اهمیت لوله کشی برای فن‌کویل و معرفی انواع آن

معرفی انواع لوله کشی فن کویل

اهمیت لوله کشی برای فن‌کویل و معرفی انواع آن

چرا اهمیت لوله کشی برای فن‌کویل زیاد است؟ فن‌کویل یکی از کاربردی ترین تجهیزات تهویه مطبوع به شمار می‌آید که شامل یک یا چند فن و کویل (Air)، فیلتر هوا (Air Filter)، سینی تخلیه (Drain Tray) و سیستم کنترل است. فن‌کویل از کویل‌های حاوی آب گرم (در زمستان) و کویل‌های حاوی آب سرد (در تابستان) برای تامین گرمایش و سرمایش محیط استفاده می‌کند و هوای سرد یا گرم را در داخل ساختمان به گردش در می‌آورد.

از فن‌کویل‌ها در تمام فصول برای تامین گرمایش و سرمایش مورد نیاز فضاهای مسکونی، اداری، هتل‌ها و فضاهای عمومی که نیاز به تنظیم دمای جداگانه دارند استفاده می‌شود. فن‌کویل‌ها بر اساس شکل ظاهری و محل نصب در محل مورد نظر از جمله نوع زمینی، دیواری، سقفی و کانالی طبقه بندی می‌شوند. در ادامه هر یک از فن‌کویل‌های دو لوله و چهار لوله معرفی شده و مشخصات، نحوه عملکرد، مزایا و معایب هر کدام به تفصیل بیان خواهد شد.

لوله کشی فن کویل
لوله کشی فن کویل

لوله کشی برای فن‌کویل دو لوله‌ای

در فن‌کویل دو لوله‌ای فقط یک لوله ورودی و یک لوله برگشت برای جریان آب وجود دارد که به چیلر یا دیگ گرمایش موجود در پکیج / موتورخانه مرکزی و تامین گرمایش یا سرمایش ساختمان متصل می‌شود.

سیستم فن‌کویل دو لوله‌ای از یک فن و یک کویل آب تشکیل شده است. این کویل به دو ورودی و لوله برگشت جریان آب متصل می‌شود و نیاز به یک سنسور وضعیت دارد که معمولاً یک سنسور دما است و روی ورودی آب به سیستم نصب می‌شود تا نحوه عملکرد سیستم (گرمایش یا سرمایش) مشخص شود. در این میان، فراموش نکنید که برای بالا بردن کیفیت سیستم تهویه، استفاده از دریچه سقفی فن‌کویل باکیفیت بسیار مهم است.

عملکرد فن‌کویل دو لوله‌ای چگونه است؟

اگر از فن‌کویل‌های دو لوله‌ای استفاده شود، ساختمان از یک چیلر مرکزی برای خنک کردن آب در سیکل سرمایش و یک دیگ گرمایش برای گرم کردن آب در سیکل گرمایش استفاده می‌کند. به دلیل وجود لوله ورودی و لوله برگشت آب، تنها یک چرخه آب در سیستم لوله کشی سرمایشی یا گرمایشی ساختمان وجود دارد و در نتیجه فن‌کویل دو لوله‌ای بر اساس شرایط آب و هوایی فصلی در ساختمان شروع به کار کرده و فقط گرمایش یا سرمایش را تامین می‌کند؛ به طوری که در صورت تنظیم سیستم برای گرمایش، امکان استفاده همزمان از ویژگی سرمایش نیز وجود دارد. بنابراین ممکن است ساکنان ساختمان هر ساله در بهار و پاییز نوسانات دما را تجربه کنند.

فن مورد استفاده در فن‌کویل دو لوله‌ای دارای سه سرعت است. سرعت کم، متوسط ​​و زیاد که برای انتقال مقادیر مختلف جریان هوا در CFM (حجم هوادهی فن‌کویل بر حسب متر مکعب در دقیقه) تنظیم می‌شود.

مزایای لوله کشی برای فن‌کویل دو لوله ای

  • عملکرد عالی برای آپارتمان‌های مسکونی و هتل‌ها
  • نصب ارزان‌تر در مقایسه با فن‌کویل چهار لوله
  • بهره وری معقول انرژی
  • طراحی ساده

معایب لوله کشی برای فن‌کویل دو لوله ای

  • عدم امکان تامین گرمایش و سرمایش همزمان
  • باید به صورت دستی از حالت گرمایش به حالت سرمایش و بالعکس تغییر کند و این نه تنها ناخوشایند است، بلکه زمان‌بر نیز خواهدبود.
  • نوسانات فصلی دما ممکن است باعث ناراحتی ساکنان شود.

عمر مفید مورد انتظار فن‌کویل دو لوله‌ای 30 تا 35 سال خواهدبود که در طول این مدت، موتورهای فن یا محرک‌های شیر کنترل ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. با این حال، تمام تجهیزات از طریق پنل جلویی به راحتی قابل دسترسی هستند و اجزای به کار رفته در ساختار آن عموماً رایج و به راحتی قابل دسترسی هستند.

فن‌کویل‌های دو لوله چندین دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و این فن‌کویل‌ها به عنوان یک سیستم ساده و قابل اعتماد شناخته می‌شوند. پیشرفت در فناوری موتور (مثلاً موتورهای DC)، تغییرات سرعت فن به اضافه امکان پمپاژ آب سرد یا گرم با سرعت متغیر و فن آوری‌های احتراق مشعل و دیگ باعث کاهش مصرف انرژی در دمای مورد نظر توسط فن‌کویل‌ها می‌شود.

لوله کشی برای فن‌کویل چهار لوله ای

معمولاً در فصل بهار و پاییز که دما معتدل می‌شود، داخل ساختمان در ضلع جنوبی که در معرض نور خورشید است و در ساختمان‌هایی با نمای شیشه‌ای یا پنجره‌های بزرگ احتمال دارد دما افزایش یابد و نیاز به خنک شدن داشته باشد. در عین حال، ساکنان طرف مقابل ساختمان یا ضلع شمالی، ممکن است احساس نیاز به گرمایش کنند. در چنین شرایطی در ساختمان‌های بزرگ و عمومی مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز مهم ملی، ساختمان‌های لوکس مسکونی و اداری و … استفاده از فن‌کویل‌های چهار لوله بسیار کاربردی است. هر یک از فن‌کویل‌های چهار لوله‌ای با وجود داشتن دو کویل و امکان تامین سرمایش و گرمایش در هر لحظه تنها قادر به ارائه یکی از عملکردهای سرمایش یا گرمایش می‌باشد.

فن‌کویل چهار لوله شامل فن، کویل خنک کننده آب سرد، کویل گرمایش آب گرم و … است که با گردش هوا بر روی کویل‌ها، هوای تهویه شده داخل ساختمان را به گردش در می‌آورد. فن‌کویل‌های چهار لوله‌ای به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به دلیل امکان خنک سازی و گرمایش همزمان هوا می‌توانند رطوبت زدایی هوا را انجام دهند. با این حال، میزان رطوبت زدایی ممکن است به دلیل افزایش دمای آب سرد ورودی محدود شود.

همانطور که قبلا ذکر شد فن‌کویل چهار لوله دارای دو کویل آب سرد و گرم مجزا بوده و هر کویل دارای لوله‌های ورودی و برگشت آب است.

  • HWS: تامین آب گرم
  • HWR: بازگشت آب گرم
  • CWS: تامین آب سرد
  • CWR: بازگشت آب سرد

بنابراین، در فن‌کویل چهار لوله‌ای دو لوله ورودی و برگشتی وجود دارد و با توجه به وجود چنین امکاناتی در سیستم فن‌کویل، قابلیت تامین گرمایش و سرمایش همزمان فراهم می‌شود و تامین گرمایش یا سرمایش در ساختمان به صورت شبانه‌روزی خواهدبود. فعالیت فن‌کویل‌های چهار لوله‌ای در حالت گرمایش و سرمایش کاملاً مستقل بوده و در هر زمان می‌توانند قسمتی از ساختمان را خنک و قسمتی دیگر را گرم کنند.

برخلاف فن‌کویل‌های دو لوله‌ای، فن‌کویل‌های چهار لوله‌ای به دلیل در دسترس بودن همزمان آب سرد و گرم نیازی به سنسور تغییر وضعیت ندارند. فن‌کویل چهار لوله‌ای همچنین می‌تواند دارای کویل آب سرد و هیویل برقی یا گازی باشد.

عملکرد فن‌کویل چهار لوله چگونه است؟

هنگام استفاده از فن‌کویل چهار لوله‌ای، مانند فن‌کویل دو لوله‌ای، ساختمان از یک چیلر برای خنک کردن آب در چرخه سرمایش و یک دیگ گرمایش برای گرم کردن آب در چرخه گرمایش استفاده می‌کند. بنابراین دو چرخه آب جداگانه در ساختمان وجود دارد که یکی برای گرمایش و دیگری برای سرمایش است. در این حالت یک فن‌کویل چهار لوله مجزا گرمایش و سرمایش مورد نیاز را تامین می‌کند. همچنین ترموستات نصب شده در فضاهای ساختمان تعیین خواهدکرد که آیا سیم پیچ سیکور گرمایش در فضای مورد نظر استفاده شود یا خیر.

فن مورد استفاده در فن‌کویل چهار لوله نیز دارای سه سرعت می‌باشد که سرعت کم، متوسط ​​و زیاد که برای انتقال مقادیر مختلف جریان هوا در CFM (حجم هوادهی فن‌کویل بر حسب متر مکعب در دقیقه) تنظیم می‌شوند.

فرآیند راه اندازی در فن‌کویل چهار لوله ای

ترموستات گرمایش یا سرمایش را به صورت زیر فعال می‌کند.

  1. ترموستات شیر ​​کنترل آب را به کویل گرمایش یا سرمایش باز کرده و فن را روشن می‌کند تا جریان هوا روی کویل گرمایش یا سرمایش به گردش درآید.
  2. فن‌کویل چهار لوله‌ای در هر زمانی از روز یا سال بر اساس دمای تنظیم شده ترموستات فعالیت گرمایش یا سرمایش خود را آغاز می‌کند.

مزایای فن‌کویل چهار لوله ای

  • همیشه در دسترس بودن آب سرد و گرم و امکان تامین گرمایش و سرمایش همزمان توسط فن‌کویل‌های مختلف در ساختمان
  • امکان شخصی سازی فعالیت فن‌کویل برای ساختمان به گونه‌ای که برخی از اتاق‌ها خنک و برخی دیگر گرم باشند.
  • انعطاف پذیری عملکرد در یک ساختمان با نیازهای گرمایش و سرمایش متنوع
  • نیازی به تغییر موقعیت به صورت دستی نیست
  • بهره برداری آسان تر و هزینه‌های عملیاتی کمتر به دلیل راندمان بالاتر

معایب فن‌کویل چهار لوله ای

  • نصب گرانتر در مقایسه با فن‌کویل دو لوله‌ای
  • تعداد شیرها، کویل‌ها، کنترلرها و لوله کشی مورد نیاز از موتورخانه ساختمان دو برابر می‌شود.
  • کالیبراسیون برای حفظ بهره وری انرژی ضروری است
  • دو برابر شدن احتمال نشتی در لوله‌ها در دراز مدت به دلیل لوله کشی بیشتر
انواع فن کویل
انواع فن کویل

فن‌کویل چهار لوله برای چه ساختمان‌هایی مناسب است؟

تمامی ساختمان‌ها شرایط منحصر به فردی دارند و انتخاب سیستم تهویه مطبوع برای آنها باید از نظر کمی و کیفی به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد. در بسیاری از موارد، فن‌کویل چهار لوله انتخاب مناسبی است و در برخی موارد اینطور نیست. واحدهایی که امکان نصب فن‌کویل چهار لوله در آنها باید جدی گرفته شود، دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

  • واحدهای بزرگ مانند پردیس‌های دانشگاهی، مجتمع‌های مسکونی بزرگ و لوکس، هتل‌های بزرگ، مراکز درمانی و …
  • واحدهایی که بیشتر فضاها دارای نسبت گرمای نهان بالایی هستند (ساختمان‌هایی با تراکم جمعیت بالا مانند ساختمان‌های مسکونی یا اداری)
  • واحدهایی با حداقل فضای اشغال شده که در زمستان نیاز به سرمایش دارند
  • واحدهایی که نیاز به کنترل دمای اتاق جداگانه دارند.

سخن پایانی

مجموعه تخصصی تهویه‌ سان به عنوان یکی از معتبرترین مراجع در کشور، در زمینه دستگاه‌های تهویه مطبوع انواع خدمات و محصولات مرتبط با سیستم تهویه را به شما ارائه می‌دهد. گارانتی معتبر و قیمت مناسب از بارزترین ویژگی‌های خدمات ماست و در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد انتخاب و مقایسه محصولات می‌توانید از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید