که از آن ساخته شده‌اند، متمایز  نمود و کانال‌های انعطاف‌پذیر اغلب از آلومینیوم، فویل پلی استر و غیره ساخته می‌شوند. محبوب ترین نوع کانال کشی که برای سیستم‌های تهویه مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجرای مارپیچی صلب و مجرای مستطیلی است.

کانال اسپیرال چیست؟

مجرای مارپیچی اسپیرال یک لوله مارپیچی سفت و سخت است که از فلز فولادی، اغلب فولاد گالوانیزه، و همچنین از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم یا مس ساخته می‌شود. کانال مارپیچ دارای انتهای مادگی است، بنابراین برای اتصال دو بخش مجرای باید از کوپلر نر به عنوان قطعه اتصال استفاده گردد. شما عزیزان برای خرید این محصول و سایر محصولات سیستم تهویه مانند انواع دریچه داکت اسپلیت می‌توانید از صفحه محصولات تهویه سان دیدن کنید. البته کانال مارپیچ چیزی بیش از لوله و اتصالات خواهدبود، یک سیستم تهویه کامل بسته به پروژه ممکن است از اجزای زیر تشکیل شود:

  • کانال‌ها و اتصالات مانند خم‌ها، کاهنده‌ها، قطعات تی، کوپلینگ‌ها، درپوش‌های انتهایی و غیره
  • محصولات تنظیم جریان هوا، به عنوان مثال دمپرهای هوا، تنظیم کننده‌های VAV و CAV
  • محصولات تضعیف صدا، به عنوان مثال تضعیف کننده‌های صدا، اتصال دهنده‌های کانال انعطاف‌پذیر، عایق کانال
  • محصولات حفاظتی در برابر آتش، یعنی دمپرهای آتش و دود، دریچه‌های هوای دارای درجه آتش
  • محصولات تعلیق و تثبیت، به عنوان مثال گیره، میله رزوه دار، براکت‌های نگهدارنده، پیچ خود حفاری، پرچ و برای اتصالات مجرای بدون مهر و موم – یک نوار آب بندی
  • محصولات تکمیلی مانند دریچه‌های هوا، دیفیوزرها، لوورها و غیره
کانال اسپیرال
کانال اسپیرال

مجرای مارپیچی چگونه ساخته می‌شود؟

مجراهای اسپیرال از ورق فولادی استیل نورد مارپیچی به عرض 137 میلی‌متر و عرض 140 میلی‌متر با استفاده از به اصطلاح لوله سازها یعنی ماشین آلات تولید کانال‌های هوای مارپیچی ساخته می‌شوند. برای سازنده کانال مهم است که این نوارهای فلزی را بخرد یا خودتان آنها را برش دهید تا تحمل ابعاد دقیقی داشته باشند. در غیر این صورت، حتی یک خطای کوچک می‌تواند باعث شود که دستگاه کانال مارپیچ به اشتباه درز قفل را ببندد. ماشینی که کلاف‌های فولادی بزرگ را به عنوان مثال با عرض 1250-1500 میلی‌متر به نوارهای فولادی باریک‌تر برش می‌دهد، دستگاه برش نامیده می‌شود.

محبوب ترین دستگاه‌های کانال مارپیچ شناخته شده در صنعت تهویه مطبوع، دستگاه‌های SPIRO International – سازنده لوله هستند. بنابراین، از آنجایی که لوله‌سازهای SPIRO به‌طور باورنکردنی در میان تولیدکنندگان کانال‌های مارپیچ شناخته شده‌اند، بسیاری از متخصصان تهویه مطبوع از کانال‌های مارپیچی به عنوان کانال‌های اسپیرال یاد می‌کنند.

دستگاه‌های لوله سازی اسپیرال موجود در بازار امکان تولید داکت تا 2500 میلی‌متر را می‌دهند که با این حال، چنین قطر زیادی از کانال‌های تهویه دایره ای تقریبا هرگز استفاده نمی شود. هنگامی که قطرهای بزرگتر مورد نیاز است، معمولاً کانال‌های مستطیلی را انتخاب می‌کنیم. بنابراین، اکثر تولید کنندگان کانال مارپیچ، از جمله ما، دارای سرهای شکل دهی تا 1600 میلی‌متر هستند و کانال‌های مارپیچی از 80 میلی‌متر تا 1600 میلی‌متر را ارائه می‌دهند.

کانال اسپیرال ساخته شده از ورق فلز

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کانال‌های مارپیچ به عنوان استاندارد از ورق فولادی گالوانیزه ساخته می‌شوند، کانال گالوانیزه نه تنها برای ما بلکه برای اکثر تولید کنندگان کانال یک ماده پیش فرض است. به طور کلی، تولیدکنندگان کانال‌های مارپیچ از چندین نوع گرید فولادی برای تولید خود استفاده می‌کنند. رایج ترین گریدهای فولادی DX51D (که عمدتاً برای کانال‌های مارپیچی استفاده می‌شود)، DX53D و DX54D هستند. به طور خلاصه، تفاوت بین این گریدهای فولادی انعطاف پذیری یا شکل پذیری در حین تولید است. علاوه بر این، این یک فولاد گالوانیزه گرم با پوشش روی بوده که از خوردگی محافظت می‌کند.

پوشش روی (Z) بر حسب گرم بر متر مربع (g/m2) در دو طرف نشان داده شده و برای تجسم ضخامت پوشش به کار می رود. نمونه ای از مقدار لایه روی بر حسب گرم بر متر مربع و تقریباً حداقل ضخامت این پوشش‌های روی در براکت‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • Z100 (حدود 7 میکرومتر)
  • Z140 (حدود 11 میکرومتر)
  • Z275 (حدود 21 میکرومتر)

به عنوان یک تولید کننده، عمده فروش یا مجری کانال، احتمالاً می‌توانید پوشش‌هایی مانند Z100، Z140 و Z275 را تشخیص دهید. گفته می‌شود که فولاد گالوانیزه Z275 استاندارد خوبی در بازار در مورد کانال‌های مارپیچ است، اگرچه از Z140 و Z100 نیز استفاده می‌شود.

یکی دیگر از پارامترهای کانال که هنگام انتخاب نوع کانال اسپیرال برای پروژه خاص باید در نظر بگیرید، کلاس خورندگی آن است. شما باید تعیین کنید که کدام دسته خورندگی برای یک تاسیسات محیط خاص اعمال می‌شود و طبق استاندارد BS EN ISO 12944-2 باید بررسی کنید که چه ضخامتی مناسب است.

خوردگی کانال اسپیرال

این ضرر می‌تواند بسیار متفاوت باشد و بسته به میزان خوردگی، میزان تهاجمی بودن محیط، ممکن است کندتر یا سریعتر باشد. به همین دلیل انتخاب ضخامت پوشش مناسب برای طول عمر کانال تهویه ضروری است. فراموش نکنید که پوشش انتخاب شده در یک محیط خورنده خاص به سادگی می‌تواند به پایان برسد.

اندازه مجرای مارپیچی

کانال‌ها به صورت استاندارد به طول 3 متر به فروش می‌رسند و همچنین می‌توان کانال‌های دایره‌ای با طول هر 0.5 تا 12 متر با تحمل تا 2 میلی‌متر تولید کرد.

کانال‌های مارپیچی در قطرهای 80 میلی‌متر تا 1600 میلی‌متر در دسترس هستند و بیشتر قطرهای استاندارد در فروشگاه موجود است. ضخامت دیواره کانال به قطر و فشار مورد نیاز در کانال بستگی دارد و کانال‌های اسپیرال از ورق فلزی با ضخامت 0.4 میلی‌متر تا 1.8 میلی‌متر ساخته می‌شوند که در آن مواد مورد استفاده بر اساس فشار و الزامات مکانیکی سیستم تعیین خواهدشد.

ضخامت ورق برای کانال‌های اسپیرال

مجراهای مارپیچی با قطر 160 میلی‌متر یا بیشتر نیز با راه راه برای بهبود سفتی و استحکام خلاء موجود هستند. راه راه‌ها به عنوان یک ویژگی استاندارد برای قطرهای 250 میلی‌متر تا 1600 میلی‌متر در دسترس بوده و توصیه می‌شود از کانال‌هایی با موج‌های سفت کننده اضافی استفاده کنید.

روند رو به رشد بهره وری انرژی، همچنین بر افزایش تقاضا برای سیستم‌های تهویه هوای باکیفیت تأثیر می‌گذارد تا هر گونه نشتی را به حداقل برساند. بنابراین اگر پروژه ما به بالاترین کلاس هوابندی نیاز دارد، باید به دنبال سیستم‌های تهویه با کمترین اتصال کانال، اتصالات و همچنین مجهز به روش آب بندی بسیار کارآمد باشیم. در مورد هوابندی کانال، کانال‌های دایره‌ای بسیار برتر از مستطیل هستند.

در مقایسه با کانال‌های مستطیلی، کانال‌های مارپیچی به میزان قابل توجهی« اتصالات کانال به کانال» کمتری دارند که خطر نشتی را کاهش می‌دهد و طول استاندارد یک کانال مارپیچ 3 متر است، اگرچه می‌توان به راحتی کانال‌هایی به طول 6 متر و حتی تا حداکثر تولید کرد.

آب بندی کانال اسپیرال

در مورد روش آب بندی، درز قفلی تا زمانی که فرآیندهای تولید صحیح باشد، باید عایق‌بندی شود. درز قفل لوله مارپیچ را می‌توان با یک ترکیب آب بندی، به عنوان مثال یک مهر و موم EPDM یا سیلیکون با دمای بالا، آب بندی کرد. با این حال، چنین آب بندی اضافی می‌تواند برای یک نصب بسیار خاص مورد نیاز باشد.

کلاس هواگیری کانال اسپیرال

در کلاس هوابندی B، مجراهای مارپیچی و اتصالات مجرای با استفاده از اتصالات کشویی به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین با استفاده از پیچ‌ها یا پرچ‌های فلزی در برابر قطع شدن محافظت شده و با یک نوار ساخته شده از پلی اتیلن (PE) پوشانده شده‌اند.

در کلاس هوابندی D، کانال‌های مارپیچ و اتصالات مجرای با استفاده از اتصالات کشویی به یکدیگر متصل می‌شوند که در برابر قطع شدن با پیچ‌های خودکار یا پرچ‌های محکم محافظت خواهندشد. اتصالات کانال در کارخانه مجهز به مهر و موم لاستیکی EPDM هستند که از اتصالات کانال در برابر نشتی محافظت می‌کند.

یک تولید کننده کانال یا یک عمده فروش باید کانال‌ها و اتصالات با کیفیت بالا را با مهر و موم‌هایی که اتصالات را تضمین می‌کند، تحویل دهد. در مرحله بعد، این قطعات باید به طور ایمن تحویل داده و ذخیره شوند تا از خطر آسیب‌هایی مانند شکستن مهر و موم جلوگیری به عمل آید. در نهایت، هنگامی که زمان مونتاژ کانال فرا می‌رسد، نصب در محل باید طبق بهترین استانداردها انجام شود.

معرفی کانال اسپیرال
معرفی کانال اسپیرال

ویژگی‌ها و مزایا

_طراحی کانال اسپیرال به اثر خود تمیز شوندگی کمک می‌کند و از گرفتگی دستگاه جلوگیری خواهدکرد. همچنین راه حلی عالی برای گزینه‌های چالش برانگیز و با ویسکوزیته بالا هستند.

_اندازه کانال متناسب با جریان و کیفیت رسانه انتخاب می‌شود. تغییرات زیادی در قطر و عرض سیم پیچ مارپیچ امکان ترکیب‌های مختلفی را فراهم می‌کند، به این معنی که ما می‌توانیم راه حل بهینه را برای هر وظیفه‌ای ایجاد کنیم.

_ما هر مبدل کانال اسپیرال را برای مطابقت با نیازهای هر برنامه سفارشی می‌کنیم.

_در صورت نیاز به تمیز کردن به دلیل وجود محیط‌های بسیار دشوار، پوشش‌های لولایی دسترسی آسان به کل سطح را فراهم می‌کنند.

_ مسیرهای جریان منحنی و طولانی، ضرایب انتقال حرارت بسیار بالایی را تا دو برابر بیشتر از همتایان خود امکان‌پذیر می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید