نکات مهم در خصوص دمپر بادی و کاربردهای آن

خرید دمپر بادی

دمپر بادی چیست و چه کاربردی دارد؟ + قیمت دمپر بادی

دمپر بادی چیست و چه کاربردی دارد؟ دمپر تهویه مطبوع (همچنین دمپر کانالی نیز نامیده می‌شود) صفحه متحرکی است که در کانال تهویه قرار دارد و جریان هوا را تنظیم کرده و آن را به مناطق خاصی از خانه هدایت می‌کند. دمپرها معمولاً در سیستم‌های تهویه استفاده می‌شوند.

دمپرهای هوا جزء مهم سیستم‌های تهویه هستند و بسته به عملکرد واقعی آنها، به دو دسته تقسیم می‌شوند: دمپرهای تنظیم کننده، دمپرهای خاموش کننده و هواگیر که جریان هوا را به سیستم تهویه هدایت می‌کنند. همچنین کیفیت کار عامل تعیین کننده برای کلاس عایق دمپر است. اطلاعات دقیق در مورد الزامات مربوط به عایق دمپر را می‌توان در استاندارد PN-EN 1751:2002 تهویه ساختمان آزمایش آیرودینامیکی دمپرهای تنظیم کننده و خاموش کننده یافت. برای خرید انواع دمپر بادی، دمپر دودکش و… می توانید به صفحه محصولات ما در تهویه سان مراجعه فرمایید. همچنین قیمت دمپر بادی نیز با توجه به ویژگی‌های آن، متفاوت خواهدبود و برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید از وب‌سایت ما استفاده نمایید.

دمپر بادی چه کار می‌کند؟

دمپرها ممکن است در قسمت‌های مختلف یک سیستم HVAC یافت شوند و دمپر بادی یکی از آنهاست. مانند سایر دمپرها، این مدل نیز اجازه می‌دهد هوا از خارج وارد شود. دمپر در مجرای منتهی به هواگیر (قبل از فن)، در نقطه‌ای قرار دارد که هوا می‌تواند وارد سیستم شده و اکنون به این سوال پاسخ خواهیم داد که دمپر هوای تازه چه کار می‌کند.

دمپر وسیله‌ای است که باز یا بسته می‌شود و هنگامی که سیستم HVAC شما خاموش است، باید بسته باشد تا هوای مطبوع از خانه شما خارج نشود. هنگامی که AC یا بخاری روشن است، دمپر باید باز باشد تا هوای تازه وارد گردد. هنگامی که دمپر باز است، هوای بیرون می‌تواند از طریق یک ورودی هوا در سقف یا دیواره جانبی وارد سازه شده و این هوا قبل از عبور از یک مجرا از یک فیلتر عبور می‌کند و وارد پلنوم برگشتی می‌شود. سپس با هوای برگشتی مخلوط خواهدشد و در ادامه مجراهای تامین، مخلوط هوا را در سراسر ساختمان پخش می‌کنند. سه نوع اصلی دمپر هوای تازه وجود دارد که عبارتند از:

دمپرهای موتوری: یک موتور الکتریکی دمپر را کنترل می‌کند و رایج ترین نوع مورد استفاده در سیستم‌های HVAC است.

دمپرهای دستی: با یک دسته یا دستگیره کار می‌کنند، بنابراین می‌توانید اساساً یکی را با دست باز و بسته کنید.

دمپرهای خودکار: بر اساس بازخورد سنسوری تعدیل می‌شوند که میزان هوای تازه مورد نیاز را کنترل می‌کند.

دمپر بادی
دمپر بادی

مزایای دمپر بادی

بسیاری از مردم ممکن است بپرسند، “دمپر هوای تازه برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه چه می‌کند؟” دو مزیت اصلی دمپر بادی وجود دارد و اولین مورد این است که هوای یک ساختمان را تحت فشار قرار می‌دهد. با این کار، هوای بیشتری به داخل وارد می‌شود و در حین کار، فن فشار مثبت ایجاد می‌کند. این فشار مثبت به جلوگیری از ورود آلاینده‌ها از بیرون کمک خواهدکرد.

با کنترل نفوذ هوا، کاهش تلفات یا افزایش حرارت نیز امکان پذیر است. بنابراین، علاوه بر رقیق کردن هوای آلوده یا کهنه داخل خانه، یک دمپر هوای تازه می‌تواند به بهبود بهره وری انرژی کمک کند. منبع ورودی هوا باید در مکانی تمیز باشد تا هر یک از این مزایا را مشاهده کنید.

دمپرهای هوای تازه برای وسایل احتراق نیز مفید هستند و آنها می‌توانند اکسیژن بیشتری را برای سوزاندن کارآمدتر سوخت فراهم کنند. فشار دودکش را نیز می‌توان افزایش داد، بنابراین دود و محصولات جانبی سوخت به خوبی تهویه می‌شوند. همچنین ورودی‌های هوای تازه می‌توانند بار گرمایش یا سرمایش را افزایش دهند و یک نکته مهم تأثیر ورودی بر روی بار گرمایش یا سرمایش سیستم است. برای محاسبه افزایش بار، در واحدهای حرارتی باید:

  • میزان هوای تازه وارد شده به ساختمان را بر حسب فوت مکعب در دقیقه (cfm) اندازه بگیرید.
  • تفاوت دمای داخل خانه و بیرون را تعیین کنید.
  • دمای بیرون را از دمای داخل خانه کم کنید.
  • مقدار cfm را در اختلاف دما ضرب کنید (برای تعیین اینکه چند BTU اضافه شده است).

انواع عایق دمپر

عایق دمپر هم به بستن جریان هوا از بیرون و هم در داخل تاسیسات مربوط می‌شود:

  1. عایق در رابطه با محیط خارجی سیستم تهویه:

مقدار هوای خروجی از کانال را به محیط در نقاط اتصال و همچنین میزان هوای گرفته شده در داخل کانال را نشان می‌دهد.

این ویژگی توسط کلاس‌های عایق A، B، C و D شرح داده شده است.

  1. عایق دمپر بسته

مقدار جریان هوا را در دمپر بسته نسبت به کل سطح مجرای بسته نشان می‌دهد. مقدار نشتی کلاس عایق 0-4 را تعیین می‌کند و برای عایق کلاس 0، هوابندی لازم نیست. کلاس‌های 0 و 1 برای تنظیم دمپرها هستند و بالاترین کلاس عایق 4 برای دمپرهای بادی است.

انواع دمپر – بسته به نوع سطح

•    دمپرهای خاموش کننده عبارتند از: DAS، DASL، DAS-PVC و DAS-CV

دمپرهای خاموش کننده دارای یک تیغه با قابلیت بستن کامل با فاصله 2 میلی متری در لبه کانال هستند. ویژگی اضافی دمپرهای DAS/SASL شکل تیغه ایده آل و فضای بیش از حد سنبه است که ظاهر و ویژگی‌های دمپر را بهبود می‌بخشد. دمپرهایی که از d-355 شروع می‌شوند نیز با یک سنبه 8×8 اضافی که در طول کل دمپر اجرا خواهندشد.

•    دمپرهای خاموش کننده هوا که شامل موارد روبه رو است: دمپرهای DAT و DATL

هوابندهای  DATL دارای عایق کلاس 4 هستند. یعنی بالاترین کلاس عایق تایید شده توسط موسسه مهندسی گرمایش و حفظ هوا پلی تکنیک کراکوف.

•     دمپرهایی با مکانیزم سوپاپ – DAOS، DAOSL و DSOQW-A

تیغه پروانه/سوپاپ به هوا اجازه می‌دهد فقط در یک جهت عبور کند و آزمایش دمپرهای DAOS/DAOSL برای کلاس عایق نشان می‌دهد که آنها به کلاس 2 نزدیک هستند که نتیجه بسیار خوبی برای دمپرهایی بدون عایق اضافی و فاصله در نقاط اتصال لایه‌ای است.

•    دمپرهای زنبق GBL – که معمولاً به عنوان “Irises” شناخته می‌شود

سطح عنبیه امکان تنظیم جریان هوای صاف بین 30 تا 100 درصد سطح باز را فراهم می‌کند و فرول‌های سوکت اضافی امکان نصب دبی متر را می‌دهد. این نوع دمپر در مقایسه با دمپرهای استاندارد، سطح نویز بسیار کمتری با سرعت جریان هوا بسیار بالاتر دارد.

•    دمپرهای چند تیغه ای – DSQW، DSQW-A، DASQ و DASQL

در دمپرهای چند تیغه‌ای، عنصر خاموش کننده از پروفیلی تا 100 میلی متر تشکیل شده است که توسط چرخ دنده‌ها حرکت می‌کند. آنها در قطر مجرای بزرگتر استفاده می‌شوند که در آن فشار و جریان هوا بسیار بیشتر، از باز یا بسته شدن مکانیسم دمپر جلوگیری خواهدکرد.

•    دمپرهای T – دمپرهای T DATVL و DVTML

به شما امکان می‌دهد منبع تامین هوا را به راحتی تغییر دهید. این محصول اغلب در سیستم بازیابی استفاده خواهدشد که در آن هوا می‌تواند، در صورت نیاز، از ورودی دیواری یا مبدل حرارتی زمین کشیده شود. دمپر T باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و امکان اتصال یک سیستم کنترل الکتریکی را فراهم می‌کند.

•    دمپرهای کشویی – GK و GKL

دمپر کشویی اجازه می‌دهد تا با استفاده از برس و ربات، داخل کانال را تمیز کنید. همچنین به دلیل ساخت و ساز، فضای بسیار بیشتری را در خارج از کانال اشغال می‌کند، زیرا سطح هدایت کننده آن به بیرون از مجرای سیلوئت بیرون زده است.

آیا باید یک دمپر بادی نصب کنم؟

ابتدا، تعیین کنید که آیا سیستم HVAC شما از قبل یکی از آن‌ها را دارد یا خیر. اگر نه، پس نصب آن می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. اما در هنگام طراحی و نصب دمپر چند نکته وجود دارد و یک متخصص تهویه مطبوع می‌تواند تعیین کند که آیا یک دمپر نیازهای شما را برآورده می‌کند یا خیر.

دمپر باد
دمپر باد

نکات مهم درمورد دمپرها

دمپر دریچه یا صفحه‌ای است که از جریان هوا در مجرا، دودکش، جعبه حجم هوای متغیر، هواگیر یا سایر ماشین آلات انتقال هوا جلوگیری یا آن را کنترل می‌کند. می‌توان از دمپر برای قطع یا کنترل تهویه مطبوع مرکزی در یک فضای بلا استفاده، استفاده کرد. این وسیله می‌تواند به صورت دستی یا خودکار عمل کند و یک دستگیره در قسمت بیرونی یک کانال دمپرهای دستی را می‌چرخاند. دمپرهای اتوماتیک برای کنترل مداوم جریان هوا استفاده می‌شوند و توسط موتورهای الکتریکی یا پنوماتیکی کار می‌کنند که توسط ترموستات یا طرح اتوماسیون ساختمانی کنترل خواهندشد.

دمپرهای اتوماتیک یا موتوری را می‌توان با یک سلونوئید و درجه جریان هوا را برای تعدیل جریان هوای مطبوع برای محیط تنظیم کرد. دمپر زون نوع خاصی از دمپر است که برای کنترل جریان هوا در سیستم گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع (HVAC) استفاده می‌شود. دمپرهای زون معمولاً همانطور که در سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی استفاده می‌شود، به صورت الکتریکی هدایت خواهندشد و به جای آن می‌توان از خلاء یا هوای فشرده در تأسیسات تجاری بزرگ استفاده کرد. در هر دو حالت، یک کوپلینگ مکانیکی به طور کلی موتور را به دمپر متصل می‌کند. سبک دیگری از دمپرهای برقی از مکانیزم برگشت فنر و موتور سنکرون استفاده می‌کند و معمولاً با نیروی فنر باز خواهدشد، اما می‌تواند با نیروی موتور بسته شود.

سخن پایانی

با توجه به حاسیت سیستم تهویه، شما همواره باید به دنبال وسایل باکیفیت باشید و با توجه به نکاتی که در وبلاگ‌های تهویه سان گفته می شود، می‌توانید نسبت به خرید قطعات متناسب با نیاز خود اقدام نمایید. چراکه سلامت سیستم تهویه با سلامت ساکنین ساختمان رابطه مستقیمی دارد. تیم پشتیبانی ما آمده کمک به شما در خرید قطعات مربوط به سیستم تهویه خواهدبود و امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید