صفر تا صد انواع سیستم هواساز مرکزی

معرفی انواع سیستم هواساز مرکزی

معرفی انواع سیستم هواساز مرکزی

سیستم هواساز مرکزی چیست؟ این سیستم کیفیت هوای داخلی خوب را تضمین می‌کند و علاوه بر این، با حذف رطوبت از تشکیل قالب و آسیب رطوبت جلوگیری خواهدکرد. سیستم‌های دارای بازیابی گرما نیز امکان استفاده کارآمد از گرما را فراهم می‌کنند و این امر از یک سو باعث صرفه جویی در هزینه‌های گرمایش صاحبان خانه و از سوی دیگر باعث کاهش بار محیط زیست می‌شود. با این حال، تفاوت‌هایی بین سیستم‌های تهویه مرکزی و غیر متمرکز وجود دارد.

هنگام مقایسه سیستم هواساز مرکزی و غیرمتمرکز، ابتدا باید بین طراحی و عملکرد تمایز قائل شد. چنین موضوعی به این دلیل است که هر دو ویژگی بر حوزه کاربرد تأثیر می‌گذارند و بنابراین معیارهای مهمی برای صاحبان خانه هستند. در ادامه با تهویه سان همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیار شما قرار دهیم. البته قبل از پرداختن به ادامه ماجرا، این نکته را نیز یادآور می‌شویم که علاوه بر وبلاگ‌های آموزشی، شما عزیزان قادر خواهید بود تجهیزات باکیفیت تهویه را از ما خریداری کرده و برای مشاهده قیمت اجناسی مانند قیمت کانال کولر پلاستیکی و…، به صفحه اصلی وب سایت مراجعه فرمایید.

سیستم هواساز مرکزی
سیستم هواساز مرکزی

تهویه ساختمان از طریق سیستم هواساز مرکزی

یک سیستم هواساز مرکزی شامل یک واحد تهویه با فن و مبدل حرارتی و سیستم توزیع هوای مربوطه است که باعث تهویه کل ساختمان می‌شود. همچنین واحد تهویه هوای تازه بیرون را می‌کشد و آن را برای تامین فضاهای هوا (اتاق نشیمن، اتاق خواب یا اتاق کودکان) از طریق مبدل حرارتی داخلی و کانال‌های هوای تامین عبور می‌دهد.

در همان زمان، هوای گرم استخراج شده از مناطق هوای استخراج (حمام، آشپزخانه یا WC) از طریق کانال‌های هوای استخراج به داخل واحد تهویه کشیده می‌شود و همچنین از طریق مبدل حرارتی عبور می‌کند. گرمای حاصل از هوای استخراج شده به هوای تامین کننده منتقل شده و در نتیجه بازیابی می‌شود. سپس هوای سرد از طریق مجاری هوای خروجی به بیرون منتقل خواهدشد.

سیستم تهویه غیرمتمرکز

تفاوت عمده بین سیستم هواساز مرکزی و غیرمتمرکز این است که سیستم‌های تهویه مرکزی معمولاً سیستم مجرای هوا ندارند. واحدها مستقیماً در دیوار خارجی اتاق‌های جداگانه نصب می‌شوند و درست مانند سیستم‌های مرکزی، سیستم‌های تهویه غیرمتمرکز نیز مجهز به مبدل حرارتی هستند و می‌توانند گرما را از هوای استخراج کنند. در حالت کلی، دو نوع واحد وجود دارد:

فن دائم: واحدهایی با مبدل حرارتی داخلی با جریان متقابل هستند و دو فن به طور مداوم کار می‌کنند. یکی از فن‌ها همیشه هوای تازه بیرون را وارد اتاق کرده و دیگری هوای خروجی را خارج خواهدکرد.

فن آونگی: سیستم‌ها فقط از یک فن و یک ذخیره حرارتی استفاده می‌کنند؛ دو واحد برای نرخ تغییر هوا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یک واحد هوای گرم داخل خانه را از طریق هسته ذخیره‌سازی می‌کشد و آن را به بیرون می‌برد. واحد دوم هوای تازه بیرون را می‌کشد و آن را از طریق هسته ذخیره‌سازی که قبلا گرم شده بود به داخل اتاق می‌گذراند. پس از حدود 70 ثانیه، روند برعکس می‌شود.

گزینه گرمایش معتدل به عنوان یک ویژگی متمایز

برخلاف تهویه مکانیکی غیرمتمرکز، سیستم هواساز مرکزی گزینه گرمایش اتاق معتدل را نیز ارائه می‌دهد. تمام واحدهای تهویه مرکزی دارای بای پس تابستانی خودکار هستند و این ویژگی برای دور زدن مبدل حرارتی در شب‌های گرم تابستان استفاده می‌شود. همچنین اجازه می‌دهد تا هوای تازه شب وارد اتاق‌ها شود و آنها را تا حدی معتدل کند.

این که یک سیستم تهویه به صورت مرکزی یا غیر متمرکز نصب شود تا حد زیادی به ویژگی‌های ساختمان بستگی دارد. با توجه به تلاش زیاد برنامه ریزی مرتبط، نسخه مرکزی بیشتر در ساختمان‌های جدید کارآمد استفاده می‌شود. اتاق ابزار، اتاق زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی با عایق کاری مناسب اتاق‌های نصب متناسب هستند.

از آنجایی که هیچگونه سیستم توزیع هوا ضروری نیست، از سوی دیگر، سیستم‌های غیرمتمرکز نیز می‌توانند به راحتی به روز شوند. بسته به نوع سیستم، فقط یک سوراخ از طریق دیوار خارجی مورد نیاز است و این ویژگی سیستم تهویه غیرمتمرکز را برای نوسازی ساختمان‌های قدیمی و موجود بسیار جذاب می‌کند.

علاوه بر این، واحدها را می‌توان به طور خاص در اتاق‌های جداگانه ای که مثلاً مشکل رطوبت رخ داده است، نصب کرد. با این حال، کل واحدهای مسکونی نیز می‌توانند با واحدهای غیرمتمرکز تهویه شوند. بنابراین، طیف وسیع کاربردهای ممکن و نصب نسبتاً ساده، دو مزیت قابل توجه تهویه مکانیکی غیرمتمرکز هستند.

سیستم‌های مرکزی نیز می‌توانند به روز شوند و بسته به ویژگی‌های ساختمان، یک سیستم تهویه مکانیکی مرکزی نیز می‌تواند مقاوم‌سازی شود. البته چنین کاری معمولاً مستلزم پایین آوردن سقف است.

مقایسه عملکرد: سیستم هواساز مرکزی در مقابل غیرمتمرکز

مقایسه سیستم‌های تهویه متمرکز و غیرمتمرکز به وضوح نشان می‌دهند که اولی جریان هوای بیشتری را منتقل می‌کند، زیرا کل جریان هوای سیستم توسط یک دستگاه تامین می‌شود. سیستم‌های مرکزی برای تهویه کل خانه طراحی شده‌اند و حجم هوای مورد نیاز برای اتاق‌های جداگانه از قبل محاسبه و در شیرها تنظیم خواهدشد. حجم کل هوا روی خود واحد تهویه تنظیم می‌شود و با یک واحد کنترل، کاربر همچنین می‌تواند سطوح تهویه جداگانه را در صورت نیاز تنظیم کند.

فقط دو دیفیوزر دیواری خارجی برای هوای تازه و هوای خروجی مورد نیاز است و همانطور که قبلاً ذکر شد، واحدهای تهویه غیرمتمرکز فقط اتاق‌های جداگانه را تهویه می‌کنند. بنابراین سرعت جریان هوا کمتر است و چندین واحد غیرمتمرکز باید در سیستم گنجانده شود. همچنین هر واحد غیرمتمرکز به یک دیفیوزر دیواری خارجی نیاز دارد.

فن‌های دبی ثابت به عنوان مزیت سیستم‌های هواساز مرکزی

تمام واحدهای تهویه مرکزی دارای فن‌های جریان ثابت هستند. این امر تنظیم یونیت‌های تهویه را بسیار آسان می‌کند و در هنگام راه‌اندازی، دبی مورد نیاز مستقیماً روی واحد تهویه تنظیم می‌شود. با حفظ دبی ثابت، واحد تهویه می‌تواند هرگونه آلودگی فیلتر را جبران کند و همیشه دبی مورد نیاز را برای اتاق‌های جداگانه تامین نماید.

سیستم‌های تهویه مرکزی و غیرمتمرکز سطوح نویز متفاوتی دارند

بسته به طراحی، تفاوت قابل توجه دیگری بین سیستم‌های تهویه مرکزی و غیرمتمرکز وجود دارد: با قرار دادن اجزای سیستم در خارج از محل زندگی و نصب صدا خفه کن، سطح نویز یک سیستم تهویه مرکزی معمولا کمتر از یک سیستم غیرمتمرکز است. با این حال، میزان نویز بالا به طراحی، تنظیم و موقعیت دیفیوزرها نیز بستگی دارد. اگر اجزای جداگانه به خوبی با یکدیگر مطابقت داشته باشند، صدای هوا وجود نخواهدداشت.

این که یک سیستم تهویه مرکزی یا غیرمتمرکز نصب شده باشد نیز بر هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد که با این حال، نمی توان یک بیانیه کلی ارائه داد. سیستم‌های تهویه غیرمتمرکز برای مقاوم‌سازی مقرون به صرفه‌تر هستند، زیرا نیازی به سیستم توزیع نیست. در ساختمان‌های جدید، سیستم مرکزی اغلب انتخاب مقرون به صرفه تری است، زیرا سیستم توزیع هوا مستقیماً در حین ساخت نصب می‌شود.

نگهداری مناسب عملکرد بهداشتی را تضمین می‌کند

اینکه یک سیستم هواساز به صورت مرکزی یا غیرمتمرکز کار می‌کند نیز بر نگهداری آن تأثیر می‌گذارد. نگهداری برای عملیات بهداشتی کاملا ضروری است و تمام سیستم‌های تهویه دارای فیلترهایی هستند که کثیفی را در خود نگه می‌دارند و اینها باید مرتب تمیز یا تعویض شوند. در مورد سیستم هواساز مرکزی، این موضوع مربوط به فیلترهای موجود در واحد تهویه و دریچه‌های هوای خروجی است.

فیلتر هوای بیرون از ورود کثیفی از هوای بیرون جلوگیری می‌کند و برای مبتلایان به آلرژی می‌توان از فیلترهای گرده نیز در اینجا استفاده کرد. فیلتر هوای استخراج شده از واحد تهویه در برابر آلودگی‌های داخل خانه محافظت می‌کند و همچنین سطح بالایی از بازیابی حرارت را تضمین خواهدکرد. در مقابل، فیلترها در سیستم‌های غیرمتمرکز در هر واحد تهویه مجزا قرار دارند.

انواع سیستم هواساز مرکزی
انواع سیستم هواساز مرکزی

 مزایای سیستم هواساز مرکزی

سیستم‌های تهویه مکانیکی مرکزی مدرن هوای تازه را بدون اتلاف گرما به تمام اتاق‌ها می‌رسانند. سیستمی از این دست مزایای اضافی زیر را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

صرفه جویی در هزینه‌ها

سیستم‌های تهویه مرکزی با بازیابی گرما برای گرم کردن هوا استفاده می‌کنند. این امر تلفات تهویه حرارتی را تا حدود 98٪ کاهش می‌دهد و بر این اساس، هزینه‌های گرمایشی شما را به شدت کاهش می‌دهد.

 هزینه‌های عملیاتی کم

سیستم‌های تهویه مدرن از انرژی بسیار کمی برای راه‌اندازی فن‌های خود استفاده می‌کنند و صرفه جویی در گرمایش بسیار بیشتر از هزینه برق است. هزینه‌های عملیاتی اضافی شامل تعویض منظم فیلتر می‌باشد و مجاری تهویه معمولاً هر 15 سال یا بیشتر به تمیز کردن نیاز دارند.

جلوگیری از کپک زدن

سیستم‌های تهویه مرکزی به طور مداوم مقدار بهینه هوای تازه را فراهم می‌کنند و رطوبت اضافی را به بیرون کانال منتقل می‌کنند. با سیستم تهویه مرکزی، دیگر هرگز نگران کپک زدن اجسام در خانه خود نخواهید بود.

آلرژن‌ها را از بین می‌برد

این فقط کپک نیست که می‌تواند به سلامتی ما آسیب جدی وارد کند. گرد و غبار و سایر ذرات موجود در هوا نیز می‌تواند مشکل ساز باشد و گرده موجود در هوا برای افراد مبتلا به آلرژی مضر است. فیلترهای هوا در واحدهای تهویه مرکزی همه این مواد را در خارج نگه می‌دارند.

حفاظت از نویز

تهویه مکانیکی مرکزی مزایای زیادی را به خصوص در مناطق مسکونی شهری پرجمعیت فراهم می‌کند. از این گذشته، نیازی نیست که پنجره‌های خود را باز کنید و صدای بیرون آزارتان دهد.

خنک کننده ملایم در تابستان

در طول تابستان، واحدهای تهویه مرکزی می‌توانند از شب‌های خنک برای کاهش دمای داخلی اتاق‌هایی که در طول روز گرم می‌شوند، استفاده کنند. ترکیبی از یک سیستم تهویه و یک پمپ حرارتی با عملکرد خنک‌کننده یکپارچه نیز می‌تواند برای رسیدگی به نیازهای بیشتر تهویه استفاده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید