مزایای اصلی استفاده از کلاهک دودکش

کلاهک دودکش

کلاهک دودکش چگونه ساخته می‌شود؟ (آموزش و نصب)

کلاهک دودکش چیست؟ کلاهک‌های دودکش پوشش‌های محافظی هستند که در قسمت بالای دودکش شما نصب می‌شوند. آنها معمولاً از مش فولادی یا مسی ساخته می‌شوند و در سبک‌های مختلفی برای مطابقت با فضای بیرونی خانه شما در دسترس هستند.

متاسفانه وقتی هوا گرم است هیچ کس به نصب کلاهک شومینه خود فکر نمی‌کند، اما فراموش نکنید که فصل سرما برای بازرسی یا هر گونه تعمیرات ضروری دیر است! در ادامه تهویه‌ سان در رابطه با ساخت و نصب کلاهک دودکش اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد. پس پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

درپوش دودکش
درپوش دودکش

انواع درپوش دودکش

شومینه‌ها و دودکش‌ها انواع مختلفی دارند؛ بنابراین می‌توانید تصور کنید که کلاهک‌ها نیز در مدل‌های متنوعی تولید شوند! هنگام انتخاب کلاهک دودکش، باید مطمئن شوید که از مواد مناسب ساخته شده است. سه گزینه محبوب عبارتند از فلز گالوانیزه، فولاد ضد زنگ و مس و اینکه کدام نوع را انتخاب می‌کنید به وضعیت شومینه و بودجه شما بستگی دارد، اما فولاد ضد زنگ مورد علاقه ما است!

اگر بودجه کافی ندارید، ممکن است وسوسه شوید که به سراغ کلاهک دودکش گالوانیزه بروید. اما این درپوش‌ها می‌توانند زنگ بزنند و به مرور زمان به دودکش و دیوارپوش شما آسیب برسانند. درپوش‌های فولادی ضد زنگ و مسی گران‌تر هستند، اما ظاهر بهتری داشته و نیاز به نگهداری کمتری دارند.

همه دودکش‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند، بنابراین کلاهک دودکش‌ها نیز یکسان نیستند. شما باید مطمئن شوید که اندازه‌های مناسب  برای دودکش خود را دریافت کرده‌اید تا بتوانید کلاهکی بخرید که اندازه آن متناسب باشد. وقتی برای اندازه گیری از نردبان بالا می‌روید، یک کاغذ و یک خودکار با خود بیاورید.

اگر یک دودکش مربعی دارید، طول و عرض قسمت بیرونی دودکش را اندازه گیری کنید. اگر دودکش گرد دارید، قطر داخل و خارج دودکش را بررسی نمایید. اگر چندین دودکش دارید، ارتفاع بلندترین دودکش و عرض مورد نیاز برای پوشاندن همه آنها را به طور همزمان بررسی کنید.

ایمنی در نصب کلاهک دودکش

چند گزینه برای محکم کردن کلاهک روی دودکش وجود دارد. بسیاری از درپوش‌ها دارای سیستم‌های پشتیبانی هستند که در جای خود پیچ ​​می شوند که با این حال، برخی از درپوش‌ها بدون هیچ ضمیمه‌ای به داخل دودکش می‌لغزند. شما باید مطمئن شوید که به دنبال درپوش‌هایی هستید که برای رسیدن به حداکثر امنیت روی سقف شما کاربردی هستند. کلاهک‌هایی که داخل دودکش می‌لغزند می‌توانند به همان راحتی خارج شوند. آنها می‌توانند به خانه شما یا اموال همسایگان شما آسیب وارد کرده و در شرایط گردباد می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

کلاهک دارای دمپر و آب‌بندی شده را در نظر بگیرید

دمپر دودکش سیستمی است که به عایق بندی خانه شما در برابر اتلاف گرما از طریق دودکش کمک می‌کند. اما در بسیاری از خانه‌های قدیمی ممکن است دمپر نصب نشده و اگر یک دمپر شومینه وجود داشته باشد، ممکن است فرسوده شده و بازده انرژی ساختمان را کاهش دهد.

اگر نگران هستید که دمپر ندارید یا دمپر شما فرسوده شده است، می‌توانید یک کلاهک دودکش تهیه کنید که دمپر داخلی خود را دارد. خرید درپوش دودکش دارای دمپر آب‌بندی شده می‌تواند جایگزین ارزان‌تری برای نصب دمپر جداگانه باشد. حتی اگر دمپر شما در یک شرایط خوب کار کند، باز هم داشتن یک دمپر اضافی ضرری ندارد.

اندازه مش را بررسی کنید

کلاهک‌های دودکش دارای یک حلقه مشبک هستند که در اطراف و کناره‌های آن قرار گرفته تا به جلوگیری از ورود زباله‌ها و موجودات زنده کمک کنند. شما باید مش‌هایی را هدف بگیرید که دهانه‌هایی در حدود ¾ اینچ داشته و اگر بزرگتر از آن باشد، خطر فرار اخگرها از دودکش و ایجاد آتش سوزی وجود دارد.

نحوه نصب کلاهک دودکش

کلاهک دودکش ابزار مهمی برای نگهداری از دودکش و خانه شما است و قبل از شروع نصب آن، مطمئن شوید که اندازه و مدل کلاهک مناسب خانه خود را انتخاب کرده‌اید. اندازه گیری‌های خود را دوباره بررسی کنید، به اندازه مش نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که مکانیسم‌های کنترل دمپر برای خانه شما مناسب هستند.

برای نصب کلاهک:

  1. نردبان خود را روی زمین ثابت قرار دهید و بالا بروید.
  2. دهانه دودکش را اندازه گیری کنید.
  3. طول و عرض دودکش را بیابید و ابعاد آن را یادداشت کنید.
  4. برای دودکش‌های دایره‌ای، قطر را اندازه گیری کنید.
  5. نوار اندازه گیری را دور دودکش بپیچید تا دور آن را اندازه گیری کنید.
  6. خرید کلاهک دودکش متناسب با دودکش را انجام دهید.
  7. اگر می‌توانید درپوش فولادی را انتخاب کنید.
  8. به پشت بام برگردید و درپوش قدیمی روی دودکش پایین بیاورید.
  9. درپوش را طوری قرار دهید که حداقل 6 اینچ از بالای دودکش فاصله داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که دود خروجی به درستی آزاد می‌شود.
  10. از یک پیچ گوشتی استفاده کنید تا پیچ‌های خودکار را از طریق سوراخ‌های لبه درپوش به داخل دودکش بکشید.
  11. پیچ‌ها را آنقدر محکم کنید تا درپوش دودکش را محکم در جای خود نگه دارند.
  12. از طرف دیگر، برخی از درپوش‌ها با یک گیره همراه هستند که باید آن را در اطراف دودکش سفت کنید.

برای کلاهک دودکش چند کاربره:

  1. دودکش‌ها را به صورت یک واحد اندازه گیری کنید.
  2. عرض، طول و ارتفاعی را تعیین کنید که همه دودکش‌ها را بپوشاند.
  3. عرض و طول تاج دودکش را در اطراف دودکش‌ها اندازه گیری کنید.
  4. تاج را با یک برس سفت تمیز کنید.
  5. یک کلاهک دودکش بخرید که متناسب با ابعاد شما باشد.
  6. کلاهک را روی دودکش‌ها و روی تاج قرار دهید.
  7. یک مته برقی را با یک مته بنایی که 1/8 اینچ کوچکتر از پیچ‌های نصب است، استفاده کنید.
  8. از طریق سوراخ‌های روی کلاهک، سوراخ‌های پایلوت را در تاج ایجاد کنید.
  9. درپوش را بردارید و یک مهره درزگیر را در اطراف لبه‌های تاج قرار دهید.
  10. درپوش دودکش را دوباره روی درزگیر در جای خود قرار دهید.
  11. پیچ‌های نصب را در سوراخ‌های پیلوت قرار داده و با پیچ گوشتی سفت کنید.

مزایای اصلی استفاده از کلاهک دودکش

«آیا نصب درپوش دودکش ضروری است؟ واقعا به چه سایزی نیاز دارم؟» استفاده از کلاهک دودکش بسیار ضروری است و آنها دو کارکرد اصلی دارند: اول اینکه « عوامل بیرونی» را بیرون نگه می‌دارند و « عوامل درونی» را در داخل نگه می‌دارند؛ به عبارت ساده‌تر، محافظت از دودکش در برابر آب، برف، حیوانات و سایر موارد بیرونی که می‌تواند به شما و دودکش شما آسیب برساند، وظیفه اصلی کلاهک است و در محیط داخلی نیز به حفظ دمای مورد نیاز کمک خواهندکرد.

کاهش رطوبت

یکی از بهترین دلایل برای نصب کلاهک دودکش، کاهش رطوبت در خانه است. اگر در جایی زندگی می‌کنید که باران زیاد می‌بارد، آب موجود در دودکش می‌تواند به آسترهای دودکش، دمپرها و حتی اتصالات ملات دودکش آسیب برساند. همچنین می‌تواند در دودکش شما کپک و قارچ ایجاد کرده و رطوبت خانه شما را افزایش دهد.

درپوش دودکش ورود حیواناتی مانند پرندگان را متوقف می‌کند

از پرندگان کوچک گرفته تا راکون‌ها، بسیاری از حیوانات ممکن است دودکش شما را مکانی مناسب برای ساخت خانه خود بیابند. این موضوع ممکن است تا زمانی که پرندگان یا راکون‌ها از دودکش به شومینه شما بیفتند، خیلی بد به نظر نرسد. این موجودات همچنین می‌توانند مواد مختلفی مانند پوشال‌هایی که با آن لانه ساخته‌اند را به جا بگذارند که می‌توانند در سال آینده وقتی شومینه را روشن کردید، آتش بگیرند. نصب کلاهک دودکش می‌تواند آفات را از دودکش شما دور نگه دارد و در هزینه‌های نظافت دودکش صرفه جویی کند!

مناسب برای جلوگیری از ورود باد

دودکش گذرگاهی برای ورود هوا است و اگر در جایی زندگی می‌کنید که باد می‌وزد، زمانی که باد در جهت خاصی وزش داشته باشد، می‌تواند باعث پایین آمدن جریان هوا شود. در زمستان که آتش روشن نمی‌کنید، جریان‌های مختلف هوایی می‌توانند خانه شما را بسیار سردتر کنند. یک کلاهک دودکش می‌تواند مانع از این جریان‌ها شود و خانه شما را گرم و بدون دود نگه دارد.

توقف جرقه‌ها

آیا تا به حال تماشا کرده‌اید که جرقه‌ها و اخگرهای آتش به سمت اطراف می‌روند؟ هنگامی که در شومینه خود آتش روشن می‌کنید، همین اتفاق در دودکش شما می‌افتد و حتی یک جرقه می‌تواند سقف شما را آتش بزند. درپوش دودکش با جرقه‌گیر می‌تواند آن اخگرها را قبل از بیرون آمدن روی سقف شما بگیرد و خطر آتش‌سوزی خانه شما را کاهش دهد.

جلوگیری از مسدود شدن دودکش

اگر هر سال ناودان‌های خود را تمیز کنید، متوجه خواهید شد که چه مقدار زباله می‌تواند به سقف شما برسد. برگ‌های درختان مجاور، شاخه‌ها و سایر مواد می‌توانند تجمع کرده و مشکلاتی را ایجاد کنند. اما چه چیزی مانع از ورود این همه زباله به دودکش شما می‌شود؟ بدون درپوش دودکش، هر گونه زباله می‌تواند در دودکش شما جمع شود و با خطر مسدود شدن دودکش، که منجر به برگشت دود و مونوکسید کربن به داخل خانه خواهدشد، روبه رو هستید. یا وقتی اولین آتش فصل خود را روشن می‌کنید، آن زباله‌ها می‌توانند شعله‌ور شوند و خانه‌تان را آتش بزنند. قرار دادن درپوش دودکش می‌تواند این زباله‌ها را از بین ببرد و شومینه شما را ایمن نگه دارد.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که بالا رفتن از سقف می‌تواند خطرناک باشد و اگر برایتان مقدور است، از کار بر روی سقف خود اجتناب کنید، می‌توانید از یادگیری نحوه نصب کلاهک دودکش صرف نظر کرده و در عوض از کارشناسان تهویه‎سان کمک بخواهید. در مورد خدمات تعویض یا نصب درپوش دودکش همین امروز با ما تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید