شناخت و بررسی انواع دمپرهای پره ای

دمپر پروانه ای

انواع دمپر پره‌ ای و مشخصات و ویژگی آنها

امروز با بررسی انواع دمپر پره‌ای و مشخصات و ویژگی آنها در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. در بالاترین سطح، 2 کاربرد کاملاً متفاوت برای دمپرها وجود دارد: کاربردهای HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) و فرآیندهای صنعتی. دمپرها وسایلی هستند که از تیغه‌های قابل تنظیم برای تنظیم جریان هوا از یک طرف دمپر به سمت دیگر استفاده می‌کنند که ممکن است در داخل کانال، بین اتاق‌ها یا بین بیرون و داخل ساختمان قرار گیرند.

دمپرها بسیار کاربردی‌تر از تنظیم کننده‌های ساده جریان هوا هستند و برای کنترل هوای سرد، گرم، دمای بالا، کثیف یا حتی سمی ضروری خواهندبود. آنها همچنین ممکن است برای حفاظت در برابر آتش استفاده شوند. خوشبختانه دمپرها کیفیت هوا را حفظ و ایمنی کارگران را تامین می‌کنند، به همین دلیل برای تنظیم جریان هوای داخلی ضروری هستند. علاوه بر این، آنچه که دمپرها را به بهترین انتخاب برای سیستم‌های بزرگ و پیچیده تبدیل می‌کند، تنوع طرح‌های موجود است و این موضوع به شما امکان می‌دهد تا انواع دمپر هایی را که برای سیستم شما مناسب‌تر هستند، انتخاب کنید.

انواع دمپر
انواع دمپر

انواع دمپر پره‌ای و مشخصات و ویژگی آنها

با این حال، انتخاب گزینه مناسب می‌تواند گیج کننده باشد و شما را به این سوال سوق دهد: از بین انواع مختلف دمپر، کدام یک برای شما مناسب است؟ به طور معمول، هر یک هدف خاصی را دنبال می‌کند و انتخاب طرح مناسب برای عملکرد طولانی مدت و پایدار ضروری خواهدبود. در این راهنما، تهویه سان شما را با انواع دمپرهای پره‌ای و کاربردهای آنها آشنا کرده تا در فرآیند تصمیم گیری به شما کمک کنیم.

1. دمپرهای کنترل چند تیغه ای

در میان انواع دمپر پره‌ای، دمپرهای کنترلی چند تیغه اغلب به عنوان دمپرهای مستطیلی یا دمپرهای لوور چند تیغه‌ای شناخته می‌شوند. این دمپرها معمولاً در دو نوع بر اساس عملکرد تیغه یافت شده و عملکرد تیغه موازی به این معنی است که همه تیغه‌ها در یک زاویه و جهت باز و بسته می‌شوند. همچنین عملکرد تیغه مخالف به این معنی است که تیغه‌های مجاور در جهت مخالف می‌چرخند.

به عنوان یک قانون بسیار کلی، دمپرهای تیغه موازی برای عملکرد باز/بسته و دمپرهای تیغه مخالف برای تعدیل عملکرد دمپر استفاده می‌شوند. با این حال، تیغه‌های موازی کنترل بهتر جریان هوا را در نزدیکی انتهای محدوده عملیاتی (نزدیک به موقعیت‌های باز یا بسته کامل) ارائه می‌دهند. تیغه‌های مخالف کنترل بهتر جریان هوا را در کل محدوده عملیاتی ارائه داده و تیغه‌های موازی اغلب برای هدایت یا “پرتاب” هوا به یک طرف استفاده می‌شوند، در حالی که تیغه‌های مخالف جریان هوای آرام بیشتری را ارائه می‌دهند.

برنامه‌های کاربردی

دمپرهای کنترلی چند تیغه‌ای می‌توانند دماهای بیش از 1800 درجه فارنهایت و فشارهای بیشتر از 60 اینچ وزن را تحمل کنند. این ویژگی باعث می‌شود آنها برای بسیاری از فرآیندها و کاربردهای صنعتی مختلف ایده آل باشند.

میراگرهای پره موازی را می‌توان در ورودی و خروجی توربین گاز، ورودی فن، اگزوز اتمسفر، اسکرابر/اکسیدکننده و رسوب دهنده استفاده کرد.

دمپرهای تیغه‌ای برای تولید سریع برق، ورودی‌های فیلتر هوا، خروجی‌های تخلیه برای فن‌ها و سیستم‌های حرارت دهی شیشه یا فلز بسیار عالی هستند.

2. دمپرهای تک تیغه

دمپرهای تک تیغه اغلب به عنوان دمپر ویفر نامیده می‌شوند و این دمپرها را می‌توان در انواع گرد، مربع یا مستطیل عرضه کرد. تیغه‌ها می‌توانند از طرح ایرفویل تک ضخامت یا دو پوسته بوده و در بسیاری از موارد، یک دمپر تک تیغه‌ای می‌تواند جایگزینی مقرون به صرفه برای یک شیر گران‌قیمت باشد.

برنامه‌های کاربردی

دمپرهای تک تیغه را می‌توان در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار داد اما معمولاً برای کنترل جریان و کاربردهای نشتی کم یا ایزوله استفاده می‌شود. این دمپرها همچنین می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که در برابر فشارهای طراحی شدید و دماهای بسیار بالا مقاومت کرده و در عین حال افت فشار را در سیستم پایین نگه دارند. دمپرهای تک تیغه‌ای را می‌توان در سیستم‌هایی با جریان هوای خورنده و ساینده استفاده کرد که آنها را برای کنترل‌های محیطی و کاربردهای تصفیه فاضلاب ایده آل می‌کند.

3. دمپرهای پس زمینه و کاهش فشار

در میان انواع دمپر پره‌ای، دمپرهای پس زمینه تجاری و صنعتی که به عنوان دمپرهای گرانشی نیز شناخته می‌شوند در کاربردهای صنعتی سبک، متوسط ​​و سنگین و HVAC مورد استفاده قرار می‌گیرند. دمپرهای پشتی امکان جریان خودکار هوا را تنها در یک جهت می‌دهند، در حالی که از برگشت جریان معکوس از طریق واحد جلوگیری می‌کنند. همچنین معمولاً روی فن‌ها یافت می‌شوند تا از فشار برگشتی که می‌تواند باعث عقب‌گرد شدن فن شود، جلوگیری کند.

دمپرهای کاهش فشار همین عملکردها را امکان‌پذیر می‌کنند، اما این کار را با فشار بالا و در بیشتر موارد قابل تنظیم، شروع به باز شدن می‌کنند. این دمپرها معمولاً برای جلوگیری از فشار بیش از حد سیستم استفاده می‌شوند.

دمپر پره ای
دمپر پره ای

برنامه‌های کاربردی

هم میراگرهای فشار عقب و هم میراگرهای فشار را ممکن است در کارخانه‌های فولاد، کارخانه‌های برق و پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار دهند، زیرا این سیستم‌ها به اگزوز قابل‌توجه و همچنین کاهش فشار و تهویه نیاز دارند.

4. Face and Bypass Dampers

دمپرهای Face and Bypass  یکی دیگر از انواع دمپر پره‌ای است که اغلب به عنوان دمپرهای انحرافی یا دمپر سه راهی شناخته می‌شوند. این نوع دمپر اغلب برای هدایت گازهای با دمای بالا از توربین‌ها برای بازیابی گرما استفاده شده و بخشی از مجموعه دمپرهای دوگانه هستند که اغلب در پیکربندی سه راهی ظاهر می‌شوند.

برنامه‌های کاربردی

دمپرهای صورت و بای پس اغلب در سراسر واحدهای تولید همزمان برای دیگهای بخار بازیابی حرارت هدر رفته مستقر می‌شوند. آنها همچنین ممکن است در کاربردهای کنترل آلودگی و برای تهویه برق گاز و تنظیمات بازیابی گرما مورد استفاده قرار گیرند.

5. دمپرهای پره ورودی

از میان انواع دمپر پره‌ای، دمپرهای پره ورودی اغلب به عنوان کنترل پره‌های ورودی (دمپرهای IVC) یا پره‌های ورودی متغیر (دمپرهای VIV) شناخته می‌شوند. این دمپرها برای کنترل رابطه جریان/فشار یک فن یا دمنده از سمت ورودی استفاده شده و آنها معمولاً درست در ورودی فن نصب می‌شوند و می‌توانند با چرخش در یک جهت خاص، هم خاموش شدن و هم کنترل فن را ارائه دهند تا هوای ورودی به فن یا دمنده از قبل بچرخد.

این دمپرهای گرد چند تیغه‌ای برای ارائه عملکرد قابل اعتماد و بادوام و همچنین صرفه جویی در هزینه قابل اعتماد برای اکثر عملیات فن یا دمنده طراحی شده اند.

برنامه‌های کاربردی

دمپرهای پره ورودی برای تاسیساتی که نیاز به کنترل و تنظیم کامل تهویه خود دارند، مانند وسایل نقلیه، گاز دودکش و وسایل چرخش اجاق گاز، محبوب هستند.

6. دمپرهای جداسازی

دمپرهای حبابدار و دمپرهای گیوتینی دو دسته رایج از دمپرهای ایزوله هستند و این‌ها را می‌توان برای هر دو سیستم کانال گرد و مستطیلی خریداری کرد. مدل‌های دمپر محکم حباب‌دار، مطمئن‌ترین مهر و موم‌ها را در بین تمام دمپرهای HVAC ارائه می‌کنند و اطمینان می‌دهند که هنگام بسته شدن هیچ نشتی وجود ندارد.

مدل‌های دمپر گیوتینی سطح بالا را می‌توان با یک فن هوای مهر و موم برای دستیابی به نشتی صفر و در عین حال تقریباً از بین بردن افت فشار ارائه کرد. عملکرد اصلی دمپرهای گیوتین ایزوله کردن و خاموش کردن سیستم‌های کانال کاری برای بسته کردن تجهیزات و امکان تعمیر و نگهداری است.

7. دمپر ظرف تخت پروانه

یکی دیگر از انواع دمپر پره‌ای، مدل پروانه است که عمدتا برای کارایی بالا و نگهداری کمتر طراحی شده‌اند. آن‌ها از تیغه‌ای روی لولا استفاده می‌کنند که برای پر کردن کانال در هنگام ردیف شدن دقیق ساخته شده است تا جریان هوا را محدود کند. آنها این قابلیت را دارند که جریان هوا را به طور کامل متوقف کنند و همچنین در مواقع لزوم با چندین تیغه در دسترس هستند.

یکی دیگر از واقعیت‌های مهم در مورد دمپرهای پروانه‌ای این است که می‌توانند تنها با فعال کردن جریان هوا در یک جهت از عقب نشینی جلوگیری کنند و چنین قابلیتی آنها را انتخابی مناسب برای پیشگیری از آتش‌سوزی و کاربرد گرمایش می‌کند. کاربردهای آنها اکسید کننده‌ها، کیسه‌ها، اسکرابرها، هیترها، رسوب دهنده‌ها و غیره را پوشش می‌دهد.

دمپر پره‌ای
دمپر پره‌ای

کاربرد اصلی انواع دمپرهای پره‌ای

دمپرهای کنترل هوا در اندازه‌ها و اشکال مختلف مانند پس زمینه مربع، دایره، مستطیل در دسترس هستند و استفاده از نوع مناسب دمپر برای کاربرد خاص بسیار مهم است. محل قرارگیری دمپر، ساختار مجرای آن و هدف آن، همگی نوع آن را تعیین می‌کنند و به عنوان دمپر محکم حباب نشتی صفر، دمپر کنترل صدا، دمپر حجم موتوری و غیره شناخته می‌شوند.

دمپرها برای کاربردهای تهویه مطبوع تنوع زیادی دارند و شما می‌توانید آنها را از طریق روش‌های مختلف از جمله روش‌های دستی، مکانیکی و اتوماتیک کار کنید.

سخن پایانی

انواع مختلف دمپرهای پره‌ای برای برآورده ساختن الزامات و شرایط مختلف خدمات استفاده می‌شود و بنابراین، یک سبک به سادگی نمی تواند تمام نیازهای کاربرد صنعتی را برآورده کند. قبل از انتخاب مدل، داشتن ایده روشنی از نحوه عملکرد این انواع مختلف و اعمال آن در کسب و کار شما ضروری است.

هر یک از این دمپرهای تهویه مطبوع اهداف مختلفی را انجام می‌دهند و حتی ممکن است سیستم تهویه مطبوع شما نیاز به کار کردن همه این دمپرهای ذکر شده در بالا داشته باشد. دانستن کاربرد هر یک از آنها به شما کمک می‌کند دمپر مناسب برای سیستم HVAC خود را انتخاب کنید. برای پرس و جو در مورد دمپرهای تهویه مطبوع کنترل هوا EB و سایر محصولات با تهویه سان در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید