نصب فن کویل سقفی توکار به چه شکل انجام می شود؟

فن کویل سقفی توکار

نصب فن‌کویل سقفی توکار به چه شکل انجام می‌شود؟

نصب یک فن‌کویل سقفی توکار مانند قرار دادن یک جعبه در سقف است و در عرض چند ساعت می‌توانید آن را انجام دهید. به سیستم‌های تهویه که به کمک از آب سرد کار می‌کنند، فن‌کویل یونیت می‌گویند و سیستم یکپارچه تمام واحدهای فن‌کویل ساختمان را با یک بلوک بزرگ به نام چیلر متصل می‌کند که وظیفه خنک‌سازی آب را بر عهده دارد. در برخی از فن کویل ها نیز یک عملکرد گرمایشی نیز طراحی شده که به سیستم گرمایش سازه متصل خواهدشد.

پیکربندی‌های فن‌کویل

فن‌کویل‌ها و همچنین سیستم‌های اسپلیت در پیکربندی‌های مختلفی تولید می‌شوند:

واحدهای فن‌کویل کاستی: این فن‌کویل‌ها با خروجی مستقیماً در سقف کاذب نصب می‌شوند و نصب این نوع فن‌کویل در بالای سقف‌ها راحت خواهدبود.

یونیت‌های فن‌کویل کانالی: این سیستم تهویه مطبوع عموماً در بالای سقف‌های کاذب نصب می‌شود. چنین فن‌کویلی قادر خواهدبود تا در یک فضای واحد، چندین دمای مختلف ایجاد کند.

واحدهای فن‌کویل دیواری: این فن‌کویل‌ها معمولاً اندازه و ظرفیت کمی دارند. آنها به طور مستقیم بر روی دیوار نصب می‌شوند و اغلب در مکان‌های کوچک، به عنوان مثال اتاق‌های سرور استفاده می‌شوند. فن‌کویل‌های سقفی: نصب فن‌کویل‌هایی از این نوع که معمولاً باریک و کشیده هستند، به صورت عمودی بر روی سقف انجام می‌شود.

در ساختمان‌هایی که از فن‌کویل چیلر استفاده می‌کنند، نمای ساختمان با بلوک‌های بیرونی سیستم‌های اسپلیت خراب نمی‌شود که مطمئناً این ویژگی به ظاهر زیبای ساختمان‌ها کمک می‌کند. شرکت‌هایی مانند تهویه‌سان پیمانکارانی را برای نصب فن‌کویل‌ها، اتصال آن‌ها به سیستم مشترک و انجام کارهای آزمایشی و راه‌اندازی به کار می‌گیرند.

این کار فقط توسط پیمانکار واجد شرایط انجام می‌شود و بدون داشتن تجربه جدی در این زمینه امکان نصب باکیفیت فن‌کویل و بالانس کردن بعدی آنها وجود ندارد. برای اتصال صحیح تهویه مطبوع به سیستم منبع تغذیه، سرمایش و گرمایش و همچنین سیستم زهکشی دانش خاصی مورد نیاز است. عواقب کار غیر ماهرانه سوخته شدن موتور دستگاه‌ها و نشتی دائمی و ایجاد خسارت به سقف‌های کاذب و ایجاد مزاحمت دائمی در بخش های مختلف یک واحد مسکونی یا تجاری می‌باشد.

فن کویل سقفی توکار
فن کویل سقفی توکار

چک لیست قبل از نصب فن‌کویل سقفی توکار

  • بررسی کنید که بدنه خارجی دستگاه آسیب ندیده است
  • پلاک نام و جزئیات واحد با ترتیب مطابقت دارد
  • دریچه فن کویل سقفی را از یک جای معتبر خریداری کرده باشید
  • هر قاب از دستگاه به درستی گنجانده شده است
  • اتصالات برای کانال کشی صحیح است
  • تشت تخلیه میعانات خمیده یا آسیب دیده نیست.
  • دستگاه هیچ اتصال شلی ندارد
  • اتصالات لوله کشی در اندازه صحیح و سالم هستند
  • برای اطمینان از درست بودن جهت [راست یا چپ] تمام قسمت‌های لوله کشی را بازرسی کنید.
  • اتصالات برقی آسیب ندیده است.
  • پانل دسترسی دستگاه را بردارید و داخل آن را بررسی کنید
  • فن هر FCU را بچرخانید تا مطمئن شوید که خارج از خط نیست؛ زیرا این موضوع نشان دهنده آسیب در هنگام حمل و نقل است.
  • هر کویل خنک کننده و گرمایشی را برای آسیب دیدگی بررسی کنید
  • حسگرها، سوپاپ‌ها، شیرهای کنترل، محرک‌های شیر کنترل و لوازم جانبی، در صورت نیاز، در هر واحد فن‌کویل جداگانه بسته بندی می‌شوند.
  • فیلترها در دسترس و تمیز هستند

نصب و راه اندازی واحد فن‌کویل سقی توکار

راهنمای زیر نکات مهم در رابطه با نصب یک سیستم فن‌کویل سقفی توکار در یک ساختمان تجاری یا مسکونی را شرح می‌دهد. این دستگاه‌ها همچنین می‌توانند به راحتی در ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها و فضاهای صنعتی نصب شوند. قبل از نصب، یک بررسی در محل انجام می‌شود تا مطمئن شوید که دستگاه آسیب ندیده و منطقه آماده نصب است.

  1. فن کویل سقفی معمولاً با تعدادی قلاب ساخته می‌شود که برای اتصال دستگاه به براکت دیواری یا مستقیماً به دیوار استفاده خواهدشد، اطمینان حاصل کنید که آنها در دسترس هستند.
  2. هر گونه سوراخ و منافذی که در سقف مورد نیاز است، باید قبل از نصب آماده شود و از اطلاعات سازنده برای نصب استفاده کنید.
  3. دستگاه را در موقعیت خود قرار دهید و گیره‌ها را با اتصالات نصب شده ردیف کنید
  4. دستگاه را به گونه‌ای بلند کنید که یراق‌ها از طریق تیغه‌ها پایین بیایند و آنها را ثابت کنید تا وزن را تحمل کنند.
  5. دستگاه را تراز کنید

اتصالات کانال

  1. قبل از اتصال نهایی، اطمینان حاصل کنید که کانال توسط مشاور مربوطه بررسی شده و تمام دمپرهای آتش و غیره تایید شده است.
  2. پلنوم گالوانیزه را برای اطمینان از عدم آسیب یا مشکل بررسی کنید.
  3. پلنوم هوای تازه را روی FCU نصب کنید
  4. نقشه‌ها را بررسی کنید تا طرح کانال، اندازه کانال را به دست آورید.
  5. سازندگان توصیه می‌کنند که کانال‌ها در یک خط مستقیم برای حداقل 3 قطر فن از واحد نصب شوند، دمپرهای کنترل صدا و دستگاه‌ها نیز باید نصب گردند.
  6. پلنوم، کانال کشی را برای اتصال نهایی واحد نصب کنید. برای کانال کشی معمولاً از ورق فلز گالوانیزه ساخته می‌شود.
  7. کانال را از پلنوم FCU به مشبک هوای چرخشی به یک کانال انعطاف پذیر وصل کنید تا هرگونه انتقال لرزش به سقف را کاهش دهید.

نصب فن‌کویل سقفی توکار

نصب فن‌کویل کار ساده‌ای نیست و اگر صاحب خانه تجربه زیادی در نصب تجهیزات گرمایشی و یا تبرید ندارد، بهتر است با متخصصان تماس بگیرد. در هر صورت، لازم است از گردش آزاد توده‌های هوا از فن‌کویل در سرتاسر اتاق برای کارکرد کارآمد دستگاه اطمینان حاصل شود.

پس از نصب فن‌کویل، لازم است واحد تسمه را مونتاژ کرده، لوله‌ها را نصب کرده و لایه عایق را اضافه کنید. شما باید تعدادی آیتم مانند سنسورهای دما، گیج و غیره را قرار دهید و یک گزینه عالی برای نصب این نوع سیستم می‌تواند لوله‌های با روکش لاستیکی باشد؛ زیرا آنها فشرده هستند و خواص عایق حرارتی خوبی دارند.

در صورت لزوم کانال نیز نصب می‌شود و این سازه‌ها باید عایق صدا باشند. برای اطمینان از توزیع یکنواخت آب در سراسر سیستم و درست بودن هیدرولیک آن، از شیرهای متعادل کننده استفاده می‌شود. وجود این دستگاه‌ها پیکربندی سیستم را تا حد زیادی تسهیل می‌کند، زیرا صرف نظر از پیکربندی آن، می‌توان از همان لوله‌های آب در همه جا استفاده کرد.

واحد اختلاط فن‌کویل سقفی توکار

هنگام طراحی سیستم، لازم است که طول کانال‌ها را در نظر بگیرید که تا استاندارد باشند. این امر به ویژه در هنگام نصب فن‌کویل‌های دیواری در زیر پنجره‌ها صادق است و مطمئن شوید که سیستم جمع آوری میعانات و زهکشی را به درستی نصب کرده‌اید. همچنین سینی‌های رطوبت باید در زیر سوراخ‌های مربوطه ثابت شوند. پس از آن، فن و بخاری برقی (در صورت وجود) به منبع تغذیه متصل شده و سپس تمام کنتاکت‌ها، کانال‌ها و لوله‌ها از نظر نشتی بررسی خواهندشد.

پس از آن، سیستم راه اندازی شده و فشار تست می‌شود تا کیفیت نصب بررسی گردد. در صورت عدم وجود نقص، می‌توانید به کار خاتمه دهید.

نصب نهایی فن‌کویل

لوله‌هایی که به فن‌کویل‌ها متصل می‌شوند باید به دقت آب بندی شده و با لایه‌ای از مواد عایق حرارت پوشانده شوند. قبل از شروع نصب، باید یک پروژه ترسیم کنید و محاسبات سیستم را انجام دهید. فن‌کویل دارای دو نازل متصل به دستگاه مربوطه می‌باشد و هنگام نصب مدل‌های دیواری، سقفی و کاست، اتصال به منبع تغذیه بر اساس طرح پیچیده تری نسبت به فن‌کویل‌های روی زمین انجام می‌شود.

یک فن‌کویل را در آپارتمان نصب کنید

برای مناطق کوچک، می‌توانید تنها از یک واحد فن‌کویل استفاده کنید که از طریق یک سیستم کانال، هوای گرم (یا سرد) در سراسر آپارتمان پخش می‌شود. فن‌کویل معمولا در راهرو یا حمام قرار می‌گیرد و لوله‌ها را می‌توان زیر سقف کاذب پنهان کرد. البته، سقف در محل نصب دستگاه اصلی باید پایین بیاید، که این کار در آپارتمان‌هایی با ارتفاع اتاق‌های کوچک همیشه راحت نیست.

با این حال، در اتاق‌های دیگر، اگر سقفی کاذب دو یا حتی سه سطحی بسازید تا مجاری هوای کمتر حجیم را پنهان کنید، می‌توان مشکل را برطرف کرد.

محل قرارگیری فن‌کویل تنها وابسته به سایز دستگاه نیست و در حین کار، واحد مقدار قابل توجهی صدا تولید می‌کند که به سختی در اماکن مسکونی تحمل می‌شود. برای سرویس دهی به کل آپارتمان، باید یک فن‌کویل قدرتمند بگیرید.

چرا نصب فن‌کویل سقفی باید توسط پیمانکار انجام شود؟

یک پیمانکار حرفه‌ای سیستم تهویه مطبوع را با مهندسان خدمات ساختمان تایید می‌کند و تجهیزات را به سیستم منبع تغذیه متصل خواهدکرد. بنابراین، مشتری خدمات جامعی را دریافت می‌کند و مسئولیت چنین سیستمی و اجزای آن به طور کامل بر عهده پیمانکاری است که آن را طراحی، تامین و نصب می‌کند.

تهویه‌ سان دارای تجربه گسترده‌ای در زمینه چیدمان داخلی و نصب سیستم‌های مهندسی از جمله سیستم‌های تهویه مطبوع می‌باشد و تیم ما همیشه آماده انجام کارهای مرتبط برای شماست.

سخن پایانی

نصب فن کویل سقفی توکار هزینه خواهد داشت و این سیستم‌ها را می‌توان همراه با تهویه اجباری استفاده کرد. آنها نه تنها دمای هوا را تغییر می‌دهند، بلکه ترکیب آن را نیز تازه‌سازی خواهندکرد. بنابراین، سیستم‌های مفیدی هستند که می‌توان  تا سالهای سال از آنها استفاده نمود. در صورت داشتن هرگونه سوال، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید