رنگ بندی سیم‌های فن کویل به چه صورت است؟

سیم‌های فن کویل

رنگ بندی سیم‌های فن کویل به چه صورت است؟

آیا می‌دانید که رنگ بندی سیم‌های فن کویل به چه صورت است؟ به صورت خلاصه، سیم سفید به عنوان خنثی عمل می‌کند و مدار را کامل خواهدکرد. سیم زمین مسی یا سبز است و فن را در برابر نوسانات الکتریکی محافظت می‌کند. در صورت وجود کابل آبی و مشکی از مدار داخلی باید دو کلید روی دیوار وجود داشته باشد. کابل قرمز رنگی که از سقف می‌آید به کلید دیوار وصل می‌شود و فن دستگاه نیز به سیم مشکی متصل است. اگر فن همراه با لامپ باشد، سیم آبی برای آن طراحی شده و در نتیجه سیم سفید یک‌هادی خنثی است. کابل ارث توسط رنگ سبز نشان داده شده و سیم قرمز به عنوان یک‌هادی برای تغذیه کیت نور عمل می‌کند. در ادامه، با ما همراه باشید تا رنگبندی این سیم‌ها را بیشتر بررسی کنیم.

رنگ بندی سیم‌های فن کویل و تعداد فرد پره‌های فن خنک کننده DC

به طور کلی، دو نوع سیم کشی برای فن‌های خنک کننده معمولی DC وجود دارد، یعنی فن‌های 4 پین (چهار سیم) و فن‌های 3 پین (سه سیم) و همچنین 2pin که در بازار بسیار کمیاب است.

1. رنگ بندی سیم‌های فن کویل، فن خنک کننده DC

فن خنک کننده DC در اصل 2 سیم است که یکی مثبت و دیگری منفی خواهدبود. بعدها برای اینکه CPU سرعت فن را کنترل کند تا در صورت آسیب دیدن فن هشدار دهد، یک خط سیگنال خروجی اضافه شد و از فرکانس برای نشان دادن سرعت فن استفاده می‌شود. رنگ‌های فن‌های پین (سه سیم) عبارتند از: قرمز خط برق +12 ولت، مشکی GNG (زمین) و زرد خط سیگنال سنسور.

برای کنترل سرعت فن خنک کننده DC می‌توان در هنگام پایین بودن دما سرعت را کاهش داد تا نویز کاهش یابد و یک خط سیگنال ورودی برای کنترل سرعت فن با فرکانس پالس اضافه شود. این سه سیم و چهار سیم با یکدیگر سازگار هستند و می‌توانند بدون آسیب رساندن به سخت افزار به برق وصل شوند.

اما اگر سوکت روی مادربرد فقط سه سیم داشته باشد و یک فن با چهار سیم وارد شود یا اگر سوکت روی مادربرد چهار سیم و فن سه سیم باشد، فن‌ها همه با بالاترین سرعت کار خواهند کرد. رنگ‌های 4 پین (چهار سیم) عبارتند از: قرمز سیم برق +12 ولت، رنگ سیاه GNG سیم زمین، زرد سیم سیگنال سنسور است که برای تشخیص سرعت فن خنک کننده DC استفاده می‌شود؛ خط سیگنال آبی PWM خط جدیدی است که عمدتاً برای مادربرد استفاده می‌گردد تا به طور هوشمند سرعت فن را با توجه به دما تنظیم کند.

2. چرا پره‌های فن خنک کننده DC دارای شکلی خاص هستند؟

سازندگان فن خنک کننده DC برای اطمینان از سرعت باد و فشار لازم بر روی پین فن، شکل تعداد پره‌ها را به طرز خاصی انتخاب خواهند کرد. اما بدون توجه به تعداد پره‌های فن خنک کننده DC، ساختار تیغه آن بیشتر از 7، 9، 11 و سایر اعداد فرد تشکیل شده است. چنین موضوعی به این دلیل خواهدبود که ترکیبات تیغه‌های فرد می‌توانند مزایای عملکردی بیشتری نسبت به ترکیبات تیغه‌های زوج داشته باشند.

اگر تعداد کل پره‌ها با عدد زوج طراحی شده و روش ترتیب نقاط مربوطه ایجاد شود، نه تنها عملکرد فن خنک کننده الکترونیکی را دشوار می‌کند، بلکه کار فن را نیز سخت خواهدکرد و هنگام وزیدن با سرعت بالا رزونانس بیشتری ایجاد می‌کند. در نتیجه تیغه نمی‌تواند خستگی ناشی از رزونانس را برای مدت طولانی تحمل کند و در نهایت تیغه ترک می‌خورد. بنابراین، طراحی فن‌های DC الکترونیکی عمدتاً شامل طرح‌های مختلف با تیغه‌های فرد است.shk

اطلاعات بیشتر در رابطه با رنگ بندی سیم‌های فن کویل

استاندارد NF C 15-100 کدهای رنگی را برای تاسیسات الکتریکی با جریان پایین برای مصارف خانگی تعریف می‌کند. بنابراین، هر رنگ عملکرد هر سیم برق را مشخص خواهدکرد؛ به طوری که هر کسی که مایل به کار بر روی یک تاسیسات الکتریکی است بداند که کدام کابل مربوط به چه چیزی است:

آبی روشن:‌هادی خنثی_ به طور کلی از طریق او است که جریان دوباره شروع می‌شود.

قرمز یا قهوه‌ای/سیاه:‌هادی فاز_ از طریق او است که جریان می‌آید.

زرد یا سبز: زمین_ این یک‌هادی محافظ است.

نارنجی و بنفش:‌هادی جریان که به آن سیم‌های شاتل نیز می‌گویند، بعد از گیرنده قرار می‌گیرند.

کد رنگ سیم

  • سیم برق قرمز، قهوه‌ای یا مشکی سیم فاز که امکان تامین برق نصب را فراهم می‌کند
  • سیم برق آبی سیم خنثی که میزان مصرف را اندازه گیری می‌کند و اجازه می‌دهد تا کلید مدار قطع شود
  • سیم برق زرد یا سبز سیم ارت که جریان الکتریسیته را هدایت نمی‌کند و امکان حفاظت از زیستگاه را فراهم می‌کند

توجه داشته باشید، در مورد تاسیسات فرسوده، کابل ارت لزوما وجود ندارد.

کابل برق فاز

کابل فاز کابلی است که جریان را به تاسیسات الکتریکی می‌رساند.

کابل برق خنثی

هنگامی که برق از طریق کابل فاز در دستگاه الکترونیکی وارد می‌شود، جریان از بین نمی‌رود. در واقع، الکتریسیته به مدار EDF بازگردانده می‌شود و به طور همزمان امکان اندازه گیری انرژی مصرف شده را فراهم می‌کند. این کابل همچنین از شما در برابر خطر برق گرفتگی محافظت خواهدکرد.

سپس سیم خنثی اجازه می‌دهد تا کلید مدار قطع شود و جریان را قطع کند. بنابراین وجود این کابل برای عملکرد صحیح مدار الکتریکی ضروری است.

کابل ارت

سیم زمین ایمنی برق خانه را تضمین می‌کند. این کابل به طور کلی به لطف یک پایه طولانی نصب شده در زیرزمین که کابل را به زمین می‌آورد، مستقیماً به زمین متصل می‌شود. همچنین این کابل در صورت بروز مشکل در مدار الکتریکی، شما را از خطر برق گرفتگی محافظت می‌کند.

در صورت بروز یک مشکل بزرگ الکتریکی یا اضافه بار، جریان مستقیماً به زمین ارسال می‌شود. استفاده از سیم زمین برای تاسیسات الکتریکی به منظور رعایت استانداردها اجباری است.

قوانین ایمنی برای کارهای برقی

استاندارد NF C 15-100 مقررات ایمنی اولیه را برای تاسیسات الکتریکی برای مصارف خانگی در خانه شما ارائه می‌دهد که مربوط به جریان‌های متناوب تا 1000 ولت و جریان‌های مستقیم تا 1500 ولت است.

پروژه کار برقی شما هر چه که باشد، باید قبل از هر مداخله (حتی ابتدایی‌ترین) برق را کاملا قطع کنید و اول از همه، خانه شما باید به تجهیزات خاصی مجهز باشد که مهمترین آنها بدون شک تابلو برق است. به طور کلی، تابلو برق در زیرزمین نصب می‌شود و دارای یک کلید قطع کننده مدار است که وظیفه قطع برق در سراسر خانه را در صورت بروز مشکل برقی بر عهده دارد یا به شما امکان خواهدداد کار را با ایمنی کامل انجام دهید. دومین مورد کابل زمین است؛ این کابل برق موجود در خانه را جمع آوری کرده و آن را به زمین هدایت می‌کند.

زمانی که می‌خواهید کار برقی را انجام دهید، باید به تجهیزات خاصی مجهز باشید و بهتر است قبل از هر مداخله (در صورت امکان) منبع تغذیه را قطع کنید. همچنین شما باید کفش‌هایی با کفی لاستیکی یا کرپ تهیه کنید، زیرا رسانا نیستند و برای ابزارها هم همینطور است؛ یعنی برای کار، شما باید ابزارهایی را با دسته عایق انتخاب کنید.

دریچه فن کویل سقفی
دریچه فن کویل سقفی

اهمیت اتصال درست فن کویل

تا اینجای مطلب به رنگ بندی سیم‌های فن کویل پرداختیم؛ اما شاید برایتان سوال باشد که یونیت فن کویل چیست، چه کار می‌کند و اصلا چگونه کار می‌کند؟ واحد فن کویل قطعه نسبتاً کوچکی از تجهیزات است که از یک فن، یک کویل و سایر اجزا تشکیل شده است که برای خنک کردن یا گرم کردن هوا استفاده می‌شود. این واحدها بسیار رایج هستند و در اکثر کاربردهای تجاری یا مسکونی یافت می‌شوند. در این میان، دارای یک سری تجهیزات جانبی مانند دریچه فن کویل سقفی و… هستند که در صورت نیاز به خرید آنها، توصیه می‌کنیم که برای خرید محصول باکیفیت، از مشاوره‌های متخصصان تهویه‌ سان کمک بگیرید.

به طور معمول، برای کار در حالت خنک کننده، ترموستات با کنترل یک شیر تعدیل کننده/روشن/خاموش، دمای فضا را تنظیم می‌کند و فن هوا را در سراسر کویل آب سرد که از سیستم مرکزی ساختمان تغذیه می‌شود، می‌دمد. سیستم خنک کننده همچنین می‌تواند از طریق سیستم انبساط مستقیم [Dx] با استفاده از مبرد تامین شود.

در حالت عادی، برای ایتکه سیستم به حالت گرمایش برود، ترموستات که می‌تواند مدل دیواری یا کانالی باشد، متوجه می‌شود که دمای فضا چگونه تنظیم شده و یک شیر تعدیل کننده را به کنترل خود در می‌آورد. کویل گرمایش نیز از نوع برقی در بازار موجود است و آنها بسیار همه کاره و ارزان هستند و دارای گزینه‌هایی برای نصب به صورت مخفی در سقف، در معرض دید [خارج از سقف]، زیر زمین، یا نصب عمودی روی دیوار خواهندبود.

با وجود تمامی تعاریف فوق، به این نتیجه می‌رسیم که شناخت درست رنگ بندی سیم‌های فن کویل و نصب درست این دستگاه چقدر می‌تواند در بهبود عملکرد آن تاثیر داشته باشد. بنابراین، از آنجایی که این موضوع نیازمند تخصص زیادی است، توصیه می‌کنیم که نصب را همواره به متخصصان بسپارید. علاوه بر این، نگهداری و سرویس درست دستگاه نیز بر عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد و با نگهداری درست، شما می‌توانید تا سالهای سال از این سیستم با خیالی راحت استفاده نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید