استانداردهای تهویه اتاق عمل به چه صورت است؟!

تهویه اتاق عمل

بررسی استاندارد‌های تهویه اتاق عمل

استاندارد‌های تهویه اتاق عمل به چه صورت است؟ هدف اصلی طراحی توزیع هوای اتاق عمل، حفظ بهداشت یک ناحیه جراحی در اطراف بیمار و تیم جراحی خواهد بود. رفاه بیمار بسیار مهم است و یک سیستم توزیع هوای خوب طراحی شده می‌تواند به کاهش عفونت‌های محل جراحی کمک کند. استاندارد مورد نیاز برای تهویه امکانات مراقبت‌های بهداشتی، پارامترهای طراحی را برای اتاق‌های عمل فراهم می‌کند که به ایجاد یک ناحیه جراحی استریل از طریق سیستم توزیع هوا کمک خواهدکرد. این پارامترها شامل فیلتراسیون و نرخ تغییر هوا و همچنین سرعت و پوشش دیفیوزر مورد نیاز روی میز عمل یا ناحیه جراحی است. در این میان، برخی افراد به خرید کانال کولر پلاستیکی و سایر تجهیزات برای تهویه هوا روی می‌آورند که در ادامه این موضوع را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

چرا رعایت استاندارد‌های تهویه اتاق عمل مهم است؟

در اتاق‌های عمل و در مناطق حیاتی پزشکی، حتی کوچکترین جزئیات نقش زیادی دارد. جنبه‌هایی مانند سیستم تهویه مناسب برای اطمینان از موفقیت روش‌های پزشکی و جلوگیری از عوارض بعد از عمل ضروری است. استانداردهای طراحی مراقبت‌های بهداشتی بین‌المللی بیان می‌کنند که هوا باید با تعداد زیادی چرخه در ساعت تجدید شود تا احتمال عفونت کاهش یابد. برای این منظور، پیاده‌سازی سیستمی که امکان کنترل دقیق حرکت هوا را فراهم می‌کند، حذف آلاینده‌ها از اتاق عمل را بهبود می‌بخشد. چندین مطالعه نشان می‌دهد که درصد بیماران مبتلا به عفونت بیمارستانی تقریباً 6٪ است. علت اصلی عفونت‌های حین عمل، اختلال در عملکرد سیستم تهویه اتاق‌های عمل خواهدبود که یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال عفونت است. همچنین حفاظت از ناحیه عمل و اطمینان از استریل بودن ابزار برای ایمنی بیماران و کار کارکنان جراحی ضروری خواهدبود.

تهویه اتاق عمل
تهویه اتاق عمل

رضایت و آسایش متخصصان پزشکی

تهویه سان بهترین و منعطف‌ترین شرایط فضای کاری را برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی فراهم می‌کند. زیرا تیم پزشکی به دلیل فضای محدود مناطق استریل شده اغلب در موقعیت‌های پر استرس کار خواهندکرد. سیستم‌های تهویه ما یک محیط فوق‌العاده تمیز (تا 3 برابر بهینه تر از هر سیستم تهویه سنتی) ایجاد می‌کند و کیفیت هوای داخلی را بهبود می‌بخشد و تهویه و گردش هوای تمیز را با افزایش تا سه برابر در مقایسه با روش‌های سنتی افزایش می‌دهد.

کاهش خطر عفونت برای بیماران

سیستم‌های تهویه بالینی نوآورانه حضور باکتری‌ها و آلاینده‌ها را در هوا کاهش می‌دهند و در نتیجه عفونت‌های کمتری می‌تواند در اتاق عمل رخ دهد و زمان بهبودی پس از عمل کوتاه‌تر می‌شود. سیستم‌های تهویه هوا در اتاق‌های عمل خطر ناشی از ذرات معلق در هوا را کاهش می‌دهد. فیلتر HEPA اطمینان حاصل می‌کند که هوای وارد شده به سالن نمایش داده می‌شود و هوای تازه نیز طی بازه‌های زمانی کوتاه وارد خواهدشد.

عواقب طراحی ضعیف تهویه در اتاق‌های عمل می‌تواند بسیار بد باشد و منجر به افزایش نرخ عفونت در بین بیماران و کاهش کیفیت عملکرد کارکنان جراحی شود. بنابراین طراحی مناسب سیستم‌های تهویه اتاق عمل بیمارستان برای راحتی کارکنان جراحی و مهم‌تر از آن برای سلامت ساکنین و نتایج عمل‌های جراحی بسیار مهم است. همچنین مهم ترین پارامتر طراحی اتاق عمل، طراحی دیفیوزرهای هوای تغذیه بوده خواهدبود.

پخش کننده جریان آرام هوا روی سقف

در پیاده‌سازی استاندارد‌های تهویه اتاق عمل، فیلترهای HEPA قابل تعویض را می‌توان مستقیماً در دستگاه پایانه هوا ارائه کرد. یکی از الزامات طراحی کلیدی سیستم تهویه در برای اتاق‌های عمل، آرایه پخش کننده منبع اولیه است که این الزام تنها با هدف ایجاد یک منطقه استریل بزرگ در اطراف بیمار و کادر پزشکی توصیه می‌شود. این استاندارد حکم می‌کند که ناحیه تحت پوشش آرایه پخش کننده منبع اولیه باید شامل میز جراحی باشد و حداقل 12 اینچ فراتر از میز جراحی در هر طرف باشد. این توصیه تضمین می‌کند که هوای تمیز و فیلتر شده کافی در اطراف بیمار پخش می‌شود و در عین حال، تجهیزات پزشکی پیچیده موجود در اتاق‌های عمل مدرن امروزی را نیز در خود جای می‌دهد.

منطقه تحت پوشش آرایه پخش کننده عرضه اولیه

همانگونه که گفته شد، آرایه پخش کننده اولیه ناحیه روی میز بیمار به اضافه یک محیط 12 اینچی در اطراف میز را پوشش می‌دهد. جریان هوا در آرایه پخش کننده اولیه باید یک جهته و رو به پایین باشد و با سرعت متوسط ​​25 تا 35 cfm بر فوت مربع گردش کند. برای برآورده کردن این نیاز از دیفیوزرهای غیر تنفسی یا دیفیوزرهای جریان آرام استفاده می‌شود. به‌علاوه، دریچه‌های خروجی یا خروجی پایین دیواره جانبی باید به طور متقارن در اطراف اتاق قرار داده شوند تا الگوی جریان هوای مورد نظر را پوشش دهند.

جریان آرام یک طرفه و رو به پایین توسط دیفیوزرهای جریان آرام ارائه می‌شود و دیفیوزرهای جریان آرام یک ستون جریان هوای یک طرفه و رو به پایین را بر روی میز بیمار ایجاد می‌کنند تا ذرات را از طریق توری‌های برگشتی دیواره جانبی سطح پایین خارج کند.

تهویه سان چندین سیستم سقف و دیفیوزر را ارائه می‌دهد که تمام الزامات مندرج در استانداردها را برآورده می‌کند. اقدامات زیادی برای ایجاد یک محیط تمیز در اتاق‌های عمل (ORs) در تلاش برای جلوگیری از عفونت‌های محل جراحی (SSIs) انجام می‌شود. از نقطه نظر بالینی، این موارد شامل شستشو و روپوش، روش‌های تمیز کردن ویژه و پروتکل‌های سختگیرانه برای حرکات در زمین استریل و… است.

تهویه اتاق عمل استاندارد
تهویه اتاق عمل استاندارد

اهمیت تهویه اتاق عمل

در استاندارد‌های تهویه اتاق عمل اشاره شده که سیستم‌های تهویه ایمن و کم مصرف تمام عناصر لازم برای عملکرد تضمین شده را پوشش می‌دهند. یک چالش معمولی که اتاق عمل با آن مواجه خواهدبود این است که بیمار احتمال دارد در طول عمل دچار عفونت شود. چالش دیگر ایجاد یک محیط کاری راحت است، زیرا ترجیحات آسایش حرارتی به طور قابل توجهی بین جراحان، متخصصان بیهوشی و بیماران متفاوت خواهدبود.

همچنین اتاق عمل اغلب مملو از تجهیزاتی است که می‌تواند جریان افراد و جریان هوا در اتاق را مختل کند که این موضوع به نوبه خود می‌تواند اثرات منفی بر تمیزی هوا یا ناحیه جراحی داشته باشد.

تهویه سان می‌تواند یک اتاق عمل برای شما ایجاد کند که استفاده انعطاف پذیری را ارائه می‌دهد و به شما این امکان را خواهد داد تا از کل اتاق استفاده کنید. همچنین به دلیل اینکه زمان چرخش بین عمل‌ها کمتر از 10 دقیقه است، ما می‌توانیم یک محیط عملیاتی فوق‌العاده تمیز را تضمین کنیم.

راه‌حل‌هایی برای جریان یک طرفه

اتاق‌هایی که به عنوان ریسک 4 یا 3 طبقه‌بندی می‌شوند، دارای سقف‌های فیلتر کننده برای ایجاد جریان یک طرفه هستند. به لطف فیلترهای H13/H14 با راندمان بسیار بالا، جریان هوای دمیده شده تمیز است و مانند یک پیستون عمل می‌کند و به طور دائم آلودگی را از ناحیه محافظت شده خارج خواهدکرد.

سقف‌های بزرگ (تا 3 الی 4 متر) برای عمل‌های جراحی ارتوپدی استفاده خواهندشد و در اتاق‌های چند منظوره امکان انجام انواع مختلف عملیات در یک اتاق را فراهم می‌کند. نرخ جریان می‌تواند تا 12000 متر مکعب در ساعت برسد که می‌تواند تا 80 ولت در ساعت را نشان دهد و سرعت هوا در سطح سقف بین 0.35 تا 0.25 متر بر ثانیه است.

سقف‌های کوچک (از 1 متر در 2 متر) برای عملیات‌های هدفمندتر (چشم‌پزشکی) و همچنین در اتاق‌هایی با خطر عفونت (هماتو، سوختگی‌های اساسی و غیره) استفاده می‌شود. در این اتاق‌ها، سرعت هوا به طور کلی به 0.25 متر بر ثانیه محدود می‌شود تا از راحتی مناسب برای بیمار در حین عمل اطمینان حاصل گردد.

وجود سیستم‌های تهویه مناسب در اتاق‌های عمل به انجام عملیات موفقیت‌آمیز با خطر کمتر عفونت‌های بعد از عمل کمک می‌کند. در واقع، مشخص شده است که وقتی سیستم‌های تهویه در اتاق‌های عمل به درستی کار نمی‌کنند، می‌توانند احتمال خطر برای سلامتی بیمار را افزایش دهند؛ چیزی که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد.

 

با در نظر گرفتن این موضوع، ضروری است که همه سیستم‌های تهویه اتاق عمل در فواصل زمانی مناسب بازرسی و نگهداری شوند تا اطمینان حاصل گردد که استانداردهای لازم را برآورده می‌کنند و این بررسی‌های مهم توسط متخصصان انجام خواهدشد.

انواع تهویه اتاق عمل
انواع تهویه اتاق عمل

سخن پایانی

توصیه می‌شود سیستم‌های تهویه اتاق عمل هر سه ماه یکبار بررسی شوند تا هرگونه مشکل احتمالی قابل برجسته‌سازی و رسیدگی باشد. تأیید عملکرد نیز باید سالانه اندازه‌گیری گردد، زیرا این کار شامل طیف کاملی از عملکرد و برنامه‌های نگهداری پیشگیرانه است که به سیستم‌های تهویه کمک می‌کند تا نیازهای مورد انتظار را برآورده نمایند. سالن‌های تهویه ‌شده فوق‌العاده تمیز (UVC) همچنین باید یک سرویس دوسالانه اضافی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که به طور موثر کار می‌کند.

در طول تأیید سالانه سیستم تهویه اتاق عمل شما، تعدادی بررسی و آزمایش مختلف انجام خواهد شد تا مطمئن باشید که این سیستم تأثیر منفی بر سلامت بیماران پس از عمل نخواهد گذاشت. این راستی‌آزمایی شامل اندازه‌گیری نرخ جریان و خروجی هوا، شمارش ذرات برای بررسی کیفیت هوا، بررسی عملکردهای کنترل و اندازه‌گیری اختلاف فشار است، اما محدود به آن نیست و این امری ضروری خواهدبود که بررسی‌های عملکرد توسط مهندسان واجد شرایط انجام شود؛ زیرا داشتن دقت بسیار حیاتی است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید