دانستنی هایی در مورد دودکش بخاری استاندارد

دودکش بخاری استاندارد

خصوصیات دودکش بخاری استاندارد

دودکش بخاری استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ عواقب لوله‌های هواکش نامناسب مونتاژ شده یا خراب شدن دیواره‌های دودکش می‌تواند گاهی کشنده باشد و آتش‌سوزی و مسمومیت با مونوکسید کربن در صدر فهرست قرار دارند. بنابراین، تهویه مناسب بخاری یا آبگرمکن مسئله بسیار مهمی است که به عملکرد دودکش خانه یا سایر مجموعه‌های تهویه بستگی دارد.

به همین دلیل، محصولات احتراق از کوره، آبگرمکن، شومینه هیزمی و هر وسیله دیگری که به نوعی دریچه / دودکش خارجی نیاز دارد، باید به درستی از طریق دودکش به بیرون تخلیه شود. در این میان، ملزم به رعایت استانداردهایی خواهیدبود که بسته به محل قرارگیری دودکش/ فاصله تا دیوارهای اطراف، قوانین ارتفاع متفاوتی وجود دارد و باید در رابطه با انتخاب انواع کلاهک دودکش نیز دقت کنید.

دودکش بخاری استاندارد باید چگونه باشد؟

برای وسایل روغن سوز و چوب، فرمول بسیار ساده ای وجود دارد که این نیاز ارتفاع دودکش را تنظیم می‌کند، به آن “قانون 3 فوت، 2 فوت، 10 فوت” می‌گویند. معنی آن این است که بالای دودکش باید 3 فوت بالاتر از سطح سقف باشد که از آن بیرون می‌زند و 2 فوت بالاتر از هر چیزی در شعاع 10 اینچ بخاری (این حداقل‌ها هستند).

این قانون دودکش را می‌توان برای شومینه‌های چوب سوز، اجاق‌های گرمایشی و هر وسیله‌ای که سوخت روغنی دارند، اعمال کرد، اما به یاد داشته باشید که الزامات سازنده باید در آن گنجانده شود.

دودکش بخاری
دودکش بخاری

الزامات دودکش بخاری استاندارد

چندین الزام دیگر وجود دارد که برای انواع خاصی از کوره‌ها و تهویه آبگرمکن اعمال می‌شود. تهویه سان به شما توصیه می‌کند که همیشه دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید، اگر در مورد دودکش خود نگرانی دارید، با پیمانکار یا سایر متخصصین تماس بگیرید و دودکش/سیستم گرمایش را بررسی کنید.

  1. هرگز از دودکش برای خشک کردن لباس، در دریچه آشپزخانه / حمام استفاده نکنید
  2. چندین دودکش برای انواع مختلف سوخت داشته باشید.
  3. راهنمای نصب سازنده را بخوانید و اگر نگرانی دارید، از پیمانکار/نصب تهویه مطبوع یا لوله کشی مجاز خود بپرسید؛ راهنمای نصب معمولاً بسیار واضح است و با نمودارهای ساده که تمام فاصله‌های مورد نیاز، نوع مواد مورد نیاز و غیره را توضیح می‌دهد.
  4. اگر یک آبگرمکن قدیمی (آبگرمکن را بررسی کنید) و یک کوره (یا هر ترکیبی از آنها) را با وسایل جدیدی که به دودکش معمولی نیز نیاز دارند، تعویض می‌کنید، مطمئن شوید که دودکش شما ارزیابی شده است.

دودکش با اندازه مناسب

_دودکش با اندازه مناسب از تشکیل میعانات اسیدی روی دیواره‌های دودکش کوره / آبگرمکن جلوگیری می‌کند.

_گازهای سردتر در دودکش سایز بزرگ انرژی کافی برای حرکت به سمت بالا و تخلیه ایمن ملک را ندارند.

_به گازهای فرآیند احتراق کوره / آبگرمکن اجازه می‌دهد تا به طور موثر خارج شوند.

_از بازگشت گازهای دودکش به داخل خانه جلوگیری می‌کند که احتمال مسمومیت با مونوکسید کربن را کاهش خواهدداد.

اهمیت نوع دودکش بخاری استاندارد

دو خانه متفاوت را تصور کنید که هر کدام دارای یک کوره هستند که در آن دودکش قرار می‌گیرد. خانه اول شامل یک دودکش داخلی است و تقریباً تمام دودکش در داخل خانه (و بنابراین در داخل پوشش ساختمان) قرار دارد و تنها استثنا قسمتی در بالای آن قرار گرفته است. این دودکش همچنین حاوی یک آستر فلزی داخلی خواهدبود که به طور یکپارچه با لوله تهویه کوره متصل می‌شود.

اکنون خانه دیگری را در نظر بگیرید که در آن دودکش حاوی یک آستر سفالی و ملات است. این یک دودکش خارجی بوده و بنابراین قسمت زیادی از دودکش خارج از خانه قرار دارد. در مقایسه با دودکش در خانه اول، این دودکش بیشتر در معرض نوسانات دمای بیرونی قرار خواهد داشت، زیرا در داخل یک فضای عایق قرار ندارد.

در طول زمستان، دودکش خانه اول به اندازه اتاق نشیمن خانه گرم می‌ماند. هنگامی که گازهای احتراق داغ وارد دودکش می‌شوند، گرمای زیادی را از دست نمی دهند و آنها هنوز گرمتر از هوای اطراف هستند. در این صورت، آنها به راحتی از دودکش خارج و از خانه دور می‌شوند. آستر فلزی همچنین اتصال بدون درز بین لوله تهویه و خود دودکش را تضمین می‌کند.

در مورد دودکش دیگر اینطور نیست! از آنجایی که دودکش تا حد زیادی در معرض عناصر قرار دارد، در تمام زمستان سرد می‌ماند. هنگامی که کوره به داخل دودکش می‌رود، گازها قبل از خروج به فضای باز به سرعت خنک می‌شوند و همه آنها نمی توانند تا بالای دودکش بالا بیایند، بنابراین برخی از آنها از طریق خود لوله هواکش عقب می‌روند و وارد فضای خزنده خانه می‌شوند که این اتفاق خوبی نیست.

در داستان بالا، واضح است که دودکش اول از نظر ایمنی گزینه بهتری خواهدبود. با این حال، در دنیای واقعی، همه چیز همیشه آنقدر واضح نیست؛ زیرا برخی از افراد دارای دودکش‌های بیرونی هستند که با آسترهای فلزی مجهز شده اند و برخی دیگر دارای دودکش‌های داخلی با آسترهای بنایی هستند و…

اگر کوره شما به داخل دودکش منفذ می‌شود، آزمایش ایمنی احتراق تنها راه برای اطمینان از عدم برگشت گازهای احتراق به داخل خانه است. در حالی که شما باید یک آشکارساز مونوکسید کربن در خانه خود داشته باشید.

بررسی چند نکته

بهتر است از خطر جلوگیری کنید، نه اینکه منتظر رسیدن آن باشید! ما توصیه می‌کنیم باید یک متخصص را برای انجام تست ایمنی احتراق برای وضعیت کوره تا دودکش استخدام کنید و اگر کوره شما در دودکش قرار می‌گیرد و هرگز تست ایمنی احتراق را انجام نداده اید، بهتر است آن را هرچه سریعتر انجام دهید.

این امر به ویژه در مورد دودکش‌های خارجی صادق است، زیرا در طول زمستان سردتر می‌مانند و نسبت به دودکش‌های داخلی بیشتر مستعد مشکلات ناشی از تهویه هستند. آسترهای قدیمی رسی و ملات نیز در معرض آسیب و فرسودگی هستند که می‌تواند منجر به تهویه ناکافی اگزوز کوره شود.

در لوله‌های دریچه کوره خود خوردگی سفید مشاهده می‌کنید؛ زیرا هنگامی که گازهای احتراق در داخل لوله هواکش باقی می‌مانند یا قبل از خروج از دودکش به داخل آن باز می‌گردند، خوردگی روی فلز – معمولاً در زانوها – را مشاهده خواهید کرد.

خبر خوب؟ همیشه راه حلی هست

یک راه حل این است که یک لاینر دودکش فلزی و محکم نصب کنید که بعید است ترک بخورد یا خورده شود. می‌توانید آن را به لوله تهویه کوره خود ببندید و پتانسیل خروج CO را به داخل خانه کاهش دهید. راه حل دیگر این است که به یک کوره احتراق بسته (90٪ AFUE یا بالاتر) ارتقا دهید. اگر شما یک کوره واقعا قدیمی یا یک دودکش خارجی بزرگ دارید که در طول زمستان سرد می‌ماند، این تعمیر اغلب منطقی است.

این واحدهای با راندمان بالا از لوله پی وی سی برای کشیدن هوا برای احتراق و تخلیه محصولات جانبی به بیرون استفاده می‌کنند. کوره شما دیگر گازهای خروجی را وارد دودکش نمی کند و در عوض، یک پیمانکار تهویه مطبوع سیستم را نصب می‌کند تا اگزوز را مستقیماً به خارج از خانه شما خارج کند.

دودکش بخاری گازی
دودکش بخاری گازی

آبگرمکن‌های گازی چطور؟

در برخی از خانه‌ها، آبگرمکن‌های گازی نیز به داخل دودکش‌ها تخلیه می‌شوند که اینها نیز نیاز به آزمایش دارند – به خصوص اگر در کنار آبگرمکن، گیره‌های پلاستیکی ذوب شده را مشاهده کنید. این اتفاق نشانه آن است که گازهای داغ به سمت دستگاه حرکت می‌کنند. به هر حال، نشت اگزوز کوره تنها زمانی که کوره در حال کار است، یک خطر خواهدبود و آبگرمکن‌ها در تمام طول سال کار می‌کنند، بنابراین حتی در تابستان در معرض خطر هستید!

اگر متوجه شدید که مشکلی با آبگرمکن دارید، دو گزینه خواهید داشت:

_یک آستر دودکش نصب کنید: این همان توصیه بالاست که در صورت امکان، نصب یک لاینر دودکش در داخل دودکش موجود ممکن است مشکل را برطرف کند.

_یک آبگرمکن جدید تهیه کنید: آبگرمکن‌های گازی بدون مخزن دارای لوله‌های اگزوز اختصاصی هستند که به داخل دودکش شما تخلیه نمی شوند. آبگرمکن‌های برقی جدید نیز بسیار کارآمدتر از نمونه‌هایی هستند که چندین سال پیش در دسترس بودند. کارآمدترین آبگرمکن‌های موجود در بازار یعنی آبگرمکن‌های پمپ حرارتی، با برق کار می‌کنند و برای گرم کردن آب شما نیازی به احتراق ندارند!

*هشدار: مسمومیت با CO بسیار واقعی و بسیار جدی است! پس هوشمندانه خواهدبود که سیستم خود را بررسی کنید.

مشکلات آستر دودکش، همراه با ترک خوردگی مبدل‌های حرارتی، از شایع ترین منابع نشت CO هستند. تنها راه برای اطمینان از اینکه مشکلی ندارید این است که به کمک یک متخصص، آنالیز احتراق را انجام دهید.

سخن پایانی

در سال های اخیر، بسیاری از مردم شروع به استفاده از چوب برای گرمایش کرده‌اند که متأسفانه برخی در نصب و نگهداری سیستم های گرمایشی خود دقت کافی نداشته‎اند. این امر منجر به آتش‌سوزی های شدیدی شده که برخی از آنها منجر به مرگ شده است؛ بنابراین، در انتخاب دودکش و نحوه نصب آن دقت کافی را به خرج دهید. البته فراموش نکنید که سیستم گرمایش چوبی تنها زمانی خطرناک است که نادیده گرفته شود و هنگامی که به درستی راه‌اندازی و مراقبت گردد، می تواند جایگزین ایمن و اقتصادی برای سایر اشکال انرژی باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید