آشنایی کامل با اتاق ایزوله

اتاق ایزوله

اتاق ایزوله چیست؟

اتاق ایزوله چیست؟ اگر پزشک شما بخواهد در حین دریافت مراقبت‌های پزشکی از سایر بیماران دور یا ایزوله شوید، ممکن است در یک اتاق بیمارستان مخصوص به نام اتاق ایزوله باشید تا شما را از سایر افراد جدا نگه دارد. چنین کاری ممکن است به این دلیل انجام شود که شما عفونتی دارید که می‌تواند به دیگران سرایت کند یا به این دلیل که شرایط شما باعث می‌شود راحت تر توسط دیگران آلوده شوید. در ادامه با تهویه سان همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با اتاق ایزوله در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اتاق‌های ایزوله چگونه کار می‌کنند؟

گاهی اوقات اتاق‌های ایزوله از فشار هوای منفی استفاده می‌کنند که این موضوع کمک می‌کند تا بیماری‌های معلق در هوا (مانند سل یا آنفولانزا) از اتاق فرار نکرده و افراد دیگر را آلوده کنند. عملکرد اتاق ایزوله به این صورت است که یک دستگاه هوا را به داخل اتاق می‌کشد و سپس هوا را قبل از انتقال به بیرون فیلتر می‌کند. همچنین در یک اتاق با فشار هوای منفی، ممکن است بتوانید احساس کنید که هوا از زیر یک در بسته یا از یک پنجره کمی باز به داخل اتاق مکیده شده است. با توجه به تعاریف، بسیار مهم است که در چنین اتاق‌هایی از تجهیزات باکیفیت استفاده شود که در این میان، نباید اهمیت وسایلی چون دریچه کولر پلاستیکی را نادیده گرفت.

در موارد دیگر، مانند زمانی که فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد، ممکن است از فشار هوای مثبت استفاده شود. هوای تمیز و فیلتر شده به طور مداوم به داخل اتاق پمپ شده و این کار برای دور نگه داشتن بیماری‌های مسری از اتاق انجام خواهدشد. با استفاده از این نوع اتاق ایزوله، ممکن است بتوانید هوای بیرون از اتاق را زیر یک درب بسته احساس کنید.

انواع اتاق ایزوله
انواع اتاق ایزوله

در انزوا چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟

_هر فردی که وارد اتاق می‌شود یا از آن خارج گردد باید دست‌های خود را کاملا بشوید.

_ممکن است به شما اجازه دهند که بازدید کننده داشته باشید. اما همه بازدیدکنندگان و کارکنان بیمارستان باید از ماسک، روپوش و دستکش استفاده کنند. در برخی موارد، تنها برخی از اعضای خانواده می‌توانند اجازه ملاقات داشته باشند و ممکن است این اجازه به کودکان اجازه داده نشود. افرادی که سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر بیماری‌های مشابه را دارند هم اجازه ورود نخواهند داشت.

_ممکن است لازم باشد درب اتاق شما همیشه بسته بماند.

_ممکن است لازم باشد در اتاق خود بمانید، به جز آزمایش‌ها یا روش‌هایی که نمی توان در اتاق شما انجام داد.

_در هر محیط مراقبت‌های بهداشتی، سیستم‌های تهویه کارآمد آسایش بیماران، کارکنان و بازدیدکنندگان را تضمین می‌کند. چنین سیستم‌هایی همچنین برای کمک به جلوگیری از گسترش میکروارگانیسم‌های مضر ضروری هستند.

_مراکز مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان اهمیت اساسی پیشگیری از گسترش عفونت‌ها را تشخیص داده و بر آن تاکید دارند. با ظهور COVID-19، اهمیت نیاز به اقدامات برای کاهش خطر برجسته شده است؛ زیرا این عفونت خاص از طریق قطرات موجود در هوا پخش می‌شود.

_کارشناسان پزشکی و مهندسی معتقدند که اهمیت تهویه و جریان هوای کنترل‌شده در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی را نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا پاتوژن‌ها به سرعت در فضاهای بسته پخش می‌شوند. تهویه ضعیف و کنترل نادرست فشار هوا این گسترش را تسریع و ترویج می‌کند که به همین دلیل، استفاده از تجهیزات استاندارد در اتاق ایزوله ضروری است.

هدف اتاق‌های ایزوله

همانگونه که گفته شد، هدف از اتاق ایزوله این است که به عنوان یک مانع عمل کند. این اتاق باید حاوی پاتوژن‌های موجود در هوا باشد و باید از ورود آنها جلوگیری کند. بیماران هم نیاز به درمان جداگانه دارند زمانی که:

  • بیماری‌های عفونی تایید یا مشکوک هستند
  • کلونیزاسیون یا عفونت ارگانیسم‌های خاص تشخیص داده می‌شود
  • شرایطی که بیماران را در برابر عفونت‌ها آسیب پذیر یا مستعد می‌کند

اختلاف فشار هوا بین اتاق‌های ایزوله و مناطق مجاور، مانند راهروها، تضمین می‌کند که عوامل بیماری‌زا از یک مکان به مکان دیگر سرایت نخواهندکرد. تثبیت کننده‌های فشار هوابرای حفظ و مدیریت این پارامترهای فشار هوا استفاده می‌شوند.

اتاق ایزوله تنفسي
اتاق ایزوله تنفسي

اتاق‌های ایزوله مختلف

اتاق‌های ایزوله در بیمارستان‌ها را می‌توان بر اساس سیستم مدیریت فشار هوا که برای مهار انتشار عوامل بیماری زا به کار می‌رود، طبقه‌بندی کرد. در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، اتاق‌های ایزوله دارای فشار منفی، فشار مثبت یا جریان هوای قابل تغییر هستند.

کارشناسان به طور مداوم در مورد اثربخشی اتاق‌های ایزوله فشار مثبت و منفی و نحوه مدیریت فشارهای اتاق ایزوله عفونت ناشی از هوا بحث می‌کنند و گفته می‌شود که فشار هوای بالاتر مثبت و فشار هوای کمتر منفی است.

اتاق‌های ایزوله فشار منفی

فشار هوا در اتاق ایزوله فشار هوا منفی کمتر از فشار هوای بیرون است. فشار منفی هوا از جریان یافتن پاتوژن‌ها به مناطق مجاور و غیرآلوده هنگام باز شدن درب اتاق جلوگیری می‌کند. استفاده از اتاق‌های ایزوله برای مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری‌های بسیار عفونی کاملا مؤثر است.

این سیستم همچنین نباید اجازه دهد تا هوای آلوده به داخل اتاق ایزوله جریان یابد، هنگامی که در باز می‌شود، هوا از یک فضای پر فشار به یک فضای کم فشار جریان می‌یابد و مکانیسم‌ها و سیستم‌های تهویه هوای آلوده را از اتاق ایزوله به یک منطقه مشخص می‌مکند.

اتاق‌های ایزوله فشار مثبت

در اتاق ایزوله فشار هوای مثبت، فشار هوا بیشتر از مناطق مجاور است. بنابراین، ایزوله فشار مثبت از ورود پاتوژن‌های موجود در هوا به اتاق جلوگیری می‌کند تا از آلوده شدن هوا جلوگیری شود. این اتاق‌ها به‌طور سنتی برای بیمارانی استفاده می‌شود که دارای شرایط ایمنی ضعیف هستند.

اتاق ایزوله جریان هوا قابل تعویض

اتاق‌های ایزوله با جریان هوای قابل تغییر به یک سیستم مدیریت فشار هوای مکانیکی متکی هستند که به طور خودکار بین فشار هوای مثبت و منفی متناوب می‌شود. اتاق‌های ایزوله با فشار هوای مثبت و منفی قابل تعویض، خطرات آلودگی و حفاظتی را به همراه دارند زیرا تنظیمات ممکن است نادرست باشد.

معمولاً از اتاق‌های جداسازی فشار منفی هوا به عنوان اتاق‌های پیشگیری استفاده می‌شود، در حالی که اتاق‌های ایزوله فشار هوای مثبت برای محافظت استفاده خواهندشد. بنابراین فشار هوای منفی پاتوژن‌ها را به داخل نگه می‌دارد و فشار هوای مثبت برای دور نگه داشتن عوامل بیماری زا در نظر گرفته شده است.

معایب فشار هوای منفی و اتاق‌های ایزوله جریان هوا قابل تعویض

به طور سنتی، سیستم‌های تهویه مکانیکی فشار هوای منفی و جریان هوای قابل تغییر را ایجاد می‌کنند. همانطور که گفته شد، در صورت تنظیم نادرست، فشار اتاق ایزوله که از مثبت به منفی قابل تغییر است، برای افراد داخل و خارج از اتاق خطراتی ایجاد می‌کند. بازرسان تشخیص دادند که تقریباً 40٪ از این اتاق‌های ایزوله هنگام بسته شدن درها، فشار مثبت به راهروهای مجاور نشت خواهدکرد.

یافته‌های اضافی حاکی از کاهش اختلاف فشار منفی است که به دلیل باز شدن درب‌ها و گرفتگی مداوم فیلترها قابل کنترل نیست. این نفوذپذیری مضر در داخل و خارج از اتاق‌های ایزوله فشار منفی مسیرهایی را برای انتقال پاتوژن‌های موجود در هوا ایجاد می‌کند.

راه حل‌های اتاق ایزوله

در سیستم‌های مدیریت فشار هوا باید از میانبرها و جایگزین‌های ارزان قیمت اجتناب شود. کنترل‌گر فشار هوا نیز به طور خاص برای مدیریت اختلاف فشار هوا در تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده است و این تثبیت کننده‌های فشار هوا به طور گسترده در سالن‌های عمل، اتاق‌های تمیز دارویی و اتاق‌های ایزوله استفاده می‌شوند.

سیستم متعادل کننده به طور موثر اختلاف فشار هوا را کنترل کرده و اطمینان حاصل می‌کند که تیغه‌های تثبیت کننده هنگامی که فشار به زیر سطح مورد نیاز می‌رسد، بسته می‌شوند. این انحراف جریان هوا از ورود پاتوژن‌های موجود در هوا به داخل یا خارج از اتاق‌های ایزوله محافظت شده جلوگیری می‌کند.

اتاق ایزوله در بیمارستان هوشمند
اتاق ایزوله در بیمارستان هوشمند

پیشگیری از عفونت در اتاق ایزوله حیاتی است

اهمیت پیشگیری و کنترل عفونت در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی قابل اغراق نیست. همه گیری جهانی ویروس‌های مختلف یک بار دیگر نیاز به اتاق‌های ایزوله با تهویه مناسب و کنترل شده را برجسته کرده است. یک اتاق فشار خنثی با یک لابی تهویه شده با فشار مثبت، محیطی مناسب برای مدیریت بیماران عفونی و دارای نقص ایمنی ایجاد می‌کند. شکی نیست که تثبیت کننده‌های فشار هوا راه حل‌های عملی ارائه می‌دهند و به طور موثر دیفرانسیل فشار هوای مورد نیاز را مدیریت می‌کنند.

اتاق جداسازی عفونت‌های هوابرد (AII)

اتاق‌های TB AII برای جلوگیری از گسترش هسته‌های قطراتی که توسط بیمار مبتلا به بیماری سل خارج می‌شوند طراحی شده‌اند و دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • اتاق‌های AII نسبت به سایر قسمت‌های تاسیسات دارای فشار منفی هستند.
  • فشار منفی باعث می‌شود هوا از راهروها به داخل اتاق AII جریان یابد.
  • هنگامی که در بسته است و سیستم تهویه به درستی کار می‌کند، هوا نمی تواند به سایر قسمت‌های تاسیسات خارج شود.
  • هوای اتاق AII را می‌توان مستقیماً به فضای باز تخلیه کرد، جایی که هسته‌های قطرات در هوای بیرون رقیق می‌شوند، یا از یک فیلتر هوای با راندمان بالا (HEPA) عبور می‌کنند که بیشتر (99.97٪) هسته‌های قطره را قبل از خود حذف می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به تعاریف فوق، نمی‌توان اهمیت اتاق ایزوله را نادیده گرفت و به همین دلیل، استفاده از تجهیزاتی که از استانداردهای روز دنیا پیروی می‌کنند، ضروری است. تهویه سان این افتخار را دارد که با ارائه تجهیزات مدرن تهویه هوا، خدمت شایانی به سلامتی شما عزیزان نماید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما تماس بگیرید