فیلتر داکت اسپلیت چه عملکردی دارد؟

فیلتر داکت اسپلیت

فیلتر داکت اسپلیت چه عملکردی دارد؟

فیلتر داکت اسپلیت چه عملکردی دارد؟ تعداد بی‌شماری از صاحب خانه‌ها سیستم‌های تهویه مطبوع کانال مرکزی قدیمی خود را کنار گذاشته‌اند و بسیاری دیگر به دلیل مزایای بی‌شمار مینی اسپلیت‌ها، از این دستگاه استفاده می‌کنند. استفاده از تهویه مطبوع بدون کانال روشی بسیار کارآمد، مقرون به صرفه و همه کاره برای گرم کردن و خنک کردن خانه شما در تمام طول سال است.

مینی اسپلیت‌های بدون داکت علاوه بر قابلیت گرمایش و سرمایش عالی، می‌توانند کیفیت هوای خانه شما را نیز افزایش دهند. آنها با فیلتر کردن گرد و غبار، کثیفی، آلرژن‌ها و سایر ذرات مضر، به عنوان رطوبت گیر و تصفیه کننده هوا عمل می‌کنند. برای اینکه این مواد به درستی فیلتر شوند، باید یک فیلتر کارآمد در واحد هواساز داخلی داشته باشند. گزینه‌های زیادی برای خرید فیلتر مینی اسپلیت بدون کانال وجود دارد و در ادامه این مطلب، اطلاعات جامعی ا در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

اطلاعات اولیه در مورد خرید فیلتر داکت اسپلیت

هنگام خرید فیلتر مینی اسپلیت بدون داکت خود باید فیلترها را به درستی بشناسید. آنها قیمت بسیار مناسبی دارند و نیاز به تعویض سالانه خواهندداشت. اما خوشبختانه هزینه اولیه بالاتر فیلتر هوا با راندمان بالاتر با صرفه جویی در طولانی مدت جبران می‌شود؛ به عبارت ساده‌تر، شما در هزینه نگهداری و تعویض فیلتر خود صرفه جویی می‌کنید و در عین حال قبض انرژی خود را نیز کاهش می‌دهید.

همچنین چندین اصطلاح وجود دارد که باید هنگام خرید فیلتر هوا بدانید، مانند MERV، MPR و HEPA

  1. MERV به معنای فیلتراسیون دقیق تر است. یک فیلتر بالا باید MERV بیشتر از 10 داشته باشد.
  2. MPR به معنای رتبه‌بندی عملکرد میکروذره است که توانایی گرفتن ذرات کوچکتر از یک میکرون را ارزیابی می‌کند. یک MPR ایده آل بین 1500 تا 1900 است.
  3. فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) از یک بار الکتریکی برای به دام انداختن ذرات و کاهش گرد و غبار دمیده شده در سیستم استفاده می‌کنند.
فیلتر داکت اسپلیت
فیلتر داکت اسپلیت

برندهای فیلتر داکت اسپلیت

معتبرترین برندهای صنعت تهویه مطبوع، سیستم‌های مینی اسپلیت بدون داکت را تولید می‌کنند که هر کدام دارای مشخصات متفاوتی هستند تا نیازهای صاحب خانه را برآورده کنند. از آنجایی که فیلتر یک جزء حیاتی برای عملکرد و کارایی مینی اسپلیت شما است، اکثر برندها فیلترهای باکیفیتی را تولید می‌کنند. بسیاری از برندها فیلترهایی را برای استفاده در مدل‌های خاص طراحی خواهندکرد تا قابلیت فیلتر کردن و کارایی مینی اسپلیت را به حداکثر برسانند. میتسوبیشی، GREE، پاناسونیک و ال‌جی همگی فیلترهایی با قابلیت‌های متفاوت برای رفع نیازهای شما تولید کرده‌اند.

میتسوبیشی برای مدل‌های مختلف مینی اسپلیت فیلترهای ضد آلرژی و آنزیمی تولید می‌کند که برخی از آنها در دو بسته مناسب موجود هستند. GREE دارای فیلترهای فتوکاتالیستی، کربن فعال، یون نقره و کاتچین برای مینی اسپلیت‌های خود است. پاناسونیک همچنین یک فیلتر ضد میکروبی برای مینی اسپلیت‌های بدون کانال خود می‌سازد. اما خبر خوب این است که بسته به نوع و مدل سیستم شما، تهویه‌سان یک فیلتر مناسب برای شما دارد! اگر مطمئن نیستید که سیستم شما به کدام فیلتر نیاز دارد، و همچنین برای خرید دریچه داکت اسپلیت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تعمیر و نگهداری فیلتر داکت اسپلیت

تعویض و تمیز کردن فیلتر داکت اسپلیت موضوع مهمی برای همه دارندگان مینی اسپلیت است. برای تمیز کردن فیلتر خود، آن را از مینی اسپلیت بردارید و با یک پارچه خشک یا صابون و آب تمیز پاک کنید. با توجه به اینکه فیلترها بر اساس نوع‌شان دارای دستورالعمل‌های نظافتی متفاوتی هستند، بنابراین حتماً از دفترچه راهنمای فیلتر خود استفاده نمایید. بازه زمانی کلی برای تمیز کردن فیلتر هر چهار تا شش هفته است، اما دفترچه راهنمای دستورالعمل ممکن است فاصله زمانی متفاوتی را مشخص کند. اکثر فیلترهای هوا پس از سه ماه نیاز به تعویض دارند، اما مدل‌های با راندمان بالاتر می‌توانند تا یک سال دوام بیاورند که این موضوع نیز از فیلتری به فیلتر دیگر متفاوت است.

تمیز کردن منظم مینی اسپلیت و فیلتر داکت اسپلیت مزایای زیادی دارد. فیلتر کثیف یا دارای گرفتگی، هوا را به اندازه کافی از آلودگی، گرد و غبار و مواد حساسیت زا پاک نمی‌کند. این امر کیفیت هوای خانه شما را کاهش می‌دهد و شما را در معرض عناصر مضر یا آلرژن‌ها قرار خواهدداد. فیلترهای کثیف همچنین از عملکرد مینی اسپلیت شما با حداکثر کارایی و ظرفیت جلوگیری می‌کنند، به این معنی که به اندازه کافی خانه شما را گرم و خنک نخواهندکرد که این انرژی هدر رفته منجر به افزایش قبض انرژی شما نیز می‌شود. مینی اسپلیت‌ها همچنین به دلیل صدای بسیار پایین خود شناخته می‌شوند و فیلترهای کثیف نیز باعث می‌شوند صدای آنها بسیار بلندتر از حد معمول باشد. اما در ادامه، می‌هواهیم در مورد داکت اسپلیت نیز اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

داکت اسپلیت چیست؟

با توجه به اینکه داکت اسپلیت سرمایش و هم گرمایش را انجام می دهد، قابلیت استفاده در هر چهار فصل را دارد. از آنجایی که این سیستم قابلیت تولید سرما و گرما را دارد و در سقف‌های کاذب نیز می‌توان آن را قرار داد، محبوبیت زیادی پیدا کرده و در ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف رایج شده است.

چرخه سرمایش و گرمایش

سیکل خنک سازی به این صورت است که در قسمت کندانسور، گاز مبرد به وسیله لوله‌های مسی خنک شده و به سمت شیر ​​انبساط هدایت می‌شود. در ادامه، به سیستم تهویه مطبوع ارسال شده و برای جذب گرمای داخل ساختمان آماده است. در یک تهویه مطبوع یا واحد داخلی، گرمای هوا توسط یک مبرد گاز گرفته شده و محیط خنک می‌شود.

هزینه‌های جاری و کارایی

شاید به نظر برسد که این سیستم ها گرانتر هستند، اما در خنک سازی محیط‌های وسیع نسبت به سیستم‌های اسپلیت کارآمدتر هستند. برای اینکه سیستم تهویه مطبوع شما به طور موثر کار کند و عمر آن طولانی شود، باید به صورت مرتب تمیز و نگهداری گردد. عدم مراقبت از آن منجر به افزایش قبض برق می‌شود و حتی می‌تواند خطراتی برای سلامتی خانواده شما ایجاد کند.

یک کولر گازی کانالی باید هر ساله توسط یک فرد ماهر سرویس شود. آنها می‌توانند سیستم را بررسی کنند تا ببینند که آیا به طور موثر کار می‌کند و آیا نیاز به تعمیر دارد یا خیر. فیلتر داکت اسپلیت باید حداقل دو بار در سال تعویض شود تا مطمئن شوید که زباله‌ها به درستی پاک خواهندشد. اگر متوجه صداهای عجیب و غریب شدید یا احساس کردید که به درستی کار نمی‌کند، توصیه می‌کنیم با یک متخصص تماس بگیرید تا سیستم را بررسی کند.

زیبایی شناسی

از نظر زیبایی شناختی، این سیستم‌ها در بیرون نصب خواهندشد که اکثر صاحبان خانه تمایل دارند آنها را خارج از دید نصب کنند. اما در محیط داخل، از دید دور خواهدبود و تنها راهی که می‌توانید از وجود آن مطلع شوید این است که دریچه‌ها یا کنترل‌کننده روی دیوار را ببینید. از سوی دیگر، سیستم‌های اسپلیت بیشتر به چشم می‌آیند زیرا واحدهای داخلی آن‌ها جعبه‌های مستطیلی هستند که روی دیوارها آویزان می‌شوند.

هر چند وقت یکبار باید فیلتر مینی اسپلیت را عوض کنیم؟

اگر فیلتر مینی اسپلیت از نوع دیواری با فیلتر مشبک قابل شستشو باشد، نیازی به تعویض فیلتر ندارید. فیلتر توری پلاستیکی تا زمانی که آسیب نبیند می تواند دوام بیاورد. از طرفی فیلتر کاست سقفی و مینی اسپلیت مخفی سقفی توصیه می شود پس از 3 تا 4 بار شستن آن را تعویض کنید.

بیشتر اوقات فیلتر مینی اسپلیت باید هر دو ماه یکبار تمیز شود. بنابراین، اگر فیلتر فیبر مصنوعی دارید، باید تقریباً هر نیم سال یک بار فیلتر را تعویض کنید.

اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا مینی اسپلیت ها هوا را تصفیه می کنند؟ تصفیه هوا به این معنی است که گرد و غبار و بو از بین می رود. بسته به اینکه می خواهید هوا چقدر خالص باشد، مینی اسپلیت ها هوا را تا سطح خاصی از تمیزی تصفیه می کنند. امروزه بسیاری از مینی اسپلیت ها دارای فیلتر کربن یا فیلتر PM2.5 هستند که بسیار ظریف تر از فیلتر مشبک پلاستیکی اصلی بوده و این فیلترها قادر به حذف بو هستند.

سخن پایانی

با استفاده از این راهنمای مفید، شما آماده خرید و نگهداری فیلتر هوا برای مینی اسپلیت بدون داکت خود هستید. برای هرگونه سوال اضافی حتما با متخصصان آموزش دیده در تهویه‌ سان مشورت کنید. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا فیلتر مناسبی برای مینی اسپلیت خود پیدا کنید.

در مورد داکت اسپلیت‌ها هم هرچند که هر یک از سیستم‌های تهویه مطبوع اساساً کار یکسانی را انجام می‌دهند، اما تفاوت‌های ظریف زیادی در نحوه عملکرد هر کدام وجود دارد. هر یک را که انتخاب کنید در نهایت به موقعیت و ترجیحات شما بستگی دارد و البته سنجیدن هر جنبه مهم است؛ یعنی باید هزینه‌های کوتاه مدت و بلند مدت را در نظر بگیرید و ممکن است متوجه شوید که یکی از گزینه‌ها برای خانه شما بسیار مناسب تر از دیگری است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید